Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Nissan 200sx 1990 goes TE-GTR 2009 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (34880 totalt) |
Dags att vika mig och slänga upp en projekt tråd för mitt lilla bygge också då
Nissan 200sx 1990 goes Thoern Engineering GTR 2009 BILEN: Bilen det handlar om är en 200sx s13 1990 som införskaffades för ett par år sen i ett helt orginal skickt med full servicebok, bilen köptes mitt i vintern strax innan japanbubblan kom och alla skulle ha japs. BÖRJAN: Körde drygt 8mil på bilen innan jag började riva i den. (det var 3mil hem från köparen ). Börja som ett enkelt projekt där jag skulle montera lite större intercooler och chip men börja riva ner front och hittade lite rost så framskärmar och huv åkte av sen efter drygt någon månad. så var hela inredningen,alla rutor och all lös plåt borta. Målet då var lagom med effekt och så klart massa show ung som man var Tiden rullade sedan på med diverse andra äventyr samt kortare och längre avbrott och undertiden ändrade sig målet mer och mer mot banåka. NU: Nu då tänkter ni, målet med bilen är en gatreggad banbil och förhoppningen är att den ska gå att få igenom SBP på något sätt utan att fuska men går det inte så..... SPEC 20080114: Kaross: TE-GTR bak TE-GTR front TE-GTR tak Inredning: Fullbur 2st Glasfiberstolar Motor: Vinkel sexa Chassi: Rörram fram Polyurethan bussningar i fram och bakvagn Alubussningar i bakvagns upphägningen Megan racing coilover Det sammanfattar specen ganska bra just nu, uppdaterar allt eftersom nåt mer blir klart vill inte skriva med vad som är tänkt för det ändrar sig alltid Tänkte uppdatera dagligen fram tills jag är i fas med bygget, har tyvärr fått en hårddisk crash så mycke bilder är tillfälligt borta Inköp Senare samma säsong |
||||||
BLÄSTRING
Strax efter dom sista bilder flyttades bilen till ett bättre garage och blästringen på börjades. Den mesta asfalts mattan skrapades ur också. Reservhjuls baljan fick sätta livet till av bara farten |
||||||
MERA BLÄSTRING & STÄLLNING
Strax efter att jag påbörjat blästringen och rostletandet byggde jag ihop en ställninge att ha bilen på för att underlätta arbetet en del. Rev i samma veva ner fram och bakvagn. Ställningen Rost Blästringen flyter på Det går åt en hel del |
||||||
FRAM & BAKVAGN
Nu har tiden rullat på ett tag och blästringen är färdig och rostlagninen är också slutförd. Efter detta lades några lager body under bilen vilket lackades blanksvart när det var klart. Bra idé då, sämre idé dag då jag kapat och grejat alldeles förmycket efteråt Lämnade iväg fram och bakvagn på blästring och epoxilackering, monterade sedan i alla nya urethan och aluminium bussningar och hänge tillbaka det ihop med mina Megan racing coil-overs. Före blästring Efter blästring,lackering och montering |
||||||
Jupp dom e inte purfärska bilderna direkt, va juh ett tag sen den rulla |
||||||
_________________ Micke Ohlsson TACK: TG Racing Alutech Simatec https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43140 |
||||||
|
||||||
KJOLPAKET
Då kjolpaketet bara bestod av bakre hörn panelerna så fick jag plasta min egen kofågnare. Ville samtidigt ha in den närmare karossen då den sticker ut 15cm orginal. Början av utformningen Fogskum och frigolit fyller bra Börjar ta form Formen så gott som klart Plastat på formen Fyllningen borta |
||||||
BREDDNING BAK
Har lite dåligt mer bilder på när jag breddade bakskärmarna men alltid nåt iallafall orginal skärm orginalet borta, som ni ser flyttade jag samtidigt in i garage nr 3 Så här ser inner skärmen ut på passagerar sidan orginal, skärmar in tankrör m.m Kapade bort den bakre delen av denna också Hittade inga bilder på byggnationen och det menn här det på plats och grundat. och här är det spacklat och slipat så gott som klart De va allt för idag |
||||||
|
||||||
Tänkte inte så mycket på motorn när jag döpte den till TM-GTR (Thoern Motorsport GTR) faktiskt, men det har du juh rätt i
Fast iofs så kan man se s13 med ca18det som GT, med sr20det GTS och då blir det GTR med rb25det (hmm.. GTTR med rb26dett då eller ) |
||||||
GTS = bakhjulsdriven GTR = Fyrkraffs Kan det vara så det är menat? Nice o se allt nymålat btw påminner mig om att ja måste lägga på ett kol Inga mer bilder på buren? _________________ Patric Johnson Kör: EVO V |
||||||
Det är säkert så det är menat, låter så tamt med GTS så det för blir GTR ändå Kommer bilder på buren snart, håller juh på med det sista på den nu men har lite annat gammalt som måste upp först om det inte ska hoppa för mycket fram och tillbaka i tiden |
||||||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Stämmer bra, skärmkanten och upptill böjen är från porsche 944 sen har jag byggt övergången i vanligt kaross plåt. |
||||||
S13.5 FRAMSKÄRMAR
Då var det dags för dagens uppdatering, tråden är fortfarande inte ikapp bygget Idag är det s13.5 framskärmar som gäller, började konverteringen från s13 till s15 front med ett par plåt skärmar men beställde snart ett par glasfiber framskärmar då det sparade både jobb, vikt och tid! Skärmar passade inte riktigt så dom fick förlängas lite och samtidigt så passade jag på att göra ett par luftutsläpp på skärmen. orginal S15 plåtskärm Provmontering av skärmen, man ser inte med den är lite för kort. Förläng och plastad, luftutsläppet inpassat och ska bara plastas. Luftutsläppet plastat Bilder på det färdiga resultatet kommer senare |
||||||
Jäv:: vad det flytter på för dig jag har knappt tid att vända i garaget så e det natt..
GTS-T = 2,5L hicas, singelsnigel driverbak andra skärmar inredning mm GTR = 2,6L twinsniglar hicas 4*4 mm motorn har en helt annan karaktär och setup,spridare and so one. For more info www.skyline.se |
||||||
Tack för infon, har ganska bra koll på skyline och gts,gtr var mest mina egna spekulationer om hurvida jag skulle låta det stå TM-GTR eller ändra till gts Hur går det med din skärmbreddning, kommit nån vart? |
||||||
ABSOLUT ingen vart har inte haft tid med bilen men det kommer när man känner av att det börjar bli vår.
ska du köra med org plenum mm? |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Nissan 200sx 1990 goes TE-GTR 2009 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (34880 totalt) |