Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT -67 "Hellre ökänd än okänd"
1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (23453 totalt)
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Jag har tagit ledigt från Saabskruvandet och börjat meka amerikanskt nu. Dock är väl inte målet annorlunda, förutsättningarna vart dock helt andra. Ska gå att framföra utan problem både på bana och rattlåsrace.

Nåväl, en Mustang HT -67 från ElPaso Texas inhandlades på E-Bay och anlände i slutet av 2004. En "oskruvad originalbil" som det heter. Visst, mer att göra, men man f*n vad som e gjort och hur än om nån stollig jänk vart å pillat i grejerna och man först måste klura ut vad han tänkt på. Bilen var hemma, oskruvad var den, helt klart. Motor, växellåda, bakaxel, stötdämpare, fjädrar, kulbultar osv var från -67! Inte bara oskruvat utan även orenoverat mao. Trummor runt om, ingen bromsservo, ingen styrservo. De första två skall åtgärdas, styrservo klarar man sig klart utan.

Samtiliga kulbultar i framvagnen byttes, så även hjullager och bromsbackar. Nya gasstötdämpare runt om och nya fjädrar bak. Nya däck och fälgar köpres med. Växellådan renoverades och kylen byttes. I dagarna är den nya motorn klar med. Som egentligen bara är en "stand in" medans planerna på en turbomatad motor tar form.

Ja ja, här kommer lite bilder från start till dagens läge...


Så här såg den ut då vi hämtade den i Gbg.


Motorn var väl inte så vacker. Inte nog med lite ytrost, snubben i ElPaso var tydligen djurgårdare!


Inredningen var dock väldans fräsch. Och röd...


Nya fälgarna, dock innan fjädrarna byttes, "lite" låg bak.


Nyrenoverad växellåda.


Hårdare fjädrar monterade, detta var direkt efter bytet, de satte sig lite efter ett tag.


Gamla motorn när vi lyfte och kikade lite. En 289cui på 200hkr som gått sedan -67.


Nya motorn, 351a med lite godis i. Minst 300hkr & 500Nm. Totalrenoverad.


Mer komplett bild. Den monteras inomkort i bilen.

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
Ormen
Halden Norge
Här sen Sep 2004
Inlägg: 31



thumbs up
Mustang rules !

_________________
Heine Heggen
Snakeoil Racing Team
Citera
Andreas T
Halmstad
Här sen Sep 2005
Inlägg: 1569



Ser riktigt fint ut thumbs up väntar på mera bilder

_________________
Andreas Tysk
Ford Anglia-52
Austin Mini Van-65
Lotus Europa S1-68
Mini Jem Mk2-68
Piper GTT-68/70
MGB GT Sebring-70
Van Diemen RF80-80
Mini Midas MK3-88
Citera
novajonas
stockholm/järfälla
Här sen Sep 2004
Inlägg: 236



thumbs up har suttit o följt ditt byggande på saab forumets offtopic del ett tag.... skoj o se den här oxå!

ska det bli nått värre med väghållningen?


// Jonas

_________________
Jonas Fagerö

CHEVA NOVA 1972
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Tack.

Vad vill ni se bilder på, har massvis av dem på min sida med.

Väghållning kommer att trixas med lite. Kommer byta samtliga bussningar tex, en annan styrsnäcka skall monteras med. (annan utväxling = snabbare repons) Framfjädrar byts till hårdare, + shelbysänkning och sänkblock bak. Sedan blir det ju de klassiska extra exportstagen i motorrummet. Väghållning finns redan, den känns riktigt fin så det kommer bli bra, viktigast är att fixa rekoderliga bromsar tycker jag, man vill ju kunna få stopp med.

En bild till på motorn. Ventilkåporna kommer dock bytas pga att mina rollerrockers kommer ta i dessa.

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Gjorde en "liten" lista på vad motorn innehäller. Allt är inte med iofs, mina kromade bultar , fördelarlock och annat lull-lull tex...

Motorgodis!!!


Visar en bild på svågerns frambromsar med. Sitter på en Mustang -65, fälgarna är tillfälliga, det första han hittade som passade utanpå 14" bromsskivor. Sådana bromsar funderar jag med på. thumbs up

www.saab4fun.com/mustang09/full31.jpg

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
*dubbel*

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
oj, missat att medela att motorn nu är monterad i bil. Inte finjusterat ännu men den fungerar. Ska gå igenom tändning, förgasare och vippor imorgon. Låter skönt med nya avgasystemet med.


_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Eftersom jag var senaste medlemen innan du så får jag väll äran att hälsa dig välkommen till SVÄNGJÄNKs klubben! hehe. Alltid kul att försöka få en amerikanare att svänga! Lycka till!

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
_maniac_ skrev:
Eftersom jag var senaste medlemen innan du ...


Ehe, va?


Den svänger skapligt redan, det jag ligger efterpå är bromsförmågan...
Men trummorna skall bytas ut. Väghållningen för övrigt är rätt tillfredsställande, om man inte är för tung på gasen i utgången vill säga.

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 640



Jepsson myntade uttrycket svängjänk. Vi är väll en fyra st nu eller nåt här på rejsa som åker amerikanskt. Lite av en slugger bland alla bmwn å seven.

_________________
Michael Vallinder

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Dumsnål heter det ju!

Jag snålade på tändsystemet och det får man ju sota för nu, köpa ett beg tändsystem inkl en original fördelare från -69 var obra. Svårt att få fason på tändningen nu. Först dog det brytarlösa, sedan "eldade" jag upp brytarspetsarna och de nya är på god väg de med. Går fint på lite varv men ack så illa på tomgång...

Nåja, den går i vart fall och låter dessutom riktigt skönt. Blir att pilla mer i vinter, byter brytarspetsar två gånger i månaden i sommar, de kostar ju bara 60:- styck.

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Jaha, då var den långa kalla vintern på väg. En beställning á $100 har redan gått iväg och jag hoppas få iväg en till lite senare. Det som skall göras är;

*Montering av HÅRDA fjädrar fram med 1" sänkning + en shelbysänkning på det.
*2" sänkning på mina redan stenhårda bakfjädrar. (gasdämpare runt om redan monterat)
*Nya hårda bussningar i framvagn och nya original bak.
*Rullkam (IskyRacing) och lyftare (retrofit från FMS) 275/284 duration & .520 / .544 i lyft
*Alu insug från FordMotorSport
*Ignitor II tändsystem
*3:55 utväxling i bakaxeln
*Total ombyggnad av automatlådan. Streetfighter kit / pump mm
*Turbin med ännu ej bestämd stallspeed
*Nya däck 205/60-15" fram, 225/60-15" bak (falken?)

Vill inte göra gissning på effekten men den lär räcka längre än väghållning/bromsar.

Det kommer synas mer info på www.saab4fun.com under vintern

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



Vi ser alla fram emot den turbokonverterade motorn, bara att snickra ihop parallella Trionic och smälla dit
Annars går ju jänkarna ganska bra som dom är.
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare

Turbomotorn lär dröja, mycket annat som skall göras först. Om ett par år kanske det är aktuellt. Dock har jag redan börjat samla på mig användbara saker inför det projektet.

om ni vill spana på det godis jag köpt hem inför denna "vinter" (vilken jävla vinter) så rekommenderar jag ett besök här; http://www.saab4fun.com/mus.html

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



MrTurbo skrev:
*Turbin med ännu ej bestämd stallspeed


om du ska svänga mer än du åker rivstartsrace....så välj en turbin med LÅG stallspeed..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



_maniac_ skrev:
Vi är väll en fyra st nu eller nåt här på rejsa som åker amerikanskt.


Det var väl lite lågt räknat...eller räknas inte alla på forumet in i skaran...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Pederb
Norrköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 212




_________________
-Peder Bäckman-

Fiat 500 Abarth 2013 US
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Pederb skrev:


Här får du lite ideer. http://www.carter-engineering.com/images/preston/SideViewPainted.jpg


Sett den förr och tyvärr är det nog den hemskaste "mustang" jag någonsin sett. Jag är ytterst mån om att behålla originallooken på bilen.

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186



MrTurbo skrev:
Jag är ytterst mån om att behålla originallooken på bilen.

Helt rätt, original är alltid snyggast.

Några frågor:
1. Behöver man regbesiktiga med den nya motorn eller syns det inte att den är bytt?
2. Hur är registret på den nya motorn, hur ligger vridmomentkurvan, om man jämför med en modernare Saab-turbo t ex?
Citera
MrTurbo
Göta
Här sen Jul 2003
Inlägg: 140


Trådstartare
Jag vet inte om det "krävs" en reg-bes men vanligtvis gör man det inte om de inte börjar bråka. Och det är YTTERS sällan de gör det. Då jag bygger motor föra bromsar hoppas jag att de är snälla, då det är där min svaghet ligger ännu.

Ang motorns arbetsområde kommer det ligga mellan 1800 & 5800rpm. Insuget och rullkammen jag köpt "arbetar" bäst på det intervallet. Eftersom jag byter utväxlingen i bakaxeln från 2:79 till 3:55 lär acc vara i klass med de flesta Saabturbos. Räknar med max vrid runt 3000rpm och max hkr runt 5000. Hoppas på närmare 600Nm och 400hkr. Troligen inte fullt så mycket men i närheten. När allt känns okej hoppas jag kunna bänka bilen.

Då bilen väger som en og900 hoppas jag att det skall bära iväg rätt bra, med de uppdateringar jag tänker göra med chassi (förutom bromsar) kommer även väghållningen bli skaplig. Dock kommer enhjulsdrift innebära vissa problem med fästet. Bakaxel + bromsar lägger före turboåttan på listan (tämligen meningslöst annars) men en komplett 9" axel går på minst 10k och bromsarna nått liknande. Har spanat på vad jag vill ha redan.

_________________
Pelle Ahlqvist
"If you're in control, you're not going fast enough."
// Rufus "Parnelli" Jones
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Mustang HT -67 "Hellre ökänd än okänd"
1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (23453 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande