Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ CGH funderingar | 3095 besök totalt |
Nu skall jag skryta, jag har tänkt
För att mäta var CGH(tyngdpunktshöjden) ligger behöver man ha en våg och gaffeltruck eller dylikt. Men vad säger att man inte kan lyfta bilskrället i ena endan istället med typ en motorlyft eller spel om man hadde modell våg i mellan bilen och taket/motorlyften mm??? Man behöver någonting som pallar 500-1000kg och har en mätnogranhet på +-2kg tex Var kan man hitta dylikt till rimliga pengar eller var kan man snika sig in för att mäta?????? _________________ Johan Sjölinder |
||
Det finns ju ett annat sätt att mäta COG utan att använda vågar som vi ibland utför här på jobbet. Ganska enkelt och snabbt om man har rätt grejor och ger en ganska bra mätnoggranhet. Man behöver följande:
-En styck travers (eller liknande lyftredskap) med lyftok som klarar bilens vikt. -Fyra wires, varav två ska vara ca en halvmeter längre än de andra (beror på hur långa wires du valt att använda). -Två lod -Någon fom av krokar som går att fästa i hjulen eller i hjulnaven. Gör på följande sätt: -Ställ bilen under lyftoket (oket går "tvärs" över bilens tak) -Fäst de två långa wires:arna i framhjulen och de korta i bakhjulen. (egentligen i hjulnaven men det har ni nog inte utrustning för misstänker jag). Se till att hjulen är fria att röra sig så att wiren kommer i linje med navet. -Fäst de två loden i samma infästningspunkter i oket som wires:arna -Lyft bilen helt från marken. Då Wires:arna är olika långa kommer framdelen att hänga "längre ner" än bakdelen. -Gör en linje på bilens sida efter lodlinjen. -Sänk ner bilen, skifta om så att de långa wiresarna sitter bak och de korta fram. -Lyft igen. Nu kommer framdelen att hänga högre än bakdelen. -Gör en ny markering av lodlinjen på bilens sida. -Sänk ner bilen! Nu har du fått två linjer som korsas på bilens sida. COG ligger i linjernas skärningspunkt. Har alla leder varit fria att röra sig och jämvikt inträffat så blir värdet mycket bra. Nu hjälpte detta kanske inte dig fuling eftersom man ändå måste ha lyftredskap och dyligt men i alla fall. Tänkte bara berätta om att metoden finns och fungerar. Hoppas ni förstår min enkla beskrivning... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Lysande djungelknep! _________________ Pär Hylander |
||
Tada! Detdär gillade jag! Båda varianterna är bra, men tusan vet om inte wireknepet är enklast...eller....Skit samma!
Kanon att veta iaf. Men behövs det verkligen två lod. Det är väl bara om man vill strecka på båda sidorna om bilen... *vem kan tänkas ha stor travers i flygplanstillverkarstan* |
||
Jag gissar att det nog kan skilja ett par cm eller så på vänster och höger sida. skärningspunkten alltså, H_Tp lär väl approximativt vara ett medelvärde av dessa två....eller tänker jag fel nu Helst ska man väl ha en chaffis fastspänd i förarstolen, undrar om man har några kompisar som skulle våga bli upphissad i en lutande bil i en travers.... _________________ Pär Hylander |
||
Ungefär som när jag mätte ut tyngdpunkten på mina modellplan. Ett snöre i vingspetsarna och ett i nosen. Sen ett lod i mitten. Och vipps hade man TP i längsled och hur den ligger i förhållande till centrumlinjen.. Varför kom jag inte å tänka på att liknande teknik kunde användas till bilen _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||
Givetvis kan det räcka med ett lod men som Pär säger så skiljer det mycket oftast mellan höger och vänster sida. Man kan iofs flytta lodet men det är så jobbigt att ha en stege att klättra upp på när man ska flytta det mellan höger och vänster sida.
Den största vitsen är att man inte måste ha en fordonsvåg. Det har man ju sällan i en vanlig verkstads lokal. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
Sparade trådar/FAQ CGH funderingar | 3095 besök totalt |