Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Golf VR6 TT -94 | 8219 besök totalt |
Kaross
- Takscoop från mocomp - Dubbelstrålkastare från realcar - Dimljus ersatta med luftintag - Takvinge från Dalhems Motor - Motorblock 2,9 l - Slaglängd: 90.3 mm - Borrning: 82.0 mm - Kompression 9:1 - Stål topplockspackning - Wiseco kolvar - Eagle stakar - "Polerad" och slipad vevaxel - Kolvar o stakar viktade (Väger nästan 100g mindre per cylinder än orginal) - Motor balanserad med svänghjul ock tryckplatta - ARP bult till topp, vev, stakar och svänghjul - Enem kammar, duration 268 grader, lyft 10,8mm - Eget tillverkat insug - Eget tillverkat grenrör - 2 st td04-15t svarvade o portade - Wastegate från Alutech - 2½" främre rör - 3" avgassystem med 5" supertrapp dämpare - Spridare 506ccm/min - Elektronisk insprutning med MegaSquirt styrsystem. - Dashlogger från Wiseunit - Motorfästen modifierat med hocky puckar. - Egen tillverkad intercooler - oljekylare från KL-racing - Egen tillverkad skvalpplåt i tråget - Det mesta pulverlackat lr eloxerat Växellåda - orginal 02A (CCM) - Eget tillverkat vxl-låds fäste fyllt med puckar - Modifierade synkringar - 5:ans drev från TDI låda - Quafie diff - Spakställ uppflyttat o modifierat för kortare slag - Lättat 02A svänghjul (ca 5kg) - ACT kopplingskit med hårdare tryckplatta o 6 pucks sinter lamell (ca 600Nm) Hjulupphängning Fram - McPherson - Polyuretanbussningar i hela framvagnen - K&W coilovers var. III inox line - Fjäderbenslagringar helt i alu från sellholms - Fjäderbens stag - Passat -88 spindlar men VR6 lager o nav i (för att bromsarna skulle passa) - Spindel led oxå från passat -88 (lätt modifierade) Bak - K&W coilovers var. III inox line - Fjäderbens stag - Polyuretan bussningar Bromsar - Stålomspunna bromsslangar - Hydraliskhandbroms - Justerbar bromskraftsfördelare Fram - 4 kolvs brembo ok - Seat Ibiza Cupra II ventilerade skivor 305*28 slitsade Bak - Skoda RS bromsar - Ventilerade skivor 256*22 slitsade - Axeltappar från Skoda RS moddade för att passa på Golf III bakaxeln Styrning - Djup sportratt utan Airbag - Snapoff nav Inredning - Instrumentpanel flockad - Laddtrycksmätare i panelen - Aluminium inredning - 2 Sparco sprint stolar Allt är inte inhandlat än så listan kommer kompletteras varefter..... _________________ Rickard Jörgensen Golf VR6 TT -94 (Projekt) KTM 525 EXC -03 Citroen Jumpy -02 |
||
Ljuddämparen :
http://razer.mine.nu/smuger/vr6dti/S Stötdämpare : http://razer.mine.nu/smuger/vr6dti/F _________________ |
||
Helt underbart!
Jag har långt gångna planer på en VR6TT motor, men kruxet är att jag kan typ inget om just turbomotorer Går det bra om jag kanske frågar om lite råd och tjänster i framtiden? *blink blink* Du kommer köra med ett avgassystem har jag förstått, inte övervägt 2 separata? Samma med insug, har läst och när det gäller TT byggen så är tydligen 2 plenum att föredra. Vad kommer du köra med för tändning? Vad har du för spridare (märke osv.)? Bränslepump? Vad kostade kammarna? Kör du med kompsänkningsplatta eller bara tjockare packning? Jösses va mycket frågor Kanske kan få en kopia på mappen sen? tack på förhand _________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||
Anledning till att det bara blev ett avgassystem är platsbrist helt enkelt.... Dock kanske jag måste ha två rör över bakaxeln..... Kanske blir lite trångt annars... Vad gäller insug borde det funka lika bra med ett..... Ser ingen fördel med två..... Skulle nog bli trångt oxå. Tändningen blir nog Tomtec..... Det funkar ihop med Megasquirt Kammarna kosta ca 5500 kr när jag köpte dom för snart 3 år sen... Dom är inhandlade från Enem Pumpen kommer från Dalhems och ska räcka till 450+ kosta 2500 kr Topplockspackningen är i koppar och 3 mm tjock // Rickard _________________ Rickard Jörgensen Golf VR6 TT -94 (Projekt) KTM 525 EXC -03 Citroen Jumpy -02 |
||
Vi får se hur det funkar först..... Om inte annat kan du ju låna jiggarna Dax för en uppdatering på bygget: IC är byggd o tryckrör från turbo till IC är i princip klara Turbona är om svetsade med korta 90 graders böjar på trycksidan av platsskäl Frontplasten fick kapas ner liksom stötfångarskenan för att IC:n skulle få plats Fick även flytta in kylaren en bit så jag fick bygga en ny ram som håller kylare o IC på plats Karvade även lite i stötfångaren... Vad gör man inte för att det ska se orginal ut Insuget börjar oxå ta form.... Kapade bort flänsen till gasspjället från orginal insuget för att spara lite tid Letar förtillfället efter lite Alu-rör till insuget Kolfiberhuv o BTR är beställd o borde dyka upp snart 2st nya kylarfläktar á 10 tum är inhandlade Länk till mitt bild galleri där alla bilder kommer upp (Stort tack Razer) http://smuger.mine.nu _________________ Rickard Jörgensen Golf VR6 TT -94 (Projekt) KTM 525 EXC -03 Citroen Jumpy -02 |
||
Det var länge sen jag skrev nått här
Bilen är nu startad o provkörd runt kvarteret http://s595.photobucket.com/albums/t _________________ Rickard Jörgensen Golf VR6 TT -94 (Projekt) KTM 525 EXC -03 Citroen Jumpy -02 |
||
Uppdaterar med fungerande länk http://s595.photobucket.com/albums/t _________________ |
||
Bilen såg riktigt välbygd ut!
Intressant lösning av plenumkammaren, har du byggt en distans mellan topp och nedre insug eller har du kortat runnersna för att få plats med plenumet framför ventilkåpan? Vad roligt att den rör på sig, bara att kolla så den inte läcker olja eller andra dumheter och sedan boka in bilen på mappning. Vad man har sett av andra tt vr6 i sverige så går det att plocka ut extrema effekter trots förhållande vis små turbo agg. _________________ Mathias Hellqvist |
||
Tackar. Den undre delen är orginal. Den övre är ett kapat orginal insug med ett egentillverkat plenum på Nu har jag kommit så långt att bilen är körbar... dock en bes Har lite oljeläckage kvar att fixa + en del annat Men i det stora hela så funkar den riktigt bra. Dock har jag ett problem med min Wiseunit som larmar väldigt tidigt på bla oljetemp o avgastemp. Antar att det får att ändra på men hur??. Behöver man koppla in datorn för det och isf behövs det nått program för det. Deras sida finns ju inte kvar och jag hittar bara installastionsguiden i garaget. Nån som vet hur man gör alt har instruktionerna?? Vore väldigt tacksam för det isf. _________________ Rickard Jörgensen Golf VR6 TT -94 (Projekt) KTM 525 EXC -03 Citroen Jumpy -02 |
||
Våra race- och banåkarbilar VW Golf VR6 TT -94 | 8219 besök totalt |