Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 M3 -89 (323) ban/gatbil SÅLD | 1, 2 >> 14997 besök totalt |
SÅLD
hej! tomas blomström heter jag och kommer från jakobstad i finland! tänkte jag skulle lägga upp en tråd om ett av mina bil projekt! bygger den ilag med min bror mr.b https://rejsa.nu/forum/profile.php?m bilen är en bmw e30 m3 från grunden, men har blivit ombygd till en 323, så all teknik är 323 men karossen m3. jag har haft bilen i några år redan, men rostlagning å inspirations brist å andra projekt har dragit ut på tiden, så förra sommaren var den första gången som jag slapp ut å rasta den på bana! speks! -motor 323 m20 med trimmkam å plåtgrenrör å sportsystem (martellius) -chassi 325 stolppar omgjorda till coilover med millway delar, bilstein dämppare. fram fjädror 120 N/mm bak fjädror 180N/mm dämpparn mins jag inte nogrann data på men typ grupp n hårdhet! alla bussningar delrin utom till krängningshämnarna! styft å bra -millway toplagringar -stålomspunna bromslangar -bromsar är ett ihopkok av vw skivor fram å e46 skivor bak, orginala ok å vanliga belägg.. ännsålänge! -däck och fälgar, på bana slicks på hartge 8.5x17 däck 240-610-17 på gata azev 8.5x18 däck 235-35-18 -diff visco från 325 ix.. utvxl 3.64 men den skall bytas till en lamell diff om ja hittar en lämplig- 4.45 utväxlingen ligger å väntar Uppdaterat drivlinan m20 b25 med omslipad kam ca 288 gr DTA P8 PRO insprutning torsen diff me 4:45 huvudbroms syl --> bmw 750 =25mm e36 kuggstång med servo short shift kitt till växlingen! framtidsplaner - bur -mera pulver under huven, alt m50 b25 -lamelldiff -fräschare däck! sliksen är från -98 kommentera gärna! mvh tomas _________________ tomas blomstrom |
||||||
i finland så var det förr populärt att köpa en tysk krokkad bil å ta tekniken ur den å lägga den i en finsk hel kaross å sen lägga den finska motorn i den tyska karossen, på så sätt slapp man att betala dyra bilskatter el dyl! är ej riktigt innsatt idet men numera lönar det inte sig då skatterna har sjunkit! min bil är omgjord -96 tror jag att de var! iallafall så har de ti gjöra med nå skatter samt att man fick gjort tex en 316 med m3 teknik... dumt men finska lagar å byrokrati är så.. _________________ tomas blomstrom |
||||||
Jahap, här var då brorsans ena BMW.. Jag är kanske mest i-hållare och diskussions hjälp, men tack vare att jag har haft en E30 som spårade ur när det gällde motorn och sedan såldes så är det ju kul att kunna förverkliga en del ideer på brorsans när det framför allt gäller chassiet + att jag inte behöver betala för delarna!!
Kollade vad jag hade för bilder på "M3"an, men det var inga vidare... men något ändå.. här borras det med hålborr för att få ur gummit.. såga bort rästen.. rå ämnen.. fjäderbenen konverterade med millway delar, blev ju hur fint som helst! bort med original bussningarna. (inga bilder på de nya från millway..) offset bussning.. audi/vw 312mm skiva.. omfräsning till 4-bult av E46 bak skiva.. Distans för att få broms-skölden och handbromsen att funka med E46 skiva och det bredare ix navet (hela bakvagnen med diff och allt är från en ix, tyvärr...) broms kylning fram.. Kemora parkering.. (slangarna för broms kylningen provisoriskt fast tejpade) och hur nära det var att det skulle blivit slutkört!! (bländades av solen och kom utanför banan med etta hjulparet, och sedan efter lite sladdning med båda hjulparen...) obs. det stannade före däcks vallen! _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||||
Det var en udda konvertering, men jag förstod efter att ha läst din förklaring.
Välkommen till Rejsa! Mer e30-folk är aldrig fel. Bromskylningen såg riktigt bra ut! Har du själv tillverkat eller har du köpt färdigt? Är själv på jakt efter bromskylning. _________________ L-P Johnsson |
||||||
Bromskylningen såg riktigt bra ut! Har du själv tillverkat eller har du köpt färdigt?
Är själv på jakt efter bromskylning.[/quote] tack! den är nog hemgjord, har gjort den så att all luft styrs in i skivan och fläktar ut igenom den!, fungerar riktigt bra! en halv dålig bild från baksidan! en till _________________ tomas blomstrom |
||||||
Bromskylning är väldigt lik den turnermotorsport säljer
http://www.turnermotorsport.com/html _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + V70II Sodi DD2 |
||||||
Price: $239.95 _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||||
Väldigt likt, men det är till M3an, inte vanliga e30. Bultdelningen passar inte. Hade ett M3-kit från Schmiedmann innan, men sålde det vidare eftersom det inte passade på min. Synd att karva i fina grejor. Slutar antagligen med att man får svänga ihop ett eget kit. _________________ L-P Johnsson |
||||||
det går nog enkelt att bygga sjölv o! ja tog en pizzakartong som jag passade in och gjorde en mall som rundade skivans innsida å så måttade in fästhålen ( samma som orginal bromsskölden använder) de större hålen är bara upphängnigshål för mallen! bild och på plåten svetsas en remsa som e pasligt tjock så de blir ca 2-3 mm frtitt rumm till skivan! å så hålet för bromskylningsröret, och så svetsade jag ennu en styr plåt direkt framför inloppshålet så det inte blåser oå skivan sida utan styr luften in mot centrum! å så spegelvänd till andra sidan! _________________ tomas blomstrom |
||||||
ett av vinterns projekt kommer ochså att vara att försöka sänka ner ratten, har någon nå bra tips på hur man gör det smidigast!??
eventult även en snabbare styrväxel och servostyrning! lagom tungt att svänga bilen med sliks hemgjorda stolsundereden! _________________ tomas blomstrom |
||||||
Det var ungefär så jag hade tänkt att göra, men tack ändå! _________________ L-P Johnsson |
||||||
Trevligt bygge du fått ihop.
Är lite avundsjuk på inredingen din också Vad kör du för tider på kemora ? Måste ju gå rätt fort med slicks. Eller kanske den är lite för svag på långa rakan? |
||||||
~1.23.8.. klockat manuellt från depåmuren.. (Första gången han körde med bilen på bana!!! (andra gången på bana överlag!!)) _________________ Mats Blomström <>-<>-<>-<>-<> BMW 320d touring -13 Porsche 944 -86 BMW 320iA Touring -95 Buell xb9r -03 Chimo Cobra ~82 Marin san rafael ~98 Fötter -70 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW E30 M3 -89 (323) ban/gatbil SÅLD | 1, 2 >> 14997 besök totalt |