Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325i -90 - Vipparmar | 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 >> 2 besök senaste veckan (105222 totalt) |
Tänkte skriva och berätta om mitt projekt. Som många andra har jag fastnat i e30-träsket. Till en början var den tänkt enbart som en busbil, men det urartade och antog en helt annan form än vad som var tänkt från början.
Bilen är importerad från Tyskland. Den ägdes där av en kvinna och togs hem till Sverige och Helsingborg av dennes bror. Brodern tröttnade på de eviga bilinbrotten och sålde bilen till Prütz bilförsäljning. Där stod den tills att en kompis till mig köpte den. Dock blev bensinräkningarna dyrare än vad han hade tänkt sig och bilen såldes vidare till Blekinge. Ett halvår senare fick vi se bilen till försäljning igen. Bensinräkningarna hade knäckt ännu en mans drömmar. Suget på en e30 växte sig stort. 325'an hade alltid varit lite av en drömbil för mig. Det blev köp. Efter några månaders ägande krockades bilen lätt av kompisen som ägt bilen innan den såldes till Blekinge. Här spårade det ur... Efter att ha fått tillbaka bilen från BMW i Helsingborg, revs och renoverades motorn. Efter motorrenoveringen ville jag plötsligt att övrigt på bilen skulle matcha. Det spårade ur ytterligare... Se själv här under; *MOTOR* Vevlager Vevstakslager Kolvringar Packningar Packboxar Kamaxel (Dr. Schrick 284 graders) Vipparmar Ventilstyrningar Ventiltätningar Kamrem Kamremsspännare Tändspole (MSD) Tändkablar Tändstift Fördelarlock Rotor Impulsgivare Renoverad lmm Slangar Topplocksbultar Motorolja (Castrol RS 10-40) oljefilter oljerör oljetrycksgivare (VDo) oljetemperaturgivare (VDo) Termokontakt 91 grader (BMW) Elfläkt (Davies Craig) Termostat Temperaturgivare kylvatten *2 Kylvatten med tillsats (Redline water wetter) Luftfilter med box och aluminiumtratt (Sandtler B2 system) Bensinslang Bränsletrycksregulator justerbar (Malpassi) Bränslepump 255l/h (Walbro) Lambdasond Trimchip (Turbocenter Stockholm) Renoverad generator med svarvad kollektor och ny spänningsregulator Renoverad lmm med tvättade kolbanor och pålödd kabel mellan "pickup" och axel Planat topplock Mirafrästa ventilsäten Inslipade och polerade ventiler Blästrade förbränningsrum Honade cylinderlopp Platåhenat block Polerad vevaxel Ultraljudsrengjorda och flödestestade spridare med nya o-ringar och vingar Allting uppmätt och inom toleranser Insug, ventilkåpa och motorutrymme lackerat i BMW's diamantsvarta kulör (181) Blocket och lmm lackerat i Volvos titangråa kulör (932) *TRANSMISSION* Växellåda (Dogleglåda från 323i e21) Svänghjul (original lättat) Koppling (Sachs 618) Urtrampningslager Kopplingscylinder Z3 växelspak Hardy-skiva Mellanlager Bultar och muttrar Renoverad 3.73 lamelldiff med nya packningar, packboxar, samt lameller Powerflex diffkåpsbussning Drivknutsfett Målade drivaxlar *AVGASSYSTEM* Extraktorgrenrör Avgassystem i rostfritt med DTM-ändrör (Ferrita) Kat-ersättare (Ferrita) Upphängningar *HJULUPPHÄNGNING FRAM* Fjäderben med racingfjädrar och dämpare. Justerbar höjd (H&R) Topplagringar med justerbar camber och caster (Millway) Hjullager Nav Länkarmar Länkarmsbussningar för ökad caster (Powerflex) Krängningshämmare (H&R) Krängningshämmarbussningar (H&R) med övre och nedre hållare Pendelstag justerbara (Egengjorda med SKF-länkhuvuden) Fjäderbensstag i aluminium Hjulbultar Styrleder yttre och inre *HJULUPPHÄNGNING BAK* Fjädrar och dämpare (H&R) Topplagringar justerbara (Millway) Hjullager Nav Bakvagnsbussningar (Powerflex) Krängningshämmare (H&R) Krängningshämmarbussningar (H&R) med övre och nedre hållare Pendelstag justerbara (Egengjorda med SKF-länkhuvuden) Bärarmsbussningar (Powerflex) Fjäderbensstag i aluminium Hjulbultar Bakvagnsbalk och bärarmar blästrade och pulverlackerade *BROMSAR * Fyrkolvsok fram (Brembo) Bromsbelägg fram (Brembo) Skivor fram 302*28mm (Brembo) Bromsok bak (original) Bromsbelägg bak (Ferodo DS 2500) Skivor bak slitsade (Sandtler) Mässingsbussningar till glidpinnarna på bromsoken bak (Spetz Motorsport) Stålompspunna slangar (Millway) Bromsvätska (Castrol SRF) Renoverad ABS-hydraulik Bromsrör bärarmar Handbromsbackar Bromssköldar fram och bak *INREDNING* Racingstolar (Sabelt Racer) Stolsfästen i stål (Sabelt) 6-punktsbälten (Sabelt) Burbåge bultad (OMP) Ratt i mocka treekrad (Sparco R333) oljetrycksmätare (VDo) oljetemperaturmätare (VDo) Växelspaksknopp mocka M3e30 Bortplockad inredning förutom instrumentbrädan. Även all inredning i bagageutrymmet bortplockad. Jaaa, det var det... Givetvis är man inte helt nöjd än, utan det finns även en... *ÖNSKELISTAN* R-däck (Toyo R888), sitter Toyo Proxes T1S på idag - Inhandlat Förstärkning av bakvagn Extraktorgrenör i rostfritt Frontspoiler (Alpina) Blästring och pulverlackering av framvagnsbalk Bakvagnsjusteringskit (Millway) - Inhandlat, men ej monterat. Fotstöd till föraren och passageraren - Inhandlat Andra 17"-fälgar Ny framruta - Monterad Solida motorfästen - Tillverkat och monterat Solida växellådsfästen - Tillverkat och monterat Växellåda i BRA skick - Inhandlad och monterad, men i behov av nya lager till bottenstocken. Hjälm - Öppen Sparco inhandlad Handskar - Sabelthandskar inhandlade Bilen är tänkt som en klubbracer, men även för den där soliga lördagen och söndagen på små slingriga landsvägar. Nürburgring lockar enormt. Både jag och bilen vill andas Eifelbergsluft. För stunden lever vi båda för detta, men får antagligen lugna oss till sommaren 2008. Skynda långsamt! När jag nu själv läser allt jag skrivit här ovan, börjar jag undra om jag är riktigt vid mina sinnes fulla bruk. Ingen sansad person skulle lägga ut alla dessa pengar, tid, ork, blod, svett och tårar på en gammal häck till bil. Men det är väl kanske detta som ger oss rätten till att kalla oss för entusiaster!? Eller kanske "rätten" till att bära tycka-om-sig-själv-tröja (läs tvångströja). SPÄRRA IN MIG! _________________ L-P Johnsson |
||
Så sant så sant! Mera bilder på renovering och färdigt resultat. Bilen ser kanon ut på bilden och specen. _________________ Niclas Stolt Banbil: BMW 318IS -90 *såld* |
||
Tack för era trevliga svar. Man blir nöjd och glad. Ska försöka hålla tråden uppdaterad så gott det går. Det händer ju trots allt något hela tiden. Man blir ju som ni säkert redan vet aldrig riktigt klar.
Stoltan: Är det något särskilt du vill se? Har mycket bilder på bygget, ca: 600 stycken. _________________ L-P Johnsson |
||
När jag skrev inlägget så fanns bara en bild på bilen men nu har du lagt till några fler ser jag. Det är alltid trevligt med bilder på fina byggen. I mina ögon så har du en drömkärra just nu. _________________ Niclas Stolt Banbil: BMW 318IS -90 *såld* |
||
Vilket sjukt fint skick den verkar vara i nu
Den hade gärna fått stå i mitt garage |
||
grymt fin 325a
vad blir det för kommande uppgraderingar eller är du "klar" med den här nu? hoppas du får åka till eifelbergen med e30in i vår, det är en dröm jag har att göra nångång att ta klubbräsern ner till nordslingan och smiska en helg och åka hem... _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||
Snyggt jobbat Elpe. En kompis i närområdet. Vi är ganska många inom inte allför långt avstånd. Kanske läge att samlas vid något tillfälle och se vem som ljuger bäst med eller utan öl? Eller turas om att ta med termos och kanelbullar till Knutstorpåkningarna.
Peo. _________________ PeO Rydgren Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld Yamaha R1 2002 - banhoj |
||
Åktur??? Nä, ni kan väl själva köra den, du och din bror!? Jag har fått många goda råd av er och dessutom har ni ju hjälpt mig med mycket delar, så det vore ju det minsta jag kan göra för er. Åter igen, tack för alla trevliga svar. Det är ju nästan så att man rodnar. _________________ L-P Johnsson |
||
Tack, tack! H&R är det väl ganska många som säljer. Själv köpte jag mina genom www.sandtler.se Allt passar som handsken. Jag är helnöjd med dom. Enda man kunde gnälla över var kanske leveranstiden (H&R har tydligen ingen lagerhållning, utan gör på beställning), men den som väntar på något gott... _________________ L-P Johnsson |
||
Uppgraderingar är väl i stort sett det som står på min önskelista. Blev faktiskt kontaktad av en vänlig själ här på forumet som ville sälja en dogleg sportlåda till mig. Är mycket sugen och det lutar starkt åt att köpa. Den var i det skicket jag önskar mig. Enda funderingen jag egentligen har är, hur det går med växlingarna? Måste man tänka efter före (usch! ) växling för att det inte ska bli fel? Man vänjer sig kanske fort och kan utan vidare alternera mellan dogleg och vanlig utan att ens fundera? Ni som har dogleg får gärna skriva och berätta. Har även börjat fundera på att bygga en ny motor till -09. Har fått lite tips om motorgodis. Vi får se! _________________ L-P Johnsson |
||
Ahh, en granne! Öl och BMW är fint! Jag är med! _________________ L-P Johnsson |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325i -90 - Vipparmar | 1, 2, 3 ... 21, 22, 23 >> 2 besök senaste veckan (105222 totalt) |