Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 964 Carrera 1990 Black Adder 3.8 *SÅLD* | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (34852 totalt) |
Min första luftkylda Porsche! Första ägaren tog ut denna bakhjulsdrivna Carrera den 3 juli 1990, en viss monsieur Francois FIAT i Paris. Han var (och är fortfarande) tävlingsförare som framgångsrikt körde bl a 911 RSR och 996 Cup. Totalt körde han 61 lopp och vann 13 av dem. Bästa prestation är 3e plats i French GT Championship 2005. Hans karriär i racing kanske förklarar varför bilen utrustades med diff 40% (option code 220) från fabrik, ett ganska ovanligt tillval. Efter några ägarbyten hamnade bilen i händerna på en fransman som pendlade mellan jobbet i London och bostaden i hemlandet, det är därför bilen gått över 300.000 km! Pendlaren sålde så småningom till en engelsman som började rejsa till bilen med lättare dörrsidor osv. Engelsmannen sålde i sin tur till en svensk journalist på tidningen Automobil som registrerade bilen i Sverige 16 juli 2008. Sen dess har den rullat som Automobils projektbil "Black Adder" och synts i rätt många tidningsartiklar. Tidningen och Peter Hajas/Ferdinand i Jönköping fortsatte jobbet med att anpassa bilen för bana/slalom (100 kg lättning, RS svänghjul, sitta still stolar, H&R chassi osv...) och min plan är att fortsätta utveckla bilen till en riktig banraket! Utvecklingsplanen kan sammanfattas 100% sport - 0% komfort... ! Skillnaden mot min förra 996 turbo är total och det dröjer nog en säsong eller två tills jag får till set upen och lär mig vrida fort på ratten i denna... men oj vad skoj den är att köra! Visst kan jag sakna den hysteriska turbokicken men 964an ger så mycket mer känsla. För att inte tala om ljudet! Med lätt svänghjul och hotfilm luftmassemätare blir också gasresponsen betydligt snabbare än i turbon. Motor: konverterad från renoverad original 3.6 L till helrenoverad 3.8 L Capricorn cylindersats LMM 993 hotfilm Annat luftfilter Motorfästen original 964 RS Diffbroms original Växellåda: Svänghjul original 964 RS Avgas: Cargraphic GT Auspuff - utan värmekamrar med symmetriska headers, 100 cell racekat och dubbla slutrör Chassi: "Sportigt gatchassi" H&R monotube coilover (29580-1) Nya bussningar Ny styrväxel och nya styrleder RSR styrservo (dvs inget servo alls;) Bromsar: Big Red (993 turbo) Belägg Pagid orange Kaross: All ljudisolering borttagen, lättviktsmattor Nya lyktor och reflektorer Cupspeglar Kolfibertak utan taklucka Plastrutor makrolon "Rejslack" Interiör: Heigo fullbur (godkänd och inskriven i reg beviset) Ingen AC Ingen stereo Inget baksäte Sparco mockaratt Quick Release ratt Sparco Evo förare + passagerare 6 punkt Schroth (HANS) Innerbackspegel Lättvikt Racing Special med sugpropp från Biltema 39,90:- Fälgar och däck: Svartlackade Porsche originalfälgar 17" Cup Spacers fram och bak Michelin Cup 205 / 255 _________________ #68 Porsche 911 BMW S1000 RR |
||||||
Så du fick tag på bil till slut. Jag tror denna är ett bättre köp än min gamla.
Jag hajjade till när annonsen kom ut och för en stund så kände jag lite ångest över att jag varit för snabb med mitt bilbyte. Grattis. _________________ Jocke Rydell |
||||||
Tack för alla positiva kommentarer och hejarop!
Ser fram mot att lära känna bilen närmare, det lilla jag provkört lovar mycket gott... !
_________________ #68 Porsche 911 BMW S1000 RR |
||||||
Idag har jag vägt bilen hos Bilprovningen. Det låter nästan för bra för att vara sant men vågen stannade på 1120 kg med 1/2 tank utan förare!
Jag väntar på ett paket från England med kolfibertak och ett paket från Tyskland med fullbur. Plastrutorna har redan kommit. Hög finish till överraskande lågt pris, under 5.000 SEK ink frakt. Rutorna är i makrolon och ser riktigt fina ut, hoppas passformen är lika bra. _________________ #68 Porsche 911 BMW S1000 RR |
||||||
1120 kg?!?
Den är väl inte speciellt lättad nånstans förutom all isolering inne? Har du båge i bilen? Min helbur väger drygt 30 kg och min väger ca 1200 kg med lite soppa i. Men nu blev jaf nyfiken för då handlar det om en skillnad på 70-100 kg. 1120 är som en plåtren cup. Vad är gjort som kapar vikt på din bil? _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||||
Här står lite. http://www.automobil.se/projekt/en-b . _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Har gjort mer än deras lista och står som sagt på drygt 1200, iofs inkl bur så säg 1170. Skiljer ändå 50 kg och mer om bensin ska läggas på.
Kanske ska åka å testa den vågen och se vad den säger _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||||
Gratulerar till bilen! Härligt att börja med en så utsorterad bil, hoppas man får se den på banorna i sommar.
Min väger 1210 med halv tank (90 liters) på cornerweight vågarna. Min får nog anses vara hyfsat lättad. RS inredning, plåtren med enbart tunn lack under, inga krockbalkar i dörrarna, aluminiumhuv, magnesiumfälgar, ingen AC, ingen servostyrnong, ingen radio etc. men helbur. Den vågen skulle man ju ha när man väger in bilen på släpet /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
Som ni förstår är jag också förvånad för att inte säga milt skeptisk till vikten. Hade inte möjlighet att kontrollväga någon annanstans utan endast på Bilprovningen. Får göra det sen när bilen är hyfsat klar för säsongen. Nu ska det i fullbur samtidigt som en del tunga grejer som bakruta och taklucka ska bort. Lita på att vi ses på banorna snart...
_________________ #68 Porsche 911 BMW S1000 RR |
||||||
Tack! Bilen i nuvarande skick känns som en perfekt plattform att jobba vidare med. Sen gäller det ju att han som sitter i stolen kan vrida på ratten också _________________ #68 Porsche 911 BMW S1000 RR |
||||||
Efter 12 veckors leveranstid (dubbla väntetiden mot vad tillverkaren lovade) kom äntligen kolfibertaket från UK. Finish och passform ser mycket bra ut. Så nu har vi satt sågen i taket! Takluckan och den tunga elmotorn är avlägsnade. Rutorna är urtagna. Hittade lite typisk 964 rost runt rutorna som vi nu förstås passar på att laga innan vi sätter i plastrutorna i makrolon. Fler bilder på http://www.flickr.com/photos/blackadder964/
_________________ #68 Porsche 911 BMW S1000 RR |
||||||
Snygg bil
Vilket grymt tak, var det inte läskigt att kapa i bilen eller har det gjorts förr ? JAg skulle vara orolig , grymt coolt ialllafall! _________________ Robert Pentén 7:53 BTG 996 Turbo X50 997 Gt3 CS MK1 997 Gt3 CS MK2 993 C2 ombyggd för bana 993 C2 gatbil Ferrari 430 Scuderia BMW 325i E90 för VLN |
||||||
Tog hem direkt från tillverkaren www.performance-trim.com på rekommendation av kompis i PCS. Prisvärt och bra kvalitet men liiite dåliga på att svara på mejl och i telefon och dom höll inte alls leveranstiden som dom lovat. Men det kanske är ett gott tecken att dom har mycket att göra? _________________ #68 Porsche 911 BMW S1000 RR |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 964 Carrera 1990 Black Adder 3.8 *SÅLD* | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (34852 totalt) |