Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Glasfiberteknik | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (57409 totalt) |
Jag tänkte jag skulle gjuta av min gamla Sparco stol eftersom jag trivs så otroligt bra i den, plus att den med lite mindre modifieringar passar i Westfielden och jag behöver två och den går inte att köpa nånstans.
Hursomhelst, jag har nu strippat av klädseln (som var limmat) och ser nu hur den är gjord. Den är gjuten "bakifrån", vilket gör det enkelt att göra en gjutform. Enda problemet är att jag är relativt okunnig när det kommer till glasfiber. Jag har i min ungdom experimenterat en del med epoxy, glasfiber och nylonplast. Min erfarenhet av epoxy har varit dålig p.g.a. det jag köpte härdade för långsamt (och jag blandade enligt instruktionerna). Jag hade heller då inget släppmedel (använde smör faktiskt), och jag testade lite alltmöjligt, såsom bilvax och jag fick inget att fungera utom just ett tjockt lager fett (eller då, smör eftersom det inte rinner undan). Finns det något "riktigt" släppmedel som lägger sig som en hinna mellan formen och plasten och som inte rinner? Jag handlade då plast hos Båtplast i Segeltorp - är det en bra och prisvärd leverantör? Ska man köra nylonplast eller Epoxy? Jag kan egentligen inte så mkt om detta, alla tips mottages varmt! _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Jag har läst en bok som heter "Competition Car Composites" skriven av Simon McBeath. Ges ut av Haynes. Författaren har även skrivit andra böcker som Competition car suspension, Competition car preparation, mm.
Nivån passade mig perfekt. En praktisk handbok Lite lätt med teori, praktiska exempel, priser, mm. Nivån var perfekt för mitt behov. Rekommenderas _________________ //Mattias Gripenland |
||||||
vi kan snacka om det när vi träffas.
jag har en kille i teamet som gjuter till en massa rallyåkare i dom högre divisionerna. lite har jag snappat upp genom åren _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Låter kanon . Jag ringer dig imorgon. Jag tänkte göra detta den här veckan (varför ligga på latsidan?). Här var en bra sida (till arkivet): http://w1.844.telia.com/~u84408370/k och lämpliga länkar:
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Japp, jag sökte lite och har läst dem men det var iofs några veckor sen...men jag tyckte inte riktigt att jag hittade svar på lämpliga leverantörer till exempel. Men jag är mer insatt nu än när jag skrev första frågan tack vare frenetiskt webbsökande _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Köper gärna en kopia av avgjutningen om man lyckas göra det bra, men hur gör vi med klädsel och stoppning?.
Lär vara lite marigt att hitta bra material?. _________________ Project 911: http://project911.luminasweden.com Pågående renoveringar: http://project911.luminasweden.com/resto/project_1/index.html |
||||||
det är en kille på zatzy som säljer volvo:s alcantara-tyger på löpmeter till superpris.
kan väl vara ett kanonalternativ _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Min plan är följande: 1/ se hur pass "slät" framytan blir, originalplan är att få det slätt, måla blankt och på vissa utsatta ställen göra en tunn "pad" att sitta på. 2/ jag har ju klädseln från "originalet" som går att sprätta och ta mått av, sedan sy nytt i lämpligt material med lite stretch i. Detta limmas sedan mot formen för att det inte ska glida runt. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Jag har stått och plastat de senaste dagarna.....och när jag gjuter av något som ska bearbetas, inte är så noga eller att det jag gjuter av är så dyrt att det inte får fastna.....så använder jag silvertejp som släppmedel. (obs det stadiga sorten som går att riva av som en tygbit)
Det blir inte så fin yta......men i ditt fall kommer ju den sidan inuti stolen. Lägger du sedan ett jämt lager och rollarmycket.....så är det inga problem att få baksidam så jämn, att dem går att putsa till.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Tyvärr gjuter jag faktiskt på baksidan (alltså utsidan). så för att få insidan snygg blir det nog slipa slipa slipa... _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Jag jobbar inom plastindustrin faktiskt och där använder vi släppmedel på sprejburk, visserligen är det i formsprutor men det borde väl funka även till gjutning. Kommer inte ihåg vad det heter men om jag kommer ihåg så ska jag försöka ta reda på det tills imorgon.
|
||||||
Det låter intressant. Ja, jag såg någon på nätet som rekommenderar spray, men skrev inte vad det hette eller var man får tag på det , vilket ju är rätt frustrerande. Vore kanon med spray, är ju klart lättare att applicera osv. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
PVA släppmedel i flaska som man penslar på fungerar utmärkt. Bör finnas i välsorterade butiker som säljer plast. Jag köpte min flaska på "Seasea" (båtbutik).
Annars gillar jag Butterfly's metod. Enkelt och billigt. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
Kollad vad det hette idag, silikonfritt form släppmedel och det tillverkades av Matrialdepån. http://www.materialdepan.se/index1.h http://www.materialdepan.se/Biral.pd |
||||||
Tusen tack! _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Den här killen ska tydligen vara bra att ha att göra med...
http://home.swipnet.se/~w-24031/ mvh // Mats _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||||
Jag har nu inköpt aluminiumroller och "hörnroller".
Eftersom jag har noll erfarenhet, måste jag stämma av tillvägagångssättet: 1/ Gör objektet att gjuta av, dvs. måste vara någorlunda "smooth" yta. 2/ Följ instruktioner för påläggning av släppmedel enligt burken 3/ Blanda nylonplasten enligt instruktionerna 4/ Lägg på 5/ Rulla 6/ Vänta 7/ Vänta lite till (kanske ett par dagar) 8/ Klart Då kommer några dumma frågor: - hur lägger man på plasten? Har man nån sorts spade/sked, hur stryker man ut det, eller löser sig detta med aluminiumrollern? Den jag köpt är liksom räfflad, så den kan ju inte användas för att jämna ut plasten? - Hur mkt plast behövs? - Hur många "lager" väv lägger man i ett svep? /Nybörjaren _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
ps. göran kommer ner på lördag med material och håller en liten utbildning för dig. kostnaden för utbildningen är att du gör en bra form som han får använda .ds _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Hmm, jag har skrivit en lång instruktion nånstans här på rejsa men jag kan sammanfatta lite.
Nylonplast? Polyester menar du va? Prova att göra några blandningar med plast innan du "skjuter skarpt", det kan vara lurigt att få en känsla för hur mycket härdare man skall ha i, det är mycket lättare om man har mått av typen en hatt härdare till en bunke plast än 1% härdare... Prova att plasta lite på nåt, vadsomhelst, innan du gör den riktiga biten. En plywoodskiva eller nåt funkar. Jag brukar göra så här: Man väljer verktyg efter grejen man skall göra, en huv kanske man vill använda en roller till (liten lackroller med ganska hårig rulle) men en mindre bit som är vinklad och har massa hörn så är det enklare att använda pensel. Och då pratar jag om den billigaste sämsta pensel som finns, ju styvare borst desto bättre, bara den inte släpper hår. Använd oriktad pulverbunden matta, inte roving. En 300g matta brukar funka, man kan nämligen dela dom "på tjockleken" man kan göra en 300 till två 150 alltså och ju mindre och komplexare bitar man skall göra desto tunnare matta skall man ha annars blir det bara veckigt och knöligt i hörnen. Lägg på rikligt med plast INNAN första lagret matta, det är MYCKET lättare att väta uppåt än neråt, detta märks verkligen när man plastar Kevlar t ex. lägg på mer plast och ett nytt lager matta, gör detta tills du har så mycket som du vill ha, avsluta alltså med matta och inte med ett lager plast. Man behöver inte vara fruktansvärt nogrann när man lägger ut plasten men pensla på rätt ordentligt för det är lättare att ta bort plast än att lägga dit efter man rollat. På stora ytor kan man ofta hälla ut en stor blobba som man rullar ut med rollern. Man bör jobba rätt effektivt när man lägger ut plast och matta, förbered allt i förväg så inte plasten börjar gella när du är halvvägs, då är du R-Ö-K-T... När all plast och matta är på plats kan man börja rolla med alurollern eller "dutta" med penseln om det är en mindre bit. jobba med detaljen tills allt är genomvätt men inte mer, ser allt mörkt ut men man fortfarande ser fibrerna i plasten så gör man bäst i att bara vänta ett tag och se, fibrerna brukar "försvinna" efter ett tag och då är man färdig, bara att vänta tills det härdat. Eller så kan man nu när att luft är borta göra eventuella ändringar om man vill, mattan är nu helt obunden och kan flyttas runt rätt mycket om man "målar" hårt med penseln eller "duttar" plasten dit man vill ha den, man kan även lägga på mer matta och rolla ner den i plasten. Det där med härdning är rätt olika, jag brukar bygga ett "härdningstält" med träläkt, en japanpress och en kupevärmare om det är kallare än 20 grader i lokalen, risk för att man tokhärdar då iof och det är inte bra men det där får man prova sig fram till. Plasten bör vara härdad efter ca 20-30 min iaf. Sen tar det väl ytterligare nån dag i rätt temp innan den är riktigt hård men man kan med fördel ta loss detaljen från formen när man känner att den är hård och inte varm längre, det går snabbare då. om det blir brunt och härdar tokfort så har du haft i för mycket härdare. Härdar det inte på 45min-1 timme så har du haft i lite för lite. Ryker det om plasten och man bränner sig när man tar i den så har du haft i alldeles för mycket härdare... hmm, det var väl lite tips iaf _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
ok, jag börjar känna mig lite lugnare nu. Ska nämnligen "bygga om" formen lite ikväll tänkte jag och då är det lite smidigare om man har lite idéer om hur man går tillväga i alla fall.
Formen jag har är ju en gammal stol med hål för bältena. Hur sätter jag igen dessa hål? Jag har nu bara "tejpat" över dem med lite maskeringstejp, räcker detta eller måste jag fylla i dem med lite "starkare" materal? Dude - ok, så han vill ha formen efter att jag är klar hm...ok...men jag stod idag och höll i ett stycke kevlar/kolfiber matta som såg väldigt trevligt ut, fint mönster. hint hint _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Sparade trådar/FAQ Glasfiberteknik | 1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (57409 totalt) |