Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Honda CRX VT-91 TURBO bygge ( hjälp med kylningsproblem)
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9864 totalt)
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
Suget blev allt för stort, jag ville bara tillbaka till den där lilla trånga kupén igen

Denna gången så skall jag avsluta det jag hade i åtanke vid min sista CRX VT -91, Jag skall bygga mig vad jag anser vara den ultimata crxén (sportbilen). Bilen skall kunna brukas till vardag till och från dagis och affären, likväl som på stripp och bana. Bilen köptes i September, och jag har nu börjat riva bilen för ombyggnadtion.

Jag började med att flytta batteriet till skuffen, dvs i reservhjulsbaljans(låg tyngdpunkt) högra sida för att flytta bak lite vikt, samt att få lite mer utrymme i motorummet. Nu har jag rivit bort grenrör och kylare för att se hur turbo och och dess slangar skall dras.. Det är ganska trångt här

Jag vet att jag kommer att få värme problem, men frågan är hur mycket jag måste göra för att fixa det. Kan det räcka med att coata grenrör och avgashús, linda dp och sätta dubbla fläktar till kylaren samt lätta på huven i bakkant. Och självklart montera stor oljekylare.

Bilen skall ju trots allt smiskas mycket på bana!


_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
jeremia
Kalmar
Här sen Mar 2004
Inlägg: 62



kommer att bli hur grymt som helst!

_________________
Jeremia Gadd

Honda civic VT
Citera
zkungen
Markaryd
Här sen Mar 2007
Inlägg: 402



När kommer det mer om bilen

_________________
Johnny omö Bergkvist


Renault Clio 16v
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
Bilen har i daxläget följande uppgraderingar:

Energysuspension bussningar i hela chassiet.
KONI race coilovers 8041 serien
integra type r spec bromsar med 282mm brembomaxskivor med ferrodo ds 2500 belägg
stålomspunna bromslangar runt om
4-2-1 grenrör
glasfiber racestol
3" -4punktsbälte från toora
airforcevinge
camberkit bak
rota slipstream 7*15 4.9kg st
Hankock ventus rss z211 däck

Det som skall göras är

hks grenrör med korta rör för snabbare spoolup
Garret GT28RS agregat god för ca 360hk
RC 650cc spridare
3" downpipe
racekatt
2.5" avgassystem
25-34 raders oljekylare från setrab
obd1 konvertering av många anledningar!
Iveco intercooler då den har backdoors även denna för snabbare spool up
oljetempsmätare, vattentempsmätare samt boostmätare
tryckrören skall bli i 2" för snabbare spoolup
dubbla kylfläktar till kylaren
eventuellt ny fullzize kylare i alu 2raders
störtbur
kamberkit fram
diff till växellådan

eventuellt byta kolvar och stakar lite senare

bilens skall senare få rätt hjulvinklar samt cornerweightas

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Koolt projekt, men kommer den gå att besiktiga med turbon?
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
ohhh, nej

Det är för lite gjort med bilen för att kunna regga med turbo, men vem vet kanske i framtiden.

Å andra sidan så tar det bara ca 1,5 tim att göra den besiktnings färdig

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
Niklas Rosell
Ödsmål
Här sen Maj 2006
Inlägg: 1581



Med risk för att verka gnällig:

Ligger effektmålet på uppemot 360hk? Annars är ju det absolut viktigaste för att få snabb spoolup att ha rätt turbo.

Sedan tror jag inte på att lyfta huven i bakkant. Där är naturligt övertryck så luften trycker ner där istället förutom när man står stilla och det luktar pest i kupén.

Lycka till med en fantastiskt rolig bil. Det enda som inte stämmer för mig i de bilarna är framhjulsdrivningen...

_________________
VW Golf Sportswagon R -17
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
Snabb spoolup är själklart en prio, men nu så även lite effekt prioriterad

Jag tror nog att detta kommer att lira bra när allt är klart.

Du har nog tyvärr rätt gällande varmluften när det gäller att lyfta huven i bakkant, har studerat bilen lite mer i profil, och bil jäveln är sjukt aerodynamiskt formad, så det finn inga självkara ställen på huven att leda ut luften på....

Så det ser ut som att jag få skaffa mig ett omvänt huvscoop för att skapa undertryck så att värmen leds ut genom huven, men detta blir sista alternativet.

Just nu skall jag försöka hitta någon som kan coata grenrör samt avgashuset på turbon. Någon som vet ett bra ställe ??

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
Ja, så har man äntligen varit o meckat lite

Intercoolern som är ifrån en Iveco 2,5 turbo diesel, har cellpaket som mäter 70*30*5, detta bör nog räcka till mina slutliga mål på 300+ hk eller !

Hur som helst så sitter den på plats nu



Nu börjar det bli dax för montering av oljekylare, mitt dilemma är vart jag skall ha den.
Jag har väldigt gott utrymme mellan kylaren och intercoolern, men frågan är om det blir dåligt i kylnings synpunkt, då de skymmer varandra !

fördelen är att en 25 raders oljekylare får plats utan problem.

Jag kan montera en oljekylare i främrehjulhuset, men då får det nog bara plats en 13 raders oljekylare.
fördelen är att den får helt egen kylning, samt att den inte skymmer vatten kylaren!

Snälla säg nu att jag kan montera den mellan kylarna

En liten bild för visa hur trångt det är

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Hammerin skrev:
..............

Just nu skall jag försöka hitta någon som kan coata grenrör samt avgashuset på turbon. Någon som vet ett bra ställe ??


Kontakta Leffe på Weird Performance & Solutions i STHLMs trakten

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
Tackar, det var ett bra tips.

Nu återstår frågan ifall det ej är lämpligt att montera alla kylarna till sammans. Tanken är att jag skall kapsla in dessa i en tunnel för att maximera kylningen.

och spelar det någon roll hur nära varandar man placerar dessa luftkylningsmässigt ??

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
Diket
Kalmar
Här sen Okt 2004
Inlägg: 654



problemet sitter i flödet bakom kylarna väldigt mycket........

Men jag tror inte du ska vara så orolig för värmen.....

men du ska egentligen ha oljekylaren längst bak..... den blir varmast...

sen är ju dessa extremt tunna små jappskylarna kanse ingen jättehöjdare me ni värsta fall får du väl försöka få dit en kylare från något annat som har en mera normal tjocklek....

men tunnla luften och helst oljan längst bak så kan det nog funka....

mvh

_________________
Mikael"Diket" Borggren

Kör:Saabsther ss7

Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
Tack för ideérna,

Det har nu blivit ändrade planer pga utrymmes skäl.

Jag har nu planer på att montera oljekylaren plant horisontellt dvs den skall ligga platt ner.

Tanken är att jag skall bygga in den så att kall luft leds direkt till kylellementen och kan inte smita någon annan stans. Hålet i fronten kan tyvärr inte bli större än ca 4" men hoppas att det kompenseras av styrningen av luften.

Frågor jag har angående detta är:

Kan oljekylaren ligga ner (jag tror det )

Räcker 4" hålet till att kyla 25 raders setrab kylare (kan låta dumt).

Kan jag låta kylluften bara mynna ut i motorrummet, eller måste den ledas ut för att det inte skall bli stopp för den kalla luften som skall matas in i ellementen ?

Tacksam för kvicka svar, då det måste bli färdigt snart.

Mvh / Richard

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Jag tror iofs att en 25raders kyl är lite overkill (OM det är den breda modellen), skulle tippa att en bred 16 raders skulle göra jobbet gott och väl.

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
Det kan aldrig bli overkill

Hade en 19 raders på förra, och det räckte inte riktigt till, så det fick bli en 25 raders.

Är det någon som har något svar på mina frågor och funderingar ???

Vill börja bygga nu

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Jag skulle använt värmeväxlare mellan oljefilter och block och låtit vattenkylaren ta hand om värmen. Det är kompakt, räcker för nya turboladdade bilar och frigör plats.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Hammerin
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 236


Trådstartare
Det sitter redan värmeväxlare orginal på CRXén, samt att effekt urtaget är ca 200hk per liter, det är nog lite mer än nyare orginal turbo bilar. Bilen kommer nästan enbart att brukas på bana, så den piskas rätt hårt.

Tack för tipset, gärna fler ideér.

Mvh / Richard

_________________
Richard Hammerin
Region stockholm/ Honda Performance Club
0708-711 779

Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1192



Kör N/A så slipper du alla ovannämnda bekymmer!

Du hinner alldrig bli klar till Mantorp annars.

_________________
Mvh Benci_Hovanyi

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447



Hammerin skrev:
Det sitter redan värmeväxlare orginal på CRXén, samt att effekt urtaget är ca 200hk per liter, det är nog lite mer än nyare orginal turbo bilar. Bilen kommer nästan enbart att brukas på bana, så den piskas rätt hårt.

Tack för tipset, gärna fler ideér.

Mvh / Richard


Effekt per liter är tämligen ointressant, det enda intressanta är hur mkt. spillvärme ska tas upp av oljan samt hur mkt. kan värmeväxlare överföra och kylaren kyla. Man kunde t.o.m. säga att det är possitivt med hög effekt per liter då det indikerar hög verkningsgrad.

En motor med motsvarande effekt men mindre effekt per liter kommer att generera mer spillvärme. Dvs. en V8 med samma effekt eller en olje/luftkyld boxersexa kommer att kräva mer av oljekylningen.

om en värmeväxlare fungerar på en SAAB 9-3 med 205 eller 260hk original bör den fungera fint på din bil också (så länge kylaren klarar av det).

Vad ligger oljetemp på med den befintliga värmeväxlaren vid hårdkörning?

du kanske kan byta ut den mot en större?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Lynxen
Göteborg
Här sen Nov 2004
Inlägg: 46



beep beep: Grundtanken är god men den fallerar dock på ett par saker, det bygger på att så mycket värmeenergi överförs från oljan till vattnet att oljan håller samma temperatur som vattnet efteråt genom en förhållandevis liten värmeväxlare. Principen på värmeöverföring mellan två medium är dock att ju större temperaturskillnad det är så desto mer värme överförs (J/s), temperaturskillnaden mellan kylvattnet och oljan är förhållandevis liten. Det innebär att trots att vatten är en mycket mer effektiv värmeöverförare än luft så är temperatur skillnaden mellan luft och oljas så mycket större att kylningen blir mer effektiv med en standard luft/olje kylare. Det kan funka om man har en stor extern olja/vatten värmeväxlare, men då kan man ju lika gärna installera en luft/olje kylare istället.

_________________
Per Björe-Dahl
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5122



Lynxen skrev:
beep beep: Grundtanken är god men den fallerar dock på ett par saker, det bygger på att så mycket värmeenergi överförs från oljan till vattnet att oljan håller samma temperatur som vattnet efteråt genom en förhållandevis liten värmeväxlare. Principen på värmeöverföring mellan två medium är dock att ju större temperaturskillnad det är så desto mer värme överförs (J/s), temperaturskillnaden mellan kylvattnet och oljan är förhållandevis liten. Det innebär att trots att vatten är en mycket mer effektiv värmeöverförare än luft så är temperatur skillnaden mellan luft och oljas så mycket större att kylningen blir avsevärt mycket mer effektiv. Det kan funka om man har en stor extern olja/vatten värmeväxlare, men då kan man ju lika gärna installera en luft/olje kylare istället.


Sedan kan man mata vatten/oljevärmeväxlaren med den 'kalla' sidan från kylaren så har man vips ganska stor temperaturskillnad om så är behovet

Många underskattar dessa till dimensionen små fina värmeväxlare och skyller eventuella problem på värmeväxlaren när det är deras vattenkylare som inte orkar med.
Laminova säljer motsvarande till wrc, rallycrossbilar etc. De orkar med kylbehovet och är robusta och går inte sönder lika enkelt av stenskott etc. Samt att de kan placeras mer skyddande.

_________________
Roland Johansson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Honda CRX VT-91 TURBO bygge ( hjälp med kylningsproblem)
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (9864 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande