Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort mk2 77 såld | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 5 besök senaste veckan (47208 totalt) |
Hej!
ökar på bland de klassiska fordarna med en projekttråd om min Escort mk2 som jag köpte för ca ett år sedan. den är i riktigt fint skick och det gör den extra rolig att bygga på. Tanken med bilen är den ska vara en rolig leksak främst på vintern men kanske blir lite konbana någon sommar också. den ska byggas om till rallyutseende med förbättrad väghållning och trimmad motor och det kommer vara ett rullande projekt för jag gillar inte att ha en bil stående hur länge som helst i garaget. här är lite bilder på hur den såg ut straxt efter köpet [/img] _________________ Micke Lundkvist |
||
|
||
OJ! Vilken pärla!!! Skitfin, var rädd om den..
Vad blir det för trim? Ska du behålla den som den är i övrigt? Jag kan ju vara lite ful, och försöka sälja på dig lite pinto delar.. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Verkligen, grymt fin MkII:a!! CheeRS! /HP _________________ Håkan Persson |
||
kul att ni tycker den är fin!
motorn har jag redan ändrat lite på, Har satt dit weber 36dcd förgasare och en portad topp med 42/33,5 ventiler och ett extraktorrör, kammen är orginal men den går ändå avsevärt bättre än orginal iaf. har samlat på mig lite delar för att sätta i pinto men det blir som tidigast efter vintern isåfall nu närmast ska det på skärmbreddare och lite stag till bakaxeln old blue oval: ang pintodelarna, hur vass är en grp1 kam? _________________ Micke Lundkvist |
||
Den ser ju kanonfin ut, välkommen med din klassiska Ford.
Älskar dekalen i bakrutan: Är det ett original??? Förresten, du har PM oxå! _________________ Jesper Leidig Skoda Octavia 1,6 -99 Harley Davidsson Sportster 1200 Sport Vespa Touring 150cc 1961 |
||
dessvärre ser inte inredningen lika bra ut sedan ett halvår sen då lokalen bilen stog i då brann så den blev rätt rök/sotskadad ,bilen klarade sig rätt bra i övrigt och ser helt ok ut efter en rejäl sanering
såhär ser den ut just nu _________________ Micke Lundkvist |
||
Grp1.
Det är en racekam. Effektkurva ligger mellan 3-7500 rpm. 313/311 grader. Lyfter ca 12.2 mm Ev. kan modifieringar av kolvarna krävas. Sägs vara den bästa allround kammen för racing! Kan göra ett bra pris på RS2000 sumpen och kammen! (..du lär inte ångra sumpen. Motorn passar betydligt bättre..) Motorfästen? Mvh Håkan _________________ Håkan Persson |
||
kan vara så att den kammen är lite väl vass för mig då vi också använder bilen som bruksbil då och då, typ åka till svärföräldrarna 14 mil bort och liknande, hmm måste fundera lite..
motorfärsten tänkte jag bygga när jag behöver dom. tråget ser riktigt intressangt ut men har en känsla av att det är lite dyrt? Skärmbreddarna ligger redan i Garret, det är Tarmac arches i plast. passformen är kanon.. på ena sidan och sådär på andra, både fram och bak men inget värre jobb att få till tror jag. funderar på om jag ska ha frontspoiler eller inte blir mexico varianten isåfall, undras hur den passar mot breddarna? _________________ Micke Lundkvist |
||
Jag hade fel, kammen är inte för vass och snart är den påväg hem till mig i ett litet paket ,har precis betalat. jag har sedan tidigare samlat ihop en topp med 44,5/38 ventiler, en pintomotor i fint skick och en rs2000 kardan tänkte köra med typ9 låda från en Granada 2,8 injection som fick sätta livet till för ett par år sedan skärmbreddningen har kommit lite längre nu och om några dagar ska jag stoppa ner Escorten i garaget och popnita lite , kan ju tillägga att plåtjobbet är gjort av en kompis, är riktigt skönt att lämna iväg ett jobb det har jag fan aldrig provat förut. _________________ Micke Lundkvist |
||
Har hållt på och kittat och slipat till breddarna eftersom dom var lite råa i finnishen, funderade om bilprovningen har några åsikter om breddade escorter, borde väl inte påverka sålänge jag åker dit med orginalaxel?
_________________ Micke Lundkvist |
||
nu sitter breddarna på ena sidan monterade. tråkigt med alla hål för listerna ska inte måla om bilen nu så jag tänker kapa listerna där breddarn sitter så får de sitta kvar tillsvidare.
och 13" hjulen ser pyttesmå ut! ska köra med 15" saabfälgar sen har jag tänkt. har även plockat ned framvagnen och bytt dämparinsatser i fjäderbenen, orginalfjädrarna är jättemjuka och jag skulle vilja ha lite hårdare, har någon några bra tips på vad som passar att köra med? ska väl vara ganska mjuka fjädrar på vintern väl? hmm ganska ovetenskaplig förklaring kanske men lagom hårda vore bra:-) erfarenheter? såhär ser det ut i garret nu iaf. _________________ Micke Lundkvist |
||
Så länge du inte ökar spårvidden för mycket är det ingen fara - men med de breda breddarna du har bak kommer det ju se underligt ut ;-) om du ska regga om bilen är det inte fel att välja en bredare axel eftersom spårviddsökningen räknas från den nya axelns bredd. Om du till exempel använder en axel från Capri MkII som är cirka 3,5" bredare än Escortaxeln kan du fylla ut skärmarna utan att behöva vara rädd för att spårviddsökningen blir för stor. Dessutom är det billigare med Atlasaxel till Capri än Escort :-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
skönt att höra det, blir besiktningshjul då.
har tänkt att vänta med regbes tills det är utbytt motor men vill ju inte låta bli att köra under tiden jag har en capri atlas som jag ska montera så snart jag gjort klart breddningen helt, och så hittade jag 15" peugotfälgar med ET18 så sen ser det nog inte så konstigt ut med jättebreddare längre:-) sågade av och satte dit bakre listerna idag, ser helt ok ut tillsvidare _________________ Micke Lundkvist |
||
Har varit lite inne på att göra så fast med 4 bults volvo 850fälgar, gillar utseendet på dom men svarven är för liten och vintern för nära så det blir att köra på peggfälgarna.
får tillverka någon form av jigg med 4/108 nav och rikta upp svetsa fälgarna i sen istället ,borde ju funka bra. tuff escort förresten _________________ Micke Lundkvist |
||
Framvagnsproblem.
nu har jag bytt bussningar i hela framvagnen och borrat nya hål i framvagnsbalken för att flytta ut de undre läkarmarna, det resulterar i ganska mycket toe in och det är nu det skiter sig.. mina styrleder har för kort gänga så jag får inte mer än ca4 aktiva gängvarv och så vill jag inte ha det. måste hitta styrleder som är längre, vad passar? hur gör de som kör med justerbara undre länkarmar för att justermånen på styrningen ska räcka till, inte kör de med så lite styrstagsgänga i styrleden väl? _________________ Micke Lundkvist |
||
Jag undrar om inte Volvo 740/940 eller eventuellt 850 kan funka, de har i alla fall samma gänga (M14x2) och koningen kan funka, jag minns inte till 100%.
Förresten, Sierra har också samma gänga, vet inte om styrlederna är längre men det är värt att kolla. Konan ska stämma såvitt jag vet. "Korta" styrväxlar är ibland bredare, märkligt nog, kanske för att hantera detta. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Kan man inte skarva på med gängstav? Eller det är inte tillåtet? Skicka gärna med en bild på hur du gjort. Börjar närma sig för mig att provmontera! :
|
||
låter bra, ska kolla upp volvo spåret lite närmare och sierra åker jag som vinterbrux så det är bara ut i regnet och mäta så återkommer jag med resultat, ska lägga upp lite nya bilder såfort jag fått igång min egen dator som sa upp sig helt för ett tag sen.
ang att skarva så tror jag att det isåntfall är bättre att kapa och svetsa på ett rör utanpå styrleden än gängstång då det bara handlar om ca 2cm på varje sida det ser onekligen tuft ut med breddarna när alla hjul är på plats iaf. har varit och lånat en polermaskin med så ska jag putsa till lacken lite innan eswcorten kommer ut på vägen. _________________ Micke Lundkvist |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort mk2 77 såld | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 >> 5 besök senaste veckan (47208 totalt) |