Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda RX-7 1.3 -95 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 57409 besök totalt |
Köpte bilen sommaren 2007 med rasad motor och dubbelturbos. Under tiden motorn renoverades fick MX-3:an fortsätta agera banbil. Att sen gå från framhjulsdrivet och 190hk till bakhjulsdrivet och 300hk+ var riktigt kul.
Efini RX-7 Type R Bathurst -95 - Mild streetportad 13B-REW 1308cc Twin Turbo med 3mm apextätningar, renoverad av Mr Wankeltrim. - Banzai Racing oil pan brace. - Uppborrade sekundärspridare från 850cc till 1300cc. 550cc original primärspridare. - Kyosan 300L/h bränslepump och kraftigare kabel dragen från batteriet till circuit-reläet. - 3" downpipe, RE-Amemiya 3" sportkatalysator och catback. - A'PEXi Power FC och Commander. - HKS Twin Power tändförstärkare. - Modifierat Odula V-SPEC V-mount-kit, Koyo N-flow-kylare, RE-Amemiya AST, borttagen AC. - Efini Y-pipe och crosspipe. - Portad wastegate av Zebb. - 314x32mm '99-skivor fram, 314x20 '99-skivor bak, Carbotech XP20 och XP10 bromsbelägg, RBF600 bromsvätska. - TEIN Mono Flex coilovers. - Svarta Volk Racing TE37. - Röda Advan Racing V1. - GA Expert stol och 6-punktsbälte. - Halvbur. - Vita blinkers och sidomarkeringar. Förutsättningar 2009: - Originalspridare och original bränslepump. - Originalkatalysator. - Tein Mono Flex-coilovers. - Toyo R888. - Ommappad av Gzon Tuning. Förutsättningar 2010: - Uppborrade sekundärspridare till 1300cc. - Tändförstärkare. - Kyosan 300L/h bränslepump. - RE-Amemiya kattersättare. - Efini Y-pipe och crosspipe. - GA Expert stol och 6-punktsbälte. - Ommappad av Gzon Tuning. Förutsättningar 2012: - 99-bromsar med slitsade skivor runt om. - Bytt växellåda då den gamla rasade på Kinnekulle. - Rasad tändförstärkare ersatt av två MSD-spolar på leading. - Yokohama A048. Förutsättningar 2013: - Begagnade Yokohama Advan 240-slicks - Carbotech XP10 och XP8-belägg. - Andra hjulvinklar med mer camber. - Halvbur. - Vita blinkers och sidomarkeringar. Förutsättningar 2014: - Problem med laddtryck (spricka i intercoolern). Förutsättningar 2015: - Hel intercooler. - N3C1 originalturbosar. - Låda för Odyssey-batteriet. - En lång kylarslang istället för två skarvade. Förutsättningar 2016: - Toyo R888R, 235/40R17 och 255/40R17. - Medverkande i TimeattackNU. - Carbotech XP10 runtom som byttes ut till XP20 fram efter halva säsongen. - HKS Twin Power tändförstärkare istället för trasiga MSD-tändspolar. - Renoverade bromsok fram efter halva säsongen. - Bromskylning inför Knutstorp i september. Förutsättningar 2017: Inget nytt Förutsättningar 2018: Inget nytt Förutsättningar 2022: - Omlackad. - Nankang AR-1, 235/40R17 och 255/40R17. Förutsättningar 2023: Inget nytt Varvtider: Anderstorp: 1.51.96 (Yokohama-slicks, 2013), 1.52.79 (Toyo R888, 2011), 1.56.4 (2010) Gelleråsen: 1.18.50 (Toyo R888R, 2016), 1.20.6 (2010) Kinnekulle: 1.00.6 (Nankang AR-1, 2023), 1.01.1 (Toyo R888R, 2018), 1.01.2 (Yokohama-slicks, 2013), 1.01.6 (Toyo R888, 2011), 1.02.0 (2010), 1.05 (2009) Knutstorp: 1.12.48 (Toyo R888R, 2016) Mantorp: 1.32.1 (Toyo R888R, 2016), 1.35.8 (2009) Superstage: 1.22.50 (Yokohama-slicks, 2015), 1.24.75 (Dunlop-slicks, 2013), 1.25.05 (Toyo R888R, 2017), 1.26.72 (Toyo R888, 2013), 1.28.66 (Yokohama A048, 2012) _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) |
||||
Ja, Mono Flex är en nyare konstruktion och lite vassare. Jämför själv här. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) |
||||
Den stora skillnaden är väl att Mono Flex är en mono tube (likt tex Bilstein) jämfört med twin tube i Flex.
Vilken hade du till Miatan, Josen? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Sorry för OT Till Miata fanns det bara Flex, mono låg i pipen för Tein att utveckla till Miatan. Tror 949racing.com har en Custom Tein Mono till miatan Fråga bilen Existerar turbo-lag i Wankel liknande ett turbomatad otto-motor ? _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Boost is boost stämmer nog ganska bra. Däremot så har RX-7an gen 3 två små turbos sekventiellt så spool när bara en ska igång är relativt smärtfritt till extremt snabbt skulle jag säga.
Hittar inte siffror men minns jag inte helt galet så låg spooltiden innan fullt laddtryck nåtts på som lägst på ca 0,065 sekunder och som värst 0,25 eller något sånt beroende på motorvarv. Det gällde då för motorvarv över 3000. Om det är bra eller dåligt säger mig inte mycket. Hittar inte åt den exakta infon bara. Fanns även data på från 1800 rpm om jag inte missminner mig och upp till 2600-3000 rpm när laddtrycket nått fullt ös. _________________ Robert Pettersson |
||||
Hoppas på att prova några nya banor i sommar med sjuan. Anderstorp och Gotland Ring vore kul.
Modifierade baklysena till 99-look. och bytte frontläppen till en vit. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) |
||||
Uppstarten i helgen gick finfint. Liiiite skillnad när man kommer från Lexusen och sätter sig i Mazdan.
Väntar på tändförstärkare och oljetrågsförstärkningsram. Sen ska det dras ny kabel till bränslepumpen och monteras en Walbro-pump. Katalysatorn ska bytas mot Amemiya-midpipe som jag monterat ett uttag för bredbandslambda på. Sen blir det mappning. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) |
||||
Nä, det är inte hemma hos mig. Får ju visa Zebb hur en rullande sjua ser ut.
MÅSTE till Gotland Ring i sommar. Du får hänga på! Här kommer lite bonusbilder från demonteringen av Zebbs motor. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) |
||||
Idag anlände lite godis.
På måndag får jag mitt mekgarage. Då kan jag äntligen fixa tråget och byta till hårdare motorkuddar och montera oil pan brace:n. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) |
||||
_________________ Erik Johansson Sommar: Mazda RX-7 -84 Vinter: Yamaha Viper M-TX -16 http://nosc.worlddisease.net |
||||
Monterat nya växellådsstaget och provat det på gata och på Kinnekulle. Givetvis medför det en hel del resonans, men på bana kan man stå ut med det. På gata blir det lite jobbigt. Kändes betyldigt bättre att växla nu med mindre flex.
Bytte stift (som har gått en säsong). Ser betydligt bättre ut nu efter ommappningen förra året. _________________ Marcus Svensson Mazda RX-7 -95 Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) |
||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda RX-7 1.3 -95 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 57409 besök totalt |