Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 (Såld till ny ägare!) | 1, 2, 3 >> 13208 besök totalt |
Lite kort om min banbil/sommarbil.
Bilen är en Miata -92 med den vanliga fyran på 116hk. Jag köpte bilen våren 2003 och har kunnat använda den ganska många mil både på gata och bana. En del av vad som är gjort på bilen. R-däck Kumho V70A på Compomotive Mo 15" Eibach fjädrar och KYB AGX ställbara dämpare. Sparco-glasfiberstolar. Sparco moccaratt. Egensvetsad båge bockad av smeden i Rolfstorp. Bilen väger 1022kg med mig i. I sommar har jag tävlat med bilen i MGCC:s klubbmästerskap i Roadsport C där jag har legat mitt i fältet resultatmässigt. Tid på Knutstorp än så länge 1.16.3. Ska bättras på när jag ställt in hjulvinklarna och lite annat. Aktuell bild: _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
|
||||
Nja, dämparna har jag inte byggt.. Den långsmala där fram är en 2,5" Simons (iofs kortad 7-8cm ) och den andra är från en Motorcykel. Resten är dock ihopsvetsat i garaget och målat med CRC:s "aluminiserande" färg. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Hej Patrik,
jag gillar också avgassystemet Hur låter det jämfört med original? Jag anar att systemet är några kilo lättare än alla de rostfria varianter som de flesta sätter på (ferrita m fl)? Rördimension (Dxt)? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Det låter ganska lagom, inte mer än nån annan Miata jag hörde när jag körde på Knutstorp iaf Har tyvärr inte vägt detta av ren slöhet. Borde vara lättare än rostfritt. Rören är Simons universal 2,5" (63,5mm) vet ej exakt tjocklek men själva rören väger inte mycket. Den främre dämparen är egentligen lite för tung men den bakre väger däremot nästan ingenting _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
|
||||
Det har jag inte tänkt på bara Har för övrigt kvar öglorna fram också, men dom visste jag ju om.. Ska ordnas så fort jag har målat och inrett färdigt i garaget _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Liten uppdatering!
Har fått in bilen i vårt nya garage. Miatan får dela utrymme med en SAAB 900 T8-special (eller nåt sånt). Har idag satt i nya stolar som köptes av en rallyåkare som skulle sälja dem eftersom de är mer än fem år gamla. Det gick att sätta stolarna direkt på orginalunderredena vilket var ett måste då jag, min flickvän och min far inte är lika långa.. Nästa projekt är att montera båge och bälten som också dom ska köpas billigt av rally-gubben.. Bilder på stolarna och resten av garaget som det ser ut så här långt: Vi har lite inredande kvar att göra _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Liten update:
Var hos smeden i Gunnarsjö igår och hämtade bågen till bilen Hittade knappt dit förresten. Det är ju mitt ute i ödemarken! När vi kom låg han i en Pantera och svetsade helbur. Skulle visst gå historisk racing... Förstår ju varför han kallas Smeden iaf. Maken till verkstad har jag aldrig sett! Efter det obligatoriska stoppet på Ge-Kås åkte vi omvägen till Dalhems, där blev vi knappt insläppta Var tvungna att ringa till dem och avtala tid. Som tur var mjuknade dom när jag skojade lite Fick köpt öglor till 6-punktsbältena där. Bilder på bågen och montering kommer i helgen! _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Köpte du en färdigsvetsad båge av dem eller köpte du den i delar?
När jag ringde och pratade med honom så sa han att jag kunde välja mellan att få den monterad på plats hos dem eller att jag kunde få rören och därmed fixa svetsning själv. Jag pratade med Guss också och där sa de ungefär samma sak. Men eftersom jag gärna ville ha något "färdigt" då jag inte är speciellt mek-kunnig och dessutom inte bor närheten av Gunnarsjö så blev det att jag importerade en Hard Dog från USA istället. Jag har dock inte monterat den ännu så det ska bli intressant att se bilderna från din montering. Jag borde ju kunna ha lite nytta av det även om bågarna inte är exakt likadana. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Den kommer nog bli ganska lik hard-dog bågen. Tror att Dennis båge är en kopia på den och min kommer att se mer eller mindre likadan ut. Min är bockad rätt men den är ju "för lång". Kommer att få kapa, passa in och svetsa lite grann Köpte även ett rör att ha rakt över vid bågen för att fästa bältena i. Hur mycket kostar en Hard-Dog båge? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Jag köpte en Hard Dog Hard Core med dubbla diagonaler och en bältessträva (eller vad det nu heter) så det är en ganska kraftig sak. Jag gav $395 för den och sen $40 extra för formgjuten "padding" för just den bågmodellen. Så med dagens dollarkurs tycker inte jag att det var så farligt men när man sen räknar in frakt + moms + tull så blev det inte lika billigt längre, utan nästan det dubbla
Så jag antar att du kom billigare undan, för det priset jag fick av smeden i Gunnarsjö var lite lägre och då var ju även monteringen inräknad. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
|
||||
Jag gav 700 kr, men då var det ju en hög med delar och alltså lite kvar att göra _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Det är vid såna här tillfällen man saknar ett eget garage som man kan jobba med bilen i. Tänk vad många saker man kunnat göra billigare själv, även om det kanske tagit betydligt längre tid. _________________ Joakim Winkler Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09 |
||||
Det ser ut som en Opel GT ? _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Stämmer bra! En fin sak med Borbet fälgar som var med när Attitude ordnade bankörning på Anderstorp i höstas. Har varit på bild i andra trådar på forumet. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Jag gav 900kr, verkade mest som om han höftade till lite. Och det var utan kvitto Köpte ett gäng plattor och lite stoppning av honom också. Annars hade det som sagt kostat 700:- Frågan är hur lång tid monteringen kommer att ta Hoppas det inte blir för svårt att passa in den iaf. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Uppdatering!
Bågen är nu färdig. Bara målning kvar. Ska bli intressant att montera! Nya fälgar: Compomotive Mo 15" Har beställt däck också.. Kumho Ecsta V70A. Ska också bli intressant att prova. Har aldrig kört med R-däck förut. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Westfield Seven Roadsport A |
||||
Tjusigt! Har du fäst bågen i bältesrullens fäste också?
Fälgarna tillhör mina absoluta favoriter utseendemässigt (klart snyggare än mina Superleggera, tycker jag), men de är väl rätt tunga? _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -92 (Såld till ny ägare!) | 1, 2, 3 >> 13208 besök totalt |