Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 GT -95 - 20 år tillsammans! 2019-12-30! | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 5 besök senaste veckan (82616 totalt) |
Började som lågmilad orginalbil men efterhand som mitt intresse för att åka fort har ökat har bilen ändrat skepnad..... tillsammans har vi förhoppningsvis blivit snabbare!!
BMW M3 GT nr 187/350 Byggd i 350 ex för att BMW skulle få tävla i serier som FIA-GT och IMSA-GT i USA med lättare material i huvar och dörrar. Samt för att klassifiera in justerbar frontsplitter och en ny typ av bakvinge. Alla dessa bilar har samma specifikationer i orginal skick. Lack: British Racing Green Motor: 3,0 L, 264gr kamaxlar, kortade insugningrör, uppgraderad mjukvara, dubbla oljepumpar. Effekt: 295 hk vid 7000 rpm, 323 nm vid 3900 rpm Vikt effekt förhållande 4,9 kg / hkr Prestanda: 0 - 100 5,9 sek, 100 - 0 2,8 sek toppfart 250+km/h Hjul: Finåka: BBS Challenge 8,5x19, Continental Spc 235/35/19 Snabbåka: M3 E46 replikor 8x18, Pirelli Zero Corsa225/40/18 Inredning: Grönt nappaläder och antazit mocca. Kolfiber/Kevlar kåpor på mittkonsoll & instrumentpanel Övrigt: Ställbar DTM splitter fram, Dubbel Ving-spolier Bak. Motorsport fjäderbensstag fram, X-brace, Vita blinkers runt om. Ac Schnitzer Backspeglar Cobra Imola sittarättåkafortstol! Chassie: Bilstein/HR Coilovers, Verrerra justerbara krängninghämmare med uniballs och puretanbussningar Ökad Camber fram 2,2 grader, bak 2,5. Sånt som man kan laborera med till dommedagen. Bromsar: Fram Brembo/Porsche 6kolvs monoblockok med 325mm skivor. Pagid Gula bromsbelägg, stålomspunna slangar och Castrol SRF. Bak: orginal Ljud: Eisenmann Ljuddämpare och Supersprint mellan dämpare. Pipercross airintake kit Favorit sysselsättning: Att köras som det börs av sin ägare!! gärna på nyvunna favoritstället NurburgRing! Eller banträff med BMWSC, BMWCS eller KAK . Är det nån som har en trevlig bild av min vagn får ni gärna trolla hit den! _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
Jag hittade två bilder på din bil från BMWSC på Kullen i augusti tror jag.
Har mer bilder på den nånannanstans... Själv har jag sålt min familjebils-GT och köpt sportbil istället _________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
Tackar så hjärtligt för bilderna!!
Abstinenskänslan tog just nya rekord nivåer. "Hur mycket lättare än orginal M3a?" Tja. GT bilarna är inte några lättviktsbygge, serien är gjord för att homoglisera aluminiumdörrar, aerodynamiken och den förbättrade smörjningen av motorn. Dörrarna har väl minskat vikten med ca 40kg?! men vad gör det när man har det mesta iform utav komfortutrustning i bilen inkl. taklucka. BMW gjorde faktist lättvikts M3an som denna borde varit..... M3 Ltw, nerväxlad, rensade från radio, ac, ljuddämpning mm. Alla lackerade i AlpinWeis med BMWmotorsportflaggan över huven och samma optik och teknik som GT:n. Tyvärr endast för Amerikanska marknaden och med US motorn på 240hkr . _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
Jag har också bilder.
Tagna på Knutstorp sommaren -03 BMW CS underbara träff En bild på bromsarna och sen en lite mer högupplöst som ni får klicka er till så att inte forumet blir för brett för er med liten skärm. https://rejsa.nu/im/_bantraffar/883-old_2004-01-03-m3gt.jpg Bilen är mycket mycket fin!! Stilrent och läcker! Jag stod och tittade länge och väl på den när den stod bland tälten på Knutan. Dock så missade jag din framfart på banan pga av mycket annat som krävde uppmärksamhet. _________________ /Anton Lillsund |
Jajamännsan! Vart ju bara att skruva dit! Dessa skivor som är "flytande" verkar var väldigt okänsliga för att slå sig trots höga temperaturer. Sen är ju tillgången bra, bara att kila in hos en BMW handlare!
_________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
Intressant. Använder du mellanlägg till bromsklossarna? På ena eller bägge sidorna? Jag använder M3 E36 skivor till GT3/996T oken och har valt att lägga oket så långt in som möjligt för fälgfrigången och har därför bara mellanlägg till inre klossen. Anledningen till att jag undrar är problem med tendenser för oket att vrida sig, trots att jag numera drar det 8,5 kgm istället för rekommenderade 6-7 kgm.
_________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
Jag använder inga mellanlägg och har oket centrerat över skivan. Men det kanske är en poäng att använda mellanlägg. Problemet blir ju att hitta fälgar som sväljer oken........ fick sälja vidare 3 set som inte kunde var med längre. Vilken bil har du monterat dina prylar på?
_________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
Jag har monterat det på en Alfa Romeo 155 Q4, första bilen i listan. M3 skivorna var de största jag fick in i original 7x16" fälgar med offset som gav minsta möjliga avtsånd till spindelleden. Men jag har haft samma problem som du. Fälgarna på bilden krävde 20 mm spacer och då går däcken i skärmkanterna vid hårdkörning. Nu ett år senare och femtielva provfälgar senare så hoppas jag ha hittat rätt. Har inte fått dem än. Jag märkte att oken var riktigt kinkiga på val av bricka mellan insexbult och ok, men misstänker att anliggningsytan på adaptern som oket vilar på skulle varit lite större. Inåt, från hålet räknat, täcker adaptern hela okets anliggningsyta, men utåt bara halva. Har du full anliggningsyta mot oket? Hur hårt drar du bultarna?
_________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
Jag har fått svetsat på ett plattjärn på spindeln som är t.o.m lite större än anläggningsytan på oken.
Jag har dragit åt oken på känn..... Allt funkar till belåtenhet, körde upp mot 10 banträffar och en resa till ringen med 50 varv förra året och ska väl snart sätta på det tredje settet med gula pagid. Ska försöka fixa lite bättre kylning till naven nu i vår, för varmt blir det. Värmen försvinner ju inte för att man har grova doningar, den verkar inte påverka prestandan nåt nämvärt i alla fall. Hur märker du att det flexar i oken när du kör? _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
Efter första hårdkörningen lät det väldigt skumt och vid inspektion visade det sig att M12 10.9 bultarna hade böjt sig. Jag hade då dragit bultarna i överkant av vad som rekommenderats. Nu drar jag ännu hårdare och då funkar det lite bättre, men man kan se att oket ligger närmre skivan i nederkant, inte mycket, men tillräckligt för att oroa. Eftersom skivorna är EBCs slitsade, med breda slitsar, kan man om oket vrider sig höra ett "fluttrande" ljud. Adaptern i sig är "solid as a rock" i väl vald stålkvalitet och svartgalvad för bästa korrosionsskydd. Kanske kan galvningsytan spöka?
Jag kan tänka mig att dina sexkolvsok har rätt hyffsad beläggarea och att det blir löjligt varmt. Det kanske är tur att du kör med originalskivor som inte leder så myket värme till hjullagren. _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
Jag såg att du kör med EBC:s skivor till BMW M3 E36, När jag körde med orginal bromsar så försökte jag köpa dessa skivor men fick då reda på att de tagits ur produktion pga. för mycket reklamationer. De motsvarade helt enkelt inte förväntningarna och slog sig lätt, tips är att köpa brembo skivor på mekonomen
bra skivor till bra pris. _________________ Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901 |
Jo, jag har faktiskt funderat på det. De fanns inte till M3:an när jag skulle handla, men nu finns det visst både borrade och slitsade.
Tack för tipset _________________ Lotus Evora S -11 Alfa Romeo Stelvio 2.2D Q4 -17 Fiat 500 TwinAir -11 Alfa Romeo 155 Q4 -96 Alfa Romeo Giulia Sprint -62 Alfa Romeo Giulietta ti -59 |
Ser din bil då och då i stan.
Mycket fin skulle gärna kolla närmare vid tillfälle! Enligt mitt tycke så är M3 GT den enda intressanta E36:an (förutom Ltw då...). _________________ Jesper Leidig Skoda Octavia 1,6 -99 Harley Davidsson Sportster 1200 Sport Vespa Touring 150cc 1961 |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 GT -95 - 20 år tillsammans! 2019-12-30! | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 >> 5 besök senaste veckan (82616 totalt) |