Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic Type-R 2002 | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (14085 totalt) |
Tänkte jag med gör en liten projekttråd om min nya bil.
Då det kommer att hända en hel del med den tills sommaren Lite lätt info om bilen nu. Motor, växellåda och avgassystem: Toda N2 Kamaxlar Toda Ventilfjädrar Toda Topplockspackning, höjer kompet till 11.5 från 11. Hondata Insugspackning Finputsad topp, ej portad men tillsnyggade kanaler. Likaså i insuget. Matchportat insug Spoon spjällhus Energy Suspension Motorkuddar AEM Cold Air Intake DC Sports Grenrör utan katt Apexi Hayabusa Catback Neuspeed Shortshift Hondata K-pro Ecu Mappad Höjt varvstopp till 8800rpm Kolfibertändkåpa Kolfiberinsugskåpa m.m. Fälgar, däck och bromsar: Honda 17" med Bridgestone Potenza 205/45-17 Rota Slipstream 15" med 205 r-däck till bana Ferodo 2500 bromsbelägg m.m. Chassi: H&R Fjädrar Interiör / Inredning: Autometer varvräknare med shiftlight Flockad mittkonsol m.m. Bilder: Framtidsplaner: Ska snart börja beställa lite delar från USA/England. Ska bland annat beställa nya fälgar, ny grill och front, Quaife diff. Bilen skall även finmappas på rullande till våren, då den är rätt snällt mappad nu. Mål: Har rätt höga mål för nästa säsong, det är bland annat att köra en låg 13s repa på strippen, köra under 1,30 i superstage, helst under 1,29. Under 1,58 på anderstorp, under 1,05 på kinnekulle och en glidarrunda på Nürnburgring till hösten Så det kommer bli mkt bankörning och även lite stripp! Prestanda: Med full inredning, full tank, samt en tung Yashar jämnte mig, så avverkades 0-200 på ca 19s, med fullt hjulspinn på 1an och 2an. (185breda dubbdäck och blöt asfalt är ganska halt.) Så en 17-18s utan yashar och reservhjul samt grepp på sommaren ska nog inte vara några problem alls. 100-200 på samma repa gick på ca 12-13sek. Så ett till mål till sommaren när den är finmappad, ny diff m.m. Är också att köra 0-200 på ca 17s (mätarfart då). observera att all denna tid är mätarfart, samt mätt med vanlig klocka. Dock så är repan filmad, så mätt många ggr för att få fram rätt tid Här är filmen också.. http://www.youtube.com/watch?v=fKq0Y Slut. _________________ István Csiszár |
||||
Har beställt dessa Sachs coilovers med från Nederländerna..
De är begagnade, suttit på en type-r på 15 race. (tävlingsbil) Men i mkt fint skick, lite lätt fakta om de. "Lower uniball mounts and solid top-mounts. 2-way adjustable with external resevoirs" Här är en bild på de.. MVH István _________________ István Csiszár |
||||
Det här ska bli intressant att följa, bra fart i grejerna verkar det ju vara redan nu! Med dessa uppgraderingarna bör den ju bli farligt snabb, man lär ju få ännu mer spö på Blackstage än man fick av M3:an... (jag körde Clio sist).
_________________ Peter Karlsson |
||||
Japp det är patriks gammla, ja den går fint, men kommer gå finare till våren Barbapappa, haha, ja troligtvis iaf Miataninja, nädå, jag får nog plats här med MVH _________________ István Csiszár |
||||
Titta vad jag hämta gäromdagen
Ser bra ut, å verkar vara mkt god kvalité på det! Står liten rolig sak på de, "only use for racing, not on public road" Haha, men ja snackade med han, och han har sånna här på sin M3a som han kör med på gatan, och han säger att det inte är några problem! Ska bli skoj å slänga på dessa till våren, jag längtar Beställde och betalade även idag för en mugen front och en justerbar mugenvinge MVH _________________ István Csiszár |
||||
Kanske inte, men va skall besiktnings männen säga om en moddad helbilsgodtjänd bil..... _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
Men det kan vara vits att inte ha dem alltför putsade vid besiktningen, den citerade texten behöver ju inte synas alltför bra tex. |
||||
När jag var på besiktningen med min lätt moddade Mini (coilovers, drevning osv) frågade besiktningsmannen om det satt ställbara coilovers orginal på bilen
Bilen var så låg så dom fick palla upp med plankor för att få upp den på lyften Men det gick bra iaf |
||||
Vad står det för hårdhet på framfjädrarna? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Jovani, det är ett problem jag får ta då.. Går den inte igenom så har jag original.
Tar inte så lång tid att sätta på.. Har ALLA originaldelar kvar om det ska vara så Thomas T, sitter eibach fjädrar på, kan inte tyda de riktigt, det står ERS 140-60-120. Vet inte riktigt va alla de står för, men en av siffrorna är nog hårdheten i Nm/mm kan ja tänka mig. Vad jag tror, så är sista siffran hårdheten, alltså 120Nm/mm, vilket är lite drygt 12kg Tror att de siffrorna står för 140mm långa, 60mm i diameter, samt 120nm/mm.. Så hårda är de allt, men det kommer funka bra tror jag! MVH _________________ István Csiszár |
||||
|
||||
ojdå så smart man kan va ibland MVH _________________ István Csiszár |
||||
Titta vad jag hämta ut precis Ska bli skoj å montera den å uppleva skillnaden!
Har även PS:at lite med min bil, såhär kommer den se ut ungefär när den är klar. Det jag gjort är satt på mugen fronten, samt sänkt den lite, fälgarna vet jag ju inte riktigt än, men nåt i stil med dessa volk blir det iaf! (Sen så ska ju Mugen vingen på med ) _________________ István Csiszár |
||||
I lördags blev bilen färdig mappad samt bänkad!
Va nere i malmö runt 11tiden i lördags, och var där till ungefär kl 17, va mkt pill, å många repor kördes på bänken Resultat 220hk på hjulen, samt 213nm. Vilket jag är mkt nöjd med, speciellt det fina registret! Jag har så när som på max effekt från ca 7500varv till varvstopp på 8700rpm. Alltså det skiljer typ max 2-3hk på nåt ställe. Sen har jag nästan maxvrid från 5500-7500rpm! Bilen är helt annorlunda mot vad den va innan, drar skitjämnt och fint hela registret! Jag fick drygt 10hk mer samt drygt 25Nm mer än jag hade innan, men det är inte det som är det mest imponerande, utan det är hur fint hela registret blivit mot det gammla, alltså det skiljer så mkt som 30hk och 40nm på vissa ställen mot den gammla mappen! Samt att jag har maxeffekt samt maxvrid så länge! Innan hade jag bara maxeffekt vid ett visst varv, sen dvala det ner. Nu kommer maxefekten, åså håller den det fram till varvstopp, i över 1000varv Ett jätte tack till Martin Scotte & Anders L från WeLav Racing, samt Redrumperformance för all hjälp och bra service! Skulle inte ens tveka att åka dit igen om ja behövde hjälp! MVH _________________ István Csiszár |
||||
Våra race- och banåkarbilar Honda Civic Type-R 2002 | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (14085 totalt) |