Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort MK2 Tic | 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (37350 totalt) |
Då va det dax å lägga upp en lite tråd.
Lite fakta: Bilen är en Ford escort mk2 -79 Har garage i småland och bor i Västerås så det går inte så jätte fort fram detta projekt. Men Gör så gott jag kan. Chassi *Subframe ska byggas om! *gas coilovers med ställbar höjd och hårdhet bak *Rörchassi från bakflyttad torped och framåt, svetsad i bur. *9.99 godkänd bur *Avlyftbart frontparti. *Huv och baklucka i glasfiber. *Lexanrutor i alla rutor utan fram. *Forest archers breddare *Fjäderbenstorn bak. Bromsar/hjulupphängning *orginal volvo bromsar bak *Stålomspunna bromsslangar *Kraftiga volvo bromsar fram *Volvo 1031 bakaxel med aussi lockerdiff *4-länks upphänge *wattlink *stående pedalställ med willwood cylindrar Motor/växellåda *Volvo B230FT block och 16v topp *VEMS Styrsystem *Smidda stakar *Smidda kolvar *KKK29 turbo *Större IC *Volvo kylare *Förstärkt koppling model sachs 618 *4 puckars sinter *ZF växellåda *Catch tank bensin *Walbro 255 bensinpump X 2 Mycket jag säkert har glömt men det kommer väl. _________________ Andreas Magnusson Kör: Golf IV bsr Mekar: Escort Mk2 Tic |
||||
Lite uppdatering..
Håller på med bakaxel upphängning. 1031 bakaxeln är rensad från onödiga plåtar. 4-link fästen monterats för en testupphängning. Diffen sitter med 3 graders lutning för att få ne gräppet mer när man laddar Nu måste jag hitta ett watt-link kitt med och tillverka två fästen för coiloverbenen. Annars har jag fått hem lite tidiga julklappar med IC från KL racing. Walbro pump 255l extern. Börjar med en fast kommer nog behöva två. KKK29 stressfläkt Lite mätare för att se hur vilddjuret mår vid liv. catchtank modell billig bränsletryckventil som ska sitta på nuke preformance fuelrail (när jag har köpt den) 60mm hks kopia. slutburken som förmodligen kommer vara den första burken med Pedalerna som är så j***a fräcka! Dumpventil som vi få se om den är kvallite nog. _________________ Andreas Magnusson Kör: Golf IV bsr Mekar: Escort Mk2 Tic |
||||
Står i valet och kvalet till om jag ska ha wattlink system eller panhardstag (stavning) till min 4-links upphängning! panhardstag kostar ju bara ca 700:- från England och wattlink ligger på ca 5000:- här i Sverige
Lite råd skulle inte sitta fel! _________________ Andreas Magnusson Kör: Golf IV bsr Mekar: Escort Mk2 Tic |
||||
Jag röstar på RÄTT placerat panhardstag, dvs ganska mycket lägre än vad många väljer.
Ska du inte åka med massor av fjädringsväg kommer du knappast ha någon praktisk nytta av wattlänken. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det fick bli panhardstags kit från rallydesign.. få se hur bra och länge det håller.
Till en annan sak. Ska måtta in motorn nu snart och tänkte bara kolla lite om hur viktigt det är med vinklar av en volvo b230 motor. Har ju själv inte plockat ur den ur volvon och vet darför inte redigt hur det är med vinklar mm. Ska tillverka motorfästen och vill då få den i rätt vinkel från början. _________________ Andreas Magnusson Kör: Golf IV bsr Mekar: Escort Mk2 Tic |
||||
Vad är det för stol och vart har du köpt den? Den ser inte så bred ut vid axlarna vilket annars ofta kan skapa problem. Vad har du för vikt/längd? _________________ H e n r i k P i h l #52 Modsport II |
||||
Köpte den från http://rallyimport.jetshop.se/ .. hämtade den i eskilstuna där han som har rallyimport jobbar. Den heter sprint 5 min vikt är ca 83 och är ca 1.82 _________________ Andreas Magnusson Kör: Golf IV bsr Mekar: Escort Mk2 Tic |
||||
Skönt att höra nu när jag beställt sakerna från england Rätt placerad? Du får gärna förklara lite så man gör det rätt! _________________ Andreas Magnusson Kör: Golf IV bsr Mekar: Escort Mk2 Tic |
||||
Lite mer godis till motorn..
Har även fått hem panhardstaget från England. Skönt att ha inhandlat tillräckligt mycket för 3 veckors tokmek Spm stakar och smidda venolia kolvar! Bosch spridare 893cc @ 3bar 6 hålsteknik.. _________________ Andreas Magnusson Kör: Golf IV bsr Mekar: Escort Mk2 Tic |
||||
Rätt placerat panhardstag är så långt som det bara går, parallellt med marken i körläge och så lågt så att du får rollcentrat där du vill ha det - i relation till framaxeln. Det betyder att jag inte kan ge råd i millimeter ;-)
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
I see! Har köpt Panhardstag från rallydesign i England.. visserligen det fasta staget.. Men jag får väl bygga ned det lite extra då pga av att jag ska köra med mt däck. _________________ Andreas Magnusson Kör: Golf IV bsr Mekar: Escort Mk2 Tic |
||||
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort MK2 Tic | 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (37350 totalt) |