Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242 -75 //MarcusG | 1, 2, 3, 4 >> 44455 besök totalt |
bra när det bara var 30mm tills dom bottnade.Tänkte att jag skulle berätta lite vad jag håller på med i garaget...
BYGGET Volvo 242 årsmodell 1975 fullbur kompliterad med diverse stöttor.... Rensad inredning förutom stolar och instrumentpanel. Motor: Från volvo 850 T5 -94 225hk 300Nm, ombyggt oginal tråg och oljepickup. steg 3 300hk 435nm dock enligt tillverkare men bättre änn oginal förhoppningsvis.... Växellåda: M90H från volvo 960 -95, kopplingen ombyggd till hydralisk. Framvagn: Länkarmen modifierad för mer caster, hela bärarmen boxad. Fjäderben med dubbelfjädersystem från sellholm. Topplagring består av sellholm prylar . Justerbar krängningshämmare Bromsar fram: S60r 4kolvs skivor 330*32mm Bakvagn: Bakaxlen utbytt till en 1031dana axel från 940. Övre bärarmarna ombyggda dels justerbara, infästningen är upp och framflyttad. Undre bärarmarna är kortade 15mm för att centrera hjulen i hjulhuset. För att sänka bilen ytterligare har bärarmen byggts om så att fjädern hamnar längre ner, imo detta finns det risk att dämparen bottnar vid infjädring. För att råda bot på detta flyttas den övre infästningen upp en bit.... 19mm krängningshämmare Bromsar bak: original 2 kolvs ok 280*? Bromsvåg Chassi: Brand vägg mot motorutrymmet tillbakaflyttad för att få motorn så långt bak som möjligt. Växellådstunllen är breddad 50mm, kardantunnlen är höjd, golvet på passagerarsidan är modifierat för att ge plats för avgasröret. Övrigt 3" avgasrör så det andas fint... Hoppas att detta att detta är hur bilen kommer se ut när sommaren 08 börjar.... Finns redan vilda planer för uppgraderingar av motorn målet är 400hk på hjulen....... Har säkert missat en del men kommer komplitera efter hand. Första steget var att ta hand om all rost, var rätt gått om denna varan från början... trösklar runtom skärmkanter mm är bytt. Är ju trotts allt en bil från 1975.... men balkar golvet hade trotts allt klarat sig. Jaha här kraftkällan samt ett tomt block som jag använder när motorfästen och inpassning ska ske. Höjdrittsen som står på bild 2 visar hur högt motorn hamnar. Lågt blir det ca 130mm frigång, ska höja skärmkanten 50mm. Reservhjulsbaljan åker också.... Bilen blir 1350-1400mm på högsta punkten.... Främre länkarm klar för lite färg och nya fina super flex bussningar från KG. Har kapat till bitar till oljetråget, ska tigas när tillfälle finns... Svarvade till ett lock där oljefiltret sitter i vanliga fall, kan inte sitta där pga en liten balk Börjat pilla med oljepickupen..... Upphängningen för bakaxlen börjar ta form... Plåt för att täcka"lufthålet".... Allt är bara häftat för tillfället, man vet ju alrig vad man får för sig att ändra på... Motorfästen på gång... Fick ett efterlängtat paket från sellholm med mina fina fjäderben och huvudbromscylindrar till bromsvågen.... Fick tag på ett "japanrör" och ett rakt insug för ett jäkligt bra pris. Japanröret flödarbetydligt bättre änn oginal sitter bla. på s60r. Lite vassare kammar är inhandlade, är från en 850 GLT -92. Infästning för momentstagen monterat Ena delen till motorfästet tigat. Klart för ytbehandling så bussningen kan pressas i. Efter lite fundering hur jag ska skulle göra med reservhjulsbaljan, så fick 2 plåtbitar en varsin omgång i det engelska hjulet för att få dom lite kupade. Jag blev iaf riktigt nöjd med resultatet. Lite plåtarbete.... Otroligt nog så passade plåtarna första gången.:shock: Ny infästning för stötdämparen.... Tror inte dämparna hade mått så bra att ha 10mm till botten.. _________________ Marcus Gunnnarsson |
||||||
Tycker den passar utmärkt här jag.
Har ingen extrem frekvens på inlägg i min tråd heller men jag tror att många tycker bara om att läsa och titta på bilder. Jag själv är väl också lite sån kanske... och imponerande byggbilder sätter fart på fantasi och inspiration! _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 BMW 325 Touring -89 |
||||||
Jag var en av dom som tittade in snabbt, men gick vidare... Jag bygger Capri med B230, så ingenting var lika. Men din idé med ett tomt block för inmätning var mycket smart. *kopierar* Nu ska jag bara hitta ett tomt B230-skrotblock. _________________ Arne Lindgren |
||||||
Kan inte sticka under stolen att man fått lite insperation av Mats bygge.... Läser på högskolan så tyvärr räcker varken pengar eller tid åt att nå upp till hans nivå men gör mitt bästa iaf Alttid kul o fundera ut andra lösningar på problem. Ändrar man en sak så innebär det oftast att man får ändra på en massa annat också.... _________________ Marcus Gunnnarsson |
||||||
Uppkapning för den nya topplagringen... Ökade sammtidigt antalet punktsvetsar Resultatet efter lite svarvande... tanken är att topplagringen ska passa i spåret... Fjäderbenet monterat Efter att fjäderbene var snabbmonterade så var jag bara tvungen att sänka ner bilen.... Lågt blir det Ser ut att få plats... ska ordna så att det blir lite mer plats i hjulhuset... Riktigt nöjde med resultatet så här långt... Frigång vad är det? Får nog göra något åt detta Fram med kapen.. Ungefär såhär ska det se ut. Förmodligen ska jag också bredda vxltunnlen med 50mm kom gärna med lite konstruktiv kritik..... _________________ Marcus Gunnnarsson |
||||||
mycket 3vligt kul att se att vissa pillar med väghållning på dessa bilar, volvofolk brukar ju vara så insnöade på rattlåsracing i vanliga fall
gillar färgen på din bil.. kanske för att jag har en 242 -76 i samma färg blir inte riktigt samma nivå på min men lite roligare än original iaf.. http://forum.turboperformanceclub.co lycka till med bygget och lägg upp många bilder det finns alldeles för få volvos här på rejsa.. edit: visa gärna bilder på dom bakre undre bärarmarna och dom färdiga stötdämparfästena _________________ //Johan Karlsson |
||||||
Går ju facktiskt att få rätt bra fart i en 240i bara o kolla på gammla grupp A... Hoppas fler inser detta så vi blir lite fler volvo nissar.... Färgen är ännu inte bestämd, velar mellan en massa olika men någon form av grönt blir det... Varken dom undre bärarmana eller stötdämparfästena är 100% klara bilder kommer såklart när detta är klart... Försöker lägga upp bilder på det jag gör Lycka till med ditt bygge alltid kul med nytänkande och olika lösning på problem...
Gör så gått jag kan... ska jag inte bli någon uställningsbil men det behöver ju inte se ut som skit för det.
Tyvärr blir det den lägsta punkten 110-120mm frigång... Kan tyvärr inte lyfta framvagnsbalken då motorn abbonerar på den platsen _________________ Marcus Gunnnarsson |
||||||
Kommer inte tråget att vara lägsta punkten om du lyfter framvagnsbalken? Lite känns det som om en låg balk skyddar tråget lite. Finns det plats att flytta upp länkarmsfästningarna på balken du har? Sen finns det ju dom där förlängarna till fjäderbenen som sänker länkarmens ytterände i förhållandet till navet. _________________ Arne Lindgren |
||||||
Det har du helt rätt i tråget blir den lägsta punkten om balken höjs, som det ser ut nu så är tråget 15-20mm högre upp änn balken en rejäl hasplåt är nog på sin plats. Kan tyvärr inte flytta upp länkarmarna så mycket som behövs, är massa annat som tar i när det fjädrar upp. Blir att tillverka "klossar" till fjäderbenen och "konor" till styrstagen _________________ Marcus Gunnnarsson |
||||||
Pratade med min sfro besiktningsman igår verkar inte vara några hinder med bygget så det är bara o köra på..... (hoppas det fortsätter så...)
Förhoppningsvis så kan jag få lite hjälp härifrån att hålla mig på rätt sida om reglerna... Var ute en lite stund i garaget inget underverk, fixade avslutningen på den bakre kåpan.... _________________ Marcus Gunnnarsson |
||||||
Dags för lite update..... har väll inte hänt sådär enormt mycket, man får ju passa på o va ute när vädret är bra. Eftersom jag tror att dom flesta gillar bilder så öste jag på med mycket av den varan...
Efter många om och men så blev jag tvungen att bredda vxltunnlen ytterligare. såhär ser det ut med"test" motorn på plats. Kommer bli tajt med plats men det funkar. Efter alla ingrepp i förarmiljön så var jag tvungen att se så stolen och pedalerna fick plats. Resultat blev kanon. Kardantunnlen är provisoriskt dit lagd, många lager plåt man fickk ta sig igenom för att få dit den. Stötdämpartornen fick en liten snygg avslutning.... Förmodligen blir det att kolla lite rally i helgen, får se om man hinner med något i garaget _________________ Marcus Gunnnarsson |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Volvo 242 -75 //MarcusG | 1, 2, 3, 4 >> 44455 besök totalt |