Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30-88 2 dr - Hartge Kit. | 1, 2, 3, 4, 5 >> 7 besök senaste veckan (91739 totalt) |
Har lite tråkigt så här på lördagkvällen och var sugen och skriva lite om sommarbilen nu när jag ändå gått och blivit medlem på forumet....
vill ju vara med dom stora pojkarna och leka . Inte direkt avsedd som någon banbil, men har väl tänkt att kanske någon gång i framtiden få snurra lite runt någon bana , mitt mål är mest att behålla det fina skicket med en del förbättringar på valda ställen samt en bra väghållning förstås... motorn ska nog förbli orginal, men tanken är väl att om jag skulle råka gasa sönder motorn så stoppar jag i en m20b25:a då istället, men är dock inget mål i sej, är och kommer nog aldrig bli något rödljusmonster iallafall.... Som den såg ut dom första åtta åren, utan några större förändringar i min ägo förutom vanlig service... Som ut den såg ut förra sommaren - 2007. Har som sagt en E30 320IK-88 som sommarbil, som var mer eller mindre ett impulsköp för 10 år sedan, pågrund av dom låga milen, 6200 mil hade den rullat då och i fint skick förutom bromsarna som var i behov av en genomgång, pga. att den stått stilla i långa perioder. Var och hämtade den nere i skåne utanför Malmö med farsan en vårdag och blev väl kär direkt, men var väl inte tänkt att ha den så länge, men av olika anledningar har det blivit så och kommer nog sannolikt aldrig att sälja den nu.... Och har nu rullat 10000 mil (har alltså kört ca. 3500mil på 10 år med den) skicket är väldigt bra pga av den faktiskt aldrig varit vinterkörd, har dock börjat fixa med den eftersom den är ju faktiskt rätt gammal nu, modifieras nu lite på äldre dar, dock görs inget som inte går att bygga tillbaka till orginal, samt modifieras varsamt - finns tillräckligt många sönderpimpade E30 på vägarna.....ALLT i framvagnen bytes förra sommaren (utom k-hämmarbussningar/pendelstag) samt delvis i bakvagnen, alla bussningar i hela chassiet är bytta inkl.stötdämparlager/hjullager fram, ej bärarmsbussningarna bak pga. att jag har en 325 bakvagn med skivor liggandes som ska totalrenoveras och monteras i stället, men mer om sådant senare.... monterade också ett Bilstein B12 kit för 325 (sprint) med Aibach fjädrar från Motornord - sänker cirka 35mm, och det sitter numer även 51mm fjäderben fram istället för orginal 45mm. Fick av en slump tag i en 325 oljekylarsats samt en specialsyddinredning med E30:s sportstolar som grund (orginal inredningen som är i perfekt skick är sparad för framtiden). Lite annat som jag tidigare fixat: +M-tech II (14,5mm) k-hämmare bak +org. M-techII förarfotstöd +Hålborrade och slitsade skivor fram +Bortmonterad orginal dragkrok +Lackerad fram och bakstötfångare +Shadowline orginalsats med svarta lister i stället för dom orginal kromade +Mörka front och sidoblinkers +omsydda BMW org.sportsäten i grått/svart + dito baksäte/rygg +Handbromsdamask i grått läder +15 x 7J orginal BBS krysseker med Continental Premium Contact 195/55 däck Samt lite annat smått och gott... fick tyvärr min IS läpp stulen en sommar natt men lyckades få tag i en orginal m-techII nedre frontspoiler på en skrot för en femhundring... tyvärr hade puckot som hade den innan antagligen lackerat den med vanlig billack utan mjukmedel, den var lika krackelerad som en 1500tals tavla på moderna museét.... var mycket jobb att få ordning på den och är nu är rejält fastnitad så den också inte försvinner.... monterade även ett svart nät som skydd mot diverse skit och skydd för oljekylaren i spoilern. Under dessa snart tio åren så har den stått i farsans villagarage i 5 år utan att vara utanför garaget en enda gång, så det var pirrigt att ta ut den igen efter alla dessa år och få den grundligt servad på verkstaden innan besiktningen (oljor, kamrem/rulle mm.) tyvärr står bilen i garage 40 mil från mej på vintern, så det gäller att planera ordentligt - jobbigt om jag missat någon viktig pryl när man ska pyssla en helg, med 4 mil till närmaste Mekonomen och 11 mil till närmaste BMW återförsäljare..... Och det är dessutom lördag.... , försöker få så mycket gjort som möjligt en helg i månaden om det går. men mer om vad som händer i framtiden... . [u]FIXAT:[/u] +Bilstein B12 Sprint med Aibach fjädrar som sänker cirka 35mm från Motornord. +51mm 325 fjäderben med nya hjullager och topplager och övriga detaljer. +Nya undre bärarmar (kompletta) + yttre p-ändar. +Monterat M-techII k-hämmare (20mm) fram, blästrad nu med nya org. bussn. ska bytas till Powerflex. +orginal touringsidokjolar har monterats, men ska också lackeras ordentligt vid tillfälle. +En del småpill i inredningen. +Kopplingscylindern läckte och Slavcylindern var igensatt, så det är bytt inkl. bromsoljan förståss. +Lackerat om ventilkåpan i aluminiumnyans inkl. nya ventilkåpsmuttrar, ser fräschare ut... +Polerat/lackerat och monterat G-power halvsatsen i rostfritt (2,5" med dubbla rör ), fick dom fula dtmpiporna kapade av en lokal mekanisk verkstad som även hjälpt mej med lite andra småprylar. +Lackerat och monterat ett par orginalsidospeglar i org diamantsvart metallic på lackfirma. +Konverterat takluckan till orginal eldrift. +Monterat en orginal farthållare, inte alls komplicerat att få dit, men pilligt att få kablar genom torpeden..... +Mont. dom nya övre fjädertallrikar av Bonrath, som sänker mellan 1-2 cm. +Byte av alla bromsrör i koppar . +Stålomspunna Goodridgeslangar. oljekylarledningarna ordentligt monterade i orginalfästen. +Nyren. ATE 325 ok fram med mässningsbussningar inkl. Carbotech XP 10 belägg. +Rengjort motorkontakter (mycket bättre tomgång blev resultatet !!!). +Konverterat till batteri bak med org. E30 325 delar. +Fjäderbensstag i aluminium fram och bak. +Montera elantennen. +Monterat renoverad 4.10 lamellbroms (25%) med nya lameller. + Hartge org. frontspoiler (tillfälligt hemmalackerad). + Hartge org. sidokjolar (tillfälligt hemmalackerad). + Hartge org. nedre bakspoiler (tillfälligt hemmalackerad). + Montering detaljer för Hartge kitet inskaffat. + Bytt bränsleledningar/rör överallt utom några småslangar ovanpå tanken. + Bättrat på stereon en smula med.... + Zachry R490, 4 kanalsförstärkare (utbytt mot Sony XM-N1004, 4 kanalsförstärkare) 2017 + Dls Nobelium 5.2 2 vägs framsystem (diskanter/5,25" mellanregister/filter). + MDS Audiophile TEAMRT65 6,5" bak (utbytt mot DLS Reference RS 6.2 6,5") 2017 + Den gamla Pioneer cd:n byttes till en Kenwood KDC-BT53U juli 2017 (Ingen lättning, men vill ju inte bara höra motorn jämnt....) [u]EJ ÄNNU FIXAT:[/u] -Montera lite E30 orginal elprylar som ligger på hyllan i garaget och väntar som: - Ska kanske montera fönsterelhissarna inkl. innerdörrsidor utan vevhål jag har liggande. - Ska kanske montera centrallåset. -Fixa i ordning Hartge kjolkitet (grovspacklat, redo att lämnas till lack).(pågår) - Hartge org. bakvinge - Annan baklucka för Hartgevingen inskaffad och renoverad. -Dom nya bärarmsbussningarna fram ska bytas till M3 ex. delrin dito.(ska monteras) - Dom nya övre stötdämparbussningarna bak ska bytas till kraftigare modell. - Byta tändkablar (KV85) inklusive ny MDS Blaster 2 tändspole ? Önskelistan i stora drag : -Glasblästra och lackera om 15 x 7J orginal BBS kryssekerfälgarna. -Glasblästra och lackera om 16 x 7,5h fälgarna samt skaffa däck till dessa (ev.F 205 och B 215). Skaffat/göra: -Har som sagt också en 325 bakvagn liggande i garaget som väntar på blästring och totalrenovering, men ser detta som ett långtidsprojekt jag inte har bråttom med . Är tänkt att utrustas med orginal silentblock, bärarmsbussningar i delrin samt hårdare övre stötdämparbussningar. oken ska också förses med bättre belägg. -En ny topp/dellackering behövs då det efter alla år finns lite små blämmor som stenskott och dylikt om man är petig alternativt delvis iallafall. -Bilstein Engine Flush på Nacka Biltrim. -Montera larmet. -En metallisk sportkatalysator i rostfritt står på önskelistan i framtiden. -Rostfritt extraktorgrenrör (med x-rör), bara för att det är så jävla snyggt..... . -Gå i genom underrede/hjulhus och ny underredsbehandling+hålrum.(PÅGÅR) -Testa omprogrammering av en beg. dito Motronic styrbox även om jag är skeptisk vad gäller effektvinsten - har en extrabox liggandes för ändamålet..... + en Dastek unichip box. Har säkert glömt en hel del, kommer nog på det allt eftersom jag skriver och uppdaterar.... Lite bilder Med dom nya fälgarna,orginal stötfångare, IS spoiler och dragkrok och orginal inredning någongång 2006/2007. Actionbild från monteringen av M-tech II spoilern, popnitad , jag har iallafall den minsta röven.... Pågående blästring av 51mm benen.... Lite inredningsbilder med nya inredningen.... Mer bilder kommer förhoppningsvis i slutet på maj då jag hoppas hinna bl. lite inredningspill, sidokjolar, k-hämmare fram och lite annat...... 4 Maj -2008 Var förresten och hämtade h/v sprillans nya org. BMW E30 ATE bromsbitar från en gammal nerlagd BMW verkstad till bakvagnsbytet i Uppsala häromveckan till 318is/325 sedan, sidan med bromskolven alltså.... och fick i kväll tag på beg. bromsok/bromssadlar till dessa som ska hämtas nästa helg i småland tillsammans med lackerade E30 speglar och lite annat... bara hoppas på fint väder när jag väl kommer ner till bilen nästa gång och ska leka i sandlådan...blästra....alltså..., då ska iallafall främre k-hämmaren som inhandlats, bromssadlarna och en del bitar från 325 bakvagnen blästras och målas! Bakvagnen är från en 325 touring från början, visserligen med ATE ok men annorlunda konstruktion än 325 sedan oken. Vill helst hålla mej till bitarna från E30 325 sedan modellen har jag bestämt mej för.... så vill någon inhandla ett par beg. touring ok så säj till.... Blev en jäkligt stressig helg, stressade upp till sthlm igen på söndagskvällen (40mil) i blästerkläderna.... sandlåda i bilen och stanken av gammal svett, mysigt.... tyvärr glömde jag kameran, ordnar bilder i månadsskiftet! Min lilla kommunistlåda och företagsbil har i alla fall turbo.... Och drar jäkligt lite Men vad som är gjort i helgen: -Blästrade Mtech 20mm k-hämmaren fram samt grundade den. -Blästrat och grundat ett av två 325 bakok som ska på med nya bakaxeln så småningom. -Monterat "alupedaler" på broms, koppling, gas - blev skitsnyggt! ska bara byta ut insexbultarna till rostfria dito (köpt på Siverts skruv och mutter på kungsholmen). -Lackerade ventilkåpan i orginal silvernyans. -Lackerat luftfilterbox/plastdelar i svart plastfärg efter rengöring - ser ut som nytt nu! -Fixat lite beg. delar för eventuell montering av batteri som 325:an i bagaget i framtiden - batteriplatta/stora vinklade täckplattan som sitter över batteriet och kopplingplinten till motorrummet. Har beställt lite delar för monteringen av k-hämmaren fram av BMW i Segeltorp. Mer kommer i månadskiftet..... 31 maj -2008 Har nu varit och slitit ett par dagar med bilen......Beställde och hämtade ut kamrem, slavcylinder och pendelstag till k-hämmaren fram från Motornord, skulle hämta ut diverse nya monteringsdetaljer till M-tech 20mm k-hämmaren fram på BMW i segeltorp - men dom hittade inte grejerna, dagen efter ringer dom och har hittat delarna - problemet är bara att jag då står 40mil därifrån och fixar med bilen, vad glad man blir.... har efter mycket funderade bestämt mej för att låta den nya kamremmen ligga till nästa vår istället, den gamla har visserligen suttit i motorn i 2 år men bara i 1500mil, borde ju inte vara någon fara med att åka en säsong till med den..... Började med att montera "aluminiumpedalsplattorna" på broms/gas och koppling, noterade att kopplingspedalen är "blöt", fattade efter ett tag att det var kopplingscylindern som läcker.... och inte slavcylindern som jag trodde - får lägga undan den till den behövs bättre, blir att beställa kopplingscylinder, bromsrörssats samt ev. övre fjädertallrikar fram som sänker 1cm (kanske beställs i höst i stället) från Schmiedmann.se, tycker bilen är något för hög fram, allt ska beställas så fort som möjligt! Hann också med att rengöra och tillfälligt lackera touringkjolarna, har alla monteringsdetaljerna till fastmonteringen, men har inte bestämt hur jag ska sätta dit kjolarna, funderar på att tillfälligt limma dit dem (med så få fästpunkter som möjligt, ska ändå demonteras när bilen ska lackeras om) , vill helst inte borra i bilen alls....ångest.... Passade också på att lackera om ventilkåpan, diverse annat skall också omlackeras senare, även luft-filterburken och lyktskydden fram är omlackerade i plastfärg, finns även mer plast som ska fräschas upp senare. Passade även på att blästra och renovera/måla 325 framoken som ska monteras i framtiden samt 325 bakoken som ska monteras senare när touring bakvagnen är renoverad. Ska monteras med en ny sats med stålomspunna slangar. Innan blästring... bör tillägga att jag pga stress glömde täta dom rackarna innan, klantigt! bara att öppna, rengöra och fetta in dom igen.... försökte vara försiktig med tryckluften när jag skulle få ur kolvarna, blev ändå blodigt, sköt ur en kolv på ena tummen .... gjorde jäkligt ont Har ju under en tid haft ett rostfritt G-power E30 system liggandes på golvet, lämnade in det till den lokala mekaniska verkstaden och fick dtm piporna kapade för en hundring, vill ha ett smakfullt men diskret utseende på bilen, och det blev precis som jag hade planerat! trodde det skulle låta mycket mer faktiskt än det gör, blev i allafall en klar förbättring och har inte hunnit lyssna så mycket än... Har satt nät bakom spoilern för att hindra skit att nå in i kanalerna och oljekylaren. Hade också små begynnande klassiska (ytliga) rostskador runt antennhålet och en fläck på insida passagerardörr under karosserikitet som blästrades och fixades till så det duger till lackeringsdags, på passagerardörren ska kitet härda innan ny lack läggs på. Kitet borttaget, blästrat och lackat... Lite nytt glurr..... Väntar på att härda, och lite ny färg... tills nästa gång Var och hämtade en påse godis i går på BMW i Segeltorp med diverse fästen för den nyrenoverade 20mm k-hämmaren fram, har sedan tidigare nya pendelstag/bussningar liggande till dito. Efter detta är bytt, så är hela chassiet äntligen renoverat med bla. Bilstein B12kit med Aibach fjädrar som sänker 35mm, 51mm ben fram med allt nytt till dessa, nya kompletta bärarmar fram, nya styrleder, nya bussningar överallt utom i bakvagnen som ju ändå skall bytas (silentblocken som sitter på nu och diffhusbussningen har varit med i ett par år, men gått max 3000mil så det är fräscht.... Har sen tidigare lite problem med antennen, råkade köra genom en biltvätt utan att ta bort antennen innan - glömde den..... så foten "sprack", det sura är att det är någon specialkontakt från Clarion som sitter från fabrik, BMW kunde inte hjälpa mej med annat än med en Motordriven antenn (1700 pix är lite dyrt) men www.skyddet.nu verkar ha vad jag söker, blir att ringa dom på måndag... Svängde förbi MDS i dag och beställde en ny fot till antennen, blir en elantenn senare... Beställde en kopplingscylinder, en komplett sats med bromsrör (koppar) samt en ny insugningsbälg från www.Schmiedmann.se för 1750:- inkl. frakt. Var också och hämtade "t-korset" i koppar, det som sitter vid tanken, skitdyr på Mekonomen.... handlar bara där i nödfall, ockerpriser på det mesta.....Kom på att jag även borde byta bränsleledningarna under bilen till koppar (biltema) när jag ändå är i gång, samt då även gummiledningarna vid tanken (BMW), är ju lite gamla nu. Måste bara kolla yttermåtten på dom befintliga bränsleledningarna under bilen först. 9 JUNI - 2008 Var förbi MDS och hämtade den nya foten till antennen, liten dyr rackare...200 pix...Var också nere i kaoset i mitt förråd och letade fram orginalförpackningen till cd spelaren för att hitta "orginalverktygen" att dra ut stereon med, som tur är låg dom i lådan, får åka ner till småland och ligga på en hylla där i stället, kommer nog behövas framåt i tiden. Finns tid nästa helg och om allt som är beställt har kommit hem, så brummar jag nog ner till garaget i småland för att i första hand om hinner: Dubbelkolla och justera G-power systemet Fästa oljekylarslangarna i orginalfästen Montera den nya krängningshämmaren fram Montera dom nya antenndelarna Beställa tid på verkstaden för byte av kopplingscylinder + ev. slavcylindern, har ju en ny som bara ligger. Lackera på insida passagerardörren efter att ha fixat nytt karosserikitt. Montera touringkjolarna om tid finns... Har pillat med bilen lite grann, men väntar fortfarande på delar.... - Har blandannat monterat sidokjolarna, räckte med 4 skruv på varje sida och dropplistclipsen undertill, sitter ordentligt ändå. - Monterat den nya antennfoten/antennen. - Klätt om panelerna bakom sportstolarna med svart konstskinn, blev skitbra! men glömde ta foto...blir nästa gång. - Försökte också fixa glappet i sportstolarna, verkar vara underredena som spökar, blir att undersöka i höst innan bilen ska ställas av igen.... - Den nya k-hämmaren fram är klar för montering med nya och målade delar. - Bild på det gamla BMW systemet, var i väldigt bra skick faktiskt och ska sparas. -Monterade också nya orginal ventilkåpsmuttrar, ser lite fräschare ut nu... Väntar nu på kopplingscylinder, insugsbälg samt en bromsrörssats (i koppar naturligtvis) ska komma hem. Efter det så ska bilen ställas på och lokala verkstaden får byta kopplingscylinder och byta bromsoljan - resten får vänta, vill bara få ut kärran på vägarna nu!!! Äntligen kom grejerna från Schmiedmann häromdagen, bytte insugsgummit tlill lmm:en på kvällen, och verkstan ska byta den läckande kopplingscylindern samt bromsolja den 25:e - vill inte ligga och jävlas med det själv när det bara kostar 1300:- att få det fixat... ställa på den nu i dagarna och besikta den 29:e, får se vad dom säger om bromsrören, vill helst ta tag i det nästa vår istället.... Bromsrörssatsen samt kopplingscylindern.... Har mest fixat lite med inredningen annars, bakstyckena på sportstolarna var inte så fina i mitt tycke med små blemmor och nya kostar 2000 styck.... så efter 2 dagars arbete så var dom omklädda med svart konstskinn, även den högra högtalarpanelen fram med 13cm:s högtalare kläddes om i samma veva - ska göras om även på förarsidan, där den ska modifieras för att passa in bättre med huvspaken. Dom nyomklädda bakstyckena. Det gamla konstlädret bortslitet... Monterad med nya konstlädret... Nu är bilen påställd iallafall! hoppas augusti och september blir varma och torra innan avställning igen... Verkstadsbesök den 24:e och besiktning den 29:e är inbokat... Slet i förgår med att få någon ordning på orginallacken från 88:a..... rubbade lacken förra året, men gick nu på karossen med Meguiar's cleaner steg 1 för hand som verkar fungera bra, ska fortsätta med att ta hand om mindre repor både för hand och med maskin, därefter kommer Sonax metallic polish och sist Meguiar's carnuba vax steg 3. Ska låta någon firma ta hand om dom mindre bucklor och blämmor som finns så småningom, har pratat med en recondare som inte alls tyckte att omlackering av hela karossen är nödvändigt. Ska nog ändå låta lackera om vissa delar ändå pga stenstott mm. Lämnade in bilen i går morse till verkstan så dom kunde byta kopplingscylinder, kom tillbaka till verkstaden något innan den skulle vara klar, så fick hoppa in i bilen för att hjälpa till med luftningen av systemet, men när mekanikern skulle lufta slavcylindern kom det inte ut någonting alls - igentäppt , nåt fel var det på den iallafall, men av en händelse så har jag en ny slavcylinder liggandes i garaget, så fick ringa bud till farsan så den kom till verkstaden snabbt - så nu är det ny bromsolja, ny kopplings-cylinder och en ny slavcylinder på bilen - och avverkade nog en en 12-13 mil i allafall i går kväll, fungerade fint. Tyvärr börjar instrumentpanelen trilskas, utgår i från att det är si-kortet med batterierna som behöver bytas (bytes för 8-9 år sedan av mej) så ett nytt är beställt. Ändrade besiktningstid till den 7:e i stället, så jag hinner få k-hämmaren fram monterad och lite annat fixat innan, samt byta si-kortet som jag ska hämta i morgon. 25 juli - 2008 Fick en del gjort i dag i alla fall, konverterade takluckan till eldrift i nu eftermiddags, gick tämligen lätt förutom att få dit motorn mot den nya plattan som man måste ha för att montera motorn - var jäkligt pilligt att få dit dom tre skruvarna bara av någon anledning, så till slut nöjde jag mej med 2.... funkar fint ändå. 26 juli - 2008 For till Automax i Kalmar i går och hämtade det nya AT kortet (det med batterierna) och bytte det på kvällen, lite småpill men bytte det på ca. 45 minuter och nu fungerar panelen som den ska igen! Gamla kortet... Lite pill att få i lådan igen... Ska ta i tu med dimljusknappen i eftermiddag (rengöra den) fungerar bara fram, tror det efter tips bara är dålig kontakt i den. 29 juli - 2008 Som jag misstänkte, helt grön inuti av ärjad koppar - nu rengjord och nästan som ny igen.... 31 juli - 2008 Har i dag bytt orginal krängningshämmaren fram mot dito 20mm med nya (dock endast orginal nu) bussningar och pendelstag, så nu sitter det i allafall 325 krängningshämmare fram och bak (14mm), ska vid senare tillfälle byta ut diverse bussningar mot Powerflex alt. delrin - men just nu sitter det i allafall nya orginalbussningar överallt på hela chassiet Tyvärr hade det börjat läcka mellan katalysatorn och G-powersystemet, trodde det bara behövde tätas - en avgasfläns hade gått av på två ställen , men nu är den svetsad och får hoppas det håller sommaren ut så får jag ta itu med det nästa vår - har ändå tänkt att bygga ett helt nytt framsystem i rostfritt med en sportkat. Och ev. extraktorgrenrör. 7 augusti -2008 Var på förmiddagen och besiktade, killen var fan och tryckte och slet i allt.... och precis som jag trodde, så fick jag nerslag på bromsrören så kör till och med 8 september, för att sedan ställa av den för den sen tidigare planerade bromsrenoveringen. Nya bromsrör + bakre kors har jag redan, samt renoverade 325 fram/bak ok, fattas en sats med stålomspunna slangar, så det blir kanske till att börja renovera touring bakvagnen i höst/vår (behöver nya bussningar mm för den också) - men i första hand ska endast bromsrör/slangarna för befintlig bakvagn bytas.... Började härom kvällen med monteringen av orginal farthållare också, gick enkelt att montera allt i motorrummet efter lite uppfrächning/rengöring av delarna samt smörjning av vajern, betydligt bökigare att få igenom kontakten genom torpedväggen, gick till slut... samt förseglade genomgången med lite silikonlim. Kabelhärvan omlindad med ny eltejp också förstås... lyckades efter en del bök att montera styrboxen på sin plats bredvid motronicboxen - jäkligt tajt... nästa steg är att dra igen kabelhärvan genom mittkonsol/värmepaket och koppla in den i styrboxen. beställde adaptern till hastighetsmätaren av BMW idag, behövs för att få signal till boxen. Vajermontering Styrmotorn Kabelhärva, styrbox, regleringsmojängen... Och nedre kåpa. Kabelhärvan från farthållarstyrboxen är dragen och inkopplad, nu är det endast inkoppling av spänning är kvar när den beställda adaptern kommer hem... Var och hämtade adaptern i dag, även ett nytt lock över säkringarna slank med... Hoppas montera den till helgen om tid finns... Har kopplat in farthållaren idag, bara att sätta dit adaptern, koppla in mätarkabeln och strömmen och den fungerade direkt! underbart.... Annars har det inte hänt så mycket, bara köpt nya gummimattor fram, tyvärr så dom inte ut som dom gamla... något fulare faktiskt... ska bytas ut.... utanför lyan i Stockholm... Bytte växellådsoljan förra året efter BMW:s rekommendationer, men lådan är helvetes trögjobbad, så efter ett tips så ska jag byta Redline MTL olja till nästa sommar. 22 aug -2008 Var på Mekonomen i Segeltorp och köpte 2 liter Redline MTL olja (390:-) , får se om jag hinner byta i lådan innan avställningen. 24 aug -2008 Fixade ett par extra sidospeglar som skall lackeras diamantsvarta i höst. Var och lämnade in sidospeglarna på lack i kväll, tyvärr fanns det inte tid att samtidigt syna småblämmorna på själva bilen, får bli till våren.... Två bilder från STCC i karlskoga. Jag och en kompis hamnade på bilutställning utanför Upplandsväsby vid Rosendals slott, var gratis om man tog bilen med sej in, den har tyvärr lite småblämmor i lacken som ej hunnit åtgärdas än - men den blev faktiskt fotograferad och fick beröm i allafall . Lite bilder... Hämtade sidospeglarna i dag efter lackering, blev fina - fixar lite bilder efter helgen.... ställer av den åttonde september, men har låtit justera ventilspelet + bytt växellådsoljan pga trög låda - blev skitbra ! Tyvärr har jag inte löst problemet med den svajiga tomgången än, ska hämta en annan begagnad tomgångsmotor i Södertälje för att testa, provade att ta ut kontakten ur tomgångsmotorn - ingen skillnad med eller utan vad jag märkte.... . blev ingen t-motor, puckot kunde inte hitta den... Ställde av den ikväll iallafall, och en del av den kalla vintern går åt att planera för vårens hyss, _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
|
||
2009-01-06
Beställde m3 delrinbussningar och ett Green insatsfilter från Millway i går kväll, blev ett insatsfilter då jag tycker orginalburken har bra konstruktion och ser ingen vits med att köpa ett open air filter. bussningarna åker väl på någon gång i vår när värmen kommer så att man kan stå ute och blästra fästena till dom först. _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
2009-01-12
Var och hämtade ut paketet med Green filtret och M3 delrinbussningarna på ICA i här i Årsta nu i kväll Jättebra service från Millway, åtog sej att olja filtret åt mej innan leverans och snabb leverans . Nu väntar jag bara på våren, så man kan börja stå ute och pyssla..... _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Var ju tvungen att plocka upp och klämma lite lille Diesel tyckte också filterolja luktar gott .
_________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Har letat överallt efter elhissknapparna, fattar inte var skiten tagit vägen ... men hittade alla jag behöver begagnade på Autopower nu i kväll för 90:- , nya kostar 400:- styck har jag för mej.... förhoppningsvis kommer elhissarna monteras till sommaren.
_________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Satte dit det nya greensportfiltret och, testade ett par olika tomgångsmotorer och lät motorn gå på tomgång ett litet tag, går lugnt och fint i början och börjar sedan svaja, tror inte det är tomgångsmotorn,
Har bytt: -Rotor/fördelare -Tempgivare (ca.500 mil) -Insugsgummit (och kollat att allt är tätt, även bytt en del vacummslangar). (ca.500mil) -Tändstift (ca.1500 mil) -Nytt Green luftfilter (0 mil) -Rengjort luftmängdmätaren (ca.500mil) - har även testat en annan tidigare med samma resultat... -Nyligen bytt tomgångsmotor igen (beg.) var så fräsch så tror fan den är utbytt och nästan ny.... Motorn går annars skitbra och drar starkt/fint och mjukt genom hela registret..... Annars händer inte mycket med bilen. Väntar med allt annat till våren i stället. Köper mest blommor och choklad till flickvännen för pengarna i stället.... .... _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Hämtade ut alla småslangar som sitter i anslutning till tanken/pumpen/filter
på BMW - svindyrt, men det är ju orginal kvalitet så det är väl värt det antar jag... . _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Inget hänt med bilen , har annars efter snack med farsan kommit
överens att vi ska fräscha upp och rensa ut en del skit ur garaget som inte hör hemma där i garaget till våren. Blandannat fräscha upp med klinkers på golvet - snyggt och lätt att hålla rent . Har annars köpt lite mer verktyg också till vårens äventyr... man kan väl aldrig få för mycket verktyg.... , men drömmer fortfarande om ett verktygsskåp till alla verktyg som ligger och dräller över allt, hittat ett på Clas ohlson jag vill ha... . _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Fick tag i en beg. bensinpump på Autopower nu ikväll för 478:- inkl.
frakt som ska ha gått runt 14000mil, tror min har problem med att hålla upp trycket. Bara byta och kolla om min tes håller annars blir det en "bra att ha sak" till i garaget..... Tog också och beställde "Lowering spring plates upper front 10MM" från www.schmiedmann.se medans jag var i farten.... Sänker fronten ca. 1cm utan att behöva byta ut mina nya fina Aibach fjädrar... funderade ett tag på att köpa ett par extra beg. 51mm ben och göra ställbar fjädring fram, kanske göra det någongång i framtiden, ska fixa viktigare saker först! _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Tjoho...
Gillar ditt arbete som du lägger ner på bilen. Roligt att se någon annan som håller en "rimligare" nivå på E30 pillandet. Och med detta vill jag inte nedvärdera ditt arbete på något sätt utan det är tvärtom väldigt kul att någon fixar och trixar med bilen som den är och inte bara borrar hål överallt... Jag blev lite nyfiken på vilken converter du beställde till antennen. Min har också gått av. Inte jag som gjorde det utan ägaren innan men likt förbannat måste jag fixa den. Funderar på ett bra sätt att ersätta den. Elantenn är inte aktuellt då mina erfarenheter med sådana är att det skiter sig förr eller senare. Dock funderar jag på att sätta en plugg i hålet istället och köra med en "inomhusantenn". Men då behöver jag en converter som du har. Vilken är det som gäller? Keep up the good work. /Adam _________________ adam ståleby |
||
Kul att mitt pillande uppskattas!
tycker bilen är för fin för att modifieras för mycket, tänkte lägga det krutet på en 325 E30 någongång i framtiden i stället men en bil i taget . Har ju orginalantennkabel och av en äldre typ, men såg ingen mening med att byta allt.... Fick tag i en antennfot på MDS www.mds.se av denna typ, kostade väl runt 140:- tror jag. BTXAFME heter antennfoten på www.skyddet.nu _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Var precis och köpte ett par 16x7,5 tums fälgar av en skittrevlig kille! Är dock i behov av lite renovering/lack, och är ganska okej faktiskt.... Och betalade bara 200:- för dom
Ser ut som Azev A men är troligtvis inte det, skall tvättas och kollas efter markeringar mm. dubbla bultmönster och troligen ET30. Har grovtvättat fälgarna lite och står: På framsidan i centrum: R1 ET35 100 LK 1 108 75635A På baksida fälg: 95(maj) Made in germany STN 112 7,5x16h2 Blev väl inte precis så mycket klokare av det... förutom att det är ET 35 och antagligen 4x100/108 i bultmönster. Bara prova eländet och se om det passar, och om nya bultar/spacers/navringar behövs . _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Har inte fått dit M3 bussningarna än, väntar på vackert mekar väder....
utgår ifrån att det blir lite skillnad än orginal, ska med tiden byta ut alla övriga (nybytta) bussningar till Powerflex/delrin. - ville jag ha en tyst och bekväm kärra, så skulle jag köpt en limo... _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Bussningarna fram ger inte så mycket ljud in i bilen. Det är när man börjar byta ut diffbussningen & silentblock/bärarmsbussningar bak ljud börjar leta sig in i bilen. Sjäv skulle jag nog varit nöjd med delrin i bussningarna fram i en bil jag ska bruka som normal bil. Bak är det mycket bättre att sätta in nya orginal än powerflex. Sätter man delrin kommer man få in en massa ljud från transmission inte så kul. Då låter det som i denna den har gött transmissionsljud när det börjar gå undan http://www.youtube.com/watch?v=11FuI _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
Mina planer vad gäller bussningar är att montera Powerflex silentblock, delrin
bärarmsbussningar bak i 325 bakvagnen som ligger och väntar på lite kärlek, när det blir får man se.... till dess kör jag med mina nya och fräscha orginalbussningar. Har tänkt använda Powerflex även till k-hämmarna fram och bak också.... slutväxelbussningen får vara orginal (har monterat ny orginal för cirka 1500 mil sedan). Kan ju hålla med om att den lät liiite väl mycket , tycker det är ett ganska häftigt ljud annars.... _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Hej Kerstin vad den gick! Fast det är väl det som är skillnaden mellan fabriks racer och modifierade standard bilar.
Lite oljud kan man ju ta men det får ju inte låta som en spårvagn inne. Men då är det riskfritt att byta ut Powerflex fram till delrin då. _________________ Magnus Lidholm |
||
Var i en kompis mekgarage i dag och testade en av de begagnade 16 tumsfälgarna på hans E30 turbo, passade skitbra .
Behöver inte ens spacers om jag inte vill, bara att göra i ordning dom och skaffa centrumkåpor och navringar som passar! Antagligen är det ATEV TYP A som är kopior på AZEV fälgar.... funkar nog bra ändå.... kostade ju bara 200:- Har grävt lite mer om ursprunget och vad jag fått fram så är tydligen är ATEV/AZEV samma tillverkare men som bytt namn till AZEV efter namnstvist med ATE.... ska dra i väg en rad till AZEV, med dom data som står på fälgarna och se om dom kan konstatera äktheten... var faktiskt kul att forska lite i detta . Har fan inte fått nåt svar.... men är knappast AZEV... vete fan vad det är för märke skit samma! Funderar på kanske grafit, eller "gun metal" nyans när jag kommer så långt.... Har antagligen också option på ett par extra 51mm fjäderben, så om det blir affär så byter jag så småningom ut H&R fjädringen fram och bak, och bygger om till ställbara fjäderben fram och ställbar höjd på bakvagn . _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Fick hem övre fjädertallrikar nu i dag ! beställda av www.schmiedmann.se och tillverkade av
någon tysk tunning firma som heter Bonrath... Och sänker mellan 1-2 cm. Ska skyddsmålas svarta med hammarlack och nya övre 3mm fjädersätesgummin har hämtats ut på BMW.... _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Var i Rotebro i det fina vädret, med en kompis och hämtade begagnade stötfångarlister
fram och bak i hyfsat skick, har fått för mej att lackera dem i diamantsvart - stötfångarna är redan sedan tidigare lackerade. Blir säkert bra... och kommer smälta in med resten av stötfångaren fint. _________________ Frederik Svensson https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=46336 BMW 320IK-88 E30 sommarbil BMW 120i-09 E81 vardagsbil |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30-88 2 dr - Hartge Kit. | 1, 2, 3, 4, 5 >> 7 besök senaste veckan (91739 totalt) |