Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Saab 9000 2,0T 1988 TBR performance (såld) | 1, 2, 3, 4 >> 16729 besök totalt |
Hej mitt namn är Jimmy Bronwaller bor i falköping
har verkstad en bit utanför i åsarp född 1980-09-24 Här är jag Här är nya bilen Det som är gjort på bilen Alla busningar bytta mot powerflex Bilstein dämpare H & R sänk fjädrar slitzade skivor greenstuff belägg chip omlödd apc laddar ca 1,2 3 tum avgas från turbo och bak Det som händer nu är att motorbygge har börjat Bygger på 2,0i block från 94a utan balansaxlar Topp och motorblock är i skrivandets stund isärtaget för moddning. Motor B206 2000cc 16V dubbla kammar inga balans axlar verdi stakar JE kolvar nya lager nya packningar trollspeed kammar ställbara kamdrev TBR performance Grenrör TBR peerformanse insug Turbo Garrett GT3071R 0.86 Större ic 3 tums tryckrör större oljekyl mm Motorn byggs av TBR performance TBR loggan har kommit på plats Förstärkta motorfästen. Även de vid V-lådan är bytta B206 Block det sitter orginal i ng900 2,0i och har inga balansaxlar väger ca 15kg mindre en ett vanligt block. Rastplats viggen utanför Trollhättan en sådan ska i också. Garrett GT3071R 0.86 Här är toppen som jag ska porta och fixa till |
||
|
||
Lite info om turbon
Turbine -Diameter 56.5mm -Trim 90 -T25 flange -A/R .86 -Internal wastegate Compressor -Trim 56 -Ind 53.1mm -Exd 71.0mm -A/R .50 ar -Inlet 100mm -outlet 51mm |
||
Ja då har man grejat lite
har sätt till att modda kåpan ovanför tändstiften då det blev lite väl varmt där under. Kapade ur och monterad lite när över. Passade även på att göra en riktig motor tvätt. Bytt tändspole till en högeffekts från bosch. Här syns nätet jag satte dit. Rent å fint Här syns tändspolen |
||
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||
stämmer men fick liksom börja om från början på grund av flytt mm mm
och så ändrade jag i den tråden byggde på en annan 9000 förut en svart. nu har jag bättre möjligheter då jag har egen verkstad med lyftar och diverse verktyg som kan tänkas behövas |
||
|
||
Någon som vet vart man kan köpa Vit motorfärg då varken mekonomen eller meca har ???
|
||
Har snackat med lackerare om detta förr och de påstår att vanlig 2-k lack fungerar. Jag har även sett ett block som har lackats med vanlig 2-k färg och det höll fint. Eftersom den typen av lack inte används av lackerare längre (inte i större mängd iaf) så köper man den under namnet "hobbyfärg" vilket är samma sak som den gamla lacktypen.
Tror inte att det fungerar lika bra med den nya vattenbaserade färgen. Den behöver man väl dessutom klarlacka. Mvh Michael |
||
Tackar så mycket för infon |
||
passa på och lägga in en bild på mina bromsar
slitzade och hålborrade med greenstuff belägg ska bytas ut framöver mot större mobil kamera därför dålig bild Walbro 255 bränslepump god för ca 500hk |
||
apsolut ingen automatlåda blir antagligen drevsats och diff från maptun ska klara 500hk och 700Nm jag räknar med att få ur 400-450hk |
||
Lite info det som är på G nu är att det ska borras i oljekylning för kolvarna och fräsas spår för Pyramidringar.
Det jobbet kommer jag överlämna till Trollspeed. Så snart jag fått blocket rent och målat. Så ser pyramidringar ut. Bilden lånad av trollspeed. |
||
Igår var jag och en kompis ute och grejade lite i verkstaden. vi fixade till en fixtur för att kunna göra X-grenrör till saab 9000. (självklart glömde man ju kameran > )
Passade även på att byta tändstift i min bil men visade sig att det var inte det som var problemet utan få se till att byta tändkablar med. |
||
sitter och funderar på om man skulle bygga nya krängare.
är det någon som har några erfarenheter om krängarknivar av typ sellholm?? tacksam för info |
||
då har man grejat lite med bilen
har flytta laddtrycksmätaren så den sitter mer synligt samt monterat tempgivare för insugs luften. har även haft lite strul med den då den inte velat gå rent när man har haft fullt ladd. visade sig vara tändstiften som fela kört på 6or men bytte nu till 7or blev grym skillnad |
||
|
||
Ja då har man grejat lite idag
lite bilder på dagens jobb. vågade inte använda biltemas fär så blev vit 2k lack i stället |
||
då var det lite mer skruvat i garaget
har nu fått tummen ur och nytvättat av de delar som ska till trollspeed |
||
ja då har man uppdaterat saaben lite till
monterade dag i en ny bränslepump i stället för att byta ut hela armaturen mot en nyare och köra med walbro pump. valde jag att köpa en Bosch 044 i stället och montera. blev riktigt bra och har nu ett stabilare bränsle tryck orginal bränsle pump var en bosch 047 |
||
Våra race- och banåkarbilar Saab 9000 2,0T 1988 TBR performance (såld) | 1, 2, 3, 4 >> 16729 besök totalt |