Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -89 | 1, 2, 3, 4 >> 25966 besök totalt |
Hjälpte farbror att hämta hem en trevlig bil idag.Kallt var det i Puttgarden kan jag lova Skall bli spännade att se denna bils utveckling - gick som ett spjut 944 S2 -89 16 V 211 Hk _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Håller med ovan!
Lite ovanligt att se dom där bakre jätttegummibitarna på stötfångaren! Trodde det var en USA-grej! Hoppas det blir mer banåka och mindre glass-äta med den. Är han 944-åkare sedan tidigare? _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||
Ja det är en USA stötfångare som väger för mycket och när bilen efter demontering byggs upp igen för racing så går den bort. Det är meningen att "farbror själv" ska ha bilen för lite gubbracing och bilen kommer inte att användas på allmän väg men dock vara registrerad.
_________________ Rolf osbeck |
||||
om jag uppfattar det rätt så är det en US modell, vet inte vad som skiljer med EU och US modell mer.
Hoppas få prova farbrors bil då och då Blir nog svårt att hålla emot farbror med miatan mot denna Fler bilder kommer.. /Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Ja joakim det blir nog omöjligt att hänga denna med miatan men vi hamnar ju inte i samma klass. Den andre racingbrorsonen Hans G. hade snappat upp nyförvärvet och hoppades att den blir färdig i maj så han kunde komma och hämta den.
Det är uppenbart att man får hålla hårt i garagenycklarna. _________________ Rolf osbeck |
||||
Fredrik Måste läsa in mig på biltypen först. Men generellt så måste allt mekaniskt renoveras den har gått 19200mil via 2 ägare i 16 år. Bilen är utrustad med eldrivna rutor stolar osv. med andra ord den är tung.
Chassiet måste optimeras likaså bromsar. säkerhet: stol bälte båge eller bur etc.Listan kan göras lång men målet är kort och gott att bilen skall gå bra på bana och vara ett helvete att köra på allmän väg. _________________ Rolf osbeck |
||||
Sweanders skrev: KNAPPT INKÖRD det är möjligt att Porshe har hög kvalitet på grejerna men det är mycket som har snurrat en hel del och länge men det ger sig när jag börjar titta på bilen. Köpte den per telefon och har bara rullat av den från kärran ännu. Hoppas få tid till helgen att provköra och kolla lite närmare.Det var medskickat ifylld servicebok och mängder av kvitton den verkar ha kostat en hel del att hålla den i skick.
_________________ Rolf osbeck |
||||
Jag tror oxo som Anders att ngt större med motorn ska nog inte behöva göras, utan hans förslag verkar bra.
Bussningarna tror jag är rätt glappiga, men du ska väl ändå ha i roligare grejor. Växelspaken lär glappa rätt rejält, antagligen räcker det att byta två plastbussningar i den som kostar några tior på PC. Växellådan ska nog statistskt sett inte vara ngt problem med. Med motorn igång, ingen växel i och kopplingsuppsläppt rasslar det nog lite från lådan, men det är en inbyggd funktion... - helt normalt alltså. Är den lite trögväxlad så har jag sett många rapporter om att redline mtl eller mt-90 ofta påstås ge rejält föbättrad känsla, har dock inte provat själv. Kolla så att bromsklossarna löper fritt i oken, ofta korroderar alut under glidplattorna med resultatet att det klämmer beläggen. Inte dyrt att fixa men pillrigt att få loss glidplattorna. Nya tätningar i oken är nog oxo på sin plats (bromsoksrenoverings ab i gbg). Skivor från utzon.se Ngn spindelled har jag alltid fått byta på min 44:or. Ohyggligt dyrt på PC. Lite billigare son sanden.nu. Ev finns bärarmar med med anpassad geometri för själva spindelleden för låg höjd på bilen. Oklart dock om ngn verkligen använder dom och om dom finns att få tag i nuförtiden. Rätt vanligt på banpreppade 44.or med topplagringar från sanden. Utzon har ngn variant oxo. Ehh, jag kanske räknar upp självklarheter föresten? _________________ Pär Hylander |
||||
Tacksam för alla tips även dom s.k. självklara skruvandet på biltypen är som sagts tidigare ny för mig och det man saknar helt är logistiken kring var finns vad att köpa och vilket är bäst. Det kan bli en dyrbar resa att byta grejer flera gånger innan man har hittat rätt. Det verkar finnas en del erfarenhet på rejsa som man kanske kan utnytja underhand som arbetet fortskrider.
_________________ Rolf osbeck |
||||
Av peter sanden (enda jag känner till som har det). www.sanden.nu Kan även köpas av PC, men då får man köpa hela spännaren till ett pris som bör sitta ner när man får höra det. Kan du inte se i dokumentationen att kedjeplattorna är bytta på senare tid så är det nog klokt att göra det, jag har fått för mig att den plasten blir spröd med tiden. Plattorn är rätt lätt att byta, god åtkomlighet med till spännaren med ventilkåpan av. Kedjan är tråkigare, för då behöver man ha loss båda kamaxlarna. Har man loss dom så passar man nog på att byta kamaxeltätningarna oxo. _________________ Pär Hylander |
||||
Jag menar precis vad jag säger, har själ erfarenhet av att ha ägt sex 944:or och bruxat tre till som inte är eller har varit i min ägo. Senast i somras körde jag en 944S2 sisådär 10000 km i Californien och Nevada som bruks och resbil och den tog under den tiden väldigt lite olja och strax under litern i snitt. Även under en 180 mils resa genom Nevada med yttertemp på över 30 grader och AC:n på fullt blås gick bilen som en klocka ända upp i toppfart trots att den hade gått 26000 mil utan motorrenovering. _________________ Anders Hansson |
||||
Sweander Det var imponerande facit och det kan reducera mina insatser avsevärt, man tackar. Själv har jag för mycket länge sedan haft en 911 som byttes till en 944 men dom var nya och lämnade ingen erfarenhet angående åldrande och slitage.Har däremot skruvat ihop några banbilar av golf gti, toyota och bmw samtliga av äldre modell dom har krävt rätt omfattande renoveringar och jag antog att detsamma skulle gälla även detta objekt , Men som sagt dina erfarenheter är värdefulla och mottages med tacksamhet.
_________________ Rolf osbeck |
||||
På dom 3 moterer vi haft i våran bil så har vi alltid bytt kamkedjan. Sen så kan det vara lämpligt att titta över motorfäste och växellådsupphängning om du skall bygga räserbil.
och naturligtvis skrota bromsservot _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Fredrik intressant info vad har hänt med motorerna dom två som är utbytta alltså? Den här bilen har både styrservo och bromsservo dessutom abs men tack o lov ingen ac. Styrservo och abs brukar vi plocka bort men bromsservo har våra regler i fyndbörsen Gr.N som vi kört inte tillåtet att demontera. Varför gör man det?
_________________ Rolf osbeck |
||||
Våra race- och banåkarbilar Porsche 944 S2 -89 | 1, 2, 3, 4 >> 25966 besök totalt |