Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona B 400 1979! | 5864 besök totalt |
Tjena hejsan!
Efter ett bra tags surfande och njutande av rejsa så har min tid kommit att starta en egen banåkarbilstråd! Bilen i fråga är en Ascona B med 400 kit sam t breeeda plåtfälgar (kuriosa, däcken tillsammans väger 100kilo) Bilen köptes i bedrövligt skick för en alldeles för stor summa pengar och har under vintern 03 och våern 04 renoverats och byggts om till bus/ banåka bil. Lite fakta. Vikt: 1200kilo fulltankad och med 2 personer i,fulltankad och tom 1020kg. Effekt: 120hk (mer kommer) Framdäck: Bf goodrich 245/50 14 Bakdäck: Bf goodrich 265/50 14 Det som är gjort hittills nvändigt: Ny plåt i hatthylla samt bagageutrymmets golv utbytt. Ursliten inredning. Borttagen ljuddämpning/asfaltsmatta. Ny svart kulör i bagageutrymmet. Flyttat batteri bak. Egenbyggt värmepaket. Bur från GUSS Plåt bakom ryggstödet. 2 st sparco sprint svarta. Vitmålad med hammarlack. Utvändigt: Slipad överallt och uppspacklat. Igensvetsad bakdel med plan yta under lysen Nya bromsrör och bensinledningar. Ny underredsmassa. Hela fronten på bilen egenbyggt med plåt och svets. omplastad glasfiberfront. Bytta framskärmar med glasfiberbreddare. Blästrade fälgar Karossen just nu Primad. Ny motorhuv. Chassi: Alla bussningar bytta till powerflex. Alla stag i fram och bakvagn blästrade och nylackade. Lackad bakaxel från manta GSI. Nya rekordskivor fram tillsammans med rekord-ok. Nya väghållningsfjädrar som sänker bilen. Nya hjullager. Alla bultar nya! Däck bak: 265/50 14 Däck fram: 245/50 14 Breddade BMWplåtisar. Nya hjulmuttrar. Drivlina: 2.2 liters rekordmotor Bytt till 2.0 kam. 5vxl getrag 240 Ny fläktrem =), olja och filter, stift, fördelare. Delvis egenbyggt avgassystem! Allt detta jobb är gjort av en snickarlärling (jag) som inte kunde ett jota om bilar innan, och min trofaste och alltid optimisktiska vapendragare oliver som förnärvarande utbildar sig till meck 2 året. Våran ambition har varit att först och främst lära oss om bilar samt få ihop något kul att åka med i sommar! Finishen på bygget är knappast i topp men det funkar och fyller sitt syfte, busbil! Stor tack till Markus Ålind för hjälp med det mesta, ovärderligt! Tack till John för hjälp med slipnign av skärmar! Tack till mamma för utlåning av garage! Tack Hanson för kommande motorhjälp Bilder finns att beskåda på http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?A I vinter ska hela bilen gås igenom igen och nytt chassi ska på med gula konis och lägre och hårdare fjädrar samt en 2.4 med antingen sjukt mkt sugtrimm lr turbo alternativt kompressor. Senaste som gjordes på bilen var att montera vattenkyldning på framskivorna (funkar grymt) Hoppas ni gillar den! MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Dags för en liten uppdatering inför vinterns meck!
Drivlina: En fräsch getrag 240 med nytt urtrampningslager och shortshift. Renoverad Gsi axel bak. En ~2.5 liters Opelspis som troligen kommer att byggas med 400vev, verdistakar, wössner 97mm kolvar, 40/46 topp (rejält portad), en lagom vass kam, samt weber 45or, lättat svänghjul, en trevlig organisk koppling.mm. Chassi: Ställbara gula konis runtom. Lägre fjädrar från H&R Nya 17" med feta sulor för att matcha bodykitet. NYfixad framvagn, denna gång med ordentligt svetsade bussninghylsor! Kortare styrväxel. Kaross: Glasfiberskärmar fram. Galsfiberhuv. Glasfiberlucka. 5cm sänkt frontspoiler. Ny grill =) Helt ny lack, inte vald till 100% ännu. Rena fina rutlister. Ny lack i motorrum. Interiör: Lägre och fasta stolsfästen. Bensin samt bromsslangar och bromskylning draget i bilen. Rutinmässig uppfräschning. Ny instrumentpanel. Ny ratt Förhoppnigsvis ska bilen gå att svänga med lite vettigare nu Samt inte vara så jäkla mkt _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Klart man gillar maffiga sugmotorer i kombination med RWD-Opel! 400-veven (eller 2,4 liters veven) är ett bra val om man vill ha rejält med vrid och effekt. Du plockar ut över 200 hk ganska lätt med lite portning och rätt kam.
Fundera lite på om du inte ska köra med Weber 50 istället, det brukar inte vara ovanligt på rallymotorerna. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
Där ser man, det blir alltså sugis. Finfint. Han du köra något i år ?
Va ju mecka långt in på säsongen _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Mest på tvären vad jag såg .. ända ner i diket. Erik, du ska inte bygga coilovers så du kan cornerweighta när du endå bygger om? Är det du som åker förbi med 205'a med dunka dunka ibland? _________________ David Ålind |
||
Var och kollade på en 400vev och verdistakar idag, dock var det ingen 400 vev utan en vanlig 2.4 gjuten tyvärr...bonnjävel
Cedric: Jodå det hann köras konbana på Bromma me lazzat och på lunda med OSC, lunda var sjukt kul! Eel: Tvären e bäst =), i diket gick det rakt fram Ang coilovers så känns det inte riktigt motiverat, jag vägde bilen på en vanlig våg visserligen men den diffade inte speciellt mycket, fast det e klart med 20kilos intervaller blir mätningen kanske inte den bästa =). Jag är riktigt nöjd med bilen som den är i sitt uppförande, med bättre dämpare och hårdare samt lägre fjädrar tillsammans med bussningshylsor som denna gång sitter fast så är jag övertygad om att bilen kommer ligga ruskigt fint på vägen Clion (inte 205) har fått sig en omgång ljud ja =) Det blev 2 steg, framsystem, 3 tior i trunken, ny HU samt massa bitumen Hur går det med armeringen david, när är nästa gjutning? /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Hur blir det med sulorna da, känns ju dumt att satsa på väghållning när du kör runt på 350mm breda däck i hårdplast
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||
Det blir nya fälgar och däck=) Troligtvis 17" med dunlop sp9000 på.. /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Våra race- och banåkarbilar Opel Ascona B 400 1979! | 5864 besök totalt |