Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Renault Alpine a310 -79 = Guy Freqelins Grupp 5 replika | 1, 2 >> 14163 besök totalt |
Hejsan detta är mitt första inlägg på Rejsa.nu
Lägger upp denna tråden för att få hjälp med lite motivation och allmäna råd samt att öppna ögonen på folk som inte har sett denna bilen tidigare. Den är ganska ovanlig i Sverige finns ett par stycken bla Leifs a310 som han rejsar friskt med. Mitt mål med denna renoveringen är att skapa en replika på Guy Freqelins vinnarbil från -77. Kommer att jaga vikt , sätta in skalstolar, racebatteri, osv. motorn kommer att få en mindre uppgradering med hjälp av 2st trippel 40/46 IDA webrar samt aggressiva grupp4-kammar och troligvis cosworth kolvar. alla bussningar kommer att bytas, samt sätter in Bilstein alt Spax stötdämpare. det finns begränsat med godis till denna PRV6 som sitter i men det är nästan bra ur ekonomisk synpunkt Detta är min första renovering av en bil överhuvudtaget så jag tar det mycket lungt med detta, planerar allt . obs. bilderna är av ojämn kvalitet orginalbilen Såhär långt har jag kommit . importbilen hemma från köln påväg till garaget bilen inkörd och uppbyggnad av hyllsystem alá Ikea dörrarna av , och gångjärnen märkta målade om den röda läderinredningen med narvsvärta Före efter ratten _________________ Martin Carlsson ------------------------ Alpine A310 grp 5 |
||||
inredningen ur.
Kylarn av vad ni ser här är pedalinfästningen under bilen. Satt som urberget men.. tillslut fick jag loss dom plockade ur lite mer ur bilen , allt för att kunna frigöra Ramen från karossen. så det gällde att hitta alla fästpunkter, rattstång , kabelhärva osv. lossade alla fästpunkter , karossen sitter plastad mot ramen, så jag fick såga,slipa och hugga ur den innan den kom loss . där är jag nu . nästa mål är att slida undan ramen och palla upp och börja lossa alla komponenter för blästring _________________ Martin Carlsson ------------------------ Alpine A310 grp 5 |
||||
|
||||
Kul med lite ovanligare bilar, har du någon spec och fler bilder på Guy Freqelins bil? Är det samma kaross, eller skall du bygga nya skärmar etc? Lite svårt att avgöra på bilderna om Guy Freqelins är bredare.
Trevligt garage ni verkar ha också, inte lite avundsjuk på den delen _________________ Stefan Axelsson Jaguar F-Type V6S -13, Mini Cooper S -20 |
||||
Kul att du hittat hit har ju sett din bil på garaget.
Finns somsagt några som har / hållerpå med att bygga Race A310 men som jag vet ör det bara din med denna breddningen Jobba på _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||||
mycket svårt att få fram exakta specar på hans gamla bil , enl rallyinfo så skall den vara lika bred som min är.. Dock är det solklart att hans bil är ännu bredare än min. Det finns inga bredare skärmbreddare än dom jag har på min, så isåfall hade jag fåt höfta till en plugg . tanken har slagit mig men, det kommer att bli svårt eftersom den är bredare hela vägen upp till "vecket" ovanför luftinsläppet brevid sidorutorna . _________________ Martin Carlsson ------------------------ Alpine A310 grp 5 |
||||
Vad är narvsvärta och var kan man få tag på det? Min numera grå bil (som varit grön) har grön - svarta skinn stolar. Dessa skulle jag vilja ha helsvarta. Fungerar det även på stolar? Tål det slitage? _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Till salu Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||||
Narvsvärta är såvitt jag vet det enda som funkar riktigt bra på läder/skinn. finns på Slöjddetaljer.se . köpte en liter, det hade nog räckt till att färga om ca .. 20 skinnsoffor . " Gällande slitage så var jag också fundersam eftersom jag skulle färga min otroligt funkiga röda skinnratt. Jag köpte även bra lädervax och fettade in ratten med efteråt. Och det känns bra och färgar inte av sig . Narvsvärtan går in i porerna så att det bli inte målarfärgshinna på lädret. _________________ Martin Carlsson ------------------------ Alpine A310 grp 5 |
||||
Såg att du planerar trippel Weber ala Porsche.
46:or är mycket svåra / dyra att komma över. Ett USA alternativ är PMo, Weber kopior som lär vara förbättrade tillverkas i 40 46 samt 50 pris ca 2000 USD. Kan bli riktigt hårig den där! _________________ Bosse johansson |
||||
oja , 46or är riktigt svåra att få tag i , så PMo verkar mycket intressant skulle spara en del slantar . fy fasen 2st trippel 50 IDA hehe. får googla lite på det Tack bosse . _________________ Martin Carlsson ------------------------ Alpine A310 grp 5 |
||||
Efter att ha sett din bil tog det inte många dar innan jag insåg att jag måste ha en själv. Så nu har en tom kaross inhandlats från kontinenten.
Det lär väl ta ett par år och en del innan det blir bil av den igen. Har alltid gillat A310 sedan jag som liten parvel såg en och annan i Frankrike. Men jag skippar PRV och hoppar över till Italien för drivlinan. En fransk bil med italiensk motor - hmm, var har vi sett det förr? Citroen SM som var en så väldesignad succé med inga problem alls, någonsin Vi får väl se om jag lyckas bättre med mitt hopkok. Ska bli kul att följa ditt projekt. _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||
Grattis till god smak Skönt att slippa behöva laga rost iaf . En maserati v6a skulle nog vara fint _________________ Martin Carlsson ------------------------ Alpine A310 grp 5 |
||||
Nja, jag tänkte mig nog något lite mer budget - Alfasexa 2.0 turbo har i besiktningssammanhang lagoma 148kW (som kan växa med uppgiften).
och jo - ingen rost är definitivt en bonus, annars hade jag varit mycket tveksam till att köpa den kaross jag hittade. _________________ Pontus Welin Brabus CE36 - Projekt 300 Welin Alpine - Audi V8! Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en... 997 TT + Kleemann K4 |
||||
2,0V6 Turbo är trevlig, och kan utan att besiktningsmannen ser det bytas ut mot en 3,0V6 och vips så har man en hel del extra mos Körde innan en Alfa 166 2,0 V6. Mycket trevlig maskin! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||
Roligt projekt! Lite synd att du skall förstöra den fina 80talsfinishen
När jag så "bottenplattan tänkte jag spontan att den skulle behöva lite uppstyvning. Tänkte du bygga bur ? Hur gjorde de med rallybilen ? PS: skönt att det går framåt. _________________ |
||||
Hej Granne, har du vart och sett den frilagda ramen i garaget nu eller ? Ja, nog har man tänkt på att fästa bur i dom främre samt bakre sidorören. . kommer isåfall bli en någorlunda enkel bur utan krysstag vid dörrarna och bakom stolarna, en simpel 6p bur . det var så jag tror dom gjorde på orginalbilen. gillar du mina flashiga röda paintbrushade stripes på sidorna? det ska vi nog kunna ordna till bubblan din /Martin _________________ Martin Carlsson ------------------------ Alpine A310 grp 5 |
||||
Jo tack, det går sakterliga framåt, håller på att plocka loss delar från ramen för blästra . och sen fick jag städa lite eftersom det såg förjäkligt på min plats , men överlag är jag mycket nöjd med hur jag fick det . bra plats för att meka med ram och plats för att skära bort sidokjolarna på karossen . Nu är det smooth sailing ett tag framöver , ingen brådska här inte /auto _________________ Martin Carlsson ------------------------ Alpine A310 grp 5 |
||||
Våra race- och banåkarbilar Renault Alpine a310 -79 = Guy Freqelins Grupp 5 replika | 1, 2 >> 14163 besök totalt |