Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda CRX VT-91 TURBO bygge ( hjälp med kylningsproblem) | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (9884 totalt) |
Suget blev allt för stort, jag ville bara tillbaka till den där lilla trånga kupén igen
Denna gången så skall jag avsluta det jag hade i åtanke vid min sista CRX VT -91, Jag skall bygga mig vad jag anser vara den ultimata crxén (sportbilen). Bilen skall kunna brukas till vardag till och från dagis och affären, likväl som på stripp och bana. Bilen köptes i September, och jag har nu börjat riva bilen för ombyggnadtion. Jag började med att flytta batteriet till skuffen, dvs i reservhjulsbaljans(låg tyngdpunkt) högra sida för att flytta bak lite vikt, samt att få lite mer utrymme i motorummet. Nu har jag rivit bort grenrör och kylare för att se hur turbo och och dess slangar skall dras.. Det är ganska trångt här Jag vet att jag kommer att få värme problem, men frågan är hur mycket jag måste göra för att fixa det. Kan det räcka med att coata grenrör och avgashús, linda dp och sätta dubbla fläktar till kylaren samt lätta på huven i bakkant. Och självklart montera stor oljekylare. Bilen skall ju trots allt smiskas mycket på bana! _________________ Richard Hammerin Region stockholm/ Honda Performance Club 0708-711 779 Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3 |
||
Bilen har i daxläget följande uppgraderingar:
Energysuspension bussningar i hela chassiet. KONI race coilovers 8041 serien integra type r spec bromsar med 282mm brembomaxskivor med ferrodo ds 2500 belägg stålomspunna bromslangar runt om 4-2-1 grenrör glasfiber racestol 3" -4punktsbälte från toora airforcevinge camberkit bak rota slipstream 7*15 4.9kg st Hankock ventus rss z211 däck Det som skall göras är hks grenrör med korta rör för snabbare spoolup Garret GT28RS agregat god för ca 360hk RC 650cc spridare 3" downpipe racekatt 2.5" avgassystem 25-34 raders oljekylare från setrab obd1 konvertering av många anledningar! Iveco intercooler då den har backdoors även denna för snabbare spool up oljetempsmätare, vattentempsmätare samt boostmätare tryckrören skall bli i 2" för snabbare spoolup dubbla kylfläktar till kylaren eventuellt ny fullzize kylare i alu 2raders störtbur kamberkit fram diff till växellådan eventuellt byta kolvar och stakar lite senare bilens skall senare få rätt hjulvinklar samt cornerweightas _________________ Richard Hammerin Region stockholm/ Honda Performance Club 0708-711 779 Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3 |
||
ohhh, nej
Det är för lite gjort med bilen för att kunna regga med turbo, men vem vet kanske i framtiden. Å andra sidan så tar det bara ca 1,5 tim att göra den besiktnings färdig _________________ Richard Hammerin Region stockholm/ Honda Performance Club 0708-711 779 Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3 |
||
Med risk för att verka gnällig:
Ligger effektmålet på uppemot 360hk? Annars är ju det absolut viktigaste för att få snabb spoolup att ha rätt turbo. Sedan tror jag inte på att lyfta huven i bakkant. Där är naturligt övertryck så luften trycker ner där istället förutom när man står stilla och det luktar pest i kupén. Lycka till med en fantastiskt rolig bil. Det enda som inte stämmer för mig i de bilarna är framhjulsdrivningen... _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||
Snabb spoolup är själklart en prio, men nu så även lite effekt prioriterad
Jag tror nog att detta kommer att lira bra när allt är klart. Du har nog tyvärr rätt gällande varmluften när det gäller att lyfta huven i bakkant, har studerat bilen lite mer i profil, och bil jäveln är sjukt aerodynamiskt formad, så det finn inga självkara ställen på huven att leda ut luften på.... Så det ser ut som att jag få skaffa mig ett omvänt huvscoop för att skapa undertryck så att värmen leds ut genom huven, men detta blir sista alternativet. Just nu skall jag försöka hitta någon som kan coata grenrör samt avgashuset på turbon. Någon som vet ett bra ställe ?? _________________ Richard Hammerin Region stockholm/ Honda Performance Club 0708-711 779 Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3 |
||
Ja, så har man äntligen varit o meckat lite
Intercoolern som är ifrån en Iveco 2,5 turbo diesel, har cellpaket som mäter 70*30*5, detta bör nog räcka till mina slutliga mål på 300+ hk eller ! Hur som helst så sitter den på plats nu Nu börjar det bli dax för montering av oljekylare, mitt dilemma är vart jag skall ha den. Jag har väldigt gott utrymme mellan kylaren och intercoolern, men frågan är om det blir dåligt i kylnings synpunkt, då de skymmer varandra ! fördelen är att en 25 raders oljekylare får plats utan problem. Jag kan montera en oljekylare i främrehjulhuset, men då får det nog bara plats en 13 raders oljekylare. fördelen är att den får helt egen kylning, samt att den inte skymmer vatten kylaren! Snälla säg nu att jag kan montera den mellan kylarna En liten bild för visa hur trångt det är _________________ Richard Hammerin Region stockholm/ Honda Performance Club 0708-711 779 Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3 |
||
Kontakta Leffe på Weird Performance & Solutions i STHLMs trakten _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||
Tackar, det var ett bra tips.
Nu återstår frågan ifall det ej är lämpligt att montera alla kylarna till sammans. Tanken är att jag skall kapsla in dessa i en tunnel för att maximera kylningen. och spelar det någon roll hur nära varandar man placerar dessa luftkylningsmässigt ?? _________________ Richard Hammerin Region stockholm/ Honda Performance Club 0708-711 779 Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3 |
||
problemet sitter i flödet bakom kylarna väldigt mycket........
Men jag tror inte du ska vara så orolig för värmen..... men du ska egentligen ha oljekylaren längst bak..... den blir varmast... sen är ju dessa extremt tunna små jappskylarna kanse ingen jättehöjdare me ni värsta fall får du väl försöka få dit en kylare från något annat som har en mera normal tjocklek.... men tunnla luften och helst oljan längst bak så kan det nog funka.... mvh _________________ Mikael"Diket" Borggren Kör:Saabsther ss7 Särskilt TNX till: Millway,Ralphs Däck, Jolisvets,Kalmar bläster och lack, Esther.se,Jeppsson,Jimmy,Molle m.f.l |
||
Tack för ideérna,
Det har nu blivit ändrade planer pga utrymmes skäl. Jag har nu planer på att montera oljekylaren plant horisontellt dvs den skall ligga platt ner. Tanken är att jag skall bygga in den så att kall luft leds direkt till kylellementen och kan inte smita någon annan stans. Hålet i fronten kan tyvärr inte bli större än ca 4" men hoppas att det kompenseras av styrningen av luften. Frågor jag har angående detta är: Kan oljekylaren ligga ner (jag tror det ) Räcker 4" hålet till att kyla 25 raders setrab kylare (kan låta dumt). Kan jag låta kylluften bara mynna ut i motorrummet, eller måste den ledas ut för att det inte skall bli stopp för den kalla luften som skall matas in i ellementen ? Tacksam för kvicka svar, då det måste bli färdigt snart. Mvh / Richard _________________ Richard Hammerin Region stockholm/ Honda Performance Club 0708-711 779 Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3 |
||
Jag tror iofs att en 25raders kyl är lite overkill (OM det är den breda modellen), skulle tippa att en bred 16 raders skulle göra jobbet gott och väl.
|
||
Det kan aldrig bli overkill
Hade en 19 raders på förra, och det räckte inte riktigt till, så det fick bli en 25 raders. Är det någon som har något svar på mina frågor och funderingar ??? Vill börja bygga nu _________________ Richard Hammerin Region stockholm/ Honda Performance Club 0708-711 779 Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3 |
||
Det sitter redan värmeväxlare orginal på CRXén, samt att effekt urtaget är ca 200hk per liter, det är nog lite mer än nyare orginal turbo bilar. Bilen kommer nästan enbart att brukas på bana, så den piskas rätt hårt.
Tack för tipset, gärna fler ideér. Mvh / Richard _________________ Richard Hammerin Region stockholm/ Honda Performance Club 0708-711 779 Kinnekulle 1.02,4 Gelleråsen 1.18,0 Mantorp 1.34,1 Gotland Ring 1.36.3 |
||
Effekt per liter är tämligen ointressant, det enda intressanta är hur mkt. spillvärme ska tas upp av oljan samt hur mkt. kan värmeväxlare överföra och kylaren kyla. Man kunde t.o.m. säga att det är possitivt med hög effekt per liter då det indikerar hög verkningsgrad. En motor med motsvarande effekt men mindre effekt per liter kommer att generera mer spillvärme. Dvs. en V8 med samma effekt eller en olje/luftkyld boxersexa kommer att kräva mer av oljekylningen. om en värmeväxlare fungerar på en SAAB 9-3 med 205 eller 260hk original bör den fungera fint på din bil också (så länge kylaren klarar av det). Vad ligger oljetemp på med den befintliga värmeväxlaren vid hårdkörning? du kanske kan byta ut den mot en större? _________________ G o r a n A m c o f f |
||
beep beep: Grundtanken är god men den fallerar dock på ett par saker, det bygger på att så mycket värmeenergi överförs från oljan till vattnet att oljan håller samma temperatur som vattnet efteråt genom en förhållandevis liten värmeväxlare. Principen på värmeöverföring mellan två medium är dock att ju större temperaturskillnad det är så desto mer värme överförs (J/s), temperaturskillnaden mellan kylvattnet och oljan är förhållandevis liten. Det innebär att trots att vatten är en mycket mer effektiv värmeöverförare än luft så är temperatur skillnaden mellan luft och oljas så mycket större att kylningen blir mer effektiv med en standard luft/olje kylare. Det kan funka om man har en stor extern olja/vatten värmeväxlare, men då kan man ju lika gärna installera en luft/olje kylare istället.
_________________ Per Björe-Dahl |
||
Sedan kan man mata vatten/oljevärmeväxlaren med den 'kalla' sidan från kylaren så har man vips ganska stor temperaturskillnad om så är behovet Många underskattar dessa till dimensionen små fina värmeväxlare och skyller eventuella problem på värmeväxlaren när det är deras vattenkylare som inte orkar med. Laminova säljer motsvarande till wrc, rallycrossbilar etc. De orkar med kylbehovet och är robusta och går inte sönder lika enkelt av stenskott etc. Samt att de kan placeras mer skyddande. _________________ Roland Johansson |
||
Våra race- och banåkarbilar Honda CRX VT-91 TURBO bygge ( hjälp med kylningsproblem) | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (9884 totalt) |