Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum El-bilar! Banracingens framtid? | 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 >> 4 besök senaste veckan (66779 totalt) |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Jag har fått EL-Bilar i skallen !
Kommer det att finnas "elbilsklasser" innom motorsporten snart, eller vad tror ni? Efter att ha läst på lite, och verkar hända en hel del på batterifronten, tex har www.altairnano.com tagit fram ett "NanOSafe batteri" som bygger på litium titanate istället för lithium-ion. problemet med överhettning och explotioner som lithium-ion dras med, ska visst vara löst med dessa. nanosafe ska kunna laddas på ca 10min med hjälp av en 480 V, trefas laddningsstation . Hemma laddning i 220-230 V utag ska visst ta ca 4-5 timmar. med dessa batterier i en SUV så räknar dom med ca 15-20mils räckvidd. Även på motor och styrningsfronten finns det en hel del intressanta nyheter. tex har den brittiska firman PLM www.pmlflightlink.com navmotorer (Hi-Pa drive) med brutala 750mn och 120 kw st! dessa ska tydligen ersätta både motor och brommsar. Deras testbil: http://www.pmlflightlink.com/archive Listar upp några fler elbilar nedan! Teslan är byggd på Elise och har 185kw (finns att köpa) http://youtube.com/watch?v=w1C44JQU7 www.teslamotors.com Annars prototypen wrightspeed x1 som bygger på Arel Atom och gör 402 m på 11.5 sek http://youtube.com/watch?v=cvjH4QUtZ www.wrightspeed.com/x1.html En annan värsting: (ska tydligen byggas i en mindre serie) http://youtube.com/watch?v=pm6gD6r3- http://www.acpropulsion.com/tzero_pa Finns ju svenskar som byggt rolig elbil också. http://www.elsportbilen.se/ Den här får man hoppas blir verkliget!! 4st navmotorer på totalt 700hk + (skrivbords-prototyp) http://youtube.com/watch?v=rx9LrFboc www.lightningcarcompany.com Eller kanske franska Venturi Fetish, som ser ut att bygga på renault spider? (finna att köpa) http://youtube.com/watch?v=S4GYp_Q1p www.venturi.fr En smartster i Elutförande! (prototyp) www.wavecrestlabs.com Hmm, designen på den här var ju sådär. (prototyp) www.universalelectricvehicle.com [/quote] _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Jag tror tom med att det är ett måste för att motorsporten ska kunna överleva. Bensinmotorer är inte bra. Även om man antagligen kommer att sakna både doften och ljudet. Men när vi är borta vet ingen av det iallafall...
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Långlopp kan bli lite knöligt om man inte gör batteripacken utbytbara, men annars ser jag ingen anledning att inte testa.
Problemet är väl att det inte blir lika publikfriande om det finns brölande klasser vid sidan om. Just publikmässigt kan det bli svårt att gå före gatbilarna (en racingserie med bilar som inte finns på gatan) men PRmässigt borde det ju vara en hit (den dag nån större tillverkare tror på det). ombyggda Eliser som sagt... Men det går nog inte att mixa bensindrivet och elbilar, momentkurvorna ser ju ganska annorlunda ut (men det går att blanda bensin och turbodiesel iofs). |
|||||||||||||||||||||||||||||||
_________________ Patrik Rosén Speedlab Crew - http://www.speedlab.se 3D-printing/Design - http://www.brainglow.se Instagram - https://www.instagram.com/brainglow.studios/ |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Inomhusracing är ju lättare lokalmässgt då.
Kolla radiostyrt finns ju hur mycket som hellst. optima sponsrar (gjorde iallafall) ett par hyrkartar nånstans i södra sverige. Ljud går väl att lösa med högtalare. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
|||||||||||||||||||||||||||||||
kul med all respons
Verkar som de flesta är positiva iallafall hittade lite när jag satt youtubade! (är föräldraledig nu ) Det är så här vi är vana att se elbilar tävla! urtrist! http://www.youtube.com/watch?v=QD12b men det är ju så här det ska vara: http://www.youtube.com/watch?v=RXJWN http://www.youtube.com/watch?v=Ex76S http://www.youtube.com/watch?v=T_DLg _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
|||||||||||||||||||||||||||||||
_________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
|||||||||||||||||||||||||||||||
om några generationer så kommer det säkert komma tävlingsklasser för det också men det dröjjer nog betydligt längre än vad mångra tror och vill hoppas på.
Men herre jösses vad tråkigt det är utan ett skönt motorljud, dem små tingen kan säkert vara hur kul som helst att köra men motorljudet är ju lätt 50% av upplevelsen, och nej det går inte att lösa realistiskt med högtalare. _________________ David Olsson Lotus Elise SC |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Visst att gå på dragracing med elbilar känns väl lite som att dansa utan musik men so what. det är ju tävlandet som är grejen, inte ljudet tänk på alla möjligheter, att köra citylopp på natten tex , inget ljud och inga avgaser och ingen klagar _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Medhåll. En bra början där man kan köra med standardkomponeter och kanske "vanliga" bilbatterier. Sen kan man göra en klass där man kanske bara begränsar chassiet och kanske sätter maxspänning och vikt på batteriet för att sporra till stordåd inom andra innovationer. Ang ljudet så är det nog inget större problem. Ljudet vill man nog ha kvar då det ger bra feedback om gaspådrag dels hos en själv men även hos konkurrenterna. Och eftersom jag förutsätter att borstlösa dc-motorer (d v s eg elektroniskt styrda trefasmotorer) kommer att användas nästan genomgående så kan man ta ena statorledningen för att driva en liten bandpasshögtalare (finns vissa problem med ström och liknande men inget stort problem). Då kan man få automatisk indikation på både varvtal (frekvens) och gaspådrag (ljudstyrka). Blir enkelt att göra standardiserade smålådor till det där man kan sätta maximala ljudvolymen efter hur mycket man får bullra på respektive bana. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
För oss som är uppväxta med ljudet i en "riktig" motor blir det svårt att stå ut med elbilar. Det räcker ju med att det sitter turbo på motorerna för att de ska låta illa.
Såg en eldriven crosskart i Röforsbacken för ett antal år sen. Gick ju fort, men kändes själlöst. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Men man vill ju ha en extra slö bil bara för att den låter rätt...... eller När inte ens en porsche carrera GT eller Ferrari 360 hänger med hemmasnickrade elbilar, hur ska det då bli när racingteam börjar trimma och fixa? PS: elbilar låter ju visst!.... ungefär som en vinande turbo fast utan motor _________________ Erik Lange. Snabbare än Gullabo i superstage |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Det sa nog även vissa bönder när de bytte från häst till traktor. Andra valde att kalla det för utveckling... _________________ Rikard Karlsson, TBR-Racing Teamrepresentant MSLS/Östgöta Racing Kassör, LMS Racingsektion |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Allmänt banåkaforum El-bilar! Banracingens framtid? | 1, 2, 3 ... 17, 18, 19 >> 4 besök senaste veckan (66779 totalt) |