Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 fd. VLN | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 5 besök senaste veckan (54282 totalt) |
Dags att lägga upp en tråd om min bil, ( och inte bara läsa om andras )
Efter flera års uppehåll från tävlande så var det då äntligen dags igen. Sist jag körde race var 2002, då i SLC med en Volvo 240 med 2,5 liters rödmotor förutom det årliga mekaniker racet som SSK arrangerar på Kinnekulle. De senaste åren har jag mest varit på banorna för att meka Camaro Cup bilar i Bryntesson Motorsport;s team. ( Bil 96 ) www.bryntessonmotorsport.com Men nu ska jag köra själv var det tänkt, eftersom man är helt insnöad på BMW och framför allt M3 E30 så fick det bli en sådan. Det stod ju redan en i garaget ...... men när det dök upp en bil till salu som var mera färdig för race så såldes den gamla , och en ny inhandlades........ Detta tyckte jag var ett bra utgångsobjekt för mina BMW Cup planer. Bur var på plats det var det viktigaste. Ställbara fjäderben var monterade mm. Modifierat eller special. det var frågan. Bilen köptes utan bromsar så inför testhelgen fick det duga med det som man hittade i gömmorna. orginal bak och E46 330 fram. röda EBC belägg runt om. Några Michelin slicks inhandlades också. Ett par cup speglar monterades. En ställbar vinge kom på plats. Jag är inte lika förtjust i M-sport färgerna som många BMW freaks är så dom tejpades helt enkelt över. _________________ Nicklas Ericsson 0760-528886 |
||
Dags för test.
Kinnekulle hittar jag runt ganska bra men det var inte så enkelt med slicks i regn. Hela lördagen kördes i duggregn på gamla slicks från -03.....HALT !!!! På söndagen regnade det inte lika mycket och fram på eftermiddagen torkade banan upp så efter lite meck med hjälp av Patrik och på med färska däck. När vi summerade dagen under hemresan var beslutet klart. SPECIAL Nu skall vi bara hitta lite mer tid i chassiet. _________________ Nicklas Ericsson 0760-528886 |
||
Ja Patrik, det skall bli kul att hänga med i BMW gänget i sommar.
Jag var ju med olof på "studiebesök" på Mantorp och ni verkar vara ett "GÖTT" gäng. Special kanske inte är den optimala klassen med min bil men jag kommer att köra första året för mitt eget nöjes skull och det är dyrare för mig att bygga tillbaka till modifierat. Så lite förbättringar efterhand så kanske det går undan lite bättre i slutet av säsongen. Någon som har kört med special bil på Kullen och har lite tider man kan jämföra med ? _________________ Nicklas Ericsson 0760-528886 |
||
Ja det är ett riktigt härligt gäng! Vi har inte åkt Kullen sedan 2006, men här kommer lite tider från den tiden: http://www.mylaps.com/results/showev http://www.mylaps.com/results/showev om jag inte minns fel så var Jörgen Hansson/Christer Gellerstedt och Håkan Johansson snabbast runt låga 56 or, det skall bli kul och se hur fort det går 2009. Jämför man varvtider tex från Mantorp 2006 med Mantorp 2008 på någerlunda samma underlag så har det varit upp till 5 sek/varv snabbare 2008! _________________ Patrik Skoog |
||
OK !
58,97 kom jag ner till när det hade torkat upp någorlunda så det krävs lite mer modifeiringar tydligen. Det är ganska förvånande ändå att se hur bra en "orginal" M3 E30 funkar. Det som är gjort med chassiet nu är inte så mycket: Fjäderben runt om och bytt bakre bärarmsbussningar i bärarmar fram. Bur _________________ Nicklas Ericsson 0760-528886 |
||
ok! Väl hemma efter testhelgen på Kinnekulle skulle det meckas. Motorn funkar kanonbra. drar fint över hela registret. den får förbli orörd i dagsläget. Det finns en hel del annat att jobba med. Jag beställde hem plastdelar så som skärmar, huv, front, kjolar, baklucka och stötfångare bak. Hjulhustornen har helsvetsats och skrapats. Mer som gjorts. Ny Sparco 2000 stol har monterats..... Just nu förbereds bilen för lack No OPTIONS - ALPINVIT _________________ Nicklas Ericsson 0760-528886 |
||
Tjenare Nicke!
Välkommen till cupen! Att det blev en M3 E30 förvånar mig inte. Har väl aldrig sett dig i något annat än just det! Det är en riktigt prydlig bil du köpt och uppenbarligen snabb också. Ses på Mantorp _________________ Aston Martin V8 Vantage Haase DD2 kart BMW i3S Tesla Model Y Performance NS: 38 varv |
||
Markus97
Jo bilen passar nog egentligen bättre i modifierat men då måste jag bygga tillbaka till orginal motorstyrning. Jag har börjat att köpa på mig grejerna som saknas så om det inte funkar alls i special så byter jag till modifierat. En annan grej, det är ju så mycket roligare att köra på slicks !!! _________________ Nicklas Ericsson 0760-528886 |
||
Tycker också den hade gjort sig i modifierat. Du behöver inte ha original motorstyrning i den klassen, jag åkte DTA förra året på min S14, precis som Markus gör nu med min gamla bil. Slicksen blir värre, men de kanske du kan leva utan när du får chans att vinna Men det finns kanske fler modds som inte är ok i modifierat klassen, tex dina bromsar beroende på dess diameter? _________________ Patrik Skoog |
||
Visst hade det varit bättre konkurrens om jag valde modifierat.
När jag var på Mantorp pratade jag lite med Rolfson och det var så jag förstod honom att S14 motorn är endast tillåten i orginalutförande om jag ville köra modifierat. så tills jag fått tag i alla orginaldelar får det bli special. _________________ Nicklas Ericsson 0760-528886 |
||
Eftersom volymgränsen för trimmade 4-ventilade motorer i klass Mod är 2.0liter så är det inte möjligt att använda S14B23.
Däremot är originalutförandet (inkl. Original motorstyrning) av S14B23 tillåten i klass Mod. _________________ /Arne Lindgren |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 fd. VLN | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 5 besök senaste veckan (54282 totalt) |