Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo / Ferrari Scaglietti | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (13753 totalt) |
Så var det då äntligen dax, monstret kröp upp ur sin mörka håla, och hon var hungrig. Far och jag, som numer är vita som engelska kolgruvearbetare, kisade ovant mot solen, vi har varit i garaget länge nu... men äntligen så börjar vi skönja slutet på allt arbete med projektet: Ferrari/Scaglietti kaross med Alfa 75 TS hjärta.
Snart är det dax för SFRo2 bes. hoppas den går igenom, provkörningen gav mersmak Har hon inte kurvorna på rätt ställe? _________________ Ulf Hellström Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km. |
||
Stiligt värre
Karossen är från Pagano antar jag? Han höll på att jobba om den i fronten, är det här den nya? Jag tycker den ser lite annorlunda ut mot vad jag minns. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Karossen är från Pagano antar jag?
Nix, vare sig Pagano eller ockelbo utan Uno Skoogs egen avgjutning. Alla Scaglietti karosserna var ju iofs. ganska lika. _________________ Ulf Hellström Rost är lättare än plåt. För övrigt anser jag att Sibyllahyddorna bör jämnas med marken, och Autogrill Pavesi uppföras var 5 km. |
||
Är ganska säker på att detta är den bil uno höll på att bygga vid sin bortgång ska vara avgjuten av en Ferrari 750 Monza från 1954 _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Unos barnbarn som sålde bilen hävdade att det var en avgjutning av 750Monza, men det är fel. Dels sa Uno själv (det var han som gjöt upp karossen jag utgått ifrån, han gick bort ett par veckor efter jag hämtat min kaross) att det var 500 Mondial han gjutit av, dels ser 750 Monza 54 helt annorlunda ut. 500 Mondial Scaglietti (dom första byggdes av Pininfarina och såg lite annorlunda ut) är det som är avgjutet. Tittar man på bilder på originalbilar så kommer man upptäcka att dom varierar i utseende en hel del handbyggda som dom är. Formarna som Uno hade gjorde han en modifiering på och byggde upp bakskärmarna så dom blev lite svulstigare med inspiration i 500TR som kom några år senare, Mondialen är lite slankare i bak. Detta enligt vad Uno sa till mig i alla fall.
750 Monza 54 på bilden Sen är det i och för sig inte helt omöjligt att Ferrari skruvade ihop en Monza med Mondialkarross, det finns många såna exempel i deras historia där ett chassie har karosserats med en tillgänglig kaross som skulle varit till nåt annat. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Kul att ni har fått rätt på den
Lycka till på besiktningen När det e klart så e det väl dax o hinka i en turbo _________________ Stefan Lindh Hade Kadett GTE -75:a med 2,5 TIC Bygger Manta B med 3.0 TIC https://www.facebook.com/groups/143972045710733/?fref=ts |
||
Det är helt korrekt att denna bil är den som Uno Skoog började bygga åt sig själv och jag köpte den av dödsboet. Då trodde jag att den var betydligt mer färdigbyggd än den visade sig vara så det har tagit några år. Del av tiden gick åt att montera in kolfiber- och titandelar i mitt eget hjärta men det har även varit ett antal modifieringar som krävts på chassiet. Utan sonen Ulfs (CommodoreA) hjälp så hade jag säkert haft ytterligare år kvar.
Kul att det finns fler av Uno's skapelse vid liv och jag ser fram mot att jämföra specar på våra bilar. T ex har jag skippat Unos Alfettamotor och satt dit en 2,0 TS vilket jag tror ytterligare förhöjer underhållningsvärdet. Däremot blir det helt säkert ingen turbo - uppstår behov av ytterligare flås så får det väl bli en volumetrisk kompressor! Bilen är ännu inte vägd men jag gissar att jag har vikt/hkr som motsvarar mer än 350 hkr i en modern "sportbil" med Bosestereo, elstolar, air condition, vindruta, tak, stoppade säten, klädda innerdörrar och annat totalt onödigt tjafs. Ekerfälgar har jag självfallet funderat på. Är dock inte helt på det klara med om man kan få dom med pressdjup så de ryms i hjulhusen. Just nu är det godkända besiktningar som gäller, se'n kan det bli lite mer kryddor efterhand. _________________ Bo Hellström Uomini pazzi hanno giocattoli pazzi! |
||
www.pagano.se saluför ett kit som är baserat på Unos kaross. Osäker på om han gjort egna formar från en kaross eller om han handlade Unos formar. Hursomhelst så är det Unos kaross som är basen i Paganos. Har man glott på den tillräckligt länge så känner man igen vissa ställen där den är osymmetrisk och lite andra skavanker.
Mycket svammel, till saken: Jan på Pagano har fixat en hel del rara tillbehör såsom täcklock till strålkastarna och lite annat godis, fast det hade du kanske redan koll på. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. |
||
Jaja män, jag har haft flera kontakter med Janne Warg. Bl a har han satt upp mitt/unos chassie i sin ramgigg och flyttat styrväxeln till den plats den borde haft från början. Täckglas till strålkastarna hade han sålt slut när jag senast hade kontakt. Eftersom SBP knappast kommer att fälla bilen därför att den saknar täckglas ligger dom inte högst på prioritetslistan - men dom är listade liksom ekerhjul. Janne har bl a modifierat cockpitutrymmet på Pagano så man sitter inte fullt så hopvikt som i min bil där man har knäna väldigt nära hakan men vad gör det när man har kul? I Paganon används den längre delen av de två kardanstängerna medan Uno använt den korta så man får motorn lite mer inpå sig vilket naturligtvis är trivsamt. Jo, jag tycker att det är svårt att hitta två Scagliettikarrosser som är identiska och jag har nästan slutat att gissa om de sitter på en Monza eller en Mondial. Eftersom jag inte fått kläm på hur man laddar upp bilder så får iag visa några varianter när datorn och jag blivit mer sams. Kanske jag bara behöver reducera upplösningen. _________________ Bo Hellström Uomini pazzi hanno giocattoli pazzi! |
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo / Ferrari Scaglietti | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (13753 totalt) |