Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2007-09-01 VW-Audi Club Norwegen, Rudskogen | 12 besök senaste veckan (3300 totalt) |
Vi åkte till Norge igår för att prova på Rudskogen. Har i flera år tänkt att åka på en av VACN's träffar, men brist på kul bil av rätt märke, andra intressanta saker att syssla med på hemmaplan, dåligt väder eller andra undanflykter har alltid gjort att jag har stannat hemma... Men nu fick jag lurat med mig en annan medlem i GTI-klubben, Mika har nyligen fått i ordning sin bil efter motorbyte, trim och sånt var han ju inte så jättesvår att övertala.
Avgång hemifrån vid 5-tiden, har sagt det flera gånger, det ska inte vara så här kallt när man åker på banträff, burr... Efter att ha mött Mika i Älvängen så bar det av mot E6:an. Härliga vägar mellan Lilla Edet och Ljungskile, SM i dimma just denna morgonen, men då brukar det ju bli bra väder sägs det. Ju närmare Svinesund man kom desto kallare blev det, jag såg aldrig minusgrader på mätaren men nollgradigt var det hela tiden nästan. Ett depåstopp i Tanumshede tror jag det var som det fick bli, sista stället man kunde tanka E85 på innan gränsen enligt Corradoföraren. Dimmigt även i Strömstadstrakten, en av bitarna av E6:an som inte är motorväg än. Den gamla sträckningen är ju klart trevlig men motorväg är ingen skit det heller. 23:- kronor i broavgift tror jag det var, vissa med bilar ej reggade i norden tog valuta för pangarna och stannade på toppen och fotograferade den magnifika utsikten från den 92m höga bron med en dimfylld dal under, tur att det var en av de gånger man körde långsamt över bron. Efter att ha betalt träffavgiften på 300nok så var det dags för förarmöte. Instruktör var nån herre som jag inte minns namnet på (med röd/svarta skor) som till vardags arbetar som instruktör på Våler, han åkte gärna med de som ville ha hjälp med spårval och sånt. Seriös och grundlig genomgång av vad som gäller under dagen på och utanför banan. Våler stod även för flaggvakter som jag fattade det. Lite bilar fick man plåtat innan det var dax för körning också. En härlig etta, fint skick. Weberförsedd motor gjorde mig ju nästan sugen att sätta igång med min egna bil i garaget, men bara nästan. Detta var en tvådagarsträff, på Lördag var det bara körning, men på Söndagen var det körning och en stor utställning. Så det var gott om blanka fina posörbilar som väntade på att det skulle bli söndag, även sådana som inte var lika blanka men trevliga ändå fanns. Ratlook & tyskstuk har ett starkt fäste i Norge, många balla bilar. En go Jetta tvåa. Fin rekvisita på taket. Audi Avant i olika former och årsmodeller är poppis i Norge. Helt plötsligt brummade en härlig bil in, Audi 50 tänkte jag men fanns den som sedanmodell? Annars borde det väl vara en VW Derby, fast med Audi 50 grill/front. ovanlig och fräsig modell, sällan man ser dom på banan också. S/RS2-bilarna var väldigt vanliga på träffen också. Snabb Audi sedan (dålig kläm på modellfloran bland de tyngre Audisarna som ni kanske märker ), kördes av Gatebilsgeneralens fru om jag fattade saken rätt, den gick bra! Det började regna efter ett tag så jag slutade köra och tog fram kameran och fotade andra som körde istället, det är därför bilderna ser lite 'suddiga' och flammiga ut ibland tror jag. Gamla Audi 80 & Audi 90-karosser var poppis ämnen att bygga banbil av, jädrar va vissa av dom gick. Golf R32 av första generationen, ett sånt ljud! Fyrhjulsdriften verkade trevlig att ha ut ur kurvorna kände man när man låg bakom och jagade. Friska S2:or var det inte heller nån brist på direkt! Full koncentration för att få ner effekten i den vid det här laget fuktiga banan. 'Ekkoj' körde projekt rostfrei till träffen. Mika i Corradon, första riktiga banträffen för i år med bilen. Motorbytet från G60 till 1,8t verkar funka bra på bana också, funkade kanon de 18milen eller vad det nu blev på banan. Några riktigt raska RS2 avanter var på banan. Låg bakom en sån klunga på nåt pass och mängden bromslukt var påtaglig och man var ju nästan helt yr när man klev ur sin bil i depån, tunga grejer att bromsa upp antar jag. S6 avant tror jag, en tjej som körde även denna. Gott om tjejer som körde förresten på denna träffen! En av Golf ettorna på väg uppför 'slaktarn'. En till med en TT jagandes bakom. En rask S2:a till. Håriga chassireaktioner i utgången av kurvor. Jo det understyr lite, men det löser sig oftast när laddet börjar komma. Det var väl denna som hade v8 har jag för mig. Avanter i långa led. Ålesundsmaffians lilla hörn i depån, R32an bor där också, en utlånad Göteborgare. Blir nog en trevligare bil under vintern då 550hk kitet från eip åker på... Den här välväxta S2:an gjorde banan väldigt halkig för oss som låg bakom då det rann soppa rätt så kraftigt under bilen några varv. Fick stanna och säga till. Tänk dig denna med små kofångare Nisse. Lika välputsad under huven också. Väldigt klent med Golfar av äldre modell, här är en dock. Härlig färg när solen sken på den, nu ser den ju rätt dassig ut. Den här sjöng ju fint ute på banan, var ute och kände på gruset en del också... Även denna lät och gick gött, men sen var det mek i depån verkar det som, TS Racings A3. Det var några 'extrembilar' på plats, dessa fick förmånen att slippa stå i kö för att vänta på körpassen, väldigt trevliga bilar att titta och lyssna på så det gjorde inte nåt direkt. Flott värre. Stor klubb, stor husvagn. Här betalade man träffavgift och eventuell utställningsavgift på morgonen och handlade saker ur klubbshopen på dagen, även kortbetalning gick fint i vagnen. Efter lång och trogen tjänst tyckte Mika det var dax att pensionera sina r-däck. Antydan till mönster finns ju i.o.f.s. så en träff till kanske. Bilen är ju för tusan som gjord för kortare Norgeturer. 60L E85, kylbox & r-däck är ju precis vad som behövs. Smuggla saker till Sverige? Vore väl mer smart om dom ställde sig på andra sidan vägen. Det var allt för denna gången. _________________ Peter Karlsson |
||||
Aha, så det var där du höll till i lördags. Tänkte annars att jag skulle träffat på dig på Parkbanan.
"Helt plötsligt brummade en härlig bil in, Audi 50 tänkte jag men fanns den som sedanmodell? Annars borde det väl vara en VW Derby, fast med Audi 50 grill/front. ovanlig och fräsig modell, sällan man ser dom på banan också. " Konstiga äro våra böjelser, låter nästan som du växt upp på 70-talet du med... Själv förknippar jag mest Derby med en gammal studierektorsdam och lukten av bränd koppling - denna såg dock liiiite fräschare ut! _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Nej nån Parkbana blev det tyvärr inte denna helgen, har ju krockat med andra aktiviteter rekordmånga gånger denna säsongen. Haha, nä jag är ju lite såld på de gamla Polosarna, främst den som går under namnet 86c på vagspråk, med andra ord en Polo från mitten av 80-talet. Den så kallade 'steilheck'-modellen står ju högst i kurs, tvådörrars kombi, vars innerutrymmen knappt är större än coupé modellens, så härligt onödig och fräsig modell, så ful så att den blir snygg... Däckdax snart? _________________ Peter Karlsson |
||||
Vill inte vara neggo, men har "Ålesundsmaffian" sett och hört allt crap som EIP gjort? Dom har ju till och med fått slå igen nu...
Läs: http://forums.vwvortex.com/zerothrea http://forums.vwvortex.com/zerothrea Snygga bilder i övrigt, *älskar* Taxi-Golfen...! _________________ Henrik Andersson Peugeot 405 GRI -88 |
||||
Man kan också tänka sig den med en snygg grill. Urrk för denna USA-variant! och som vanligt, det börjar bli lite tjatigt nu, underbara bilder och kul berättelse! _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Haha, tyckte nog den var rätt okej ändå, bättre än nåt Jetta-försök eller nån dubbelljusare i.a.f. _________________ Peter Karlsson |
||||
Eftersnack 2007-09-01 VW-Audi Club Norwegen, Rudskogen | 12 besök senaste veckan (3300 totalt) |