Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum SBF's reglemente för konbana klart | << 1, 2, 3 11576 besök totalt |
Lazzatkörningarna på Lunda är ett föredöme vad gäller konbanesäkerhetstänkande. De kör uteslutande på huvudbanan (själva flygrakan) och där finns absolut inga diken. Intill den parallella taxibanan finns däremot ett dike som Christian skriver ovan. Dit kan man inte med bästa vilja i världen ta sig från huvudbanan. |
||||||
Då förstår jag _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Lite spånade bara.
Vad skulle kunna hända på våra konbane evenemang ?? Värsta möjliga är väl att en bil välter, men hur ofta välter en personbil på slät asfalt ?? I tidningarnas så kallade älgtest är det väl bara 2 bilar i mordern tid, Skoda 120 och Mercedes A-klass, några suvar/pickuper har väl oxå hjulat på 2 hjul, men några sådana farkoster skulle jag som tävlingledare inte tillåta i banan. Normala bilar under eller överstyr när det går för fort. Fredrik SMA påtalade ju att polisen rekomenderar ambulans när farten är över 80 km/h. Jag har pysslat med rally i över 20 år, och vi har aldrig haft nån ambulans, jag är tveksam att nått rally i gärsgårds serien har ambulans, och jag tror aldrig det förekommit på alla specialsträckor, för i rally kan det ju vara bilar på alla sträckor samtidigt. Det man gör är att ringa den lokala räddningstjänsten och medela att man kör rally, man brukar även skicka en karta så dom vet var sträckorna är. och som tidigare sagt, i rally går det 200 mellan granarna med folk 1 meter från vägen. I vår konbana som vi vill ha den, finns absolut ingeting att köra på, och det kanske går i 100 för dom snabbaste bilarna några sekunder av en minut. _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||||
Rally har ingenting med säkerhet att göra egentligen...... Och eftersom dom kör på vägar med registrerade bilar så gäller inte FAP512 för dom... FAP512 gäller för motorevenemang på inhägnat område....... här kan ni läsa mera om FAP512 för asfaltsbana http://www.slc.se/SMA/offdoc/FAP512_1_poliskrav_fastbana.pdf och här FAP512 för terrängbana http://www.slc.se/SMA/offdoc/FAP512_2_poliskrav_terr%E4ngbana.pdf sen när det gäller vad är det värsta som kunde hända..... tja, om någon förare får en blackout och kör mot publik utan att bromsa så är det nog det värsta som kunde hända..... sen om det är troligt är en sak och en annan om det är möjligt eller inte.... vi fick till exempel en förare som vi misstänker fick en blackout och inte gjorde en antydan till bromsning efter långa rakan på mantorp och körde igenom sandfållan och ytterligare 100m ut på åkern innan bilen fick stopp....... nu funkade ju den passiva säkerhetsutrustningen perfekt eftersom det bara vart lite karossskador i fronten på bilen när den guppade över sandfåller, diken och andra ojämnheter på vägen... men tänk om det stått publik 50 m bakom sandfållan och trott sig vara säkra eftersom vi aldrig under 17 år på mantorp sett en bil komma så långt ut ? Det händer saker ibland som man inte kan föreställa sig...... |
||||||
sorry för halv-ot.. Jag har stått där några gånger med en kamera framför ögat.. Att gå genom lecakulorna går nästan inte, man sjunker som det vore blöt lera.. Man vill ju tro att man är "säker" då.. Tankeställare.. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
Faktum är att du står just där på din avatar edit: vilket betyder att jag också gör det, helt klart tankeväckande men risken känns ju nästan löjligt liten ändå. _________________ Martin Öberg |
||||||
Jag har varit i kontakt med SBF i dagarna och de låter inte helt oresonliga...
Jag har inte jobbat under flera år med detta för att bara kasta in handduken när det går lite emot mina tankar. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Hoppas att reglementet revideras på måga punkter, som sagt så är det i dagsläget många bilar som blir exkluderade!
Som Qaz sa, modifierad torpedvägg? Vad gör det då? Nä, det är sånt här krångel som får en att tappa sugen litegrann, då får man börja arrangera egna konbanor på mindre bra belysta platser, vilket i sig är värdelöst Kommande krav på vagnbok? Why? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
Ett RFid i bilen och en central databas är science fiction... |
||||||
Visst är det så... men vad är nyttan/logiken med bilens historik i tex Drivers open? _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||||
ett litet inlägg omdet där med säkerhet kan ju tilllägga att det är mer än en handfull bilar som brakar igenom leca fållan på mantorp varje år och då de fotografer där som står i diket mellan lecan och åkern känns inte bra och tyvärr kan man som fuktionär inte förbjuda dom heller riktigt mer än rekomendatiener..
men man tycker ju att sunt förnuft borde räcka långt vid konbanor men det finns ju som sagt många som inte tänker när hornen växer ut .... (kanske fel forum men det kom upp när jag läste detta) _________________ Patrik Johansson Seat Toledo V5 A till B räser. |
||||||
Allmänt banåkaforum SBF's reglemente för konbana klart | << 1, 2, 3 11576 besök totalt |