Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort Mk1 -73 TURBO | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (34059 totalt) |
Fanns ju många fina Mk1:or här så jag tänkte lägga upp ett par bilder på min (inte så snygg än..)
Bilen är tänkt att besiktas som ombyggt fordon då den utrustas med bla: Volvo B230Ft bromsad till 330hk i min gamla 740 Volvo M90 vxl låda Volvo 240 Turbo axel upphängd i hembyggd fyrlänk med Mitsubishi fjäderben Störtbåge _________________ Mattias Green-Escort Mk1 |
||||
Broder!
Välkommen till Escorternas underbara värld... Vad trevligt med ännu en MkI:a! Kul motorval, blir lite som Stefan Grens, fast han använde väl Volvos vitmotor. Ska följa din tråd med spänning, precis som jag gör med alla RWD Escorter.. CheeRS! /hp _________________ Håkan Persson |
||||
Fixade lite roligare bilder, vad lite färg gör underverk ...
Moroten på plats (för 9:onde gången tror jag) Då det både är jävligt trångt samt alldeles föt mycket vikt i fronten är kylarn på väg in i skuffen... Catch tank säger dom ska va bra å ha när man svänger.. Facet Red Top som förpump (numera blå iofs) _________________ Mattias Green-Escort Mk1 |
||||
Japp å jag som klämmer fingrarna med en liten fyra... Han måste brukat mer än milt våld på sin torped vägg ! _________________ Mattias Green-Escort Mk1 |
||||
|
||||
Du har väl inte möjligtvis bilder på motorfästen och fästet för lådan?
Det hade varit guld om jag fick snika lite på dina lösningar. |
||||
Hårig bil! Sjuttiotalsturbo är alltid rätt.
Vad är tänkt att du ska köra med den? Bara banåkning i allmänhet eller ska du tävla med bilen? |
||||
Går kanske å ordna (äger ingen digitalkamera just nu) Motorfästen är byggt i Domex 650 plåt 6 mm (kraftiga saker som jag på dagarna svetsar golv i sopbilar med) Vxllåds fästet är orginal 740, M90:n passar rakt på! Kardan tunneln på första bilderna är skrotad då jag från början byggde med M47låda. Men sen ändrade jag mig å då fick inte M90:n rum (fela på 2cm) Så den nylackade tunneln kapades ur Nu har jag svetsat i en vxl/kardantunnel ifrån 740 mycket smidigare en å bygga själv... Syns lite av tunneln här: (Har kört ras på 6st m46:or i min gamla 740 därför bytet till M90! Motorn bromsade ca 500nm ) _________________ Mattias Green-Escort Mk1 |
||||
Dum fråga kanske; Men vilken låda är det som sitter i en 740? Min e en femväxlad åttisjua. Hoppas du får tag på en kamera snart! |
||||
Snyggt bygge.
En kompis håller på med något liknande på sin -75a. Dock har han inte kommit så långt än. Han funderar också på Volvo motor. Han tänker köra med en 1031 bakaxel och göra egen upphängning. Ska tipsa han om den här tråden för lite inspiration. _________________ Marcus Lundqvist |
||||
4vxl=M45 4vxl+övervxl=M46 5vxl=M47 Problemet med med lådorna är att 3:an gärna "rappar" över vid inspirerad körning (tex kopplingshugg, eller om man hoppar lite å landar med fullt hjulspinn) med ras som följd... Tröttnade efter 6st M46 i min 740TIC å böt till en M90 (nyare 940 å 960 lådan) funkade mycket bättre (eller så börjar jag bli gammal å feg kör). Körde med sexpucks sinter koppling, möjligt att det håller bättre om det har möjlighet att slira _________________ Mattias Green-Escort Mk1 |
||||
Tanken från början så skulle den ersätta min kombinerade gaträcer/bruksbil som hade en tendens att alltid stå sönderkörd när man skulle te jobbet på måndagen ... Vore skönt med en ren busbil tänkte jag, så det blir väl det som den andra inte riktigt mäktade med: Nattliga tillställningar i mörka industriområden, Åka på sjön , Piska grusvägar, Kanske lite bana (om man får åka på tvären) får se, är lite mycket nu med husrenoveringar å annat trams _________________ Mattias Green-Escort Mk1 |
||||
Haha, inte lite inspirerad körning! Tufft bygge för övrigt! Lycka till _________________ Pär Holmstrand -87 Alfa 75 2.0 -87 Rosso Volvo V70 D4 -14 |
||||
På tal om det... Hur går det? |
||||
Segt, har gjort ett litet ryck i jul, börjat passa in nya glasfiberfronten, försökt fått plats med min gamla intercooler men den var för bred > Sålde iväg den å letar nu efter ett cellpaket å bygga ny av ... Behöver lite tips/råd om hur jag ska ta upp lufthål i bakarslet. Kylaren är ju stående i skuffen så nån typ av hål/gälar/nät etc behövs tillverkas. Skall helst synas så lite som möjligt (ska ju bli en sleeper!) Kylaren är innanför streckade linjen ... _________________ Mattias Green-Escort Mk1 |
||||
Ska det vara ordentligt maskerat så kan du ju dra rör ifrån dom "gallrena" mellan bakluckan o rutan, möjligtvis ändra storleken på dom på valfritt sätt..? _________________ Christoffer Mårtensson |
||||
Där är tanken att inluften skall tas, vet iofs inte hur mycket luft som behövs, men det lär ju inte bli vakum i bilen Lutar nog åt hål med nät... Var inne på å få en plåt "gälad" typ som en del hot rods har på huven borde ju vara diskret bakifrån men det är ju bra mycket mer jobb... _________________ Mattias Green-Escort Mk1 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort Mk1 -73 TURBO | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (34059 totalt) |