Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S2 111r -05 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10074 totalt) |
Fakta om bilen:
Årsmodell: 2005 Mätarställning: 1000 mil Färg: Starlight svart metallic Växellåda: 6 vxl manuell Motor: Toyota 1,8L VVTL-i motor samma som sitter i Exige Effekt: 192 hk Vikt: 860 kg Mål under 800 kg och 250 hk på bakhjulen Kommer förmodligen att uppdatera bloggen oftare än den här tråden http://www.alltombilen.com/blogg.asp?bid=1 Modifikationer - H&R Coilovers Club Sport Nürburgringutförande - Pagid R14 (svarta) race bromsbelägg - Goodridge stålomspunna bromsslangar - Krängningshämmare fram Justerbar och 2,5 gånger styvare än original - ReVerie kolfiberstol och Luke 4-punktsbälte. - Kolfiberstolen väger enbart 2,4 kg dvs 15,5 kg i sparad vikt. - Bältesstång - Smidda Lotus fälgar 6,5x16" 5,5 kg resp 7,5x17" 7,0 kg. Fälgarna väger ca 8 kg mindre än originalfälgarna. - Tri-Point kompressorkit - Rensat bilen på allt som väger, mattor, ljudisolering, plastdetaljer, högtalare och stereo Framtida modifikationer Moroso oljetråg "break even" Intercooler lägger tyvärr på vikt Avgasystem i titan sparar 13 kg Racebatteri sparar 8 kg Ta bort förstärkning i dörrarna sparar 4,5 kg Lättare svänghjul sparar 3,5 kg Lättare bromsskivor sparar 10 kg Finns även främre och bakre "clamp" karossdelar i kolfiber istället för glasfiber sparar ca 25 kg Några bilder på bilen. |
||
|
||
Smidda Lotus fälgar 6,5x16" 5,5 kg resp 7,5x17" 7,0 kg. Fälgarna väger ca 8 kg mindre än originalfälgarna
|
||
H&R Coilovers Club Sport Nürburgringutförande
Tyvärr lite för mjuka. Skall ge dom en säsong till. Annars blir det Nitrons 3 Way Adjustable Dampers. |
||
Tri-Point kompressorkit
Börjar monteringen på köksbordet. Skall förbereda för monteringen av kompressorn till helgen ikväll så om tummen sitter rätt i handen så skall kompressorn sitta i bilen till helgen |
||
Mycket trevlig bil och delar! Är det en Eaton M62 Kompressor som ingår i kittet? Antar att man bultar på grejerna med bibehållet komp? hur mycket laddar man då? Mvh Martin _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
Tackar! Stämmer att det är en Eaton M62 samma krunka som sitter i Exige S. Tror man laddar runt 0,4 bar |
||
Hej Andreas, Har kollat till ditt projekt lite då och då. Hade samma funderingar för några år sedan men var osäker på vad bilprovningen skulle tycka. Ingen enkel operation att byta motor inför varje besiktning Tur att det finns andra som vågar Det kommer vi säkert! |
||
Jag håller båda tummarna |
||
Tror det är enbart Eaton M62 kompressorn. Resten har Tri-Point och Greddy snickrat fram |
||
Vi kommer ses på knutan får se om jag hänger på din CSL på rakan |
||
Är nog ingen fara jag kan förmodligen inte använda mer än 50% av bilens kapacitet |
||
Tyvärr så krävdes en hel del modifikationer tydligen så ser inte federal eliserna inte likadana ut som de europeiska. Kompressorhjulet måste fräsas ner ca 3,5 mm, generatorn fick placeras på annat ställe sen var "Charcoal Canister" rund istället för rektagulärt och fick därför ett eget fäste, buntband. Förhoppningsvis kan motorn startas nu i veckan
Som bilderna innan står jag över att förklara eftersom jag inte vet vad delarna heter heheh Ett STORT tack till min kompis Paul som var grym med lödkolven och hade mer tyngd att lägga för att få bort#%"%"&"&#-skruvar och muttrar |
||
|
||
Våra race- och banåkarbilar Lotus Elise S2 111r -05 | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (10074 totalt) |