Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -91 / Kompressor | 12389 besök totalt |
Miata MX-5 Svensksåld -91:a ca 5000mil. Köptes -01, och hade då gått 2700 mil, helt i originalskick, och jag som bara skulle byta fälgar.... Blir dock lite konbana, samt klubbkörning... (gammal bild)
MOTOR: 1,6 l m. Jackson Racing Eaton M45 Kompressor, ca 165 BHP@6psi / 190 BHP@9 psi, JR Air/water intercooler. Boost Upgrade med JR:s bränslestyrning, ca 15000 rpm@7000 motor-rpm, NGK BKR7E-11 stift, Magnecor KV 8,5 kablar, Walbro Bränslepump 255 l/h, JR-Atlanta Bränsleregulator 1:1,25, ger vid max laddtryck 5.5 bar, Lambda-link air/fuel meter, Mazda RX-7 Turbo Luftmängdmätare, BIPES-Acu Boost/ignition-controller, 12 graders grundtändning, Bränsletrycksmätare, Stålspunna bränsleslangar, Vattenbesprutad intercooler, Pump monterad i lyktspolningstank, OBX 4-2-1 Extractor i rostfritt, Avgasbandage, flyttad lambdasond, Jackson Racing race-kat, Simons 2.5 tums avgas i rostfritt med en dämpare, Utflyttat oljefilter samt oljekylare, Castrol Edge 0w40 olja TRANSMISSION: ACT 280 Nm organisk koppling, 6-växlad låda från -05, samt bakaxel från -03 med 4.1:1 Torsendiff, -94 kardan, nya drivaxlar till diffen, RedLine 75W90 olja i bakaxel och RedLine MT-90 i växellådan. HJULUPPHÄNGNING: Öhlins Road & Track Coilovers med FlyinMiata fjädrar), totalt 20 inställningsläge / ben, samt ställbara i höjd. IL-Motorsport förstärkningsstag mellan undre A-armar fram o bak. Hjulvinklar för bana och slalom och även gata. Jackson Racing justerbara krängningshämmare fram o bak, Polyurethanbussningar, Jackson Racing- fjäderbensstag med tre fästpunkter (för kompressormontage) fram: Camber: -1,8 gr, toe tot 1,2mm, caster: 5 gr bak: Camber: -1.5 gr, toe tot 1,2 mm BROMSAR: DBA 4000 skivor, 280mm fram, EBC -94:ans bak (250mm) med EBC Greenstuff v4 belägg runt om. 4-kolvsok i aluminium från Mazda RX-7 Turbo fram, Euroquip stålspunna slangar. ATE Super blue-racingolja FÄLGAR o DÄCK: Advanti Modena 7 x 17, TOYo Proxes RA-1, 205/40-17 (En viktmässigt väldigt lätt kombination som funkar kanon på snabb bana), 8 mm spacerplattor fram 10 mm bak, Längre hjulbultar. Ger ET 25! Åker även med Fondmetal 5700, 7x15. TOYo Proxes R888 205/50-15 på gata och konbana KAROSS: Erebuni Kolfiberhuv m huvlås, IL-Motorsport Eurolight Dubbellampor med linsoptik, lampor H7/ H9. Plexilock med F 40-look, samt Luftintag m blinkers / parkeringsljus. Varselljus m linsoptik. F1- kolfiberbackspeglar, Vinylcab. Reservhjul på burk och brandsläckare i bagage. Bortplockade "tiedown hooks". Mindre spolarbehållare från USA-mod. vita sidomarkeringsljus samt vita sidoblinkers.... INREDNING: Sparco Roadster II stolar, Sparcoratt 300mm. med snap-off nav och tillbakaflyttad ratt 30mm, MOMo-knopp, CompetitonCars-båge. Sparco 4-punktsbälten, Ändrat cabskydd för bågen, tröskelskydd, mätare för laddtryck o bränsleövervakning, Röd startknapp, startspärr, Pioneer poplåda m DLS högtalare för att lyssna på vädret. Och givetvis - Mugghållare. Vintern -05 gjordes följande! Nya stolar, Sparco Roadster 2 FlyinMiata fjädrar oljekyl samt flytt av filter Racekoppling 280 Nm ACT/Exedy Torsen diff + nya drivaxlar samt kardan 4.1:1 Sexväxlad låda... Blir kanon ihop med nya slutväxeln (Sänker topp-speed med 15 % på fem första...) Gjordes under vintern -06... Förstärkningsstag till främre k-hämmare! Monterat justerbara droplinks Termostat till oljekylaren monteras! oljetempmätare på a-stolpe! Nya skivor bak (EBC) Byggt Kall-luftsbox till insuget! Bromsok snyggas till Lite oljeläck ska fixas! Samt allmän översyn i vanlig ordning på vintern.. Vintern -07 Ny, bättre spännare till kompressorremmen Bytt till lättat svänghjul; 4,1 kg FM 02-clamp monteras på Lambda Ny kylare (Setrab) till Chargecoolern Separat vattentank (1-2L) till I/C:n monteras Ev mindre hjul på kompressorn. från 72mm till 67,5.. Höjer varvet på kompressorn från 15200 till 16000 vid 7200 rpm.. (Sen börjar det bli för mycket värmeförluster..) Ny körning på rullar i vår då mycket är gjort med motorn sen förra bromsningen.. _________________ Peter Sandström MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis! Avatarbild: gka |
||||||
Ja , efter att ha sett resterna av den rullade -94 som jag köpte så var det ett ganska lätt val... (Har ju "tjuvläst" här nåt år, så det var väl lika bra att registrera sej....) _________________ Peter Sandström MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis! Avatarbild: gka |
||||||
|
||||||
Blir en ganska omfattande ombyggnad av drivlinan i vinter. Dels pga kopplingsbyte och för att slutväxeln 4.3:1 med viscodiff inte är tillräckligt hållbar i 1,6:an.. Har ju dessutom varvat upp kompressorn ytterligare, så jag passade på att sälja min diff innan den havererar.. Blir nu en Torsendiff med 4.1:1 istället. Måste även byta drivaxlar och kardan, då detta är ngt grövre. Som grädde på moset blir det en sexväxlad låda också... Ska ev lätta mitt original svänghjul från 8 kg till 6 kg. Kan dock bli lite problem med min tomgång som redan är känslig tack vare kompressorn, så jag får se...
Detta kommer att ge enl Dennis Kullman, som har gjort följande uträkning med 205/50-15 på bilen: 1:ans vxl vid 7200 rpm nu, 62 km/ h, efteråt 52 2:an.............................nu 103....................85 3:an.............................nu 146....................118 4:an.............................nu 194....................154 5:an.............................nu 238....................194 6:an............................................................230 ACT/Jackson Racing organisk koppling, 270Nm Sexväxlad låda från en -05 ?mil Torsen II från en -03 med 4.1:1 (2500 mil) Drivaxlar från samma diff Kardan från en -94 Ska även passa på att ta bort mina sänkfjädrar och montera fjädrar från Flyin Miata på mina Öhlinsben, som iofs sänker lika mycket men är betydligt bättre att åka på. Har inte tänkt att satsa på några rena racefjädrar då bilen går mycket på gata också. Därav nya bumpstop/damasker också. Fjädrarna har följande spec (orkade inte räkna om) fram 342 Ib/inch, bak 228 Ib/inch. Har även tagit hem lite annat smått o gott för vinterns genomgång, som Magnecor KV 85 kablar mm. Miatan är elek mot tändkalblarna (OEM) som i bästa fall håller några tusen mil... _________________ Peter Sandström MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis! Avatarbild: gka |
||||||
FM är 60N/mm fram och 40N/mm bak (svenskgjorda med jämna och fina värden i SI-enheter )
|
||||||
Ja, det borde jag ju ha fattat, då dom inte är helt okända i Miatakretsar... _________________ Peter Sandström MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis! Avatarbild: gka |
||||||
Blir det på hjulen på hjulen? Snedställd fjäder i dubbla A-armar skapar ju ofta väldigt hög utväxling så det låter ju attans mjukt.... _________________ Pär Hylander |
||||||
Ca 31/26 vid hjulen om jag tolkar Kristoffer's Excelblad rätt... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
|
||||||
Har inte skrivit här på ett tag,men kan konstatera att efter helgens konbanekörning på Uråsa så funkar dämpare och fjädrar betydligt bättre än tidigare. Slipper att åka på bumpstoppen nu då dessa fjädrarna är ngt högre. Att dom är mjuka är som sagt en kompromiss som jag ändå tycker är ok. Blev ändå betydligt mindre roll än vad jag hade räknat med.. Nåväl! Övrig ombyggnad av drivlinan har väl funkat smärtfritt tills det var dags för provkörning. Efter en halvtimmes varmkörning började det att uppstå ett oroväckande, knackande ljud från lådan med kopplingen uppe i friläge. Provade lite olika Redlineoljor, men ljudet består. Efter viss tvekan revs lådan bort och lagrena kollades upp. Var ok med dom, så efter en lördagkväll djupt rotad på Miata.nets arkiv i USA kan jag bara konstatera att ljudet mer eller mindre ska finnas där. Är var man kallar ett "gear roll over noise" som uppstår i Aisin-lådan. Vissa låter mer andra låter mindre... Så det blev en onödig mekhelg under Valborg Nu ska jag bara göra ny hjulinställning. Blir väl ca 1,5 gr camber fram och 1,8 bak samt toe-inet nära noll både fram å bak. hade denna inställning med dom gamla fjädrarna. Möjligtvis läggs lite toe-in fram så det även går att åka på vanlig väg då det är där den används mest ... Ändrade Cambervärdena pga felskrivning. _________________ Peter Sandström MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis! Avatarbild: gka |
||||||
Jag har av misstag kört med en del toe out fram på den röda ett par månader och den var bara lite extra nervös på spårig väg, men inte mycket. Satsa på att nolla både fram och bak, det blir nog helt ok.
Sen kan du fixa nåt fiffigt mätverktyg (kalibrerad tumstock, ett visst andel av varv på justerskruvarna?) så skruvar du till lite toe out när du kör konbana (det går ju snabbare att justera än att byta 2 hjul (bara som tidsreferens)). Varför vänder du på camberbalansen (negativare camber fram än bak, mot "gängse standard"), har du så styv framkrängare (för turn-in) att du vill ha extra camber för att hjälpa balansen? |
||||||
Ska givetvis vara tvärtom på cambervärdena som du säger Niklas... Har ändrat i inlägget Toe-outen som blir nu pga originalbussningar/ET gör bilen lite väl stirrig på landsväg, så innan bussningsbytet får det bli lite, lite Toe-in... Ska mäta in den i helgen ...
EDIT: Just det här med chassi- setup är inte riktigt min grej, så jag får förlita mej till kända värden och försöka hitta en inställning som passar mej och min körstil. Som bilen känns just nu, så är den helt perfekt att köra och den går alldedes säkert att förbättra för resp ändamål. Ska kränga på mina sista omgång RA-1 or på 17 tummarna som jag tänkte prova på Ljungbyhed som tydligen ska vara en ganska snabb bana... _________________ Peter Sandström MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis! Avatarbild: gka |
||||||
HEj Peter,
jag är nyfiken på dina framlyktor. Åker en Porsche 968 själv, och vill konvertera dem till "icke pop-up" lampor. Var har du köpt dina? Hur tycker du ljusbilden ändrats? Har SBP nån åsikt? Var de dyra? Mvh, _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||
Detta är ett kit anpassat till Miatan med Hellas lampor, en separat för hel o halvjus. Ljusbilden är ganska ok, men störs lite av att dom sitter väldigt lågt så att fronten bryter ljuset ngt, men faktum är att dom runda 8 tummarna som sitter original lyser bättre.. SBP säger inte så mycket trots att halvljuset sitter innanför helljuset. F.ö är monteringen ok i mått. Är även E-godkända insatser. Har sett att hel-ljuslampan finns även att köpa med en parkeringslampa inbyggd. Skulle tro att dom kostar 800-1000 kr styck här i Sverige. Jag gav ca 4500:- för hela kitet inkl fästen och lexanlocken i Tyskland hos en Miataspecialist. _________________ Peter Sandström MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis! Avatarbild: gka |
||||||
Var köpte du dessa? Är ute efter något liknande till min gamla Fiat, och med den där fästplattan ser det nästan ut att passa rakt på orginalinfästningen.
Har du adress/telefonummer till denna miataspecialist? _________________ Anders Dauner |
||||||
Kolfiberspeglarna är av ganska usel kvalitet. Går inte att justera dom efter att dom är inställda. Man måste alltså ställa in dom, montera av dom och dra åt skruvarna underifrån.. Finns bättre prylar än dessa från www.miatamania.com som jag köpte mina ifrån.. Har för mej Dalhems har nåt liknande Lampkitet köpte jag från en firma som heter www.ilmotorsport.de Tyvärr finns inte kitet längre, men själva lamporna borde gå att köpa via KGKnutsson.. Finns lite uppsjö olika sorter av denna modell beroende på fästen mm _________________ Peter Sandström MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis! Avatarbild: gka |
||||||
Våra race- och banåkarbilar Mazda Miata -91 / Kompressor | 12389 besök totalt |