Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Audi A4 1,8T -95 "R4" | 1, 2 >> 15761 besök totalt |
Ja men då var det väl dax att lägga upp en tråd här också. =)
Det hela började med att jag köpte mig en Grön Audi A4:a ifrån jönköping. ca: 6 år sedan. Jag var jätte nöjd med bilen och höll mig i ca: ett halv år då det var dax för at chippa bilen. skitballt och snabb var den. måste ha avgassystem och filter också. Jojjo uj uj uj nu var man väl värst?! ... Inte då.. efter ett tag så blev man ju även där van med effekten och man ville ju ha ut mer effekt. och jag började genast läsa trådar på olika forum. Och höra runt om andra 1,8T trimmare riket runt. 500-1000 kr hästkraften varnade folk om .. men det lät väl ändå dyrt?... (dom hade rätt) haha så jag köpte mig ett nytt grenrör och en garret gt28R turbo byggde downpipe , monterade på front monterad Intercooler köpte dumpventil.. bytte till ett civinco sprut. osv.. 300HK?! nuuu var man värst?! ut å rejsa. ........ PANG kolv-ras. okey ena spridaren lossnade under 6500 rpm och 1,6 bar.. blev ett hål lika stort som lillfingret i kolven. Jahopp... var man fast i träsket nu?.. mjooo det var man. ingen somhelst utväg.. ! en ny motor hittades på skroten och monterades och dit med allt " trim" igen. nu gick bilen hela sommaren och vad händer?!... blev jag nöjd? .. N E J .! "suck" Det är nu det hela spårar ut.... . ... nu blir det dyrt. fel skitdyrt. =) Jag sliter ut gamla motorn skrotar allt som har med "orginal" att göra kastar AC kylaren åt älgarna kapar bort hela fronten skrotar bensintank ledningar pumpar. dax att beställa nytt! =) orginal Block 1,8 Borrat planslipat och line-honat smidd vev H-profil stakar Wössner smidda kolvar 8:5:1 komp. Nya lager och packningar Toppen är från audi TT portad planad och matchportad mot grenrör och insug. Rostfria ventiler och titan brickor fjädrar och knaster. sachs kammar. atp grenrör (sålänge) Turbo garret 30-76R turbo med 4" kompressorhus och coatat avgashus 63 ar 3 " rostfritt avgas. griffin alu kylare. summit oljekyl kina 3" intercooler. Aeromotive bränslepump och Aeromotive regulator. summit stålomspunna ledningar. skumm-fylld tank i reservhjuls "balja" o34 motorsport bränsleräls. 800 cc spridare. 3,5 " rostfria tryckrör. 50 mm dumpventil. civinco sprut. separata 034 tändspolar med inbyggda "drivers". Stumma motorfästen. innovate bredbandslambda. sachs tryckplatta och lamell 034 svänghjul . Dahlbäck ställbart kammdrev, allt är balanserat och viktsjusterat. och 2 år senare står det klart! Lägger upp lite bilder nu från början till slut så det inte blir massa läsning bara! börjar med bilder från bilens "start" Så här såg bilen ut vid köp. Första turbokittet. Front inpassas på gamla intercoolern Nu börjas rivingen av gamla motorn Emil nöjd efter urlyft av maskin! =) Gamla delar säljs. detta är ett insugsrör med uttag för lmm! Intercooler kit ! Så börjar uppbyggnaden av den nya maskinen. jag försökte passa in den nya kylaren men blev snart väldigt arg och kapade bort hela fronten (av det som fanns kvar) Reservhjulsbaljan åker väck! En ny tank byggs ihop Tanklåda på plats Underifrån Så låg tyngdpunkt som möjligt! =) Motorn börjar byggas ihop. _________________ David Bjurshammar ___________________ Audi A4 1.8 T -Banbilen Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen VW LT45 - Biltransporten Cigarette Cafe Racer 35 - Båten |
||
jo jag vet emil , det va fan på tiden hahaha =)
skoj att intresset finns! vi är ju inte så många som tar steget över 350 hk =) _________________ David Bjurshammar ___________________ Audi A4 1.8 T -Banbilen Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen VW LT45 - Biltransporten Cigarette Cafe Racer 35 - Båten |
||
Ja då kom vi till dag 2 lägger upp några bilder till.
än sålänge så är vi bara vid motorbygget. chassi drivlina och bromsar kommer senare! =) Toppen hämtad från ultra motor planslipad portad match portad och färdigfräst för nya ventiler. och nya ventilstyrningar in monterat Blocket borrat tvättat målat linehonat. och planslipat. detta är enda delen som är orginal! =) Lite godis ! =) Notera den händiga mekanikern i toffler! har mkt att tacka emil! =) Kamdrevet kom dit senare!. om nu någon undrar. och slutligen bästa garagekompisen! v.a.g racing! =) haha fler bilder i morgon! _________________ David Bjurshammar ___________________ Audi A4 1.8 T -Banbilen Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen VW LT45 - Biltransporten Cigarette Cafe Racer 35 - Båten |
||
Dag 3 ... lägger upp några bilder till !
och slutligen en bild från scf -06! =) hoppas det smakar! _________________ David Bjurshammar ___________________ Audi A4 1.8 T -Banbilen Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen VW LT45 - Biltransporten Cigarette Cafe Racer 35 - Båten |
||
Du har inga ambitioner att kliva upp i samma klass som Tobbe från Skellefteå? För 3-4 år sen hade han (om han inte har kvar den fortfarande kanske...) en röd 1.8TQ med RS4 paket tror jag. Målet för den var 600hk och jag vet att den mappades av Turbocenter till 2.2 kilo vid 9000rpm! Dom testade då också 10 000rpm och 2.5 kilo Kammarna ska ha varit de värsta som gick att använda! Dom fick den dock aldrig att gå ordentligt..
Skulle vara kul om fler byggde sånna motorer meters eldkvast vid varje växling och ett skri som inte var av denna värld! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Jag har faktist ingen aning om vart jag landar i hk. ! =) ska bli skoj att se, självklart når man siffror som +500 med en 1,8 liters maskin så skall man vara sjukt nöjd. även 400+, kommer nog röra på sig ändå ! haha kommer ihåg att ts racing i norge har en a4 avant med 1,8 t motor med bra potential.
vet du om det finns något info om den röda ? kul att läsa och jämföra! =) motornord beställde mina kammar efter mina önskemål. den är väldigt snäll tycker jag, även utan ladd. men bilen är ju en gatbil, så hyfsat " rent" måste den gå. _________________ David Bjurshammar ___________________ Audi A4 1.8 T -Banbilen Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen VW LT45 - Biltransporten Cigarette Cafe Racer 35 - Båten |
||
Idag var jag ute på en premiär tur! =) åkte ca 2 mil och allt fungerade klockrent!
testade och ladda på lite den är något mer seg dragen än förra motorn (inte så konstigt! :P ) men när väl laddtrycket kom så spann jag loss hjulen direkt. haha och gissa ett leende på mina läppar! lambda värden stog klockrent på "14" under gaspådrag och temgivaren visade 90 grader konstant. lyckad dag! =) ville bara dela med mig av min glädje. 2 år och sjuhelvetes massa pengar senare så kanske ni förstår. mvh / _________________ David Bjurshammar ___________________ Audi A4 1.8 T -Banbilen Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen VW LT45 - Biltransporten Cigarette Cafe Racer 35 - Båten |
||
Grattis till åkturen då! och ett lyckat bygge såklart!
Ska följa det här nogrannt, och väntar på film nu hehe. |
||
Verkar inte finnas så mycket ute... men om du hör med Gällman kan du säkert få veta en del! http://www.arctictuning.se/ är firman han har som också varit mycke inblandade i Tobbes röda, under "kundbilar" finns en bild på motorrummet från den röda också! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Ja film kommer! jag lovar! =) ska bli lite väder först.
Emil : det där lilla startmotor felet var väl inte så mkt att bråka om? det fixar du ikväll så ringer du mig när du startat! Har pratat med arctic innan jag började med motorn funderade på att beställa av dom men det blev inte så.. har faktist en kompis som beställde en helt nybyggd "longblock" av dom. iaf så såg det ju väldigt mumsigt ut där i den röda! såg att dom körde med 16v topp. faktist en hel del som gör. ska söka lite och se vad jag kan hitta. vore kul och veta hur det har gått såhär i efterhand. _________________ David Bjurshammar ___________________ Audi A4 1.8 T -Banbilen Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen VW LT45 - Biltransporten Cigarette Cafe Racer 35 - Båten |
||
KR toppen är ju eg en 5 cyl 20v topp med en cylinder mindre och den toppen är ju rätt bra! Kanske kan vara en anledning? Hur 5v toppen är har jag ingen aning om... _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
jo den har ju bevisats pålitlig. 5v toppen finns det dock inte så mkt feedback om. det visar sig nog! =)
_________________ David Bjurshammar ___________________ Audi A4 1.8 T -Banbilen Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen VW LT45 - Biltransporten Cigarette Cafe Racer 35 - Båten |
||
5v-toppen har väl en hel del värmeproblem?
16v-toppen har det plockats bra effekt ur. 1047hp bänkades det i tyskland, frågan är ju däremot hur länge det håller... Några 500+ snurror finns det i Norge iaf, i Sverige vet jag inte? Det börjar iaf ploppa upp fler och fler! Skojj med 4cyl iaf, ger hyffsad viktfördelning (för att vara audi...) _________________ Joakim Eriksson Audi A6 2.4 - 1999 Audi 80 Competition - 1994 Audi S6 2.2 20vt - 1996 |
||
Du har helt rätt värmeproblemen är väl största risken.
1047 hk haha imponerande effekter! jo det börjar ploppa upp fler och fler. mkt skoj! =) ja viktfördelningen blir ju helt klart bättre. ska ju i första hand använda bilen vid bankörning . _________________ David Bjurshammar ___________________ Audi A4 1.8 T -Banbilen Caddy TDI-R carrera cup - Bruksbilen VW LT45 - Biltransporten Cigarette Cafe Racer 35 - Båten |
||
Våra race- och banåkarbilar Audi A4 1,8T -95 "R4" | 1, 2 >> 15761 besök totalt |