Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 -87 | 5758 besök totalt |
Har gått och köpt mig en till e30 då jag kände att jag inte ville påbörja kapandet och svetsandet i en så pass fin bil som jag hade från början.
objektet som inhandlades var ett påbörjat raceprojekt med tillhörande bur, dock ej installerad, utriven inredning och till viss del bortskrapade asfaltsmattor. Tanken är att bilen ska vara duglig för bana till kommande säsong och att jag ska kunna vara med på diverse banträffar och konbanekörningar. Då jag inte har så mycket tid (pluggar fortfarande) så kommer jag inte kunna vara nere i garaget hela tiden men så fort tillfälle ges kommer det att skruvas och donas. Saker som ska göras inom en snar framtid: *Sätta på gula koni (fixat) *Skrapa asfaltsmattor (fixat) *Få igång motorn: borde inte vara några större problem, har troligtvis med larmet eller soppaförsörjningen att göra (fixat) *Installera buren (fixat) *Rostlaga och måla lite *Byta bussningar i bakvagnen (Fixat) och framvagnen *Fixa bromskylning *Fetare krängningshämmare fram och bak *Plasta en motorhuv (projektarbete) (fixat) *Plastskärmar *Plastbaklucka Kommer att göra en hel del mer saker då det oftast har tendens att spåra ur (urspårningen resulterade i att jag köpte denna bil istället). Bild från förra ägaren innan den plockades isär Bilen uppallad i garaget Hjärtat Invändigt Den värsta rosten som finns på bilen och de nypåsatta konisarna i bakgrunden Huvudbågen och en cool smurf från mitt förra garage _________________ Henrik Almroth BMW 1602 -73 projekt |
||
Låter kul bra utgångsobjekt finns ju mängder med billiga delar och 325:an går bra från början. hoppas det spårar ur rejält som det gör för så många andra här
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
Började kolla lite i den redan utrivna elen (ägaren innan hade plockat isär lite). Problemet till att motorn inte går igång verkar vara att soppapumpen inte matar . Ska börja sökandet senare idag och se vart spänningen försvinner. Det luriga är att det verkar inte som att några sladdar sitter löst och heller inga döda säkringar. Förslag på tillvägagångssätt mottages gärna. Även ett kopplingsschema till ett carguardlarm troligtvis nästintill orginalmonterat, återkommer med exakt modell.
_________________ Henrik Almroth BMW 1602 -73 projekt |
||
Angående burinstallationen så är jag väldigt angelägen om att få hjälp då mina svetskunskaper är knapphändiga.
Vilka fler än Guss kan hjälpa mig i stockholmsområdet? Då min plånbok inte är den största för tillfället så skulle jag gärna betala under bordet Guss verkar ligga lågt på burfronten, hörde något om att han skulle lägga ner kan det stämma? _________________ Henrik Almroth BMW 1602 -73 projekt |
||
kolla bränslereläet testa att koppla förbi alt. koppla ström direkt på pumpen . vet inte om du har invändig pump på din som jag har på min varierar på modellerna, isåfall kolla och smörj kontakten min tjurade nämligen när min pump la av.
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||
Tack för tipset. ska kolla kontakten o smörja lite.
Har kollat säkringen till soppapumpen men inte reläeet. vet inte vart det sitter. kanske står det i haynesmanualen? Annars kanske det finns någon bra sida med kopplingsscheman etc? _________________ Henrik Almroth BMW 1602 -73 projekt |
||
Var nere i garaget idag och lyckades få igång motorn. Var troligtvis lite kontaktproblem nere vid bränslepumpen som orsakde det hela.
Tog också bort alla asfaltsmattor (använde mig av värmepistol och då gick det att skära bort dom som smör) Slipade också bort lite rost så nästa grej blir att lägga på ett lager grundfärg. det var allt för denna helg, kommer förhoppningsvis i en bur snart också _________________ Henrik Almroth BMW 1602 -73 projekt |
||
I veckan har jag plastat formen till glasfiberhuven.
Gick riktigt bra för att vara första gången jag höll på med glasfiber. En bild på hur det ser ut efter sista lagret Var nere i garaget idag och kapade bort det sista av takluckeramen. Försökte ta bort den genom att värma upp klistret, men den var tydligen punktad på vissa ställen så jag fick ta fram kapen. Rev också bort lite onödig el i dörrarna. Nya bussningar och lite packningar är beställda så snart ska jag ta ner bakvagnen och trycka i lite stummare grejjer. Motorn ska också kollas över med lite nya packningar då den läcker lite. _________________ Henrik Almroth BMW 1602 -73 projekt |
||
Tänkte uppdatera denna gamla tråd. En del saker har hänt. Buren har hamnat där den borde, bakvagnen är uppdaterad med lite nya bussningar och har fått ny färg, bromsarna har renoverats och glasfiberhuven är färdig.
Uppfräschad bakvagn, färdig för montering Bakvagn före Bakvagn efter En glad grabb på väg till sin gode väns garage för start av burbygget Min gode vän, svetsare och andra halvan i team UT Alla dessa rör skulle in i bilen till vår förskräckelse Buren ute ur bilen för helsvetsning Främre fjädertorn En vacker bild på ägaren Färdig bur Huven Nästa steg blir att måla invändigt, måtta in en stol och sen ska motorn lyftas ur för renovering o trimning. Förhoppningsvis lite mer frekvent uppdatering än tidigare _________________ Henrik Almroth BMW 1602 -73 projekt |
||
Fränt!
E30 is the shit! En sån där huv skulle jag vilja bli ägare till. Eller din form om du inte vill ha den mer. Jag har en huv men den är lite halvbra tillverkad. Har du planer på att gjuta upp en baklucka oxå? _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||
Petri: dom följde med när jag köpte min konisar
Geno: Jorå, huven är riktigt lätt o fin och en baklucka skall också gjutas upp när jag får tid. formen hade jag tänkt behålla, kan ju vara bra om man kraschar eller så. _________________ Henrik Almroth BMW 1602 -73 projekt |
||
[quote="Henke YZ"]Petri: dom följde med när jag köpte min konisar
Aaha...jag tyckte mej ana Koni-loggan där men nu är jag säker. Tack då vet jag var ska leta,hoppas dom säljs löst bara! _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||
JUst nu håller jag på och målar inne i kupén bland annat, en kortare styrväxel är inhandlad o lite annat blandat småplock
Problemet som har dykt upp är hur jag ska göra med den obefintliga väggen mellan kupé och bagagelucka? Har funderat på lite olika alternativ och är tacksam för synpunkter och idéer. *Åka till skroten och kapa ur det som fattas och svetsa dit *Göra en ny plåt i tex rostftritt stål och popnita fast på orginal placering *Kapa bort resterna av väggen och hatthyllan och sätta dit en plåt och förminska bagageutrymmet *Kapa borta alla vassa kanter och strunta i en vägg helt och hållet Bifogar några gamla bilder så att man får en liten uppfattning om hur det ser ut. Ni andra som har e30 vet på ett ungefär hur det ser ut. Lägger upp nya bilder på den nymålade kupén så fort jag kan då med lite bättre bilder på själva hatthyllan. Hur mycket påverkas stabiliteten om hatthyllan helt skulle avlägsnas? _________________ Henrik Almroth BMW 1602 -73 projekt |
||
Efter vad jag sett så verkar det inte som att stabiliteten påverkas nämnvärt. Kolla med Samson här på forumet, han har ryckt ur rubbet. _________________ Anders Franzén 320i Touring -89 Lachssilber 320i Coupé -80 Hennarot |
||
Söker nu någon som kan hjälpa mig med topplocket, gärna i stockholmsområdet. Kylkanaler ska svetsas, den ska planas samt lite grottning o kanalerna.
Någon som har bra/dåliga erfarenheter? _________________ Henrik Almroth BMW 1602 -73 projekt |
||
Johan E: Delfingrå it is
fridh: nej, är en grundfärg från alcro som heter protect, inte riktigt lika slagtålig som mekanlack, men väldigt lätt att måla med o resultatet blir kanon _________________ Henrik Almroth BMW 1602 -73 projekt |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325 -87 | 5758 besök totalt |