Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mini 1000 -78 "Red Devil" SÅLD! | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 47459 besök totalt |
Då var det äntligen ett nytt projekt i garaget, och en barndomsdröm dessutom!
Efter att jag sålde ett par bilar förra våren så har suget varit stort efter något nytt. Speedstern blev ju inte så bra till bana som det var tänkt så den får glida runt på kurviga sommarvägar istället. Jag har letat runt lite och hittade till slut denna bilen som nu har flyttat in i garaget. Det finns lite att göra men mycket är klart. Lite info... Kaross: -Rostfri -Röd med silvrigt tak/bonnet stripes -Bortkapadade hjulhus ersatta med rörram -Modifierad torpedvägg uppkapad för förgasare/luftfilter -Skärmbreddare Maglis wide -Spoiler fram Interiör: -Rensad inredning -Fullbur -I-bräda med mätare centrerade till förarplatsen -Sparcostolar x2 Fälgar: -Superlight 7x13" Däck: -Yokahama Chassi: -HiLo fram och bak -Justerbara GAZ-dämpare runt om -Justerbara länkarmar fram -Camberjusteringssats bakram Bromsar: -AP fyrkolvsok fram -AP huvudbromscylinder -Super Minifins bromstrummor bak -Stålomspunna bromsslangar (Jana har lagt ner mkt tid och delar på denna motor/låda, jag ska försöka lista lite av det som är gjort) Växellåda: -Totalt renoverad -omdrevad till mer tätstegad (toppfart ca 180km/h) -X-pin diff -Short shift (ej monterad än) -Förstärkt koppling -Race oljepick up Motor: -Borrad till 1293 -Allt balanserat och invägt -Högkompkolvar -Steg 2 topp -Extractorrör -oljekylare -Större kylare Saker som jag söker: -Greppvänlig ratt -Fyr/sexpunktsbälten -Ny bränsletank/fuelcell och så givetvis lite fler bilder Hemtrevligt Jag slänger med en bild på storebror också som fungerar som bruksbil: _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
Har forskat lite i varför inte den startar och det visade sig att det inte kommer fram soppa som det ska, jag hittade en slang som vikt och bytte den men det hjälpte inte
Jag får kolla om filtret är tätt och annars får jag byta pumpen. Jag tänkte köra på någon av dom här då jag testat dom med gott resultat innan, det är från http://www.biltema.se/ och det finns flera olika tryck, se ett ex med artikel nr: 52-3225 Vilken tryck ska jag köra med till min förgasare? Vid start lyckades även en av slangarna lossna vilket resulterade i 10 liter soppa på garagegolvet inget roligt att sanera... Nu blir det till att kolla över alla skarvar innan nästa försök _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
fin mini!!!!
köp inte en biltema bränslepump kör med trimmad mini och gjorde åt 3 st biltema bränslepumpar i somras, den som höll längst höll i 5 mil den som höll kortast höll några meter bara. köpte en på meca kostade det dubbla men behöver inte byta bränslepump hela tiden. _________________ Robert Gustafsson www.attitudemotorclub.com Subaru impreza gt-98 golf GTI 16v-87 austin mini 1275GT-74 mm |
||||||
Det sitter en bränslepump från Mekonomen (kostar 700:-) på nu och den har bara rullat ett par timmar så det borde vara något annat som är fel.
Då kör jag på den om inte det som Robert säger stämmer...
Tack!
Hmm det låter skumt, jag har kört med en biltemapump på Porschen och den har jag inte bytt på fyra år... _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
Fränt!!!
Den ser kanonfin ut, har själv en inte fullt så tuff i garaget. Det är riktigt kul att köra en så "enkel" och "back to basics" trimmad liten skön bil. Svårt att hitta något liknande i körupplevelse Kommer nog vilja få fler bilder av din bur i framtiden, då jag själv ska montera en till våren. Lycka till med allt. P.S Du behöver en tändspole med bra tjong i om det ska funka med högt komp. fick lära mej det det bistra vägen för ett år sedan _________________ Erik Brundin Mini 2000 -73 http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=6628 Och en bruksbil.... |
||||||
Inga problem med fler bilder, bara att hojta till Det sitter tändspole och kablar på som Jana levererade så det borde fungera. Men jag har en högeffektständspole och brytarlöst som åker på innan det är dags att ta ut den på "riktigt". Jag tänkte bara låta detta sitta på till jag fått igång den. Vad menar du med at du inte har en så tuff Mini i garaget, ALLA mini är tuffa Jag har själv inte kört någon så jag längtar till jag får ta en provtur!!! Vad ska tändningen stå på på sådana här trimmade koja motorer? Jag har inte hunnit kolla på detta än... _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
Min är mer "standard" än din, inredningen kvar, barnstolar ibland, sportspack breddare och så där, men visst är kojor coola.
Jag hade en vanlig högeffekt spole och aldon fördelare utan vakuumklocka, ställde tändningen på 26 grader vid 2000 rpm vill jag minnas (kommer inte ihåg med 100% säkerhet). Har du aldrig kört koja Stackars dej Då har du missat något i livet, men du är nära nu Antar att du har ca 100hk i motorn? Den där bilen kommer att vara riktigt rolig, men knappast tyst _________________ Erik Brundin Mini 2000 -73 http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=6628 Och en bruksbil.... |
||||||
Jo jag vet, jag har alltid tyckt att det varit synd om mig som inte fått köra Mini Men jag har i varje fall haft ett para nya Cooprar som bringat mkt glädje Japp det borde vara runt 100 kusar i den, får väl se om man får mätt upp den när man är klar. Jag bytte alla bränsleledningar idag till lite trevligare stålomspunna samt tog bort filtret och då kom soppan fram så fint men bilen startade fortfarande inte... Så då tog jag loss sista röret till förgasaren och där satt boven, det var skarvat (lött) och där var en strypning i skarven Jag fixade till det och då brummade den igång så fint och jädrans vad den lät Nu ska jag bara montera ett lite större filter bak vid pumpen så ska bränslesystemet vara ok. _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
|
||||||
Tavk ska du ha Davve, jag har ju saknat BMW'n efter att den såldas så detta ska bli bra Jag har småmeckat en del och fixat lite med att få till körställningen vilket inte riktigt är bra än då jag har lite svårt att få bak stolen tillräckligt men det är nog bra för besiktning (lagom mellanläge). Bränslepumpen och filtret monterat och fungerar fint nu plus nya bränsleledningar. Jag har även pillat en del med framvagnen men jag kommer behöva ett helt gäng shims till för att justera in spindellederna fram då alla fyra är nya men ej injusterade. Bromsoken fram har bytt till rätt på hö/vä sida (luftnipplarna satt nedåt innan) och hela systemet är luftat. Jag upptäckte dock att en av hjulcylindrarna bak läcker så det blir till att byta på båda sidor, jag har nya bromsbackar på väg från England men jag viste inte att hjulcylindern läckte när jag beställde Spolarbehållare monterad plus nya slangar (ett steg närmare besiktning) Jag slänger även med lite bilder på buren (enligt önskemål). Jag tycker den ser bra ut för att vara en bur som inte är byggd för att bli godkänd i något tävlingsreglement. Bilden på undersidan golvet visar plattorna som sitter under golvet på alla ställen där buren möter golvet. OBS klicka för att förstora. _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
Jo jag har hört det men tydligen så verkar Mini ha lite lite störra diameter på cylindrarna bak och om jag inte har fel så har SAABen ca 15 mm i diameter på kolvarna medan Coopern har 19,05.
Jag tror inte jag ska gå ner i diameter då jag kör med fyrkolvsok fram. Men det kanske finns några andra som passar...!? _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 |
||||||
Ser fint ut Se till att inte få baktrummorna för varma bara , har ett par hemma som börjat separera aluminiumen och stålbanan
Skoj att din spis också är jana byggd _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||||
Ja och nej, 95an kombin har större cylindrar(19.05). Hmm finns en årsmodell gräns. 96an, i alla fall med V4 har 15mm. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Vad jag kan se på bilderna av buren så är det egentligen bara toyotastagen som du behöver komplettera med för kunna få ut en sbf vagnbok, om du nu inte reggar den hos sbp med buren först, för då får du automatiskt dispens sen vid vagnboksbes för avsaknad av toyotastagen och hjälmkrossarstagen likaså, men de sitter ju där redan.
mvh |
||||||
Ball koja! Jag hade själv en koja som första bil och som jag trimmade och byggde om. Men jag undrar om du inte kan få problem att besiktiga en -78 med den motorn? Fr.o.m -75 års modell ska väl avgasreningen vara intakt och då ska förgasare, grenrör osv. vara original. Däremot bur, bromsar, ändrad spårvidd osv. kan man få ju få in papperna med en reg.besiktning.
_________________ Rikard Lundberg |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mini 1000 -78 "Red Devil" SÅLD! | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 47459 besök totalt |