Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield 2.0T -03 | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (25033 totalt) |
Märke: Westfield
Modell: SIEW Årsmodell: 2003 Motor: Ford Pinto (tom oktober 2005) Vikt: 575kg Stötdämpare: GAZ Coilovers Diff: Ford Sierra LSD 3.62 Växellåda: orginal Ford Typ-9 5vxl Fälgar: OZ Racing Superleggera 15x7" Däck: Toyo Trampiro 205x50x15 Köptes som byggsats från Roadster Bil AB i maj 2001. Stod besiktad och körklar i aug 2003. Pågående projekt: Byter ut Ford motorn från -85 mot en Saab 9-5 2.0T -00. Insprutningssystem blir T5 från Saab 9000. Uppgraderar kylsystemet med Radtech aluminiumkylare + elektrisk vattenpump. ombyggt bränslesystem för insprutning (ny pump och bränsleretur till tanken). Montering av Chargecooler (kylelement, kylare, vattenpump och vattenrör). Kontruktion av alla rör till och från turbo. Har fått låna en skuren motor i väntan på "den riktiga". Bra att ha en motor att måtta på. Nya motorn väntas anlända i början på mars och tanken är att all kringutrustning skall vara klar då så det bara är att bulta på. Insug från Saab 9000 2.3T Sprängkåpa i aluminium för Ford Typ-9 och GM (säljs av Westfield). Har valt att köra med Chargecooler istället för Intercooler. Chargecoolerns kylelement (bild) kan monteras nära insug och turbo och kyls av en extra vattenkylare och elektrisk pump. Här ses vattenkylare för motor, vattenkylare för Chargecooler, kylfläkt för Chargecooler och Mocal oljekylare. Fler bilder är på gång! Mvh _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||
Vem skall stå för programmet i Trionic-boxen? Tänkte mest på att Trionic 7 som är original på 9-5 är mer svårmappat än T5 som sitter på bland annat 9000, ng900 och vissa äldre 9-3:or. Tror faktiskt inte att jag hört talas om någon som monterat ett T7-system i nåt hemmabygge - T5 däremot finns mååånga exempel på. Dessutom är B204(T5) mer hållbar än B205(T7) och har inte alls samma problem med oil sludge. EDIT Hur gör du med oljetråget - blir det torrsump? Hur långt ner kommer tråget att stick ner under chassit? _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Har du några tips på liknande byggen? länkar? Det blir T5 för hela slanten då jag "hörde" att T7 var bökigt att hålla på med. MapTun har fixat ett program till boxen som "borde" fungera till att börja med sen bör man väl rulla på landsväg för att få riktig fason på grejjerna. Kommer att bygga om orginaltråget och göra det grundare. Sprängkåpan hänger ner 2cm under bilen och låter jag tråget gå jäms med den så blir tråget 80mm djupt. Känns dock som om det finns marginal att göra det djupare. Skall försöka behålla en del av den befintliga baljan så att oljan kan samlas där. Eventuellt kanske det räcker med att kapa ner tråget ca 40mm. Sen åker man väl på att bygga en del skvalpskott också. Mvh Andreas _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||
En bra länk kan vara www.lowbudgetrides.com som är en sida för oss som använder eller tänker använda Saabmotorer i andra bilar än just Saab. Annars har jag inte några länkar men det finns som sagt många byggen med T5 - bland annat Ragnar här på Rejsa har lekt med T5 i en gammal Saab 99.
Håller själv på med ett Locostbygge med en B204E men jag har tyvärr inte kommit längre än till hjulupphängningen så för min del är uppstarten några år framåt. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Trevligt med en motoruppdatering.
Leker själv med tanken att bygga mig en locostbygge med en kortblockare i. (jag och jobbarkompisen triggar varandra) Ser fram emot uppdateringarna... Mvh /Tim _________________ T i m P a h l b e r g Searching for the holy grail ... |
||
Hej Andreas!
Har varit sugen på detaljerna om Saabspis-konvertering enda sedan jag hörde att Patrik skulle göra det... Det ser ju onäkligen MYCKET trevlig ut! Vilken låda använder man ihop med 2,0an, getrag från Opel? behöver kardanen kortas? Hur mycket mods krävs för att få det att lira?? Mvh /Martin _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
Den blir bister att FÖRSÖKA hålla bakom sig! Det kanske kunde vara ok att få hänga i en bogserlina på rakorna för att försöka hänga med(mot skälig betalning så klart)?
Bygg på så att den blir klar till sommaren! _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
Trodde inte att Typ 9 pallade så mycket mos (som jag hoppas att det blir) _________________ Martin Viding Alfa 75 3,0 12v EVO Semirace Alfa 75 3.0 24v Racebil (under konstruktion) Alfa 156 2,5 v6 Sportwagon -00 BMW 116d -11 |
||
ok, ska kika runt lite. Precis när jag svarat dig tidigare så såg jag att du hade egen sida med likande projekt Hur hade du gjort med tråget, orginal? _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||
Tjena Micke! Garaget är öppet för besök, vi får la dra ihop nåt. Patrik å ja har hunnit lika långt och brottas med samma problem. _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||
Hallå! Kör med Ford Typ-9 och Westfield sprängkåpa till Opel. Återstår att se om lådan håller men ja börjar ju med "lagom" effekt så det borde gå... _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||
Tjena Martin! Jag har ju den gamla ramen från -99 med smal kardantunnel (samma som Bosse) vilket gör att motorn hamnar ganska långt fram. Hade gått att kapa i sprängkåpan och korta kardanen för att få bak motorn men detta hade medfört så mycke mera arbete. Är ju en hel del jobb för att få dit allting, motorfästen, kylslangar, tryckslangar, elsystem mm. En fördel är dock Chargecoolern som kan monteras nära motorn och på så sätt slipper man långa tjocka slangar mellan turbo, cooler och insug. Givetvis hade det varit enklast att sätta i Saaben för början men kraven har ändrats en del med åren _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||
Ja får ju släpa runt på massa järnskrot jämfört med dig så jag behöver nog mitt vrid för att kunna ta igen förlorad tid i kurvorna. Blir den dock fööör jävlig fixar jag en dragkrok Bilen SKA va klar till sommaren! Mvh Andreas _________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||
Jag bygger med en B204 från en Saab 9-3 -99 och använder oljetråget därifrån. I 9-3:an lutar motorn mycket mindre än i 9000 och 9-5 vilket gör att tråget hamnar helt rakt om man lutar motorn de ~7 graderna som krävs för att Opellådan skall hamna helt rakt. Dock hamnar tråget ca 30-35 mm under ramen så om det visar sig att det behövs får jag bygga om det. Tyvärr bygger Opel-lådan ganska mycket neråt så det lönar sig knappast att kapa oljetråget - alltså kommer jag att behöva ha en ganska manlig bula på huven för att inte motorn skall titta ut.
Här syns lutningen på min motor. och här syns oljetråget underifrån _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
Var ute å mätte lite igår och i min bil hänger orginaltråget ner ca 80mm under bilen, så jag måste kapa ner det för att det skall funka. Funderar på att kapa bort det sluttande partiet på tråget och sen bygga ut åt vänster (se bild) så behåller man lite av "catchdelen" samt behåller/utökar oljevolymen.
_________________ Andreas Lydig Lotus Elise S2 -01 Westfield Seven 2.0T -03 SÅLD! BMW 323Ti -00 SÅLD! |
||
turbo bilar och dom med motorer större än 1000cc borde få ett vikt-tilllägg
vid ev bandagar ,jag tycker typ 100kg bly för turbon samt 10 kg för varje 100cc över 1000cc kan vara rimligt ,,gärna placerat fram för motorn. Funderar också på motor byte avstår dock från turbo sattsar på cc micke R1 _________________ Michael Öhrström |
||
Instämmer med föregående talare...men Micke, du har ju 20 hk mer än mig...hur löser vi det? Kanske är en fråga för FN's säkerhetsråd? Kul med fler sevens förresten! _________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
Våra race- och banåkarbilar Se7en: Westfield 2.0T -03 | 1, 2, 3, 4 >> 2 besök senaste veckan (25033 totalt) |