Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT -67 "Hellre ökänd än okänd" | 1, 2, 3, 4 >> 23484 besök totalt |
Jag har tagit ledigt från Saabskruvandet och börjat meka amerikanskt nu. Dock är väl inte målet annorlunda, förutsättningarna vart dock helt andra. Ska gå att framföra utan problem både på bana och rattlåsrace.
Nåväl, en Mustang HT -67 från ElPaso Texas inhandlades på E-Bay och anlände i slutet av 2004. En "oskruvad originalbil" som det heter. Visst, mer att göra, men man f*n vad som e gjort och hur än om nån stollig jänk vart å pillat i grejerna och man först måste klura ut vad han tänkt på. Bilen var hemma, oskruvad var den, helt klart. Motor, växellåda, bakaxel, stötdämpare, fjädrar, kulbultar osv var från -67! Inte bara oskruvat utan även orenoverat mao. Trummor runt om, ingen bromsservo, ingen styrservo. De första två skall åtgärdas, styrservo klarar man sig klart utan. Samtiliga kulbultar i framvagnen byttes, så även hjullager och bromsbackar. Nya gasstötdämpare runt om och nya fjädrar bak. Nya däck och fälgar köpres med. Växellådan renoverades och kylen byttes. I dagarna är den nya motorn klar med. Som egentligen bara är en "stand in" medans planerna på en turbomatad motor tar form. Ja ja, här kommer lite bilder från start till dagens läge... Så här såg den ut då vi hämtade den i Gbg. Motorn var väl inte så vacker. Inte nog med lite ytrost, snubben i ElPaso var tydligen djurgårdare! Inredningen var dock väldans fräsch. Och röd... Nya fälgarna, dock innan fjädrarna byttes, "lite" låg bak. Nyrenoverad växellåda. Hårdare fjädrar monterade, detta var direkt efter bytet, de satte sig lite efter ett tag. Gamla motorn när vi lyfte och kikade lite. En 289cui på 200hkr som gått sedan -67. Nya motorn, 351a med lite godis i. Minst 300hkr & 500Nm. Totalrenoverad. Mer komplett bild. Den monteras inomkort i bilen. _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||
Tack.
Vad vill ni se bilder på, har massvis av dem på min sida med. Väghållning kommer att trixas med lite. Kommer byta samtliga bussningar tex, en annan styrsnäcka skall monteras med. (annan utväxling = snabbare repons) Framfjädrar byts till hårdare, + shelbysänkning och sänkblock bak. Sedan blir det ju de klassiska extra exportstagen i motorrummet. Väghållning finns redan, den känns riktigt fin så det kommer bli bra, viktigast är att fixa rekoderliga bromsar tycker jag, man vill ju kunna få stopp med. En bild till på motorn. Ventilkåporna kommer dock bytas pga att mina rollerrockers kommer ta i dessa. _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||
Gjorde en "liten" lista på vad motorn innehäller. Allt är inte med iofs, mina kromade bultar , fördelarlock och annat lull-lull tex...
Motorgodis!!! Visar en bild på svågerns frambromsar med. Sitter på en Mustang -65, fälgarna är tillfälliga, det första han hittade som passade utanpå 14" bromsskivor. Sådana bromsar funderar jag med på. www.saab4fun.com/mustang09/full31.jp _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||
_________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||
Eftersom jag var senaste medlemen innan du så får jag väll äran att hälsa dig välkommen till SVÄNGJÄNKs klubben! hehe. Alltid kul att försöka få en amerikanare att svänga! Lycka till!
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Ehe, va? Den svänger skapligt redan, det jag ligger efterpå är bromsförmågan... Men trummorna skall bytas ut. Väghållningen för övrigt är rätt tillfredsställande, om man inte är för tung på gasen i utgången vill säga. _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||
Jepsson myntade uttrycket svängjänk. Vi är väll en fyra st nu eller nåt här på rejsa som åker amerikanskt. Lite av en slugger bland alla bmwn å seven.
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Dumsnål heter det ju!
Jag snålade på tändsystemet och det får man ju sota för nu, köpa ett beg tändsystem inkl en original fördelare från -69 var obra. Svårt att få fason på tändningen nu. Först dog det brytarlösa, sedan "eldade" jag upp brytarspetsarna och de nya är på god väg de med. Går fint på lite varv men ack så illa på tomgång... Nåja, den går i vart fall och låter dessutom riktigt skönt. Blir att pilla mer i vinter, byter brytarspetsar två gånger i månaden i sommar, de kostar ju bara 60:- styck. _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||
Jaha, då var den långa kalla vintern på väg. En beställning á $100 har redan gått iväg och jag hoppas få iväg en till lite senare. Det som skall göras är;
*Montering av HÅRDA fjädrar fram med 1" sänkning + en shelbysänkning på det. *2" sänkning på mina redan stenhårda bakfjädrar. (gasdämpare runt om redan monterat) *Nya hårda bussningar i framvagn och nya original bak. *Rullkam (IskyRacing) och lyftare (retrofit från FMS) 275/284 duration & .520 / .544 i lyft *Alu insug från FordMotorSport *Ignitor II tändsystem *3:55 utväxling i bakaxeln *Total ombyggnad av automatlådan. Streetfighter kit / pump mm *Turbin med ännu ej bestämd stallspeed *Nya däck 205/60-15" fram, 225/60-15" bak (falken?) Vill inte göra gissning på effekten men den lär räcka längre än väghållning/bromsar. Det kommer synas mer info på www.saab4fun.com under vintern _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||
Turbomotorn lär dröja, mycket annat som skall göras först. Om ett par år kanske det är aktuellt. Dock har jag redan börjat samla på mig användbara saker inför det projektet. om ni vill spana på det godis jag köpt hem inför denna "vinter" (vilken jävla vinter) så rekommenderar jag ett besök här; http://www.saab4fun.com/mus.html _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||
om du ska svänga mer än du åker rivstartsrace....så välj en turbin med LÅG stallspeed.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Det var väl lite lågt räknat...eller räknas inte alla på forumet in i skaran... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
_________________ -Peder Bäckman- Fiat 500 Abarth 2013 US |
||
Sett den förr och tyvärr är det nog den hemskaste "mustang" jag någonsin sett. Jag är ytterst mån om att behålla originallooken på bilen. _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||
Helt rätt, original är alltid snyggast. Några frågor: 1. Behöver man regbesiktiga med den nya motorn eller syns det inte att den är bytt? 2. Hur är registret på den nya motorn, hur ligger vridmomentkurvan, om man jämför med en modernare Saab-turbo t ex? |
||
Jag vet inte om det "krävs" en reg-bes men vanligtvis gör man det inte om de inte börjar bråka. Och det är YTTERS sällan de gör det. Då jag bygger motor föra bromsar hoppas jag att de är snälla, då det är där min svaghet ligger ännu.
Ang motorns arbetsområde kommer det ligga mellan 1800 & 5800rpm. Insuget och rullkammen jag köpt "arbetar" bäst på det intervallet. Eftersom jag byter utväxlingen i bakaxeln från 2:79 till 3:55 lär acc vara i klass med de flesta Saabturbos. Räknar med max vrid runt 3000rpm och max hkr runt 5000. Hoppas på närmare 600Nm och 400hkr. Troligen inte fullt så mycket men i närheten. När allt känns okej hoppas jag kunna bänka bilen. Då bilen väger som en og900 hoppas jag att det skall bära iväg rätt bra, med de uppdateringar jag tänker göra med chassi (förutom bromsar) kommer även väghållningen bli skaplig. Dock kommer enhjulsdrift innebära vissa problem med fästet. Bakaxel + bromsar lägger före turboåttan på listan (tämligen meningslöst annars) men en komplett 9" axel går på minst 10k och bromsarna nått liknande. Har spanat på vad jag vill ha redan. _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Mustang HT -67 "Hellre ökänd än okänd" | 1, 2, 3, 4 >> 23484 besök totalt |