Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Aygo+ 2008 | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (9951 totalt) |
Tänkte försöka köra bana och konbana med min Aygo.
Den är såklart riktigt trött (68 hästar), men den har väghållning som förvånar. Alltså borde den funka på bana. Det är en helt standard 5-dörrars Aygo+, men jag har lyxat till den med progressiva sänkfjädrar och 195/40-16 på 7x16-fälgar. Det gjorde susen. Nu känns den som en go-kart. Kanske inte så konstigt med tanke på att den har ett hjul i varje hörn och väger 870 kilo med full tank. För att skoja till det köpte jag ett helt överdrivet avgassystem i Tyskland. Fyra blås till tre cylindrar får nog räknas som overkill, men det låter gott. Den låter som en 911. Synd bara att den inte accar som en sådan... Så här ser den ut nu: Fete-blåset. _________________ Peter Mårup Camaro 69 - LS1 |
||
|
||
Hey... Här var det fart på sajten minsann.
Jurkko, du kan sluta fundera. Köp en. Jag har räknat ut att ifall jag kör ungarna till träning i Aygon i stället för i stor-Volvon, så sparar jag 1100:- i månaden. Aygon drar mindre än hälften. Värdeminskningen för en Aygo är max 800:- per månad, vilket ger 300:- plus per månad. Räknar man sen in försäkringskostnader och vägskatt så är man plötsligt mer än 500:- plus. 6000:- per år i sparade pengar alltså. Försök få så mycket i ränta på 104.000:- (Aygon kostar 114.200 - 10.000 i miljöbilspremie.) Alltså kör jag "gratis" i Aygon. Kul som fan är det också. (Ursäkta språket, men rondeller är en fröjd.) Bankörningspremiär blir det i helgen på Sturup. Edit= Stavade fel på Jurkkos namn. Suger på finska... _________________ Peter Mårup Camaro 69 - LS1 |
||
Läckert, hoppas det spårar ur så vi får en riktigt svänga-optimerad Aygo, här på rejsa.
Vore intressant att höra hur den låter, med det där systemet, kul med fyra rör till 3 burkar som du sa En motor från en tvåhjuling, skulle ju garanterat bättra på prestanda-ration mot 911 också _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||
där må snart vare nån som byggar en Haygobusa!! cool liten bil.. _________________ Kim Frederiksen Nissan S14a -97 2.2 Mazworx BMW 325iM Touring <--- Saknat.. Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car... |
||
Hmmm, alltså, helt seriöst...
Det finns kompressorkit att köpa över disk som skrämmer upp tusenkubikaren till 125 kusar. Med tanke på att bilen inte ska besiktigas förrän om tre år så blir man liite sugen. Tyvärr har tillverkaren av kompressor-kitet inte riktigt förstått hur det ska prissättas. 3700 pund får nog räknas som ganska sinnessjukt. Till en Ferrari hade det varit billigt, men 50% plus på Aygons riktpris känns något galet. Men om man tar en gammal G-lader och köper en hög med rör och sedan mappar om den så kanske... Det är nämligen massor av plats bakom motorn... Nää. Jag får koncentrera mig på att hålla riktigt hög fart genom kurvorna. Det kan kompensera en del för "lack of power". _________________ Peter Mårup Camaro 69 - LS1 |
||
Du, jag kör inte drifiting. Jag har hört talas om driftingbilar med vinge. Då snackar vi Pokemon. _________________ Peter Mårup Camaro 69 - LS1 |
||
Apropå att störa... Jag skulle störa dig igår på övergångsstället vid Jensens men när jag precis skulle tränga mig fram mellan allt folk så ser jag att du sätter båda händerna i pannan och leker älg... då backade jag
Mina bilar har inga attribut som passar nere i centrat. _________________ Magnus Bengtsson |
||
Jag såg några bekanta som jag ville hälsa på, samtidigt som jag ville skrämma bort dig. Två flugor på smällen. ------------------------- Nu kan jag konstatera att Aygon funkar på bana. Tyvärr tar innerskärmarna i fram vid full belastning, så det blir till att mesa lite för att inte sabba mina fina innerskärmar. Antispinn, antisladd och ABS verkar inte gilla min körstil. När jag växlade från tvåan till trean när ena bakhjulet var i luften så slog systemet på bromsarna. Inbromsningarna blir lite konstiga i BMW-kurvan. Man svänger och bromsar med ett bakhjul i luften. Då börjar ABS:en jobba och det gör att pedalen känns riktigt skum. Annars var det hur kul som helst. En och annan motorstarkare bil fick se Aygon de blåst om på rakan ligga klistrad bakom i nästa kurva. Tyvärr visade det sig att det finns träskallar även på Rejsa-möten. Någon hade satt upp en sändare för laptimern på baksidan. Alltså blev alla laptimertider helt jävla värdelösa. Vederbörande är stark kandidat till "Asshole-of-the-year". Så beter man sig inte på en räserbana. Alltså vet jag inte hur fort (eller sakta) det gick. _________________ Peter Mårup Camaro 69 - LS1 |
||
och ovanpå allt slipper du åka Volvo, kan det bli bättre? Håller med andra skribenter, coolt bilval, blir nog mer sånt här i framtiden! Kör hårt!! _________________ Mats Kinnby 0708319602 |
||
_________________ Fredrik Ståhlgren Alfa Romeo 75 TS Challenge, CRT #36 Fiat Coupé 20V Turbo Plus https://www.instagram.com/fred_fiat/ |
||
Ja, kaxigaste aygon i svearike & troligen en bit utanför med.. Fast lite sinnessjuk inspiration måste jag ju kunna få förpesta dig med, i vilket fall! Think of the Aygo Crazy as the love child of a Toyota MR2 and an ordinary Aygo. Synd på laptimer-tiderna, men det blir ju fler tillfällen kan jag tänka. Jobbigt när antihit&dit-systemen sätter käppar i hjulen, men det är ju lite av moderna bilars baksida, naturligtvis på gott & ont.. _________________ / Mikael Hörnlund AW11 - XE10 |
||
Hej!
Mycket trevlig bil. Vad är är det sportsystem? länk? Våran demobil på jobbet har vi också utrustad med bredare sulor, dock inga fjädrar. Men det gör dag och natt, både väghållning och även lite bättre vägljud har jag fått för mig Lycka till. MVH Erik _________________ Erik Börnstedt |
||
Känns som att kompressor kanske inte är billigaste sättet att trimma?
Lite motorbygge kanske skulle ordna till den? Fixa toppen, balansera? |
||
Tack. Alltid kul med uppskattning. Avgassystemet hittar du här: www.musketier.com Det är detta systemet jag köpt: http://www.musketier.com/index.php?site=products&car=5&model=new&mod=AY&kat=technik&pr=AY2101-1-20 Köpte deras fjädrar också, när vi ändå åkte förbi. ligger på vägen till Ringen. Själva stripen jag klistrat på fixade min gode vän Erich Von Bockelmann. Han har en firma i Koblenz som enbart sysslar med att klistra upp tävlingsbilar. _________________ Peter Mårup Camaro 69 - LS1 |
||
Våra race- och banåkarbilar Toyota Aygo+ 2008 | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (9951 totalt) |