Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Vectra 2000 4x4 -91 "rwd" | 1, 2 >> 14695 besök totalt |
Hej!
Detta var/är en donator till Asconan men jag blev så sugen att börja bygga nåt av denna också. Min plan så långt är att taksänka, placera en rakställd motor och enbart rwd samt ha bur. har tänkt att läsa igenom lite reglementen och få den att passa in nånstans + ev ev ev regbesikta i detta utförande. Man har ju så många ideér som man vill testa så det är dom som får stå i grunden. Här är en "vacker" paint illustration på taket Har ingen tidigare erfarenhet egentligen så det ska bli spännande. I dagsläget så håller jag på att riva ur all inredning och har demonterat den smällda fronten. _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||||
|
||||
Den blir förhoppningsvis snyggare än den där...
Tycker det är så fult med ett högt tak. påminner lite om en det ska ju moddas mer än taket. den vectra såg ju standard ut förutom dekaler frontspoiler och bak vingen Vi får väl se Kommer ta lite tid men ska genomföra. _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||||
Jag vet. men karossmässigt ser den inte jätte kul ut. Vi får se vad det blir av den Taket ska sänkas så får vi se resten.. Kanske bamse motor, kanske orginalmotor.. Det ska bli lite förverkligande av min hjärnas många ideér Vem vet vart det landar, inte jag... _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||||
Är det verkligen en ban/tävlingsbil du bygger eller siktar du på tidningen Bilsport? Ledsen om jag låter dryg men att göra karossförändringar som diskar bilen ur i princip 99% av alla klasser för att den skall se ball ut plus att du skall bygga om till rakställd motor och RWD utan erfarenhet? Kanske börja med lite mindre steg? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
Rent spontant så känns det som om du borde börja med en bil som är närmre dina mål. I stället för att bygga om en framhjuldriven sedan till en bakhjulsdriven coupé kanske det kan löna sig att börja med en bil som är närmre målet från början?
_________________ Anders Hansson |
||||
ok.......
Bilen är en 4wd så det är ju i princip bara rakställa motor och passa in det med växellåda. Att sänka taket är det väl inte särskillt många som har erfarenhet av innan de gjort det!? Bilsport? har svårt att tänka mig at folk bygger om bilar enbart för att komma med i bilsport. Jag ska bygga en bil efter några ideér i mitt huvud, passar det sen inte in i nån klass så får det bli en banåka bil som även dem hör hemma i detta forum! _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||||
För att få det att hålla får Du byta diffen bak, den pallar inte mkt alls, Du får troligtvis ta en från omega A.
Tänk på att en Vectra 4*4 driver ca 80% fram och 20% bak. Sedan får Du fixa en lösning för att få plats med en rakställd låda typ R25/28 från omega. Fixa kardanstång, inget stort jobb i relation till allt annat som ska fixas. Sänka taket och få det snyggt bör man ha lite erfarenhet av plåtjobb, vilket dom flesta har som gett sig på det. om bilen ska se bra ut bör Du förlänga framdörrarna och därmed flytta b-stolpe bakåt, annars kommer bli skogstokigt. Du måste fixa en annan typ av framvagn då Du garanterat får problem med styrväxe. En tvärgående balk att hänga motorn på. Detta är bara några av alla måsten Du får på kvarnen. Denna ombyggnad lär ta minst ett par år för en som har familj och jobb att sköta. Önskar dig all lycka till denna ombyggnad. _________________ Per Erik Struve Lek: Miata MX-5 NB Bruks: XC60 Sommarbruks: Vectra OPC |
||||
om jag var du skulle jag skicka lådan till qrew och be honom modifiera den för drivning bakåt endast! Då får du den preppad så den håller också. Vips så har du sparat en hel vinters bekymmer, skruvande, kapande, svetsande och framförallt skonat dina nära från tonvis med svordomar! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Jo jag vet att det är ett långtids projekt.. Räknar med att det tar sin tid men det gör mig inget. vi skall ha igång asconan lite snabbare så man får köra ändå.
Har haft kontakt med Qrew och han trodde klumpen skulle palla med en 400nm även om han också rekomenderade att byta till någon annan. Sen så skrev han även att det inte går att stumma upp fördelningslådan och skicka allt bakåt... dessutom varför skulle man det, ha en massa onödig vikt vill man ju inte. Plåtarbete... jo man måste ju lära sig nån gång. Det är en grej som jag snöat in på så jag får göra så gott jag kan. Det första jag måste göra är ju att komplettera "verkstaden" med plåtverktyg. _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||||
Taksänkte min första bil jag hade,en volvo 142 för typ 22 år sen.
Hade aldrig använt en svets eller vinkelslip förr och det blev rätt bra faktiskt,det gäller bara att våga. Det man får bestämma sig för innan är om man ska använda originalrutan fram eller inte,ska man använda den får man oftast förlänga taket så att det blir rätt vinkel. Jag valde att inte förlänga eftersom jag inte tyckte att det skulle bli ett snyggt stuk då. Fick bli en framruta från en folkapickup och en modifiering av nedre rutramen så funkade det. Kör på bara! _________________ Fredrik Lövgren |
||||
Kanske blir några kilo tyngre ja, MEN du sparar timmar och åter timmar i arbete, Vectrans framvagn måste helt byggas om, du måste bygga en växellåds tunnel osv osv osv! De är nästan så jag skulle rekomendera att kika på om du kan bygga in en omega framvagn för att underlätta allt, sen kanske du måste byta styrning från kuggstång till styrsnäcka (som omegan har) också... sjukt mycke arbete! Men klart de blir kul och udda om du ror de i land! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
Jo.. tror nog att jag kommer byta framvagnen. ska ännu kika på lite alternativ..
I land hoppas jag verkligen att den kommer, men det får ta den tid det tar. Har 2 barn 20 respektive 3 månader dessutom bygger jag huset dubbelt så stort mm.. _________________ Oskar Klimczak-Hultgren |
||||
Byta framvagn behövs inte alls, så länge man inte vill flytta bak motorn väldigt mycket. Är ju iaf minst 2st calibrabyggen på osc som har kvar original styrväxel tillsammans med rakställd och rwd.
_________________ Carl Arwidsson Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering |
||||
Våra race- och banåkarbilar Opel Vectra 2000 4x4 -91 "rwd" | 1, 2 >> 14695 besök totalt |