Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 964 3,6 TURBO "RSR" | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (68273 totalt) |
Då var det dags att starta en projekt tråd om min ny införskaffade pärla. Efter att under en tioårsperiod bistått med halva bnp till japan kom det även en dag för mig där jag kom till "insikt".....
Efter att min Race Evo Rs sa upp sig på långa rakan, Mantorp, såldes bilen omg, då jag varken hade lust, pengar eller ork att renovera än en gång... Har haft frukansvärt roligt med min Evo och har fått några av mina nuvarande bästa kompisar genom det intresset. Hoppas att de väljer att stanna kvar trots bilbytet. Så här såg den ut ( R.I.P); Med ovanstående presterade 1.31.0 på Gotland Ring & 1.29.3 på Mantorp. The END! ---------------------------------------------------------------------------- Valet föll på en väldigt speciell bil; Porsche 964 3,6 Turbo utrustad med "S" option från fabrik . Dvs 420 Hp istället för 380 hp. 7500 mil. Hade tittat på en hel del porschar under en lång tid, uteslutade 997 gt3. MEN en kväll dök denna upp och jag var såld!!! Efter lite snabba samtal med Mackan(spjuvern) på SMR, som äger en dyl bestämde jag mig. Tack vare en extrem dokumentation och en total ärlighet och proffsighet från de gamla ägarna kändes valet superrätt! Bilen har en lång tradition med service hos Levin racing vilket jag tänkte forstätta med. Äntligen en egen Porsche, en dröm som jag tror många har eller haft... Bilen är extra utrustad med följande spec: Motor (orginal): - 3,6 turbo motor med "S" option= 420 Hp - Cargraphic system med tillhörande grenrör - 3,5 ändrör á Levin racing Drivlina: -Sinterkoppling - Rs svänghjul - 993 gt2 6xl låda - RWD Chassi: - RSR dämpare & fjädrar - RSR kränghämmare fram - RSR kränghämmare bak - Fjäderbenstag fram - Endless racing belägg - org porsche bromsar runt om Interiör: - org Rs dörrsidor - org Rs clubsport stolar - Helbur - Snapoff nav - Mocca ratt ála snapoff - RS matta bak - 6 punkts bälte (förare) - 4 punkts bälte (passagerare) - Ruf turbo trycks mätare Hoppas det är ok att jag snor dina bilder tommy....? Exteriör: - BBS motorsport fälgar - RSR skärmbreddning bak - CF GT2 vinge - Custom CF vinge vid bankörning - Gt2 läpp fram - CF huv - RS bakruta i plast Sista två bilder har tog spjuvers tjej på Gotland ring körningen med Stacc. Finns extremt med potesial i bilen, nu gäller det bara för mig att lära om... Svansmotor vs 4wd Vikt med full tank utan förare 1323 kg. Målet med bilen är att förädla och ha riktigt kul på banträffar! Hoppas ni gillar den! _________________ Andreas Håkansta |
||||||||
Jag räknas kanske inte in till en av dem som blev kompis med dig när du skaffade dig ditt bilintresse, men jag känner fortfarande att med nya bilen har vi kommit lite närmare varandra... porschebroder... ;-) Lycka till! /Björn _________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||||||||
Grattis, men det finns en rad som du kan ta bort i drivlinespecen..
Jag är fullkomligt förälskad i just 965 efter att ha haft tillfälle att både krypa under skalet på dem och njuta av inspirerad körning. En bil som man skulle kunna ha både som nöjesflicka och och bästa vän. _________________ Anders Hansson |
||||||||
Tror Sweanders syftar på Rwd konverteringen. Helt sjukt fin bil btw! (fast jag gillade även Evon ) |
||||||||
AHA, hihi... Trodde dessa var 4wd som de nya från början Man lär sig, det är det roliga med rejsa! Tack , jag saknar också evon (att köra) inte en sekund annars... _________________ Andreas Håkansta |
||||||||
965 är egentligen en förfining av 930. Mekaniskt är det förenklat väldigt mycket samma bil med en turbo, femväxlad låda och bakhjulsdrift. Fyrhjulsdrift, dubbla turbo och sexväxlad låda kom i 993-generationen. Det brukar sägas att bilar av 964-generationen är mestadels kosmetiskt uppdaterade ur-911 då Porsche väntade med den radikalt förändrade 993-generationen som bl.a. har helt annan typ av bakvagn med mer gemensamt med 928-an är 911. Du har verkligen hittat en kanonbil med en hel hög smakfulla modifieringar redan utförda. _________________ Anders Hansson |
||||||||
|
||||||||
ok, blev det ngt bättre? eller gick det bara långsammare :-) _________________ Andreas Håkansta |
||||||||
Tack! Bu väntar lite finkörning i oktober, efter det blir det garagevila. Ska uppdatera med en lista vad som kommer att göras under vintern! _________________ Andreas Håkansta |
||||||||
Jag kanske tar fel på person mellan dig och någon annan, men det var en kille i STACC-strajpad Evo som avbröt ett gäng omkörningar av mig och jag förstod inte varför. Han var lite smågalen efteråt.. Kanske mitt fel men gjorde inget annorlunda än att köra i normalt tävlingstempo och nötte spårval. Förstår iofs att någon som inte vet hur man kör inte vågar gå i bredd in i en kurva, förstår inte det där trackdaytänket om kökörning riktigt. Jag var där för att lära mig banan inför lite instruktörsarbete senare under säsongen och körde några hundra varv tillsammans med en instruktör. Kan ärligt säga att det inte gick att hämta mer fart från den bilen. Men bilen var inte särskilt snabb. Har för mig att de fria varven var höga 1:49-tider. (V70 Flexifuel från Hertz).. _________________ Anders Hansson |
||||||||
_________________ Andreas Håkansta |
||||||||
Det är lugnt, jag förstår reaktionen och det var ju inga sura miner egentligen, bara ett missförstånd då jag är van vid att förare går upp och kör om när de vill och inte ligger och väntar på att bli framsläppta. Det är ett misstag jag villigt erkänner.
Jag kan garantera att jag inte var en fara eller körde över min gräns, hade t.o.m. antispinn och antisladd inkopplade hela tiden och körde under gränsen för de systemens toleranser. Jag hade förmodligen reagerat likadant som dig om jag legat efter mig själv och inte känt personen, men om jag känt till att det är en förare som har erfarenhet av långlopp med tidsdifferanser under en halv sekund per varv under 3-timmar stint skulle jag inte vara orolig. Vi var två som delade bilen och jag var själv bara ute med den vid tre tillfällen under STACC-tiden, och har givetvis inte kännedom om allt som skedde under tiden som bilen var på banan. Jag åkte ut för att jag träffade en tidigare kollega (Alex B.) och vi tog några varv tillsammans i bilen. Han om någon kan intyga att även om bilen krängde en del så gjordes det inga misstag. Det finns en driftbox-logg för samtliga varv under helgen för den som är intresserad. Där kan man se att bilen aldrig avvek från snabbaste spåret under hela helgen vilket är min diplomatiska kommentar på att bilen var med "all over the place". Hoppas vi ses på banan igen och kan dela erfarenheter! Du kan hänga med som gästförare i något långlopp om du vill! _________________ Anders Hansson |
||||||||
Bra, skönt att du tog det på rätt sätt! Det du skriver förklarar allt! Vi ses garanterat på banorna framöver! Kör gärna Långlopp! Hör av dig när det är dax! Btw; för er som är skidintresserade kan jag berätta att utanför kontorsfönstret, Åre, är det vitt på backen.... _________________ Andreas Håkansta |
||||||||
Hej! Grattis till snygg och väldigt sällsynt bil (om det är en äkta fabriksoriginal 964 3.6 Turbo S)! Dock tror jag att specen kan vara felaktig på en liten punkt. Såvitt jag vet gav 964 3.6T S-optionen 385hk från fabriken. Vanliga 3.6T gav 360hk. 964 Turbo 3.3 = 320hk (3660 byggda) 964 Turbo S 3.3 = 381hk (80 byggda) 964 Turbo 3.6 = 360hk (<1500 byggda) 964 Turbo S 3.6 = 385hk (40 byggda med extra karosskit + 50 flachbau karossikt) Jag känner inte till någon 964 S-option som gav 420hk. Det var först i senare 993TT modellen man kunde få till "S"-option med 430hk (US) eller 450hk(EU), att jämföra med vanliga 408hk. Har jag missat något? Mvh. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 964 3,6 TURBO "RSR" | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 1 besök senaste veckan (68273 totalt) |