Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Capri 1974 - GT-fierad | 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 >> 46 besök senaste veckan (255412 totalt) |
Mitt projekt jobbas det på lite då och då. Tyvärr har det varit ont om bana de sista åren men det är vad bilen byggts för...
Så här ser jag ut: Bilen har gått från detta: Till att se ut ungefär så här - men fronten är ändrad nu: Specen är lite kortfattat: Motor: Baserad på Sierra -87, lågkompkolvar (Granada automat), högtrycks/högvolyms oljepump, Hedlund 206-kam, portad topp (av yours truly), försedd med turbo (Volvo 850). Saab APC-system för laddtrycksstyrning, modifierad EEC-IV insprutning. Växellåda: Sierra XR4i, modifierad för 4-cylindrig motor och med quickshift Bromsar: Fram Volvo 4-kolvsok och BMW E30 ventilerade skivor, bak std Capri trummor, Volvo 240 huvudcylinder och Sierra retardationskännande reduceringsventil. Hjulupphängningar: Sänkt, hårdare dämpare, polybussningar fram samt antidive-kit. Förenklat "X-brace" mellan bakaxel och bladfjädrar. Hjul: RW Macho 7x15 med 205/50-15 Falken ZE-502 på gata, 7x13 Revolution 4-spoke splitfälg med Michelin slicks på bana Bilen är en MkII 1600 -74 i grunden, men den är utförligt modifierad av ett antal ägare. Karossmässigt modifierad till att likna MkIII 2.0S, inredningen är blandning mellan 2.0S och MkII GL. Mottot med bilen var från början att köra ifrån GTI-ligan både rakt fram och när det svänger, men eftersom dagens "GTI-bilar" är så rackarns kvicka måste man hela tiden fortsätta att utveckla bilen. Just nu lider den av lite brist på effekt, men mest av att diffbroms och justerbar caster/camber fram saknas. Bild på bromsar fram: Motorn är bromsad på rullar för ett par år sedan, med fel på wastegaten och lite annat strul, så effektkurvan var allt annat än snygg: Den är betydligt trevligare i formen idag, fast toppeffekten skiljer inte så fasligt mycket - dvs runt 168 hk på hjulen eller nära 200 hk i motorn. Jag har kört på Gelleråsen med Capriklubben några gånger, fast utan tidtagning. Bor man i Skellefteå är närmsta bana Midlanda, dit är det väl ett 40-tal mil... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det där är ju intressant! Har fått för mig att det är en sorts avstämd mikrofon som känner av spikningarna? (jag har haft en Saab med APC för länge sen, men jag satte mig aldrig in i vilka komponenter som var vilka ). Hur ser en sådan komponent ut och hur sitter den på Saabmotorn? Är det enkelt eller noga hur en sådan monteras på en annan motor? Intressant till 924:an.... Edit, ähh borde nog ha startat en ny tråd istället för att smutsa ner med frågor här.... _________________ Pär Hylander |
||||
Smustar mer... (Tills ngn splittar ut oss...)
Pär, du vet väl att du SKA HA Tomtek till nästa år! Fråga "Pintomannen" om MS osv. Han har koll på detta. Eller vad tycker du Gustaf? Klart han ska ha lite programmerbara saker på 924:an... Istället för K-jet. |
||||
Japp det stämmer att det kan vara en mikrofon, avstämd mot ca 6kHz? (minns ej exakt ) Hur den ser ut och hur den sitter fast på en saab kan jag inte svara på men på en Volvo T5 motor så sitter dom skruvade i blocket på 2:ans och 4:ans cylinder. De ser ungefär ut som en bricka 10-15mm tjock, man skruvar fast dom med en bult igenom mao Borde gå hyfsat enkelt att flytta över till en annan motor, bara den monteras tight mot blocket sas. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Hur bra passar e30-skivorna på naven?
Förstår att du har fått borra fyra hål för bultarna, men cuntrumhålet, fick du svarva upp det eller tillverka en ring? och hur blev det sen med volvo-oken, passade dom rakt på eller var du tvungen att justera nått? Funderar lite över vilka skivor jag ska ha fram på sjuan, och om det ens behövs ventilerade skivor... |
||||
Hej Pär
Fullständigt meningslös nu men när denna länken fungerade så fanns det här en beskrivning på hur man kan montera en SAAP 9000 APC på en Volvo Turbo. http://www.users.qwest.net/~qed/volv Hoppas att länken fixas eller dyker upp i ny skepnad. Jag har sökt på Volvo APC och hittade denna istället: http://www.geocities.com/MotorCity/G Lycka till och låt oss få del av dina erfarenheter. Kul att träffas live idag på Knutan. Gick det bra resten av dagen? mvh Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||
Hej
oj, massa inlägg ;-) APCn har en knacksensor på blocket, och den "lyssnar" efter oljud som tolkas som knackningar. Känsligheten kan justeras i boxen, liksom max laddtryck och laddkurva. Vill man ha en enkel, billig elektronisk laddtrycksstyrning är det en smidig väg att gå, enkel att koppla in. Det svåra är att justera den... BMW-skivorna passar på Fordnaven om man svarvar upp centrumhålet och borrar om bultmönstret. Volvooken passar på Fords spindlar om man modifierar fästhålen - de sitter längre isär på Ford. Det finns 2-3 byggen (Locosts) i Umeå som byggs med denna princip efter att jag råkade tipsa om det ;-) om det behövs ventilerat kan diskuteras, liksom nyttan av Volvos tunga 4-kolvsok. Bygger man som Danielsson, med Volvo bakaxel finns det en poäng i att ha matchande bromssystem. Använder man Sierrabromsar (skivor) bak tycker jag att det är smidigare att använda Sierradelar fram. Man behöver svarva av navet lite, sätta i längre hjulbultar och fixa adapter till oken, så kan man använda Sierra V6 ok och skivor istället, bättre lösning som gör det enklare att byta skivor (man behöver inte ta loss hela navet med lager, och skivan behöver inte ändras, bättre värmeöverföring till fälgen). Adapter till okfästena är uppritade, väntar bara på laserskärning. Nu när Megasquirt börjar finnas med tändningsstyrning som fungerar, enkelt och billigt, är det svårt att låta bli att använda det. Jag fick igång mitt med Stimulator på skrivbordet igår... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
om ni vill ha kontakt med "experter" på APC-boxen skall ni kontakta Anders olssson på STCS:s forum. Hans senaste upptäckter finns att läsa om i denna tråden: http://forum.saabturboclub.com/phpbb
Det finns rätt många som håller på och undersöker hur APC:n verkligen fungerar och klurar på hur man kan modifiera den för att klara av att reglera laddryck riktigt högt upp och ändå ha kvar säkerheten... _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
knacksensorn är en typ av accelerometer (fungerar ungefär som en mikrofon) signalen från den måste gå genom en laddningsförstärkare och sen analysteras. Vad jag vet så är det väldigt svårt att få en knacksensorstyrning att känna av knackningar på flera olika motorer då utsignalen beror på var givaren är monterad och hur motorn är byggd.
För att få en bra knackavkänning måste man ha en DSP(digital signal processor) som analyserar signalen och hittar spikningar/knackningar. _________________ |
||||
Hej
Att göra långa planer för utveckling av bilar är livsfarligt och ganska dumt, eftersom man aldrig kan hålla dem. Men det är kul... Efter att ha hittat en omgång X-packbreddare, original Ford RS, sådana som jag alltid velat ha sedan jag läste om salig Milan Knezevics turbo-Capri 1986, börjar en elak plan om bilens framtid formas. Breddningen ger 6-8 cm bredare skärmar per sida som måste fyllas ut. Den vanliga lösningen är fälgar med mer offset utåt och bredare däck - men det ger rätt tokig styrradie. Idag har jag ET 13mm och det är precis så att hjulen fyller ut skärmarna. Detta är alltså ett guldläge att bygga om hjulupphängningarna (original med McPhersonben fram och bladfjädrar bak funkar över förväntan men har en del svagheter) och samtidigt flytta ut hjulen så att man ha sansad offset och ändå fylla ut skärmarna. Efter att Dude förklarat ungefär hur man kan modifiera bakvagnen från Sierra är planen att smida dit en axel från Sierra XR4x4 (den har diffbroms och lite lägre utväxling än det jag har idag) bak, och fram bygga om med utflyttade fjäderben som istället för en enkel bärarm får en "riktig" A-arm som nedre länk. Den senare ändringen bör ta hand om Caprins problem med instabil framvagn under inbromsning - eftersom det bara är kränghämmare som håller hjulen i längsled, böjer den sig gärna under inbromsning vilket ger toe-out och fel castervinkel... Enligt "boken" har Capri en spårvidd på 1384 mm bak (detta med ET 28 cirka) och Sierran ligger på 1470 mm (ET 38 eller så). Min bil borde nu ligga på cirka 1414 mm bak, med samma fälgar på Sierraxel cirka 1520 mm, alltså drygt 10 cm bredare - borde alltså matcha breddningen hyfsat och ge utrymme för lite bredare däck... Med X-pack får man ungefär detta utseende: http://www.capri.pl/capri/gallery-mk Dock kanske med mindre "plogig" spoiler fram. http://www.capri.pl/capri/gallery-mk Ungefär detta stuk är jag ute efter... Att hänga upp axeln bak gör man nog ganska fort egentligen men framvagn och plastningen av breddarna lär ta tid. Planen är då att först smälla på breddarn (de tar plats i garaget), lägga på en "fullack" för att låta plasten sätta sig och vintern efter byta hjulupphängningarna. Kör en säsong så och hoppas ha sparat pengar till en bra lack vinter nr 3... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Så Milan har hållit på med Ford också? Annars var det väl volvo som gällde. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Gustaf! Den gröna var iofs snygg (med undantag av vingen kanske) men bleknar ju mot Zakspeeden. Fyfan vad frän! Vi gör såhär. Hrm.. Jag bygger E21 IMSA och du bygger en sån Capri. :-) Vi lägger det på 50-års planen.
Bilar var mycket fränare förr! _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
||||
Daniel, den gröna längst ned (http://www.capri.pl/capri/gallery-mk3/mk3-0056.l.jpg) har samma vinge som jag redan har på bilen - den stannar... ;-)
En riktig Zakspeed-replika skulle verkligen vara nåt och skall man bygga Capri "fullt ut" måste det bli en sådan. Men den blir i så fall med en V8, byggd för att varvas, komplett rörram och alltigenom seriös. Men det är som sagt ett 50-årsprojekt och ärligt talat, skall man bygga så seriöst vete sjutton om det inte är en GT40 man skulle ha... Förresten är planen i vinter inte mer avancerad än att få Megasquirt&Spark att funka. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
För bövelen!!! BYGG GENAST!!! E21 i tävlingskostym e ju bara helrätt. S14 me snörvliga Weber förgasare, hur coolt hade inte de varit?! Manfreds gamla kärra pumpade väl nånstans runt 300 pållar ur tvåliters sugisen. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Gustaf, Zakspeed är mer rätt! _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
F2-motor. Alla sånna toppar byggdes av Schnitzer men designades av BMW Motorsport...vill jag ha det till. för dom! *letar bild på en 02:a med sådan motor i* Hittad! |
||||
|
||||
|
||||
Våra race- och banåkarbilar Ford Capri 1974 - GT-fierad | 1, 2, 3 ... 29, 30, 31 >> 46 besök senaste veckan (255412 totalt) |