Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort mk1 -73 (såld) | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 7 besök senaste veckan (58464 totalt) |
Mitt projekt: Ford Escort mk1 -73.
Hösten 2003 köpte jag äntligen mitt första objekt som jag håller på att bygga på. I Halmstad hittade jag en nästan rostfri Escort mk1. Efter ha börjat lite smått så blev projektet lite mer avancerat än det först var tänkt. Någon som känner igen sig? Nu i somras har jag för första gången startat upp bilen med den nya motorn. Den går lite dåligt ännu men en förgasarinställning ska nog råda bot på detta. Motor: Blocket kommer från en Granada eller Taunus. 2,0 l. Lättat svänghjul och balanserad vevaxel. Mahle kolvar och smidda Conrocko vevstakar. Toppen har hyggligt stora ventiler, 38 mm avgas och 45 mm insug. Rullkam och rullvippor. Extraktorgrenrör 4-2-1. 2 x Weber 45. Kylsystem: Kylare från Volvo 740 med flyttad anslutning till expansionskärlet. Kylfläkten kommer från Peugeot 405 Mi16 och är styrd av termoelement samt kan aktiveras från kupén. Växellåda: Just nu sitter original lådan i men en type E låda med Quaife drev ligger och väntar på garagegolvet. Saknar bara en ny kardanaxel för att den ska slängas i. Bakvagn: Enkelbladfjädrar 146 lbs/in. Sänkt 2,5" med aluminiumblock. Deflex polyuretan bussningar. Framvagn: Fjäderben från Capri mk1 omgjord till coilovers. Fjädrarna har hårdheten 300 lbs/in. Stötdämparna är originaldämpare påfyllda med tjockare växellådsolja!!. (Jag vet, jag ska skaffa bättre.) Reactionbars för bättre stabilitet. Deflex polyuretan bussningar. Ingen krängningshämmare ännu. Ska bygga ett nytt fäste. Bromsar: Fram är den bestyckad med 4 kolvsok från Austin Princess samt ventilerade skivor från Capri 2,8. Bak är det än så länge original 7" trumbromsar. Stålomspunna bromsslangar. Huvudbromscylinder från Volvo 140. Borttagen bromsservo. Kaross: Helt original brunmetallic. Fälgar/Däck: 13x6" slotmags fälgar, tidsenligt lackerade i rött på insidan. Formel Ford regndäck. Övrigt: I bagaget har jag placerat en Red Top bränslepump med tillhörande regulator. Här sitter även batteriet. Planerat: Anti-tramp bars samt Panhard stag ligger och väntar på hyllan. Helbur finns i delar. Ska köpa två bra sportstolar med 4- eller 6-punktsbälte. En Quaife diffbroms står högt upp på önskelistan. Sänka bakvagnen mer. Ser ut som en raggarbil.i Tack till: Henrik Hansson (hh-tech) för mycket tips och hjälp. Bilder: Mvh, Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||
Hmm, Lazzlo från Göteborg låter bekant... Kan det inte vara du som åkte jättegrön Lupo förr? Jag åkte en sån där liten röd låg rackare tidigare
Forden ser ju kanon ut, ser snygg och prydlig ut av bilderna att döma i.a.f. helrätt stuk _________________ Peter Karlsson |
||
Kristian: Det finns planer att köra historisk racing med bilen framöver, men till att börja med ska jag köra mest för skoj. Måste ju lära mig bilen och banorna först...
Barbapappa: Du har så rätt. Fast jag kör fortfarande en fantasigrön Lupo. Har bara utökat fordonsbeståndet lite... /Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||
Första provturerna blev både bra och dåliga...
Eftersom avgassystemet endast bestod av en rund Simonsdämpare upphängd med elkablar så blev det inte så långa turer. Jag måste desutom för att komma ut på lite större vägar passera förbi en Polis stationen och det känns inte helt rätt... Lite problem med oljetrycket gjorde att den andra turen slutade med att brorsan och en kompis fick hjälpa till att putta in bilen i garaget igen. Dock så hittade jag inget fel förutom lite låg oljenivå i motorn. I med lite mer olja och på det igen... Eftersom förgasarna inte är inställda ännu så går den milt sagt lite dåligt just nu. När jag varvar den utan att belasta motorn varvar den friskt, men så fort jag har en växel i så bluddrar den mest när jag kommer uppåt 3500 rpm. Ingen vidare fart här inte. Dock så fick jag den vid ett provtillfälle att varva upp utan problem men då dök nästa problem upp. Motorn varvade lätt upp till över 6000 rpm utan att bilen acelererade mer. Hyggligt slir på kopplingen... Sliret kan bero på att eftersom jag än så länge har originalväxellådan i blen så har jag därför original lamellen också. Det lirar inte så bra ihop med pintons svänghjul. Det blir inte så mycket area som ska överföra kraften från motorn till växellådan. Jag har nu släppt lite på kopplingsvajern (som var lite spänd de första turerna) och ska snart prova om det är lönt att ställa in förgasarna med denna växellådan. Har jag tur så håller det en stund i alla fall. Annars är det bara att ta ur motorn igen och byta till min bättre växellåda. Just nu är det avgassystem bygge som pågår. Jag har köpt lösa delar av märke Simons och försöker få detta att bli bra. Eftersom jag inte är en fena på att svetsa (verkligen en underdift) så kanske det tar en stund... Parallellt med detta så byter jag synkringar på min Typ E låda med Quaife drevsats. Jag har fått hem nya delar från England så snart kan jag sätta i den rätta lådan. Jag har också en sprillans kardanaxel från RS2000 liggandes. Detta behövs eftersom Typ E lådan är 50 mm längre än original Typ 2 lådan. _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||
Tjusigt, ska bli kul att se den i action. Polisstation? Vilken då?
Är själv lite sugen på att börja på ett Escort projekt, men antagligen en MK2. 2 liters zetec motorn kan bli kul. Lite svårt att hitta bra objekt bara. _________________ :: Mikael Lindqvist |
||
Det är polisstationen vid Frölunda det handlar om. Garaget ligger bakom MIo huset så enda vägen ut är att köra förbi polisstationen mitt emot McDonalds...
Jag har nu fått iordning på avgassystemet. Fick hjälp av en kompis at svetsa klart det så nu sitter det under bilen som det ska. En snabb test utanför garaget gav som svar på slirandet att det är lamellen som är för liten. Enda sättet att fixa det för mig är att fixa iordning den nya växellådan. När jag packade upp de nya synkringarna som jag har fått hem från Burton så visade det sig att 3:ans och 4:ans synkringar var fel... Suck... Jag bytte 1:ans och 2:ans ringar i alla fall och kommer nog sätta i lådan imorgon. Orkar helt enkelt inte vänta på delarna. Om jag känner mig rätt så kommer nog motor och låda att tas ur bilen ändå i vinter. Då får jag byta de sista. _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||
Då var den nya lådan monterad. Det var lite bökigt att få ur den denna gången. Det är ju lite trångt precis vid motorbalken. Motorn fastnar gärna med oljesumpen mot motorbalken och toppen mot torpedväggen.
Passade på att isolera startmotorn när det fanns gott om utrymme att göra detta. Den ligger nästan emot grenröret och det brukar ju kunna ställa till det efter ett tag... Bytte även till fjädrande brickor på förgasarna så att vibrationer inte fortplantar sig. För att jag ska få i motorn med den nya lådan måste jag även flytta hålet för växelspaken eftersom den nya lådan är 70mm längre. Jag tog fram sticksågen och sågade ut ett rektangulärt hål runt växelspakshålet, vände på plåtbiten och fick det fastsvetsat av en kompis. Smidigt. Nästa problem är att det blev väldigt tajt mellan handbromsen och den tänkta platsen för växelspaken. Får se hur det blir när jag lyfter i paketet. Eftersom provturerna jag har haft har visat att bromsarna tar lite ojämnt är jag tvungen att göra något åt det. När jag bromsar hårt låser den upp bakhjulen. Inte helt optimalt för bankörning... Det var ju inte helt oväntat att det skulle bli fel med bromsverkan fram/bak eftersom jag inte räknat på detta innan jag började byta delar. Bak är det ju än så länge original medans fram så har jag större kolvarea i och med fyrkolvsoken. Det hela blir nog inte bättre eftersom jag kör med Volvo 240 huvudbromscylinder. Lösningen blir att montera en bromsreduceringsventil. Denna kommer från en hundkoja som är modifierad med en skruv så att den blir ställbar. Jag tänkte sätta den inne i kupen på kardantunneln så jag kan skruva medans jag kör. Den blir nog tufft... Bild kommer så småningom på installationen. /Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Jag vill ju inte komma med tråkiga nyheter, men jag tror inte en sådan ventil får vara ställbar under färd. Kolla med gustav, TheRealPinto på forumet. Han vet.
_________________ Alexander Widell BMW E82 135 -12 BMW E30 327iM -88 Opel Kadett coupé -75 Buell XB12S -08 |
||
Se bara till så att den inte är monterad så att besiktningsgubbarna kommer åt den(ser den) från förarplatsen. |
||
Nej, inte justerbar under färd men det brukar räcka att den är låst på något sätt och bara kan justeras med verktyg.
Jag använder en retardationskännande reduceringsventil från Granada (samma som i Sierra/Scorpio) på Caprin, jag har ju haft 4-kolvsok fram, Volvo huvudcylinder och trummor bak tills i år. Det har funkat fint. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Lite uppdatering.
För att piffa upp renoveringen/ombyggnaden lite så måste det till lite bling-bling Jag passade på nu när motor och låda var ur att lackera den nya växellådan. Det måste ju gå att se att det är fina grejjer i lådan... Blir nog inte mer bling-bling i bilen än så här. Bromsreduceringsventilen sitter nu på plats. Jag skruvade dit den bredvid växelspaken, dock så gör jag den inte ställbar under färd. Efter konsultation med Gustaf så låter jag den bli ställbar med hjälp av en sexkantnyckel. Jag har även flyttat växelspakshålet 7 cm bakåt för att det ska passa med den nya lådan. I och med att växellådan är längre så måste ju kardanen bytas också. Här ser man skillnaden på den gamla två-delade saken och den lite kraftigare RS2000 kardanen. När jag lite tidigare lyfte ur motorn mäkte jag att det var som kondens på mina bromsvätskeslangar. de tålde tydligen inte bromsvätska som jag trodde. Jag bytte dessa helt enkelt. Åkte förbi Hydroscand och fixade nya. Bra företag det där... Har även lovat Eric Josefsson här på forumet att visa hur hans gamla elfläkt till Peugeot 495 Mi16 numera lever ett nytt liv. Nästa besök i garaget ska ägnas åt att lyfta i motor och låda. då får vi se om sirandet på kopplingen försvinner. Det borde ju göra det med tanke på att numera kör jag med rätt lamell för tryckplattan och svänghjulet. /Lars _________________ Ingen leksak för tillfället. Gammal bil: Escort mk1 -73 Lars Rosqvist |
||
Tjusigt!
Har du möjlighet att mäta hur lång nya (och gamla, för all del) kardanen är? Mått mellan knutarnas centrum räcker. Jag har en liten fundering till min bil... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Våra race- och banåkarbilar Ford Escort mk1 -73 (såld) | 1, 2, 3, 4, 5, 6 >> 7 besök senaste veckan (58464 totalt) |