Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320i -92 Time Attack | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 12 besök senaste veckan (83148 totalt) |
Hej!
Tänkte att jag skulle lägga upp en projekttråd om min gamla bruksbil som nu ska förvandlas till bus/banåkar bil. Så såg den ut från början SUV-hög med på tok för stora fälgar. Spec enligt följande BMW 320i -92 Kaross: Breddad, fullbur, ombyggt fjäderbenstorn och rambalk för att få plats med turbo och grenrör. Motor: m50b28 Vanos(med bortplockad vanos) renoverad med ppf h-profilstakar, nya lager, ringar, cooperring toppackning, arp, renoverad topp med dubbla ickevanos insugskammar, mirafräst etc. Växellåda: M3/328 zf Turbo: Holset hx40 med avgashus 14, egentillverkat pulssplitgrenrör. Motorstyrning: Vipec v44, vag tändspolar och 788cc spridare. Koppling: Sachs 618 tryckplatta med 6-puck sinter och svarvat m20 svänghjul. Bakvagn: m3 Chassie: Moton e46 4-vägs dämpare, Millway bussningar i bärarmarna fram, powerflex bak, Millway ställbara topplagringar fram. Bromsar: e46 330 bromsok, ATE Powerdiscs 325x25 (330 e46), Tarox belägg, Tarox stålomspunna slangar. Hjul: BBS motorsport fälgar 9x17 et-7 Inredning: Bur, Bimarco stol, RRS 6-punktsbälte, Sparco ratt. Det hela började med att jag såg en annons på Blocket i våras om att Custommania.se höll på att ta fram ett breddningskit till BMW e36 och då blev man ju genast sugen på att göra något skoj med bruksbilen. När jag någon vecka senare stod i garaget och lagade rost i vanlig ordning på mitt första projekt (en gammal e30) så bestämde jag mig för att det fick vara nog. Jag orkade helt enkelt inte laga mer rost, så jag fattade telefonen och ringde upp Johan på Custommania och frågade hur det gick med e36-kittet. Han svarade att han precis höll på att gjuta upp det första kittet och det skulle monteras på en bil på fredag samma vecka. Så jag sa att jag gärna ville komma och titta på det och det gick bra. På fredagen så åkte jag och tittade på kittet och gillade vad jag såg så jag beställde ett. Nu några månader senare så har jag börjat att riva ner bilen och monterat kittet samt lite andra saker som tillkommit under tidens gång. Demontering Här har jag börjat att montera framskärmar och front samt kapat ur orginal bakskärmar. Ni som är lite uppmärksamma ser även att jag provmonterat min på tok för stora Intercooler. Planerna från början va egentligen en s50 men eftersom jag inte hittade någon när jag letade motor så bestämde jag mig för att bygga en m50b25 med turbo till säsongen -08. Demonterar fjäderben. och monterar dit Spax RSX dämpare och fjädrar. Det får räcka för den här gången hoppas någon finner det hela intressant att följa. Mvh _________________ Richard Brandt |
||||||
Sjukt bra finish på grejerna, behövde i stort sett bara borra hålen själv för att fästa framskärmarna och göra ett eget fäste till fronten. Hålen såg man precis vart man skulle borra så det gick väldigt smärtfritt. Bakskärmarna va det lite mer jobb med. Kapade väl bort ungefär 70mm av orginalskärmen kanske. Kan lägga in lite bilder på bakbreddarna ikväll.
_________________ Richard Brandt |
||||||
Med största sannolikhet ja!
Ska försöka hålla tråden uppdaterad Lite mer bilder som utlovat En halvdålig bild på skärmkanten bak som blivit urkapad Bakbreddarna på plats, finspackling kvar. Bromskylning påbörjad på ena sidan. De rostiga bromsskivorna ska bytas ut mot 330 e46 skivor med måtten 325x25 även oken kommer att komma från 330. och såhär såg det ut när jag lämnade garaget senast. Slängde på lite färg på breddaren bak för att se ungefär hur det kommer se ut när det är färdigt. _________________ Richard Brandt |
||||||
Idag har jag varit och hämtat mitt m50b25 block samt topp som varit hos Lj-Trim i Karlstad/Hammarö för planing och honing. Mycket bra service och väldigt trevliga va dom också. Rekommenderas!
Blocket hos By River Motorsport som ska få hjälpa mig skruva ihop motorn. Även dom ett mycket trevligt gäng Motorn i stora drag *M50b25 vanos *Dubbla icke vanos insugskammar *Nya lager och packningar *MLS och ARP *SPA gjutet grenrör *Precision sc61 *Nira Styrsystem Det är så det är tänkt iaf. Hur det verkligen blir återstår att se. _________________ Richard Brandt |
||||||
Jaha då är det väl dags att uppdatera lite då. Har mest jagat delar den senaste tiden och nu börjar det trilla in lite saker.
s50 oljefilterhus med uttag för oljekylning. 325x25 ATE Powerdisc och Tarox belägg till 330 e46. Det va allt för den här gången, men imorgon kommer det mer _________________ Richard Brandt |
||||||
Rätta mig om jag har fel men är det inte så att S50 oljefilterhuset saknar uttag för olja till vanosen?
och om den nu gör det hur ska du lösa det? / Mvh En nyfiken Jimmy Ps. du har inget tips på var man kan hitta instruktioner på hur man demonterar vanosen? _________________ Jimmy Jurlestam Åker: 328 E36 E36 2.0 under uppbyggnad |
||||||
Visst är det så Jimmy, jag löser det på så sätt att jag skippar vanosen
Jag fick instruktionerna från TIS'n men jag tror det står med i Haynes(stavning?) boken hur man gör också, dock på engelska. också en liten update. Tog mig en tur till Örebro för att hämta lite fälgar tidigare idag. BBS 17x9 et -7 ATS DTC 17x9 et-7 Stort tack till Johan Armskogh som tog hem fälgar Mvh _________________ Richard Brandt |
||||||
|
||||||
Kul att ni gillar projektet. Tack för alla kommentarer
Har inte löst det ännu men det blir förmodligen att fixa till ett par intag i glasfiber och sätta på varsin sida av det stora hålet i fronten.
Tjenare Johan. Får nog fixa ett par 10-15mm spacers bak men efter det så kommer det bli perfekt tror jag
Vet inte så mycket mer än att det handlar om variabla kamtider. Här kan du läsa mer om det http://www.autopower.se/forum/topic. Mvh _________________ Richard Brandt |
||||||
Dags för en liten update. Fick låna ett gäng med däck av grabbarna på By River Motorsport så att jag kan ha bilen rullande i garaget. Och se lite hur det kommer bli när det är klart
Lite sunkiga kort men så här ser det ut iaf. Känner mig väldigt nöjd faktiskt. Tror det kommer blir bra när det blir klart. God Jul på er allihop! _________________ Richard Brandt |
||||||
Blir ju himla snyggt Undrar bara varför har du olika fälgar fram och bak?? Du kan inte ta någon bra bild bakifrån så man får se hur breddarna går mot bakspoilern?
God Jul Till Alla På Rejsa /Ricke _________________ Rikard Martinsson Äger följande: BMW 525 Touring - 07 *BMW 1602-71 2,2L motor |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 320i -92 Time Attack | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 12 besök senaste veckan (83148 totalt) |