Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Rx7 Widebody 92a, MOTORRAS | 1, 2 >> 9727 besök totalt |
Mazda Rx-7 Widebody
Vision: Det kommer in fler och fler Rx7or i sverige många stylade, en del för banåkning och en del för strippen. Men denna bil ska bli komplett och efterlikna många av supersportbilarna som finns där ut och idag finns ingen rx-7a i sverige som ens är i närheten. Denna ska förhoppningsvis vara den första. Dock är banåkning prio 1, därav ska basar steg och extra batteri enkelt kunna monteras bort på mindre än 30min. Samarbetspartner: MMAudio.se. Rotary Performance. Bil och Marintextil. Motor: Nyrenoverad hösten 2009. Komplett Custom singelturbokit med T61 turbo. Grenrör/Turbo/Wastegate HKS. FMIC. Rostfritt avgassystem från turbo 3,5"Dp /3" HKS cat-back/4,5" slutdämpare. Koyo alukyl och nya oljekylare. 550cc spridare 1680 spridare, eftermarknads Fuelrail och Bränsletrycksregulator. Stålomspunna oljeslangar. Bosch pump. HKS tändförstärkare. Apexi Power FC eftermarknads styrsystem med handkontroll. 500hk vid 1,2bar. 400hk vid 0,7bar. Chassi: Tein stötdämpare och fjädrar. Toe-stag med uniballs i bakvagnen. Carbontech bromsbelägg. 32mm spacers på bakhjulen. KAAZ 2 vägs diff. Förstärkt PPF. Shortshift. Body: Chargespeed widebodykit m.99-spec blinkers/park.ljus. Veilside D1-GT Kolfibervinge. Fälgar & Däck Rota PF45 18" 9,5". 235/40. Inredning: OMP stolar. Sportratt. Billjud: Spelare: Alpine 505 + 701 box. Framsystem: Ground Zero Plutonium 160k 2x6.5". Ground Zero Plutonium Ref 1". Bas: Ground Zero Uranium 2st 15" . Steg: Ground Zero Hydrogen 4st slutsteg. Ska göras 2010: {/}Lackförsegling. { }Ny inredning kommer sys av bil och marintextil i höst. { }Ljudämpa karossen med M1 gjort av butylgummimassa. { }Dra alla kablar till billjudet och skissa klart designen. {/}Lacka om fälgarna. {/}Lacka delar i motorutrymmet. { }Kolfiberhandtag till dörrarna. { }Kolfiberinredning. { }Avtagbar ratt. { }Nya stolar, Sparco eller Tillett. { }Stag till växellåda. Ska göras 2011: { }omlackering av okänd färg. { }Byte till R däck Toyo R888. { }Ev. byte av fälgar. { }Nya bromskitt fram/bak. { }Coilovers. { }Cusco krängningshämmare fram/bak. { }Ultraracing subframe fram/bak. { }Kolfiberhuv. { }Kolfiberbaklucka. { }Kolfibersplitter. { }Ny instrumentbräda ombyggd med nya mätare och i skinn { }Catchtank med nya bensinpumpar { }Byta alla bussningar { }Lacka bärarmar m.m. Ska göras 2012: { }Porta motor och sattsa på 600hk+++ / = Klart _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||
Update: 2010-04-27
Nu har vi pallat upp Rx7an, kan säga att det inte var lätt då den är sjukt låg hehe. I år 2010 så har banreglerna blivit hårdare och max 95db är tillåtet vilket inte alltid är så lätt att komma ner i hehe. Denna maskin har raka rör + rensad japsdämpare och öppen wastegate då förstår ni att det är långt ifrån dessa 95db. Det som ska göras nu är: Lacka om fälgarna i mörkgråmetallic. Gå igenom bromsarna och lacka dom svarta. Montera en liten ljuddämpare på avgasröret. Dra om wastegaten in i avgasröret. Byta positionsljuslampor fram. Vi åkte upp till linköping och mekonomen och inhandlade ljuddämpare och lampor. Ljuddämparen blev den minsta dom hade på 250x140mm 3". När vi kom hem så skulle vi montera positionsljusen och detta brukar ju gå lätt men nej då. Då har dom som monterade ljusen från början använt 2st olika socklar. Den första lampan var inga problem att byta, man vred den bara ett kvarts varv. Den andra satt endast fast men en gummipackning som man sedan får trä in lampan i. Dock så funkade inte detta på den nya lampan då det inte är samma storlek så nu måste jag hitta en ny vridsockel och löda dit den. Så onödigt!!!! Efter det så började vi montera ner avgassystemet och det var inget HKS Catback som det sas utan något hemmabygge hela vägen som inte var rostfritt och smalare diameter än vad som sas. Skulle vara 3.5" men var 3" (kollade det innan jag köpte dämparen som tur var) Kommer bygga en ny downpipe och midpipe i rostfritt i vinter och sedan nytt catback i rostfritt men blir nog andra ändrör. Tog av avgassystemet mätte upp och kapade av röret, då en fäspunkt givetvis var där så skickade jag med fästet som satt på avgassystemet och dämparen till min far så han skulle fixa en klammer runt ljuddämparen och svetsa fast fästet där. Då vi får klammern imorgon så passade vi på att montera bort fälgar och åkte ner för att ta bort däcken och sedan pusta av alla innerskärmar och stag. Det var allt Blir en spännande dag imorgon. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||
_________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||
Dendär ljuddämparen kommer ju göra ungefär noll. Inget skitsnack om simons nu men det finns ju bättre produkter på marknaden om man säger så som kan dämpa betydligt mer. Och om nu detta är den enda ljuddämpningen skulle nog jag satsat på typ apple http://www.nitroz.se/apple/
Eller har du startat bilen och verkligen hört någon förändring? _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||
Hej Såklart det finns mycket bättre grejer en simons. Anledningen att jag valde det var att den fick max vara 25cm lång och 14cm i dia då det skulle passa. Sedan att den var billig, betalade under 400kr och att hela avgasystemet ska ända kastas från turbo och bak i sep. Jag har testat och det var ändå skillnad dock stillastående i garaget. Men stora skillnaden kommer ju vara att screampipen försvinner. Tack för länken det kan vara intressant när vi bygger det nya avgassystemet i höst. PHANTOM: Jag är anmäld och ska bli riktigt skoj _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||
OK, trodde detta var en permanent lösning därför ja skrev inlägget.
Duger ju sålänge hehe. Lycka till me bygget bilen är en riktig skönhet!
_________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||
Ja så fort alla anmälda hos swr har betalt släpper vi fem platser till. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||
Har du skrivit ner fullständig spec på bilen så har du en stor brist i din bil redan idag, och den finns inte heller med på åtgärdslistan.
Bromsar!! orginal skivor till en -92a är 276*22 mm. orginal skivor till en 93-> är minst 294*22 mm. Option från 96 beroende på utgåva är 314*32 mm annars de 294mm. Alltid med matchande diameter bak. 294 mm bromsarna oavsett bromsbelägg och vätska räcker inte för hård körning på bana och det är självklar med oem effekt(255 HK). Därav även de som är mindre är hej o hå. Stora oem-kittet brukar hålla på bana för upp till 350-400 HK. Sedan är även de för små och det är självklart med tillhörande bromskylning. _________________ Robert Pettersson |
||||
om bromsarna håller eller inte har la inte med effekt att göra ? Det beror helt på hur bromsarna används man måste lära sig att bromsa "rätt".
Polarens rx7:a gick hela förra sommarn med orginalskivor, grenstuff belägg och blue racing olja och var aldrig några problem och han körde inte direkt lugnt. Han hade ca 350hk så kör du orginalbromsar med riktiga belägg olja och luftkylning så kommer du klara dig långt Grymt snygg bil föresten _________________ Markus Jonsson |
||||
Hej EDC/ Robert Roligt att du gått igenom projektet. Dock har jag 294mm skivor Roligare är att jag pratade med PEAN Sweden dagen innan du skickade dit mess. Jag tror inte heller mina bromsar kommer klara sig många träffar i år. Sedan förstår jag marcus vad han menar men efter rakan på Mantorp så är det ju skillnad på slutfart om man har 255hk lr 500hk. Man måste ju bromsa betydligt mer om man har mera hk (på lika villkor) Kravet jag har är att jag ska kunna köra hårt i 25min utan att dom ska börja avta. Sedan beror det ju så mycket på bana m.m. Tror den uppsätningen jag har skulle aldrig klara det när man får lära känna bilen mera. Läst många som kör med original fast andra belägg och klarar sig bra men tvivlar att det kommer hålla. Jag och Per från Pean Sweden pratade lite och vi skulle kolla på kit från stoptech, PFC eller procejt mu. Får se vad han har att erbjuda ville ha något som håller 110%, skulle få en lista nästa vecka. Sökte lite på Projekt mu och troligtvis är dom i dyraste laget. 6kolvsoket skulle kosta 70tkr och 4kolv med 4st belägg 60tkr Mvh Anton _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||
Just ja, glömde säga fin bil.
Stoptech har 2 st versioner av sitt kitt till RX-7an. Det ena är matchade för orginal 294mm rotorer bak. Det andra är matchat för 314 oem rotorer bak. Finns utflyggningskitt för oken då de är desamma oavsett om det är 294 eller 314 mm bak. Sedan kostar skivorna inte så mycket men de måste köpas från japan/usa. (+ ev bromssköld) Tex http://www.zeckhausen.com/Mazda/RX-7 Tittar du på större doningar som 355 mm(fram) och vill göra det enkelt utan att bygga om för mycket så blir det Japanska kitten som kostar fint med dineros som dyker upp snabbt. Ofta passar handbromsen på dem rakt av. Har slitit mitt hår många ggr för att hitta vetiga lösningar på bromsar till min 7a. _________________ Robert Pettersson |
||||
Tackar
Jo det är verkligen en jungel detta med bromsar. Allt beror lite på hur bra det håller jag har. Kanske får köpa uppgraderingsskivor och belägg redan iår då jag inte kan lägga 30-40tkr på bromsar i sommar. Tanken är att köra på 355mm bromskit även om det kanske är overkill men det ska hålla i 25min hård körning. Vart hittar du pean prislista? Skulle vara roligt med lite priser snart, nyfiken som man är haha. Hittade project Mu ki i england för 55000kr för 6kolv och 30000kr för 4kolv med 2 belägg _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||
Hmmm, ja siktar du på 600 hk så är det väl lika bra att skaffa bromsar som duger direkt. Jag tror inte jag lyckades hitta något bra alternativ i den storleken när jag sökte. Men då hade jag extremt låg budget. Lycka till med jakte o fortsatt bygge hur som helst.
_________________ Robert Pettersson |
||||
Update: 2010-05-02
Nu börjar det hända lite, nu är alla bromsskivor och bromsok lackade. Det var riktigt bra, stor skillnad från hur dom såg ut innan. Innan lackning: Bak: Fram: Vi har även hunnit montera tillbaka alla bromsskivor och bromsok på sin plats igen och då såg det ut såhär: Bak: Fram: Resultatet blir nog lite bättre bara man får bromsa lite så det svarta på bromsskivan försvinner, då träder förhoppningsvis både skivan och oket fram lite mer =) Näst på tur blir nog slipning, grundning och lackning av fälgar! =) _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||
Då har vi bokat in årets evenemang:
Maj 8/5 Västervik Rabiatmotor Strippen 24/5 LMS Sviestad Banåkning 27/5 5100.se Mantorp Park Banåkning Juni 3/6 5100.se Mantorp Parl Banåkning 7/6 LMS Sviestad Banåkning 18/6 JDM Face off Kinnekulle banåkning/JDM Tävling 21/6 LMS Sviestad Banåkning Juli 2-4/7 Gatebil Mantorp Park Banåkning/Bilfestival 9-11/7 Gatebil Rudskogen Banåkning/Bilfestival Aug 2/8 LMS Sviestad Banåkning 7Aug Action Meet Mantorp Park Strippen/konbana 29/8 JDM Face off Mantorp Park banåkning/JDM Tävling 30/8 LMS Sviestad Banåkning Detta är några av evenemangen man ska på blev många mera än vad jag trodde. Nu får man hoppas att bilen ska hålla också hahaha Kommer lägga detta på förstasidan också. _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Rx7 Widebody 92a, MOTORRAS | 1, 2 >> 9727 besök totalt |