Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2010-07-29 Knutstorp Blandat (värt en titt,premiärkörning..) | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (14472 totalt) |
Jag var en av deltagarna i förmiddagsdelen av Tetra Pack-träffen.
Jag och min bil finns med i Fredriks (som vanligt !) fina bildkavalkad. Detta var en av de absolut bästa träffar jag deltagit i ! Trots att vädret inte verkade lovande, med en liten skur när jag körde hemifrån på morgonen, så kom inte en droppe på hela förmiddagen. Precis lagom många deltagare och gott om plats på banan. Verkligen justa förare som alla uppträdde föredömligt. Mycket varierad bilpark som kördes under förmiddagens träff. Såg lika roligt ut på eftermiddagen ! Enda trista var den rejält tryckta GTo'n.Hoppas skadorna trots allt var begränsade. Tror att detta var tredje året jag har varit med och kört. Ska definitivt vara med även nästa år !! Varmt tack till arrangörerna, och ett särskilt tack till Bengt Metz för vår givande "par-åkning". hälsn Lasse H _________________ Lars Hansson |
||||
Jag vet var den finns ....Min son oskar köpte den, så den finns fortfarande i Skåne. Har sagt till honom att lägga upp en sida om sin JCW GP här...vi får se om han gör det. Måste ju säga att bilen är hur kul som helst på banan. Hans _________________ Hans Mogren Porsche GT3 CS |
||||
Det var en trevlig tillställning, stort tack till arrangörerna.
Tog tillfället att testa 924:an då det inte blev så många varv förra gången. Det tar lite tid att vänja sig vid en ny bil men den känns välbalanserad, lär dock inte vara med i toppstriden i roadsport C. Får se om det blir fler tillfällen att testa innan första tävlingen som blir MSCC KM1 2011. Filmade framåt/bakåt och ser att mitt kamerafäste behöver bli stabilare (främre kameran). http://www.youtube.com/watch?v=-GpuZ Testrapport finns på = Nillet Racing = 39 blider blev det också: http://www.nillet.com/rbilder/100729 Smakprov: _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Det är för tidigt att komma med ett bra svar, men det är långsammare i alla fall. Kommer att gå bättre ju mer tid jag får i bilen, mitt mål för 2011 blir att ta minst 5 poäng i MSCC (får man om man ställer upp i alla deltävlingar). _________________ Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW = NILLET RACING = https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com |
||||
Se där Figge! Du har fångat en bild på något som jag bara hörde rykte om.
Brinnade bromsok. Jag bytte belägg fram och bak mot racing varianter. Både jag och min mek kollade att kolvarna gick fritt och fint. Fritt löpande skivor efter byte. orsaken till bromsbortfallet är troligen två. Nära noll spel med nya belägg. Vid värmeexpansion av skivan så räcker inte det för frigång. orginal bromsvätska från GM. (Jag är en idiot som gnäller på allt och alla, både verbalt och i skrift i tio år och så går jag och missar detta själv) Pratade med Kjelle Power Gustafsson och han personligen hade erfarenhet av nya GM bilar som tagits ut på bana med originalvätska. Samma sak hände. Dock med mindre konsekvenser än mina Denna bild är ochså ett svar på varför jag inte hade bromsar efter att ha stått still i 15 minuter och körde ut igen. Körde ju 7 varv för att premiär känna på bilen. Bilen och bromsarna var normala. Jag jagade ikapp ett par bilar och satte rikte på en kompis BMW. Han drog jämt med mig när det svängde men på rakan kom jag ikapp lite och när det bromsades vid Armco räckets slut, dvs 100 m tror jag, så tog jag rejält in på honom. Allt kändes normalt. Kändes bra även om det är en himmla skillnad på väghållningen i min lätta bubbla mot denna tunga bil. Jag har Hotckiss krängningshämmare, R däck men trots det så kändes bilen som det den är, tung och krängig....i jämförelse med mitt VW strykjärn. De 400 original hästarna och 6 liters motorn var härlig. Tremex 6 pet lådan funkade bra även om 2-3-4 var de ends som användes. Långa slag i spaken har jag lösning på men inte hunnit byta. När jag tog med mig en passagerare i form av min hjölpande mek, så sa jag att jag skulle köra jätte snällt och gasa först senare. Jag kom inte så långt. 90 gradaren vänster innan 180 graders idioten kom jag in med lite acceleration på trean, växlade ner till tvåan med hälmellangas, fick i växeln men kände direkt att bromspedalen var väck. Jag hann pumpa ett tag eller två men sedan var jag ute på gräset och då var jag en passagerare. Jag har alla varven och även smällen på in car video. Lägger ut det när jag har bra anslutning. Mycket surt att inte ha en enda pedal att bromsa på. Nu har jag kört in bilen i garaget. Drivlina och kylare osv är helt intakt. Motor och framvagnsvaggan har flyttat på sig. En hel del plåt jobb och riktning av höger sida/balk men inget omöjligt. Ny huv, ny hägerskärm och den lösa balkarna i fronten. ABS fronten är faktiskt möjlig att fixa till. Jo det går att regga GTo i Sverige, finns flertalet och en jag känner till en likadan till i Skåne och åtskilliga i Stockholm. En med Magnusson kompressor. _________________ Fredrik Reichel |
||||
Jisses vad liten Cobra Coupén är bredvid Galaxin
Jätteskoj att den är ute och rullar |
||||
OK, interesting answer.
I think it was EBC up front and something else in the back. I will check this as I have my receipts from Summit. In fact the left hand side looks the same with some kind of melted appearance. Thanks for this interesting input Roy. _________________ Fredrik Reichel |
||||
Jag faller in i tackkören till en bra "track day"
Tack Lars Hansson även du för en givande paråkning, du åker numera rejält ifrån mig på Knutstorp Min åkning har i år inte riktigt stämt men nästsista och sista stinten började åkningen gå lite bättre, jag bytte tillbaka till mitt "gamla" sätt att åka över NGK, fick även till en senare bromspunkt efter rakan samt testade en nygammal metod i vänstern upp mot idioten Tiderna kommer nog Nä Josen (Joachim osbeck) jag har inge aning om hur många varv jag åkt på Knutstorp, kan det bli för många??, tror inte det Kul att se Thomas Henrysson i sitt nya projekt, blir säkert häftig vad det lider o du Nicklas, du måste inte "parkera" för att släppa förbi snabbare bilar, förarna i dessa bilar löser omkörningen säkert och fint ändå, bara håll fart och ditt spår så fixar det sig / Bengt Metz _________________ Bengt Metz Caterham Superlight Såld 227hkr 226Nm Zetec DOHC Quaife type 9 synkad Roadsport C 2003-2005 Roadsport B 2006 Roadsport A 2007-2017 |
||||
Historia
Kör 2 varv mycket lugnt Gasar en del på varv tre och loggar 1:17,45 Det visar sig att min transponer är avstängd och jag loggat min tid via någon från förmiddagen. Den transpondern stängs av och tas bort från banan. Jag får inga fler tider. Börjar köra ikapp ett par bilar. "jagar" upp tempot lite men efter 7 varv bestämmer jag mig för ett nerkylningsvarv innan jag går in. Bromsarna visar inga fadningstendenser. Fixar igång min egen transponder och låter den fysiskt logga några tider utanför rutan på bilen. Monterar tillbaka transpondern. Under tiden får jag ett par kommentarer att bilen luktade bromsar. Normalt, tycker jag med nya belägg. Mek kompisen går ett varv och tittar på beläggen och konstaterar att det ser hyfsat normalt ut. Vi kör ut och jag säger att jag ska köra ett varv mycket lugnt innan jag gasar på lite. Gör just så. Använder handbromsen i depån, lossar och kör ut utan att kolla vanliga bromsar. 2-3 på banan utan broms tills jag kommer in i 90 vänster innan hårnålen/idioten då jag växlar ner och mellangasar samtidigt som jag med tå spetsen inte känner någon bromspedal. Pumpar kort och om jag minns rätt får lite bromrespons men då är jag redan ingången i svängen och åker ut på gräset. oj oj oj säger jag och när det smäller så är min kommentar i bilen. "Inga bromsar! Surt surt!" Redigerar de övriga varven innan denna avkörning och lägger ut vid ett senare tillfälle. http://www.youtube.com/watch?v=sX7Jb Kan dröja lite innan den är tillgänglig......sorry men något går fel och jag håller på att fixa. Inom kort... _________________ Fredrik Reichel |
||||
_________________ Fredrik Reichel |
||||
_________________ Hans Mogren Porsche GT3 CS |
||||
Vad är detta för evenemang?
Efter 9 år på Alfa Laval och ett par säsonger på Tetra på olika avdelningar så blir man klart nyfiken om det finns bekanta som dyker upp. Om än bara till utseendet. =) |
||||
Det är cirka 13 år sedan ett gäng av oss på Tetra Pak (och några ej Tetra Pak men med stark anknytning) satte igång att träffas.
I början var det Sturup och sedan övergång till Knutstorp. Nu är det tio år sedan blev vi mera organiserade och döpte oss till Los Machos Society...med ett leende. Vi har cirka 30 blandade bilar som kör öppet på förmiddagen och sedan våra egna timmar på eftermiddagen. Det har varit en mycket enkel och uppskattad tillställning för alla under dessa år. Trots enkelheten i konceptet så håller disciplinen bra. _________________ Fredrik Reichel |
||||
Eftersnack 2010-07-29 Knutstorp Blandat (värt en titt,premiärkörning..) | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (14472 totalt) |