Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield HONDA -07. Modsport 1 | 1, 2, 3 ... 82, 83, 84 >> 13 besök senaste veckan (343302 totalt) |
Köpte "kitet" i julas och förhoppningen är att den ska vara körklar till semestern.
Eftersom jag valt att inte köra med Fordmotor utan Honda (2l) så har det blivit en del extra jobb med att få det att passa. Blev bla. tvungen att bygga torrsump och modifiera ventikåpan för att få plats med motorn utan ett oljetråg som ligger och slickar asfalten. För att sedan få plats med oljetanken var jag tvungen att flytta tillbaka topedväggen ca 12cm på passagerarsidan (finns bra med plats för passageraren ändå, tycker jag som kör). Hade förvisso gått att sätta den framför motorn men jag är lite allergisk mot att lägga vikt fram. I dagsläget har jag hunnit plåtat en del och ska dra diverse ledningar i kardantunneln ( första SFRo klar). Elsystemet är oxå från honda så det finns lite fix där med... Så här satt jag i 3 hela dagar för att reda ut elsystemet... Så här blev det. Friskt kopplat, hälften brunnet Liten ombyggnad för att få tillbaka motorn så mycket som möjligt |
||||
Trevligt att se en riktig bil (från rätt designer) med en riktig motor(från rätt tillverkare)!
Vad är det för motor du har valt eftersom den snurrar åt rätt håll? _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
En sån här motor är det...
[img]https://rejsa.nu/im/_garage/7706-new_2006-04-29-kopia_av_051222.jp[/img] |
||||
Häftigt med fler honda sevens.
Kul att se fler som upptäcker motorernas potential F20c eller k20a ? Edit: såg på ventilkåpan att de va f20c aka s2000 motorn nu _________________ Mvh Martin Peterson Bilar: 2st Honda Civic 1200 -78 Audi A4 Quattro 1.8T -01 |
||||
|
||||
Funderar på att lägga batteriet i "bagageutrymmet" (finns ändå så många andra bra stuvutrymmen ) för viktfördelningens skull, är det något som (typ regler) hindrar att man har det där??
|
||||
Mitt tips är att bygg klart så mycket som möjligt och väg bilen med dig själv i.
Då får du reda på vilken viktfördelning bilen har och det är inte självklart att det är bak du vill sätta batteriet. Vad jag vet finns det inga regler som förhindrar att sätta det bak då det är ganska vanligt på framtunga bilar för att försöka balansera. Tänk också på att pluskabeln till batteriet ska vara en grov kabel och ju längre den är ju viktigare blir det. Men en grov kabel väger... _________________ Robert Eklund |
||||
Har kikat lite på andra Westfieldbyggen och där brukar viktfördelningen vara att dom är något baktunga (tung förare? ) samt att dom är lätta på höger sida. Nu har jag haft lite flyt så motorn lutar åt höger och avgassystemet hamnar oxå på höger sida samt att jag har satt oljetanken och pumpen till torrsumpen på höger sida. Nu börjar det bli lite trångt på högersidan för batteriet och jag vill ju inte ha det på vänster sida så därför känns det som att man kanske skulle slänga det där bak (på höger sida såklart). Målet är ju att den ska vara 50/50 Höger/vänster. Lite baktung lär väl heller inte skada, eller?
Här är den flyttade torpedväggen för att få plats med oljetanken |
||||
Av besiktnings skäl kan jag naturligtvis inte ha en s2000 snurra i bilen (för stark).
Därimot ett K20A4 block (CRV) som har mycket likvärdig uppbyggnad som s2000 (F20c). Sen kan man ju ha en F20c motor om man ska tävla... och den motorn är ju bra... och stark... |
||||
Använd en S2000 motor Du får väl bygga med tjocka och många rör i bly som är lätta att ta bort... |
||||
Personligen tycker jag det är ett mycket bra val av motor.. å de säger jag heeeelt opartiskt..
Å jag vet va du menar.. de får bli K20 till vardags å sedan swappa ner F20 för bandagarna.. skoj att se att de rullar på, men nu fick jag ångest för att de går så långsamt för mig... _________________ MackeMaehlum |
||||
Tidsplanen är (känn dej inte stressad Acke )att ha den åkbar (helst besiktigad) så att man kan vara med och åka på Mantorp den 10/7. Den tidigare tidsplanen var nationaldagen men det har varit för mycket på jobbet för att hinna till det, måste ju lämna bilen i lindköping (pipearts) för tillverkning av extractorrör och det lär väl ta en vecka eller två... sen ska ju elen kopplas in i bilen + att det ska funka får se om jag hinner det i helgen. |
||||
Vissa ligger inte på latsidan . Keep up the good work |
||||
Snnnnyyygt!
Mycket trevlig kombination motor/bil Var köper du torrsumpen? Har du en bild på var oljekärlet hamnar i ramen? Vet du vad en F20c väger? Den motorn vill jag ha, bilen spelar mindre roll _________________ Martin Engström |
||||
Tackar, torrsumpspumpen har jag köpt av Peter Verdi (Auto Verdi) och tanken är köpt av pegasus i usa. Så här efteråt ska man INTE köpa prylar i usa om man inte har någon privatperson som kan skicka grejorna eftersom tull och dyr frakt tillkommer, bättre att köpa från UK. Ska lägga in en bild på tankplaceringen när den är monterad (läs nästa vecka). Vad F20c väger vet jag inte, men jag tror att det finns uppgifter om det på locostforumet. "Libell" Man vill ju gärna åka lite i år så man vet vilka uppdateringar man ska göra i vinter, sen får man se om tidsplanen håller... |
||||
Trevligt bygge! :-)
Jag bygger också med S2000-låda i Westfield-ram, men jag använder en Ford Duratec V6 2.5L istället. (Adapterplatta, specialbeställd koppling, modifierad startmotor, annan generator på andra sidan motorn mm...) Vilken diff använder du, och hur har du löst kardanen? Jag tänker köra med en vanlig Ford-diff med 3.36:1 eller 3.62:1. (S2000-motorn varvar ju så f-bannat så utväxlingen i den lådan är lite skum. ) Har räknat med att bygga kardanen av delar från S2000 och någon Fårrrd med rätt diff, men alla idéer är välkomna. Hur långt bak hamnar din drivlina, förresten? Såg att du modifierat ramen. Jag modifierade sprängkåpan lite istället. Eftersom jag ändå har adapterplatta att bulta saker i så blir det en förstärkning på insidan, ovanför svänghjulet, för att kompensera för den bortfrästa biten i kåpan. Sprängkåpan slutar ca 70 mm framför torpedväggen, sedan är det 18 mm adapterplatta (alu) innan det ganska korta motorblocket tar vid. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||
olofson
Jag har en diff och kardan från en s2000. Dock har dessa diffar inte värdens bästa rykte vad gäller hållbarhet, åtminstone inte monterade i standardbilen med dess vikt . (Kardanen är på kortning (17 cm). Det är nog inte helt fel med en ford diff (billig, enkel, hållbar) så länge du inte tänker tävla på bana eller liknande. Appropå (Honda) kardanen så har den samma knutar som ford har i sina drivaxlar. Sprängkåpan börjar ca 85 mm framför torpeden sen bygger motorn ca 50 cm. Blev i stora drag klar med elen i helgen och den verkar funka felfritt sånär som en säkring som satt fel, ganska nervöst eftersom man klippt bort ca 5 kg kabelhärva Lyste upp som en julgran i garaget |
||||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield HONDA -07. Modsport 1 | 1, 2, 3 ... 82, 83, 84 >> 13 besök senaste veckan (343302 totalt) |