Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO -86 [old School] *SÅLD* | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (30655 totalt) |
Ny bil igen, det blev ingen revolution nu heller - Jag stannar såklart inom den vattenskadade delen av Porschefamiljen.
om Doktor Jarlmark är familjens chassiguru i vått och torrt, så är "Sweanders" vår stora bilfixare. Först fixade han fram Annas bil - ett bra ex till bra pris och nu var det min tur. Fick ett samtal från Anders för någon vecka sedan, precis när Cabben blivit såld. Han berättade att han hade blivit erbjuden en annan Porsche som inbyte mot sin Turbo Cup. "okeeej", sa jag slött - "Var det något kul?" Förväntade mig ännu en illa skött lila Porsche 964 cab eller något annat typiskt inbytesobjekt. Men här var det alltså något helt annat: -En fräsch och raceklar 944 turbo fusk-cup, baserat på en Svensksåld, väldokumenterad, röd 944 Turbo -86, med 7100 garanterade mil på mätaren.... Jag bestämde mig snabbt för att Anders inte skulle behöva ta bilen i inbyte - jag ville ju ha den! Bilens förrförra ägare - som hade raceambitioner, god smak och resurser - ville under tidigt nittiotal bygga något som kom nära en Turbo Cup i specifikationerna och nådde, med Sandéns hjälp, fram till följande: Motor: Nyare blocket från 1989, totalrenoverad 1996-2000 (var avställd då), infrästa spår i toppen, nya vattenpumpen, automatiska kamkedjespännaren, nya grenrören med bälgar, större turbo KKK 27:80, turbo Cupens chip, turbo Cupens tryckdosa för wastegaten, Pierburg taktventil. Någonstans runt knappa 300 hästar ska detta recept ge - men dom hästarna är svåra att hitta och ännu svårare att hålla i schack när man väl fått fart på dom. Chassie: Gula Koni coilovers runt om, inga fjäderstavar bak, delrinbussningar, 968RS-vingen bak. Krängningshämmare från Turbo Cup, 30mm fram och 19 mm justerbar bak. Sandéns Camberplattor och Fjäderbensstag. Transmission: Nedväxlad. Ger vid 6500 varv på 1:an 57,3 Kph; 2:an 98 Kph; 3:an 143 Kph; 4:an 194 Kph och 5:an 243 Kph. (Bilen går att varva till 7000 varv) Lådan har dessutom extra oljekylning, samt förstärkt koppling från turbo Cup och naturligtvis diffbroms 40%. Övrigt: Full bur monterad, vagnbok, Recaro SPG på förarsidan, OMP på passagerarsidan, Laptimer Unipro Racing. Bilen är i ett kanonbra skick och är rena drömobjektet att bygga på. Men: I ärlighetens namn så är ju både motor och chassi byggt på totalt föråldrade idéer om det optimala.. Ska den bli konkurrenskraftig krävs mycket jobb och en del pengar. Jag kommer att sortera ut bilen under denna säsong och satsar på att göra den till en vinnare i PCSR Klass 2 till nästa år: Först och främst ska motorn mappas om, för bättre körbarhet, bättre gasrespons och mindre effekt. Vill då ha 260 hk ungefär, för att nå "idealvikten" för min klass: 1250 kilo i målgångsvikt. Under vintern ska bilen också lättas lite, få nya spännande dämpare, få lite andra hjul etc. (Ska däremot åka denna säsong med lite mer effekt, tänkte busa med lite GT3-or, RS:ar och sånt.) Ett kul projekt med andra ord. Lite lättare, lite snabbare.. Här kommer lite bilder från i eftermiddags, när jag förberedde den inför banpremiär på Knutan i morgon. _________________ -- |
||||
Den här bilen är komfortabel, den har t.ex: -Fläkt. _________________ -- |
||||
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
Lite tips Fredrik, http://forums.beyond.ca/showthread/t
_________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
Kan bli hur läcker som helst saknas bara: E85 konvertering k26/6 turbo och Tomas Maf kit så har du typ 500nm vid 2500varv och 250hk vid 6000varv. Liten varning för dieselkänsla är dock på sin plats M v h Andreas Z _________________ Andreas Zolnir |
||||
Sluta retas, du vet att jag är nästan sjukligt ointresserad av alla dessa byggen med fokus på bromsbänkar och rakt-fram-tider.... Liksom med chassin så gäller det att hitta sin expert, en riktig expert, som kan plocka ut dom sista tiondelarna runt t.ex. Knutan... _________________ -- |
||||
Hehe grattis! Verkar vara en mycket intressant bil, ska bli kul att se!!! Fläkt är bra att ha, inte bara komfort faktiskt, ganska praktiskt när rutorna immar igen... _________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
||||
Ditt varvrekord från Knutan 2005: 1,08,341 är helt klart en kommande utmaning. Mantorp på 1,28 och nånting - det känns däremot helt orealistiskt för mig... Där hade du verkligen bra fräs i din egna diesel. _________________ -- |
||||
Jag tycket att du skall montera dropstops! Vi ses i morgonbitti! Jag har kaffe med mig! _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
Grattis!!! Ska bli skoj att följa detta projekt...ser viss risk med att det ger mig många galna ideér dock
|
||||
Jaha, så har jag klarat en av första "shake-down", på Knutstorp tillsammans med dom
goa gubbarna i TPC... Målet med dagen var att få känna på bilen under lite press, för att få lite mer info till investeringsplanen framöver... Det fick bli ett lågbudgettest, med dom slitna bromsklossar och välstekta Michelin Pilot Sport Cup som ingick i köpet. Det blev knappt 20 varv innan jag - i min nya ABS-lösa tillvaro - hade bromsat totalt slut på ett framdäck: (Däcket var rejält slitet innan, så det vara bara en tidsfråga innan det här skulle hända...) Det blev många slutsatser av testet, som kommer att användas längre fram, men jag kan framför allt konstatera att det är kul att köra turbo igen.... _________________ -- |
||||
Jag tittade förbil Knutan och kan intyga att bilen har en sällsynt bra puts. Och när Fredrik svarade på vad han ska göra för banpreppningar med det korta och koncisa svaret: "Den ska få allt!" satte jag mig i brukskärran igen och åkte hemåt med ett stopp hos förra ägaren av bilen (och nuvarande ägare av "min" Cup) med ett leende.
_________________ Anders Hansson |
||||
Från easec's biltråd så har jag stulit den här eminenta snutten, där jag visar min version av hur man bränner upp ett redan välstekt framdäck: http://www.seventwentyfour.org/porsche/fredrik.wmv
Av det lilla man hinner se i övrigt, så ser man att bilen verkar stabil och kvick på Konidämparna. (Jag tycker i och för sig den är hemsk att köra) Men: Det spelar ingen roll längre - hela dämparkittet är sålt! Jag behöver helt enkelt lite press på mig för att hitta något nytt... Fast det verkar väl vara så där lagom lätt. Jag har sedan några dagar mailat lite olika leverantörer, men svaren lyser fortfarande med sin frånvaro. Dom har säkert viktigare saker för sig än att sälja dämpare... Den enda som är pigg på att leverera är såklart Jarlmark, som gärna sätter ihop ett Öhlinspaket, för dubbla min budget, ungefär.. _________________ -- |
||||
[quote="FredrikÅ"]Fast det verkar väl vara så där lagom lätt. Jag har sedan några dagar mailat lite olika leverantörer, men
svaren lyser fortfarande med sin frånvaro. [quote] Svaret finns kanske närmre än vad du tror. Hiiiii! Tittar man på filmen så kan man se att jag kryper ihop lite i stolen, när du försvinner a la Lind rakt fram i idioten i ett moln. Men 1.13 är ju verkligen något att bygga vidare på! _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
Kul att du hittade ny bil..
Det blir ju en klar skillnad mot svarta faran... Man blir sotis på era möjligheter till att köra på bana, nu ser det ut som vi ska bränna ner till Gälleråsen imorgon och få en heldag. Nu har jag bytt bromsar (gula Pagid), ordnat centrering till bromsskivorna så det ska inte vara något problems. Trevlig race sommar Anders _________________ Anders Elf |
||||
Mmmmm så är det att bo i södern. Men skall ni inte träna på Kinnekulle? Är ju snart dags att tävla igen! /Mats _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||||
Fick upp bilen på lyft idag för lite allmän statuscheck och planering av höstens inköp och arbeten:
(Mobilkamera..) Som synes så är bilen riktigt prydlig undertill också... Nästan så jag borde ta fram polertrasan och jobba lite.. Det som nu står på listan nu, är först och främst nya dämpare. Hetaste tipsen just nu är Moton eller Intrax. Håller på att diskutera lite olika fjädersättningar med dem, så får vi se vad det blir till slut. Allt som sitter på bilen nu; Dämpare, fjädrar, topplagringar och krängningshämmare är sålt till en annan bil som ska bli racer (prylarna är i nyskick) och kommer att plockas bort så snart jag har fått hem något nytt... Krängningshämmare fram kommer att bli ett specialbygge, troligen en Kniv-/Sellholmvariant. Bak har jag inte bestämt något ännu. Nya fälgar är också inhandlade, det blev 4 stycken AZEV 10x18" i klassisk 80-talsdesign... Fortsättning följer. _________________ -- |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 TURBO -86 [old School] *SÅLD* | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 1 besök senaste veckan (30655 totalt) |