Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 TURBO - Zelander | 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 >> 3 besök senaste veckan (99128 totalt) |
Tänkte introducera min "rökare".
Detta är min nuvarande specifikation, en berättelse om hur jag har kommit hit följer i tråden Bakhjulskonverterad 996 RSR justerbara bärarmar med uniballs 997 RSR vinge 996 GT3 CUP Dämpare 996 GT3 CUP uniball toppmonteringar bak 996 GT3 CUP toestag till bakvagnen 996 GT3 CUP 6 kolvs bromsok fram 996 GT3 CUP 350 mm bromsskivor fram 997 GT3 CUP fälgar (breddade till 9,5" fram och 12" bak) 996 GT3 CUP centrumbult för fälgar 997 GT3 krängningshämmare fram/bak 996 GT3 Skalstolar 996 GT3 uniball toppmonteringar fram 996 GT3 uprights fram 996 TurbOCUP baklucka Cargraphics Sportavgassystem PFC 01 bromsbelägg runt om Stålomspunna bromsslangar Tequipment båge Toora 6 punktsbälten Snap off nav + ratt odyssey 925 lättviktsbatteri med rennline hållare Zelander Edition frontsplitter ;-) Vikt (Full tank): border närma sig 1430 kg (orginal 1560 kg???) Effekt: 450 HK Däck: Toyo Proxies R888 (265/35/18 | 315/30/18) R-däck ...men tillbaka till hur det började Som vanligt började min bils resa (nu för c:a 1,5 år sedan) med att jag dyrt och heligt lovade mig själv att inte hamna i uppgraderingsträsket. Det var ju trots allt därför jag köpte en Porsche... Just av den anledningen bestämde jag mig för att aldrig göra någon projekttråd heller, men nu när tiden har gått har det hamnat både en och annan del på bilen så jag tyckte det skulle va kul att dela med mig av mina erfarenheter. Dessutom finns det stora samlad erfarenhet i detta forum som jag gärna själv tar del av. Såhär såg den i allafall ut när jag köpte den Bilen är en 996 Turbo, som när jag köpte den var utrustad med ett Techart chassi och Cargraphics avgassystem. Såklart så hade bilen alla nödvändliga tillbehör som navigering, telefon, uppvärmda stolar m.m. :-) _________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||
Det första som hamnade på bilen förra sommaren var ett par R-däck, sen bar det av till lite olika banor i Sverige.
Så hände det som inte fick hände. Jag provkörde en 996 GT3 och kände hur en riktig banbil skulle kännas. Därefter tyckte jag bara att min bil kändes tung, understyrd och bångstyrig. Den ville inte alls göra som jag ville och på vår höstträff (STACC) var jag och bilen så mycket ovänner att jag körde 4,5 sekund långsammare än jag hade gjort på våren. ;-) Låter kanske lite överilat, men jag kände där och då att antingen fixar jag till bilen ordentligt (som jag vill ha den) eller så "råkar" jag köra den över kajkanten vid färjan tillbaka till Sverige. Ja bilen kom ju med båten hem till Sverige, så en vecka senare såg bilen ut såhär i garaget och där började en lång resa... _________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||
Målet var som sagt att försöka få bilen att gå och kännas som en GT3:a men med mer effekt.
Börjde med att plocka bort de delar som jag ansåg som svaga länkar i chassit (det innebar det mesta i framvagnen faktiskt) Men även i bakvagnen försann några svaga länkar Min goda vän Hans är med och hjälper till att skruva. _________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||
Sen beställdes delar.
Bromsar, och lite uniballs för chassit. GT3 spindlar GT3 toppmonteringar fram GT3 CUP toppmonteringar bak GT3 RSR länkarmar runtom GT3 CUP Dämpare (från en annan känd profil här på forumet) _________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||
Hej David och tack! Det var en 996 GT3 CS, med samma årsmodell som min (-01) /Björn _________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||
Även invändigt var det en hel del "svaga länkar" som plockades ur, GT3:a väger ju betydligt mindre än en Turbo, och i inredningen finns det vikt att spara.
_________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||
Sen började byggandet.
RSR länkarmar på plats Provmontering av nya 6-kolvsok och GT3 spindlar Fick hjälp av Nelson på TWS däck (en hyvens kille) med att få hjulnaven på plats i spindeln. Gick fort och smidigt med rätt verktyg Sen monterades spindel bromskivor och bromsok på riktigt ..och sist men inte minst monterades de nya dämparna såhär fint blev det. För bakvagnen behövdes en liten justering. GT3 CUP dämparna är väldigt korta, och för att bilen ska gå att köra på gata så behövds en höjning, CUP bilarna har dessutom lite annorlunda chassigeomteri i bakvagnen då de har en något modifierad subframe. Såhär blev resultatet i bakvagnen. Övriga ändringar gjorda i bakvagnen som jag inte har några bilder på RSR länkarmar CUP uniball toestag (orginal har gummi vilket gör att vid kraftig axeleration ändras hjulvinkar) HR ställbar kräningshämmare. _________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||
Bilen stog nu på hjulen, lite hög... ,men det skulle justeras senare...
Så det var dags för inredningen. Jag hade plockat bort alla mattor i bakvagnen, för att spara vikt, men kände att det blev "lite väl" så jag satt tillbaka mattorna. Sen satte jag i mina nya GT3 stolar i skinn. Sen var det dags för lite småpyssel. Nivåreglering av xeonljus. (Annars går det ju inte besikta) Droplinks från design911 till mina ställbara kräningshämmare. Blev såhär (Ja jag vet, att den ska sitta på insidan, men det visste jag inte när jag tog bilden) och bakvagnen såhär _________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||
Dax att göra i ordning bakhjulskonverteringen. Mycket vikt att spara här!
Fick återigen hjälp av Nelson på TWS däck som snällt lånade ut sin lyft till mig! Fram Bak Minska vikt! _________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||
Bilen åkte till service hos Levin racing. Där gjordes även hjulinställningar och cornerweight. Vikten på bilen var nu 1450 kg, vilket är nästan 100 kg lättare än orginal, (eller nästan samma vikt som GT2).
Sen var det dags för årets första banträff, och det blev ju som vanligt Gotland Ring med STACC som är sveriges bästa banträffarrangörer.... Här kommer även ett kort klipp från Gotland som visar att bilen lever... ;-) http://www.youtube.com/watch?v=zCoqp Grymt nöjd efter första träffen att allt fungerade så bra som det gjorde. Bromsarna var helt otroliga (även om jag inte litar helt på dem ännu). Bilen hade helt andra egenskaper och var mycket lättare att kontrollera och placera där jag ville på banan (precis som GT3:an jag hade provkört). Det kändes som jag och bilen återigen var vänner. De 4,5 sekunderna jag hade tappat var borta, och nu körde jag på samma tid som när bilen var orginal på igen... ;-) Närå, skämt och sido. Det tar tid att få ordning på en bil som är så ombyggd i chassit som denna med oändliga möjligheter att justera chassit, så jag var mycket nöjd med den tiden då det fanns vissa problem (bland annat min körning) som behövde bättras på rejält. Kom dock fram till att jag saknade följande delar för att bilen skulle kännas komplett. 1. Större vinge bak Bilen var väl balanserad i låg fart, men väldigt överstyrd i hög fart och om något så vill jag ha bilen något understyrd i hög fart. Känns lite otryggt att ha en bil som närsomhelt vill vända sig om... ;-) Detta gjorde nog mycket på tiden då jag hade alldeles för låg kurvhastighet i höghastighetkurvorna. 2. Diffbroms Var inget stort problem med i utgången på vissa kurvor så spann innerhjulet, så en diffbroms bör införskaffas. Kommer att göra sitt för att höja utgångshastigheten ur kurvorna. 3. 6-punktsbälten och bur Med en bil med så mycket grepp som jag nu har så måste man sitta fast ordentligt. Har haft svårt att bestämma mig för vilken lösning jag ska ha här. Antingen Tequipment halvbur, Heigo fullbur eller Porsche 996 RS fullbur. Dessutom är det inte fel med lite säkerhet... /Björn _________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||
Ser super bra ut men jag måste ju komentera lite..
RSR bärarmar..? tycker det ser ut som vanliga gt3/2 frambäramar med solid caster/trust bussningar.. Bakre distansen borde du gjort med en styrning för karossen Du har valt för minsta caster fram, vrid dom för mer caster så kommer det bli bättre _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||
Tack för kommentarer och tips, det uppskattas , speciellt från dig som har sveriges snabbaste gatuporsche! Här kommer några frågor/svar: RSR bärarmar: Det är uniballs på mina bärarmar invändigt, trodde inte ens de kör med dessa i GT3 CUP. Trodde det var skildnaden mellan GT3 CUP och RSR? Rätta mig om jag har fel?? Distans dämparen: Hmm... Låter ju som en bra idé. Finns det någon risk att det rör sig annars? Caster: Bilden var tagen långt innan vi gjorde hjulinställningar. Idag sitter däcket så långt fram i hjulhuset det bara går. mvh / Björn _________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||
Tack! Sista inlägget beskrev jag några saker som ska göras och som är påbörjade. Bland annat så kommer det ganska snart på en större bakvinge, bur 6-punktsbälten och diffbroms. Sen får vi se vad som ska göras. Troligtvis kommer jag att plocka ut lite mer effekt ur motorn, det är ju halva anledningen till att man har en Turbomotor. /Björn _________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||
Tack! Ja, det är i allafall vad jag har valt (och vill) göra med min Turbo! När man blockar bort fyrhjulsdriften så spara man ungefär 35 kg. /Björn _________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||
Nu till de sista uppgraderingarna
Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så var det några detaljer som jag kände att jag var tvugnen att göra efter att jag provkört bilen på Gotland Ring i våras. Det första va en större vinge. Jag tittade över vilka alternativ jag hade och bestämde mig för att sätta på en backlucka från gettydesign i USA. Luckan är liknande de som sitter på 996 CUP men anpassad för 996 Turbo och GT2. Såhär såg luckan ut när den anlände Jag har valt att tillverka egna uprights som kommer att likna de som sitter på 997 CUP. Sen blir det nog en 997 RSR vinge som grädden på moset. _________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||
Har provmonterat mina 6-punktsbälten i bilen och det kommer verkligen att bli bra! ;-)
Kommer nog bli ännu mer nöjd på banan då jag slipper sitta och hålla krampaktigt i ratten. Har en idé på hur jag kan fästa bälten utan bur (tills jag har råd att skaffa en)... Tänkte sätta axelbanden i infästningen för bältet i baksätet. Jag vet att man inte "borde" köra med 6-punktsbälten utan bur, men va f-n jag hade i allafall inte tänkt crasha... Och om jag nu gör det så är jag väl som sjökaptenen och följer mitt skepp i djupet... ;-) /Björn _________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||
Tack! /Björn _________________ Björn Selander Porsche 996 TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=822294 STACC -Inspirerande och rolig körning på bana! |
||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 996 TURBO - Zelander | 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 >> 3 besök senaste veckan (99128 totalt) |