Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320 -86 olanders E30 TURBObygge | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7239 totalt) |
Hejsan!
Mitt namn är Tobias och jag är 17 år och går andra året på målarlinjen i Uppsala. Detta är mitt första projekt, men jag gör så gott jag kan för att detta inte ska bli ett oseriöst projekt (roligare för alla om det är liter seriöst ialla fall) Eftersom jag inte har någe jobb så har jag där efter en budget som är lite klen, men jag tar åt mig alla jobb jag kan och säljer allt som går att sälja för att få denna bil som jag vill Bilen som jag ska fixa på, som för övrigt blir min första bil, är en Bmw 320 e30 årgång 86 Här har ni lite framtidsplaner: *Strippa karossen helt *Skrapa bort all underredsmassa och rostlaga *Fixa nya stötdämpare fram *Byta bakvagnen *Lacka karossen i samma färg *Fixa någe dugligt att rulla på *Göra en något seriös turbokonvertering Sen så finns det ju massa småsaker som jag inte orkar skriva. Här kommer lite bilder, ursäkta att dom är dåliga( mobilkamera) Bilen när jag köpte den! Efter ca 2-3 dagars meckande Denna stol sak passageraren åka i, jag ska ha en värre;) Gjorde affär med polare och han betalade i cash och turbosaker WG Btr och laddtrycksmätare Mot sommaren så kommer jag att ta mig ann motorn, nu ser den ut såhär :/ _________________ Tobias olander |
||||
Jaha okej, tack så mycket. Får bli en 325 bakvagn då _________________ Tobias olander |
||||
Det räcker med ett par kompletta länkarmar från 325. Du får inte ha fuelcell, om den inte är i aluminium. Plast fuelcell är inte tillåtet.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Nu menar jag inte sticka ut hakan här, men plast eller aluminium spelar väl ingen roll, utan det är att den måste vara godkänd (krocktestad?). Sen kanske det inte finns godkända plastceller men... Sen får man inte ha påfyllningen i bagaget heller, från och med 84 har jag för mig. Dessa regler finns att hitta i Vägverkets föreskrifter via SFRo... _________________ Peter Sternersson |
||||
Du sticker nog inte ut hakan, men så är det. Man får inte ha en i plast. Jag har gjort första SRFo bes. på min bil och min egensvetsade i alu var inga problem, men jag fick inte ha en fuelcell i plast, det är inte tillåtet enl. VV. Reglerna är knepiga och jag vet inte hur dom motiverar detta, men så är det.
Man kan i princip svetsa ihop en egen av vilken plåt som helst och med vilken svets som helst. Men man får inte ha en FIA godkänd race tank i plast. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Finns även på 318is _________________ Oscar Johnsson #13 Opel Corsa GSi HT2, Team Blyfot Racing |
||||
Detta innebär att jag kan få min bil helt godkänd med en egensvetsad tank i tex rostfritt med påfyllning ut genom originalhålet i sidan? Såhär står det föresten i regelverket... "7 § Bil av 1997 eller tidigare års modell skall ha bränsle-tank av metall eller plast och fylla kraven i 8 - 10 §§. 8 § Bränsletank för personbil av 1971 eller senare års mo-dell skall provas vid barriärkollission enligt SAE J850 Feb 1963 med en hastighet av minst 48,3 km/h. Bränsletanken skall vid provningen vara fylld till 90 % av sin totala volym med vätska som har ungefär samma viskositet och minst lika hög densitet som det bränsle med vilket fordonet skall drivas. Under provningen får högst 30 g vätska sammanlagt läcka ut från bränsletank, påfyllningsrör, lock, anslutningar samt ar-matur för bränslemätning. Läckaget efter provningen får upp-gå till högst 30 g/min. Särskilda krav på plasttankar 9 § Plasttank på bil av 1984 till och med 1997 års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34. 10 § Plasttank på bil av 1983 eller tidigare års modell skall uppfylla kraven i Annex 5 i ECE-reglemente 34 eller ha tank av glasfiberarmerad härdplast med följande egenskaper. 1. Härdplasten bör utgöras av omättad polyester, epoxi eller annan härdplast med motsvarande egenskaper. 2. Halten glasfiber i härdplasten skall vara minst 25 och högst 55 viktprocent. 3. Glasfiberarmeringen skall vara av mattyp eller utgö-ras av fibrer för sprutning eller av lindad tråd. 4. Tankvägg skall ha en tjocklek av minst 2 mm och vara uppbyggd med minst två skikt glasfiberarmring. " "4 § Påfyllningsöppning eller annan öppning till bränsletank får inte vara placerad i förarutrymme eller i passagerarutrymme samt från 1984 års modell inte heller i bagageutrym-me eller motorrum." Ursäkta trådkapning, men det kan ju vara värdefull information för dig också _________________ Peter Sternersson |
||||
Ja det stämmer.
Jag har en Alu tank jag svetsat själv och har påfyllning genom bakluckan. Alltså GENOM jag behöver inte öppna för att fylla på. Detta är godkänt. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Ska det bli en seriös busbil för bana & man har begränsad budget är ju lättning det första självklara valet. På min 318is som väger 1200kg från början väger in på 960 kg idag med full tank & förare på 80kg. Prestande är idag 0-100 på 6.5 sec /0-402m på 14,3sec Då är inte motorn trimmad utan har endast ett chip,luftfilter,större avgas är bromsad till 141 hk Turbo om man ska få det att lira bra är ingen billig affär tyvärr enklast för dig för att få mera kräm i maskin är att leta reda på en 325 motor. Detta går det dessutom att köra genom bes med utan problem. Nu vet jag inte vilken utv i bakaxeln du har då det fanns 3st till 320 -86 3.91 4,10 & 4,27 Vill man ha bra acc är den högre att föredra. Eller så kan man byta till en låda med 1:1 på femma & köra 3,73 eller 3,91 Lämplig bakvagn är som nämnts tidigare 325/318 is Grova krängare bak som passar kan du hitta på z3m bilar grövsta e30 framkrängaren är 21mm & satt på cabarna Fram krängaren kan enkelt modefieras genom att ta upp ett hål till i den för att göra den styvare fram. Vill man ha ännu styvare så svetsar man öron få fjäderbenet & kopplar krängaren dit som på m3. Bak kan man enkelt göra infästningen på krängaren justerbar genom att fästa den med en klämma runt hämmaren När det gäller fjäderben fram kan det var fördelaktigt att montera 51mm benen från 325/is _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Jo... jag rekommenderar inte heller att bygga turbo på en E30 när man är 17 år. Men har börjat tröttna på att säga det till folk, så bygg bilen som du vill, men jag rekommenderar också att du skaffar en 325 motor och kör den som sugmotor.
Det är otriligt bra drag i en sådan. Såklart är det roligt att bygga bil och det blir ju mer konstruera med att bygga turbo, men jag skulle i din sits ha byggt bilen klar först och kört lite, sen kanske turbo konverterat. Vill du har bra tipps och mtycket hjälp ang. turbo konverteringen ska du kolla på www.autopower.se och www.pure-pf.com där finns all kunskap du behöver. Det är som ett uppslagsverk på BMW turbo. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Lyckas du få ner bilen till ca 1000kg & gör en lättare trimming av en 325 motor kommer
den inte att vara slö. Lättare trim typ följade chip för att slipa varvstopp & någa pållar extra kan ge en 3-5 st Extraktor grenrör & fritt avgas. avskärmat luftfilter med matning av friskluft. Med en så gammal motor som en M20 ska man inte förakta de hästar som kan hittas genom att se till att allt är rengjort & tätt & funkar som det är avsett att göra. En trimkam kan man kosta på sig finns hos www.koed.de för runt 3000:- Med lite trixande är 190-200 hk inte omöjligt. då gör bilen 0-100 på runt 5-5,5 sec om du ska köra bana är chassi & däck mycket viktigare än effekten. Bra & billiga r-däck typ Toyo R888 205/50-15 på ett par 7*15 fälgar funkar fint Riktiga fjädrar & dämpare är inte att förakta dock tickar kronorna snabbt iväg Kika på denna länken vad min is kostade så får du ett hum om kostnaderna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
Tydligen så hade farsan en kompis som har en riktigt kraftig bläster med ett stort bläster skåp, så imorgon så ska jag höra med farsan om vi kan få låna hans grejor och blästra hela min kaross. Är det svårt att koppla tillbaka all el i bilen? Kanske får hyra in någon som kan sen
Tack så mycket för alla tips och sånt! Så jag kan ha fuelcell och sen så svetsa på ett alu rör upp till tanklocket(org) så jag kan tanka där ifrån? Sen så angående turbokonverteringen så är jag inte 100 till om jag ska göra det, slänga i en 325 motor skulle ju inte vara så dumt. Vi får se hur det blir, prio 1 är att få karossen 100% rostfri och lackad innan jag börjar pilla med motorn. _________________ Tobias olander |
||||
Ja om di fuelcell är i aluminium. Bra tänkt. Kör på. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Har gjort ganska mycket på bilen denna vecka.
Farsan och jag har rostlagat, så nu är det bara bakdelen av bilen som är kvar (ca 2 dagars jobb) Va till Biltema och köpte mig en tvinad ståltriss till vindelkapen, jävlar vad effektiv den va att ta bort underredsmassa med Blev även klar till 98% med ett av hjulhusen, lite små skit kvar. Farsan tog även på sig att göra en vagga i veckan, dom tillfällen han är i verkstaden. För mitt sportlov har slutat Denna modell av trissa använde jag mig av, 50kr på Biltema Hjulhuset Rostlagning Rostlagning // Tobbe _________________ Tobias olander |
||||
Ser fint ut, bra att du gör det seriöst från början.
Vagga underlättar som sagt Skippa turbo. Jag hade samma planer då jag var 17 och så länge du inte har riktigt gott om pengar så bör du prioritera andra saker före. Jag vet, effekt är kul, men det är roligare att köra ö.h än att inte köra alls. Kämpa på! Mvh _________________ Mathias Pelkonen |
||||
Vi får se hur det blir med turbo. Om jag kör med turbo så kommer jag att lägga ner minst 10 000kr till på turbo bygget, och jag har ju en del saker redan. Jag kommer inte vara ute efter att ladda på en jävla massa. 0,5-1bar ungefär. Men vi får se hur det blir, är ju i sommar jag börjar bygga på motorn. _________________ Tobias olander |
||||
Jag ska lacka underredet på bilen snart och undrar vilken lack som passar bäst för detta?
Min morbror jobbar som Målare och jag frågade om han kunde fixa 2k epoxy att måla under bilen. han sa att epoxyn blir STENHÅRD nästan som glas, och han trodde att den kanske kunde spricka om karossen rör på sig som dom gör. Jag ville ha epoxy eftersom det stänger ut all fukt, vilken underredsmassa inte gör! Han trodde att hammarlack kanske skulle vara bra, för det stänger ut allt till 100. Så ni som kan något om dethär kan väl skriva vad som passar bäst. Är det något av dom här två eller finns det fler altenativ? OBS! Jag ska bara grunda, kör med någon annan lack sedan. // Tobbe _________________ Tobias olander |
||||
Det finns ju epoxi grund som är gjort för fordon. Hur pass hård den blir vet jag inte, men den fungerar kalasbra.
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 320 -86 olanders E30 TURBObygge | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (7239 totalt) |