Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 RS -83 | SÅLD! | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8939 totalt) |
Hej Nu har jag varit sugen länge nog så jag högg på denna racerbil. 928 eller 944 blev tillslut 924. Lite av varje...eller snarare inget av det. Det är en kollegas gamla bil som slitit ut sin första ägare som racerbil. Mycket av det tråkiga/svåra är gjort och det är precis som jag vill ha det. Serverat bord med lite småpill under vintern så man håller sig varm, trodde jag. Det blev till slut mer mekande än jag ville ha då jag är petig med funktion och detaljer. Nåväl, bara att bita ihop och bli färdig. 2007 blir det MGCC klubbmästerskap i Roadsport C och gärna någon mer körning med Porscheklubben och Tetra Pak-gänget. Vissa funderingar på att skaffa vagnbok finns och att köra någon SPVM-tävling. Men det kan vänta till 2008. Alla tips på förbättringar från nuvarande status tas villigt emot. Jag har redan listat en del jag själv läst mig till. Nedan har jag skrivit ner lite data om bilen för den som är intresserad men mest för mitt eget dåliga minnes skull. Mer bilder kommer när jag satt klorna i projektet. Code option description C00 ? 288 Headlight washer 327 Radio 416 Leather steering wheel and shift boot 650 Sunroof 666 Without lacquer preservation and chrome preservation Motor original 125hk, men efter tillåtna modifieringar, enligt Roadsport C: 132hk Renoverad 200901-05 Nya kolvringar (2009) och samtliga lager (2002) i blocket. Balanserad vevaxel. Renoverad topp, juli 2007. Bytt styrningar, slitna ventiler och slipat säten. Lättat svänghjul - väger nu ca 6 kg och balanserat tillsammans med tryckplattan. omhonad motor mars 2009 efter att ha skurit. Nya packningar och kolvringar. Tvättbart raceluftfilter i originalinsug. Extraktorgrenrör, hemmagjort enligt "seriös" ritning med rätt längdförhållande för ett för mig ännu okänt varvtal. Kort oljefilter 59mm (118-123 mm original), MANN W77/2, pga närhet till extraktorgrenrör. olja: (Normalt: Castrol Formula RS 10W60 (Heter nu Edge.)) Just nu: Biltema Helsyntetisk motorolja 5W-50. Tändningen uppdaterad med MSD 6AL tändbox, MSD Blaster 2 spole Tändkablar MSD Magnacore 8.5M custom made (enligt originalmått): -Cyl 1: 80 cm mellan kontakterna, 90g och rak. -Cyl 2: 80 cm mellan kontakterna, 90g och rak. -Cyl 3: 65 cm mellan kontakterna, 90g och rak. -Cyl 4: 50 cm mellan kontakterna, 90g och rak. -Spole: 24 cm mellan kontakterna, 90g och 90g. Lambdasond för att hålla koll på bränsleblandningen. Knocklink för att hålla koll på spikningar. Bromsad till: 132hk på TG Motor 090924. Bromsar M471 konverterad till 931/944 bromsar dvs skivor runt om och ny Ate huvudbromscylinder med Ate Blue Racing bromsvätska. (2007) Nya Sebro skivor runt om och Ferodo gatklossar fram och Porsche standard bak. (2007) Renoverade och gulkromaterade ok. (2007) Ställbar bromsvåg inifrån bilen. Chassi Coilovers, dvs ombyggd och utan torsionsstavar. Stötdämpare: Biltema sport (numera utgångna ur sortimentet) Fjädrar: fram HR 100kp/cm (=560 lb/in), bak Faulkner ca 700 lb/in Drop-stop fram. (Krängningshämmare endast fram: 924 turbo (23 mm) Borttagen 2007.) Hjulupphängningen: fram Teflonbussningar, bak Delrinringar Hjulinställningar: Ställbara fjäderbenstopplagringar för smidigare camberinställningar från Ground Control. Camber fram/bak: 2,5'/3,1' Caster: 2,5' Toe in fram/bak: 0,10'/0,10' Cornerweight'ad Juli 2007 hos Stefan i Flädie(Goagubbar) 15 liter bensin: VF: 268 kg, HF: 249,5 kg, VB: 275,5 kg, HB: 263 kg Viktfördelning (fram/bak): 49/51 (517,5 kg/538,5 kg) Totalvikt: 1056 kg med 90 kg förare och ca 15 liter i tanken. X-vikt (diagonal): 49,7% Interiör Urplockad inredning Bortskuren reservhjulsbalja och täckt med aluminiumplåt. 2 st Racerstolar, Förare: OMP Grip , Passagerare: Cobra Monaco OMP-ratt 6-punktsbälte TRS Störtbåge (reggad med den) Tryckknappshuvudströmbrytare (Armtech 70BC04, http://www.armtech.co.uk) Lap-timer Rollcentre T200 Lambdamätare Ny växelspak 091125 Exteriör Lexanrutor (3mm) i baklucka och sidorutor. Glasfiber i motorhuv, taklucka och kofångare fram och bak. Cup-backspeglar från Real Car. Nytt växelkors för distinktare växlingar. Fälgar och Däck Cookie Cutters 7x15" ET 23. 205/50-15 Toyo Trampio R888 E-märkta. Att göra-lista (OBS! Ej i prioriteringsordning) Lätta svänghjulet. Har blivit godkänt i Roadsport nu och lite rappare respons är inte fel. Klart! Konvertera bromsar till 931 eller 944. Vill gärna ha vagnbok på bilen och då måste det gå att registreringsbesiktiga bilen med de förändringar man gjort. Volvo- och Saab-bromsar känner alla besiktningsmän till så det blir till att uppdatera.Klart! Ställa in cornerweight. Klart! "Gröpa" ur högerdörren. Klart! Ta bort krängningshämmaren. Klart! Lätta glasfiberhuven Sätta i tändningsförstärkare MSD 6 AL Klart! Fixa ventilationen i kupén. På G! Sätta i katalysator. Dispens gäller än i MSCC. Modifiera/kapa originaltank. Behöver inte 63 liters tank som väger för mycket. Bromsa och ställa in motorn optimalt. Alltid kul att veta vad man har under huven. Klart! Fixa kallare luft till insuget. Klart! Kul/bra att ha Bränslecell, 20-30 liters, istället för originaltank om jag inte får någon hjälp med modifiering av originaltanken. ABS-bromsar Vinge alt 944 bakspoiler Fjäderbenstag (Strut braces på engelska) - Behövs inte enligt klassvinnaren i Engelska 924 cupen. Generator från en Daihatsu Charade '94 - '00 (45A) - i de äldre Charade sitter 40A. ODYSSEY Lättvikts Batteri PC 680 Vikter Vikt (20070725): 1056 kg med 90 kg förare och 15 liter bensin. (~950kg torr) Vikt/Effekt (20090924: 1056/132 = 8 kg/hk Bilen får väga minst 876 kg enligt Roadsport C reglementet. Med bara vinge: 919 kg Med bara ABS: 919 kg Med vinge och ABS: 963 kg Racetider Knutstorp (20100417): 1:16.755 Sturup (20090510): 1:16.828 Ha det bättre Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Tack Edvin.
Ska bli kul att fajtas med en kollega framöver. Nu ska vi bara få med Magne också. EDIT! Jag hade egentligen inte så bråttom med att köpa bil men efter att ha varit funktionär på SSM och sen sett era fighter på ett regnigt Sturup så slog det över. Lycka till med din bil. Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
Fältet växer
om du bromsar den, ligg lågt med resutatet (om det visar sig "positivt"), det blir mindre diskussioner då... Blir vi 25 bilar i C nästa år kanske |
||||||
woho, en till 924. Som tom ska visa sig på banorna. Verkar vara helkul objekt. Dock tycker jag att du ska ösa upp fler bilder på allt. Vore kul att se ! Kulleder bak, vardå nånstans ?
Är det du som ägde/byggde den 931 som patrik "patand" kör runt med nu ? _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
Jätteroligt Goran, ser fram emot min "ärkerivals" återkomst
Du ska inte tjuvstarta med KM4 på Ljungbyhed? Eller måste du fixa en del på att-göra-listan först? Eller kommer det listspikande emellan? Mvh, P-o _________________ P-O Håkansson Elan +2 S130/5 - Polestar 2 |
||||||
Wow, vilket intresse.
Trevligt! Ska försöka svara er i ordning.
Hej Niklas Jag vet vad du menar , men jag har inget att dölja och denna motorn är omöjlig att trimma om man inte gör det seriöst med ny kam, portning och större ventiler. Jag har läst en del på webben för att få lite tips, men det verkar vara för lite genomströmning i toppen som hämmar motorn att man kommer inte långt med det tillåtna trimmet på insuget och avgassidan. Jag tror att jag som bäst kan hoppas på att ligga kring 125-135 hk. De siffrorna kan ingen säga något om, då det är tillåtna medel som används. Känns också tryggt att veta att blocket (JA, BARA BLOCKET och det går inte att byta rakt av heller ) kommer från en VW LT31 lastbil (Audi kom senare att använda samma block) och som en sådan ska väl tåla en del mil, även om det är förfinat av Porsche. De spenderade kanske en fredagseftermiddag.
Hej Cédric Bilder kommer i september när jag slängt ut allt skräp som ligger i vägen och jag kommer åt bilen. Det blir mobilfoton för det är den enda digitala kameran jag äger. Men den är rätt bra med 2 Mpixlar och autofocus. Banorna är nog det enda den duger till om man inte är självplågare. Jag är inte det. Jo, det var jag som ägde och förfinade den broms- och väghållningsmässigt medans jag ägde Patrik Andréns bil. Även den var en bra bit på väg mot racingbil när jag köpte den.
Tack P-o Jag hinner tyvärr inte mer än att skola in barnen, sätta upp lister denna helgen(Jo, jag måste göra det först för husfridens skull. ), gå på bröllop nästa helg och sen sätta igång på riktigt i september. Jag hade gärna varit med på Knutstorp den 23, men om jag ska plocka ut motorn för att fixa läckaget och skicka toppen på renovering blir det för tight. Fast jag är grymme sugen. Sen ska man lära sig bilen med, och det vet du vad det betyder. Slita långt ner i början och sen arbeta sig upp i fältet. Tids nog träffas vi igen, hombre. Vi ses i vår om inte tidigare. _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
Hej Christian
Jag får snarare lägga på ett kol för att hinna ifatt. Det var kanonskoj att titta på när "axelmakterna" fajtades på Sturup senast och du hade bra fart på Bertonen och gjorde dig riktigt bred när de försökte sig på en attack. Lycka till i KM4 och 5. Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
Kul att du är tillbaka Goran!
Synd att du troligen inte hinner få ordning på bilen för att köra KM5, då hade ju jag nämligen tänkt vara med och köra din föredetta bil... Två Goran tunade bilar i samma startfält vore ju häftigt! Hoppas iaf att du dyker upp och kikar på min MGCC premiär och kanske ger mig ett och annat insidertips... Om inget oförutsett händer så SKA jag köra KM5! |
||||||
Kul att du tar dig hit ner. MYCKET imponerande till och med då du bor en och annan mil härifrån. Givetvis kommer jag, men du får lova att jag får krama min gamla 931'a. Jag har ett insidertips om Edvin, men det kommer att kosta. Jag kan kanske köra upp bilen, om jag inte gett mig på motorn än, men eftersom jag inte vill läcka olja på banan så står jag bredvid och ljuger. Vi ses Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
Härikring finns ju inga vettiga Roadsport race... så vad gör man, vill ju testa att köra något riktigt med bilen, det som den byggdes för... Kanske blir jag så biten så jag kommer ner fler gånger nästa år... men först ska detta äventyr klaras av! Du får självklart krama om din gamla bil! Den blir nog glad att se dig! Bara du inte hittar för mycket nya skavanker på den, då få jag ju skämmas... Insider tips om Edvin... hmmm jag hade mer tänkt få reda på lite smarta spårval osv på Knutan... fast det kanske är ännu dyrare... Du har så pass mycket oljeläckage så man skulle märka det på banan alltså? Det låter ju inte så trevligt, men kan du så vore det kul att se hur din nya räser ser ut "live". |
||||||
Hej igen "Insidertips om Edvin"...så kan det bli när man tänker på en sak och skriver så det blir logiskt ...bara för en själv. Jag tänkte på hur du ska göra för att köra om Edvin på Knutstorp. ( Att jag nämner Edvin är för att vi är kolleger och han kan ta ett litet påhopp då han känner mig hyfsat väl. ) Att du sen aldrig kört på Knutstorp var en liten detalj som aldrig slog mig. Då kan det bli väldigt svårt att ens komma nära Edvin som börjar bli en raceräv. Knutstorp har sina kluriga partier och då ska du tala med en MGCC klubbmästare som du redan känner: Pär Hylander. Apropå oljan så läcker den inte såå mycket att det blir linjer i asfalten, utan det kan bli svårt att besiktiga bilen inför race. Det är på den nivån det ligger. Status på bilfronten: Listerna är uppe. Tack brorsan. Tur att du också föddes, annars hade det tagit längre tid. I morgon lyfter jag bilen och tittar till den undertill. Ska försöka klura ut hur jag ska återfå en handbroms på bilen. Jag behöver ett "interface" mellan handbromskablar från Porsche 924 handtaget och Saab 9000 ok. Ingen annan som har en sådan konstellation? Jag får helt enkelt beställa hem delarna och pussla ihop det...om det går. Ingen som har några av detaljerna till övers och som kan tänka sig att sälja alternativt ge bort det istället för att skrota? mvh Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
Goran du är bara för gullig . Patrik -> Jag kan ge dig lite tips om knutan men som Goran säger är Pär bättre, dessutom verkar det som ni skall ha följe till Höstracet så det ger sig . Bara så du vet kostar mina tips inget förutom att om jag skall köra på Sviesta någon gång kommer jag veta vem jag kontaktar.. _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Hmmm jag som lovat att köra fortare än Edvin... Kanske måste ändra mina planer på den fronten då... Skämt o sido, slipper jag komma sist så är jag nöjd! Jag ska ändock försöka klämma mästaren Pär på info och tips om knutan, studerar även hans ombordfilmer därifrån så man får lite koll på hur banan ser ut. |
||||||
Tack Eddie! Alla tips välkomnas! Pär är väl så illa tvungen att ge mig tips om han ska vara en bra värd... han kör ju inte heller i samma klass så han behöver ju inte känna sig hotad (som om han skulle det även om vi körde i samma klass... ). Självklart får du mer än gärna lite tips om Sviesta, där hittar jag hyfsat nu. Kanske kan jag även tipsa något om Mantorp, har iof bara kört 1 helt rejs där ännu, men det ska väl bli ett till rejs nu i år på den banan. |
||||||
Hej igen
Dags att damma av tråden på rejsa. Vad har hänt sedan senast? Motorn spikade på Knutstorp för två år sedan. Jag gick in i mekarväggen och tröttnade. I höstas ökade suget igen och nu så står den där med nyrenoverad motor, nytvättad kaross, nybesiktigad OCH jag har köpt riktig raceoverall, för på söndag den 10/5 blir det att damma av eventuella racenerver. Då blir det premiär för mig i denna bilen på Sturup Raceway i MSCCs klubbmästerskap. Stor risk att jag hamnar sist, dels på grund av att bilen är 175 kg för tung och dels för att jag aldrig kört på banan tidigare. Sen är jag nog för bekväm av mig. Mer om bilen och mina bravader finns att läsa på 944sverige-forumet för den som är intresserad. http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=8357 mvh Goran _________________ Goran Obradovic Club Alfa Romeo |
||||||
Grattis till besiktningsresultatet Goran !
Det skall bli kul att se dig på banan (s.a.s. ) igen på söndag ! _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 924 RS -83 | SÅLD! | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (8939 totalt) |