Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 155 Challenge | 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (12080 totalt) |
Idag blev det visst ännu en leksak i garaget! Jag har haft ett öga på en gammal annons här på rejsa sen den postades för ett halvår sen eller så... till slut tyckte jag att det var dags att handla (Martin, jag vet att jag är världens segaste bilköpare). Med tre timmar Kustpil i kroppen var det en befrielse att få köra bil hem, åtminstone de första milen tills det vard dags att tömma blåsan och vila öronen... Ingen ljudisolering, ingen stereo, r-däck och lite lagom styvt, I like it Ännu mer förtjust blev grabben när jag kom hem, han ville åka med direkt "kör fort pappa!". Tre år gammal och redan så klok
Vad det blir av bilen är svårt att spika här och nu, en rolig sommar ska vi åtminstone ha. Sneglar lite på Alfa Challenge som verkar vara gladracing som passar både mina och bilens ambitioner. En vagnbok ska inte vara några större bekymmer att plocka ut med tanke på att de värsta redan är gjort (buren!). Två bilder stulna ur annonsen: _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Kul och grattis till ytterligare ett rejsbils-projekt.......
förresten hör av dig till mig..... har en liten grej så du kan få köra lite som omväxling |
||||||
Tackar Nu lär man väl bli slaktad... men jag gillar framhjulsdrift på bana _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Nu har bilen rullat några långsamma varv på Sviestad och fått bekanta sig med andra alfor i depån Måste vara rekord för mig, vissa bilar har jag ägt i många år utan att de fått lämna garaget
Polisens vågar visade prick 1100kg utan mig men med full tank. Finns dock fortfarande en del vikt att ta så målet får bli att bilen på sikt får hålla vikten men med mig i _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Gratulerar! Jag satt länge och lekte med tanken att köpa den och försöka köra i någon av Fredriks tamare klasser. Men nu kan ju du ordna vagnbok och sedan sälja den till mig!
|
||||||
Vagnbok är på g, men till salu vete tusan... Att göra innan det finns en vagnbok som räcker för att få köra bla CAR Challenge är: * Huvudströmbrytare * Vettiga bogseröglor * Fönsternät * Nya lås till huv och baklucka * Skydd över batteripolerna * Racekat, om nu inte orig duger åt SBF (länk till egen tråd) * Betala i kassan... För att i framtiden få ut en vagnbok som gör att bilen klassar in i alla möjliga klasser krävs något extra stag i buren. Men det får bli en framtida uppdatering. _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Man behöver inte riktigt allt det där för CAR challenge, fönsternät tex är optional. Batteripolerna tror jag inte heller behövs om man har orginalplaceringen kvar. Racekat kommer först 2008. Så fixa huvudströmbrytare, bogseröglor (eller markera orginal) samt 2 huvlås framtill. Så kan du leka på Kinnekulle den 4/9 med oss andra :-) Eller också kör du i någon av gatklasserna och satsar på racedebut på mantorp istället. /benny (CAR challenge #58) _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Är det så? Jag hittar inget i Challenge-reglementet som kör över det som står i SBF TR1-6 gällande ovanstående? Dessutom är det väl vettigt att ha och inte hela världen att få dit (det sista lär man väl få ångra ) Kinnekulle är väl redan 4/8? Det är ett datum som både skriker upptaget och svårt att få ut vagnbok till Mantorp är målet, hemmaplan och allt. Om det nu inte krockar med en halvt-om-halvt inplanerad långloppskörning. _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Challenge reglementer baseras ju på SSK Roadsport/modsport. Roadsportbilar behöver inte ha fönsternät. Du kan kan tom använda orginalstolen. På challenge racet på Gelleråsen var det nästan bara jag och moberg som hade fönsternät vad jag hann med att notera. Men egentligen är det nog vettigare att bekanta sig med bilen i klass A eller B än att delta i tävlingen . Jag misstänker tex att dina (orginal?)belägg inte kommer räcka till ett 15-20 minuters heat. När jag var på banmöte med min brors 155 (2.5liters ) förra året så var det just bromsarna som tog slut. Däcken tog en del stryk också minns jag. /benny _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil! |
||||||
Jo, nog är det väl egentligen bättre att bekanta sig med bilen i lugn och ro... men sen tänker man inte helt rationellt alla gånger... Jag har ett par kvällsträningar på Mantorp innan 15/9 så jag hinner nog hitta bilens svagheter, kanske även rätta till några? Bromsarna är original med Ferodo DS2500-belägg så de ska nog klara av den relativt lätta bilen ett tag om bromsarna brukas rätt och förses med rikligt med kylluft. 888-däcken likaså, de håller rätt bra så länge det inte rör sig om en allt för tung bil. Både däck och bromsar är ju dessutom enkelt att byta Så vi får se, går det så går det _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Där ser man, så det var anledningen till frågan om jag skulle till Sviestad. Grattis till köpet! Hoppas jag också lyckas ta mig till nån CAR-träff framöver så vi kan sparka däck och snacka sk-t igen!
Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Vi som är på behörigt avstånd väntar fortfarande på fler bilder!
Se så, skärpning! |
||||||
Kameran ligger framme så den inte blir kvarglömd hemma inför kvällens garagemek _________________ /Kristian Elisson |
||||||
En får tacke Räkna med besök och tusen frågor... _________________ /Kristian Elisson |
||||||
|
||||||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo 155 Challenge | 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (12080 totalt) |