Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort Mk1 -73 TURBO
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (34015 totalt)
M.Green
Örebro-Skogarna
Här sen Jun 2006
Inlägg: 202


Trådstartare
Fanns ju många fina Mk1:or här så jag tänkte lägga upp ett par bilder på min (inte så snygg än..)
Bilen är tänkt att besiktas som ombyggt fordon då den utrustas med bla:

Volvo B230Ft bromsad till 330hk i min gamla 740
Volvo M90 vxl låda
Volvo 240 Turbo axel upphängd i hembyggd fyrlänk med Mitsubishi fjäderben
Störtbåge





_________________
Mattias Green-Escort Mk1
Citera
hpmk1
Ängelholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1356



Broder!
Välkommen till Escorternas underbara värld...

Vad trevligt med ännu en MkI:a!
Kul motorval, blir lite som Stefan Grens, fast han använde väl Volvos vitmotor.

Ska följa din tråd med spänning, precis som jag gör med alla RWD Escorter..

CheeRS!
/hp

_________________
Håkan Persson
Citera
M.Green
Örebro-Skogarna
Här sen Jun 2006
Inlägg: 202


Trådstartare
Fixade lite roligare bilder, vad lite färg gör underverk ...



Moroten på plats (för 9:onde gången tror jag)



Då det både är jävligt trångt samt alldeles föt mycket vikt i fronten är kylarn på väg in i skuffen...



Catch tank säger dom ska va bra å ha när man svänger.. Facet Red Top som förpump (numera blå iofs)


_________________
Mattias Green-Escort Mk1
Citera
M.Green
Örebro-Skogarna
Här sen Jun 2006
Inlägg: 202


Trådstartare
Citat:
Vad trevligt med ännu en MkI:a!
Kul motorval, blir lite som Stefan Grens, fast han använde väl Volvos vitmotor.


Japp å jag som klämmer fingrarna med en liten fyra...
Han måste brukat mer än milt våld på sin torped vägg !

_________________
Mattias Green-Escort Mk1
Citera
permafrost
Säter
Här sen Jan 2006
Inlägg: 187



Sån vill jag också ha! Härligt med övermotoriserat! thumbs up

_________________
Andreas Johansson
Citera
Lazzlo
Göteborg (Örgryte)
Här sen Sep 2004
Inlägg: 168



Hej och välkommen till mk1 klubben.


/Lars

_________________
Ingen leksak för tillfället.

Gammal bil: Escort mk1 -73

Lars Rosqvist
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



LäckerLäcker! thumbs up

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Du har väl inte möjligtvis bilder på motorfästen och fästet för lådan?
Det hade varit guld om jag fick snika lite på dina lösningar.

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6884

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Hårig bil! Sjuttiotalsturbo är alltid rätt.

Vad är tänkt att du ska köra med den? Bara banåkning i allmänhet eller ska du tävla med bilen?

_________________
Daniel Östlund
kraniel-at-gmail-punkt-com
www.sunksinglar.se
Citera
M.Green
Örebro-Skogarna
Här sen Jun 2006
Inlägg: 202


Trådstartare
Citat:
Du har väl inte möjligtvis bilder på motorfästen och fästet för lådan?
Det hade varit guld om jag fick snika lite på dina lösningar.


Går kanske å ordna (äger ingen digitalkamera just nu)
Motorfästen är byggt i Domex 650 plåt 6 mm (kraftiga saker som jag på dagarna svetsar golv i sopbilar med)
Vxllåds fästet är orginal 740, M90:n passar rakt på! Kardan tunneln på första bilderna är skrotad då jag från början byggde med M47låda. Men sen ändrade jag mig å då fick inte M90:n rum (fela på 2cm)
Så den nylackade tunneln kapades ur Nu har jag svetsat i en vxl/kardantunnel ifrån 740 mycket smidigare en å bygga själv...
Syns lite av tunneln här:



(Har kört ras på 6st m46:or i min gamla 740 därför bytet till M90! Motorn bromsade ca 500nm )

_________________
Mattias Green-Escort Mk1
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



M.Green skrev:
Citat:
Du har väl inte möjligtvis bilder på motorfästen och fästet för lådan?
Det hade varit guld om jag fick snika lite på dina lösningar.


Går kanske å ordna (äger ingen digitalkamera just nu)
Motorfästen är byggt i Domex 650 plåt 6 mm (kraftiga saker som jag på dagarna svetsar golv i sopbilar med)
Vxllåds fästet är orginal 740, M90:n passar rakt på! Kardan tunneln på första bilderna är skrotad då jag från början byggde med M47låda. Men sen ändrade jag mig å då fick inte M90:n rum (fela på 2cm)
Så den nylackade tunneln kapades ur Nu har jag svetsat i en vxl/kardantunnel ifrån 740 mycket smidigare en å bygga själv...
Syns lite av tunneln här:


(Har kört ras på 6st m46:or i min gamla 740 därför bytet till M90! Motorn bromsade ca 500nm )


Dum fråga kanske; Men vilken låda är det som sitter i en 740? Min e en femväxlad åttisjua.
Hoppas du får tag på en kamera snart!

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Kungmackan
Gävle
Här sen Jan 2004
Inlägg: 16



Snyggt bygge. thumbs up

En kompis håller på med något liknande på sin -75a. Dock har han inte kommit så långt än. Han funderar också på Volvo motor. Han tänker köra med en 1031 bakaxel och göra egen upphängning. Ska tipsa han om den här tråden för lite inspiration.

_________________
Marcus Lundqvist
Citera
M.Green
Örebro-Skogarna
Här sen Jun 2006
Inlägg: 202


Trådstartare
Citat:
Dum fråga kanske; Men vilken låda är det som sitter i en 740? Min e en femväxlad åttisjua.
Hoppas du får tag på en kamera snart!


4vxl=M45
4vxl+övervxl=M46
5vxl=M47

Problemet med med lådorna är att 3:an gärna "rappar" över vid inspirerad körning (tex kopplingshugg, eller om man hoppar lite å landar med fullt hjulspinn) med ras som följd...
Tröttnade efter 6st M46 i min 740TIC å böt till en M90 (nyare 940 å 960 lådan) funkade mycket bättre (eller så börjar jag bli gammal å feg kör).
Körde med sexpucks sinter koppling, möjligt att det håller bättre om det har möjlighet att slira

_________________
Mattias Green-Escort Mk1
Citera
M.Green
Örebro-Skogarna
Här sen Jun 2006
Inlägg: 202


Trådstartare
Citat:
Hårig bil! Sjuttiotalsturbo är alltid rätt.

Vad är tänkt att du ska köra med den? Bara banåkning i allmänhet eller ska du tävla med bilen?


Tanken från början så skulle den ersätta min kombinerade gaträcer/bruksbil som hade en tendens att alltid stå sönderkörd när man skulle te jobbet på måndagen ...
Vore skönt med en ren busbil tänkte jag, så det blir väl det som den andra inte riktigt mäktade med: Nattliga tillställningar i mörka industriområden, Åka på sjön , Piska grusvägar, Kanske lite bana (om man får åka på tvären) får se, är lite mycket nu med husrenoveringar å annat trams

_________________
Mattias Green-Escort Mk1
Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004
Inlägg: 336



M.Green skrev:
eller om man hoppar lite å landar med fullt hjulspinn) med ras som följd...


Haha, inte lite inspirerad körning! thumbs up

Tufft bygge för övrigt! Lycka till

_________________
Pär Holmstrand -87
Alfa 75 2.0 -87 Rosso
Volvo V70 D4 -14
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Kraniel skrev:
Hårig bil! Sjuttiotalsturbo är alltid rätt.

Vad är tänkt att du ska köra med den? Bara banåkning i allmänhet eller ska du tävla med bilen?


På tal om det... Hur går det?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
M.Green
Örebro-Skogarna
Här sen Jun 2006
Inlägg: 202


Trådstartare
Citat:
På tal om det... Hur går det?



Segt, har gjort ett litet ryck i jul, börjat passa in nya glasfiberfronten, försökt fått plats med min gamla intercooler men den var för bred > Sålde iväg den å letar nu efter ett cellpaket å bygga ny av ...



Behöver lite tips/råd om hur jag ska ta upp lufthål i bakarslet. Kylaren är ju stående i skuffen så nån typ av hål/gälar/nät etc behövs tillverkas.
Skall helst synas så lite som möjligt (ska ju bli en sleeper!)
Kylaren är innanför streckade linjen ...


_________________
Mattias Green-Escort Mk1
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436



Runda hål med diam typ 50-60mm så det blir rejält perforerat, sen punktar du fast finmaskigt nät från insidan. Lacka alltihop i samma kulör... thumbs up

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
Chrippa
Malmö
Här sen Apr 2006
Inlägg: 91



M.Green skrev:
Citat:
På tal om det... Hur går det?



Segt, har gjort ett litet ryck i jul, börjat passa in nya glasfiberfronten, försökt fått plats med min gamla intercooler men den var för bred > Sålde iväg den å letar nu efter ett cellpaket å bygga ny av ...

BILD

Behöver lite tips/råd om hur jag ska ta upp lufthål i bakarslet. Kylaren är ju stående i skuffen så nån typ av hål/gälar/nät etc behövs tillverkas.
Skall helst synas så lite som möjligt (ska ju bli en sleeper!)
Kylaren är innanför streckade linjen ...

BILD


Ska det vara ordentligt maskerat så kan du ju dra rör ifrån dom "gallrena" mellan bakluckan o rutan, möjligtvis ändra storleken på dom på valfritt sätt..?

_________________
Christoffer Mårtensson
Citera
M.Green
Örebro-Skogarna
Här sen Jun 2006
Inlägg: 202


Trådstartare
Citat:
Ska det vara ordentligt maskerat så kan du ju dra rör ifrån dom "gallrena" mellan bakluckan o rutan, möjligtvis ändra storleken på dom på valfritt sätt..?


Där är tanken att inluften skall tas, vet iofs inte hur mycket luft som behövs, men det lär ju inte bli vakum i bilen
Lutar nog åt hål med nät...
Var inne på å få en plåt "gälad" typ som en del hot rods har på huven borde ju vara diskret bakifrån men det är ju bra mycket mer jobb...

_________________
Mattias Green-Escort Mk1
Citera
kallur
mora
Här sen Jan 2007
Inlägg: 75



kul att det är fler som bygger på gamla escorter otroliga bilar att köra även orginal sen när man byggt om dom lite så blir dom änu roligare får se om vi möts på någon bana om nått år

_________________
Tommy Kallur
kör:Ducati
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Escort Mk1 -73 TURBO
1, 2, 3, 4   >>
4 besök senaste veckan (34015 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande